PDA

View Full Version : Lo-impedance pickup



grizzly
25 november 2007, 16:11
In een ander topic, dat helaas vroegtijdig werd gesloten, stelde ik de vraag of er meer gitaar bouwers (anderen dan die ene in Nieuw Zeeland) gebruik maken van Lo-impedance pickups.

Les Paul schijnt er dus begin jaren 70 (kennelijk toen weinig succesvol) mee geexpirimenteerd te hebben, maar inmiddels zijn we 30 jaar verder.
De techniek is sterk veranderd en nu is het wel mogelijk, want ze bestaan.

Wat zijn het eigenlijk precies en wat zouden de voordelen/nadelen ervan zijn?.

Ik vraag dit omdat ik met het idee loop om ze misschien in mijn toekostige Fender te bouwen.

no 1 hops
26 november 2007, 08:21
had vroeger een boekje met daarin allemaal schakelingen voor gitaren.
daarin kwam ook het onderwerp laag ohmige pickups voorbij en een howto make een setje.

wat ik mij ervan heug is dat je er toch nog een aparte versterker bij moet maken.

pol
26 november 2007, 09:16
actieve pickpups zijn toch laag-impedant.

grizzly
26 november 2007, 15:52
Voorzover ik begrijp, zijn er al wel lo impedance pickups, maar die werken allemaal met een transformer waardoor de voordelen van een lo imp weer grotendeels verdwijnen.

Ik heb begrepen dat de moderne lo imp pup geen aparte versterker meer nodig heeft.
De batterijen gaan ongeveer 1000 uur mee en er zit max 100 ohm weerstand op. Kabels zo lang je wilt en geen verlies op hoog.

Lijkt me de moeite waard om het eens uit te proberen.
Die Lo imppups :) krijgen goede recenties.

grizzly
27 november 2007, 20:16
Ik verbaas me hoe weinig hierover bekend is, of hoe weinig animo er bestaat over echt nieuwe ontwikkelingen (als dat het is ?) op het gebied van pickups.
Ik had hierover meer know how verwacht, juist als het gaat om een Nederlander die zoiets ontwikkeld.
Maar misschien sla ik de plank mis en is het oude wijn in een nieuw jasje?

Puerco
27 november 2007, 20:54
Je weet toch hoe conservatief gitaristen zijn? We spelen (bijna) allemaal nog het liefst op een strat, tele of les paul. Allemaal gitaren van begin jaren 50 en in ontwerp nauwelijks veranderd en dan nog het liefste aangesloten op een buizen versterker.
Elke nieuwe techniek die teveel van de gangbare paden afwijkt is bij voorbaat kansloos, we willen geen vernieuwing maar lekker ouderwets blijven :D

get zappad
27 november 2007, 21:17
je wil niet weten wat het my als overtuigd digibeet voor moeite gekost heeft om uberhaupt hier op te kunnen reageren . waarom is bv een Stradivarius veel meer waard dan een nieuwe viool, ondanks dat experts het verschil tussen nieuw en oud niet kunnen horen.

grizzly
27 november 2007, 22:04
Thanks gents,

Ik ben misschien nog een beetje naief, maar met jullie hulp begin ik het nu te begrijpen :sssh: :)

Pepe
28 november 2007, 01:18
Ach, je zei het zelf al, weing succesvol. Producenten hebben de neiging zoiets dan niet meer door te ontwikkelen.
De voordelen zijn o.a. stiller, meer output en zorgeloos gebruik van lange snoeren, nadelen zijn er niet echt behalve dan dat het geluid minder kleurt en dat kan je ervaren als weinig karakter.
In mijn LP personal zitten die dingen. Niks mis mee maar je krijgt er geen oud Paf geluid mee.
Die gitaren van onze nederlandse nieuwzeelandse bouwer klinken mij ook een beetje te high tech in mijn oren maar ik ben ook allang verpest natuurlijk.

Pepe
28 november 2007, 01:22
je wil niet weten wat het my als overtuigd digibeet voor moeite gekost heeft om uberhaupt hier op te kunnen reageren . waarom is bv een Stradivarius veel meer waard dan een nieuwe viool, ondanks dat experts het verschil tussen nieuw en oud niet kunnen horen.

Ahja, in de zin van waarom een oude Picasso meer opbrengt dan een nieuw schilderij.
Dat vraag ik me dus ook af.

aaronstonebeat
9 oktober 2008, 19:58
Alweer van een tijdje terug dit topic, maar ik kwam het zomaar tegen.

Pickups van EMG en Langcaster zijn toch laagohmig? Die hebben, voor zover ik weet, wel allemaal actieve elektronica aan boord.

grizzly
9 oktober 2008, 20:45
Ik heb ze gehoord bij een maatje van me. Ik werd kompleet van mijn sokken geblazen.
Ben inmiddels helemaal overstag en de Langcasterset met 3 pickups ligt me hier toe te grijnzen tot ik het heb ingebouwd.

Akkerman met de langcaster (http://nl.youtube.com/watch?v=cGsTb__854w)

foeilelijke kop, maar dat boeit me niet, het geluid is mega

aaronstonebeat
9 oktober 2008, 21:34
Ik kwam een tijdje terug deze docu tegen, daar weet ik het van:
http://nl.youtube.com/watch?v=FVHInDPly1E

Sowieso te gekke dingen die die man maakt.

no 1 hops
9 oktober 2008, 23:23
nu ben ik natuurlijk een beetje bevooroordeeld over pickups, nou ja beetje ;-)
maar ik heb niet veel met batterijen in een gitaar.
dus persoonlijk zou ikzelf eerder voor de nieuwe pups gaan die bill lawrence aan het ontwikkelen is.
laagohmig maar met dezelfde output als een normale pup
http://guitarsbyfender.yuku.com/topic/9438

http://nl.youtube.com/watch?v=NI-7NkIPDRQ&feature=related
http://nl.youtube.com/watch?v=Aw7v2mb9gME
http://nl.youtube.com/watch?v=P_pOtQahx1Q

en hier met gain
http://nl.youtube.com/watch?v=4L5AbW_OFhs

aaronstonebeat
10 oktober 2008, 00:26
Interessant, die mini coil. Hoe wordt het signaal dan sterk genoeg met zo'n kleine spoel? Zijn de magneten sterker?

Nooit geweten dat Bill Lawrence eigenlijk EZ Wajcman heet.

Kakihara
10 oktober 2008, 07:43
Interessant, die mini coil. Hoe wordt het signaal dan sterk genoeg met zo'n kleine spoel? Zijn de magneten sterker?

Nooit geweten dat Bill Lawrence eigenlijk EZ Wajcman heet.

O ow... mag je niet doen : EZ Wajcman en Bill Lawrence in één zin zetten. BL-fans worden dan gek van woede ;) Bill Lawrence heette bij zijn geboorte Willy Stich dacht ik. Over het verhaal achter de vete tussen beide heren is er op het internet genoeg te vinden, zelfs hier op het forum dacht ik.

'66 special
10 oktober 2008, 07:59
DE gitaar waar meneer F zijn gitaren op heeft gebaseerd, De Bigsby/Travis, heeft (zoals alle Bigsby gitaren) laag ohmige elementen. Ik heb me er even in verdiept (met als doel ze na te maken) en alle elementen zijn 3K.
Van wat ik heb begrepen van eigenaren zijn ze nagenoeg stil (knap voor enkelspoelers). Het geheim (mag ik niet verder vertellen helaas) zit in de constructie van het element en de magneten.
Overigens kan ik het (nog) niet bewijzen maar er zijn foto's van LP met een gitaar met Bigsby element en ik vermoed dat hij het concept dus ook heeft geleend. Meneer LP was misschien een leuke knutselaar op basis niveau, maar niet een begaafd techneut zoals P.A. Bisgsby of Ray Butts.

aaronstonebeat
10 oktober 2008, 12:43
O ow... mag je niet doen : EZ Wajcman en Bill Lawrence in één zin zetten. BL-fans worden dan gek van woede ;) Bill Lawrence heette bij zijn geboorte Willy Stich dacht ik. Over het verhaal achter de vete tussen beide heren is er op het internet genoeg te vinden, zelfs hier op het forum dacht ik.

Grappig, ik heb dat allemaal nooit geweten; Bill Lawrence bestaat niet en 2 mensen maken ruzie over wie 'm nu echt is :)

@ '66 special:
Jij weet kennelijk interessante dingen. Jammer dat je die niet mag vertellen. Kun je ze niet op een briefje zetten dat je hier in de stad ergens verliest?

Kakihara
10 oktober 2008, 13:24
Grappig, ik heb dat allemaal nooit geweten; Bill Lawrence bestaat niet en 2 mensen maken ruzie over wie 'm nu echt is :)


Bill Lawrence bestaat wel hoor. Hij is alleen geboren als Willy Lorenz Stich, nam in de jaren 50 en 60 muziek op als Billy Lorento en had zijn eigen Framus-signature. Bill Lawrence en EZ Wajcman hebben een tijdje samen gewerkt, maar om de een of andere reden is die samenwerking stopgezet. Bill Lawrence - zoals hij tegenwoordig als Amerikaans staatsburger heet - mag zijn eigen naam echter niet meer aan zijn pickups verbinden en gebruikt tegenwoordig de merken "Wilde" en "Keystone" en ontwikkelt zijn pickups verder. EZ Wajcman gebruikt de kennis die hij verkregen heeft van BL in de jaren 70 en 80 (?) zonder daaraan iets te vernieuwen en brengt ze uit onder de naam Bill Lawrence USA of Bill Lawrence Black Label.
Voor de echte Bill Lawrence: www.billlawrence.com en de 80jarige op een gitaar met zijn pickups : http://nl.youtube.com/watch?v=rHIZMuNhF5s
Voor EZ Wajcman : www.billlawrenceusa.com
Voor aanvullende info : http://www.billlawrencereview.com/
Best verwarrend, niet ? :D

no 1 hops
10 oktober 2008, 16:04
wat betreft lawrence
zover ik begrepen heb heeft hij nu de rechten op de naam bill lawrence.
dit is namelijk hetzelfde als iemand uit de muziek of film industrie die een artiesten naam heeft.
wajcman produceert oude ideeën van bill.
tijdens een reis van bill naar zijn geboorteland duitsland heeft zijn partner wajcman iets met de bank uitgehaald zodat bill een flinke schuld had en wajcman het bedrijf etc.
voor wie het interesseert over de nieuwe situatie wat extra info hier
http://guitarsbyfender.yuku.com/topic/9832/t/BL-on-Harmony-Central.html

wajcman is een nogal rancuneus heerschap.
had je een stel bill en becky lawrence op ebay gezet dan kon het zijn dat hij daar tegen optrad en het van ebay werd gehaald.
de testen op harmony central zijn sinds de uitspraak ook verdwenen

gelukkig consentreert de 78 jar oude bill zich nu op zijn nieuwe creaties en ik hoop dat we daar nog meer van zullen horen.

grizzly
10 oktober 2008, 20:15
nu ben ik natuurlijk een beetje bevooroordeeld over pickups, nou ja beetje ;-)
maar ik heb niet veel met batterijen in een gitaar.


Ach, 1 x 9 volts batterijtje gaat met lo-imp Langcaster pickups ongeveer 1000 uur mee. dat is bij 3 uur per dag spelen ongeveer een jaar......voor je er een ander 9-voltje in stopt. Als ik van dit soort zaken mijn keuze vanaf zou laten hangen?.
Ik ben gelukkig niet behebt met enige voor informatie over gitaren.
Het enige wat ik doe is veel luisteren, vervolgens laat ik mijn oren als voornaamste bron dienen voor mijn keuze en de rest doet een beetje denkwerk.
Beroemde namen, vormen en histories doen mij eigenlijk weinig tot niets.

Als ik die geschiedenis van Bill zo Lees, zou mijn eerste reactie zijn om nooit meer iets te kopen wat die ex-compagnon op de markt brengt.
Helaas zitten er aan ieder verhaal meerdere kanten, en aangezien ik die niet uit eerste hand ken en beide personen niet gesproken, laat ik de waarheid wel in het midden liggen :+)

no 1 hops
10 oktober 2008, 20:45
Helaas zitten er aan ieder verhaal meerdere kanten, en aangezien ik die niet uit eerste hand ken en beide personen niet gesproken, laat ik de waarheid wel in het midden liggen :+)yep laat de producten maar spreken.
en daar heb ik nu aardig wat van en enkele gehad maar die niet helemaal mijn ding waren.
voor de rest heb ik nog wat liggen dat ik nog uitproberen moet en daar ben ik heel benieuwt naar.
maar ja dan moeten eerst de gitaren ervoor klaar zijn

grizzly
10 oktober 2008, 20:54
Als mijn GLG ... Grizzly Langcaster Guitar project klaar is mag je er altijd op spelen om eens te horen hoe die combie uitpakt :+)

no 1 hops
10 oktober 2008, 20:58
Als mijn GLG ... Grizzly Langcaster Guitar project klaar is mag je er altijd op spelen om eens te horen hoe die combie uitpakt :+)heb die clip gezien die hier gelinkt is en jammer genoeg hoor je ze alleen met een bak oversturing, en in mijn oren klinken velen dan aan elkaar gelijk.
(maar ik moet ook eerlijk zeggen dat ik nog nooit een gitaar op een echte buizenbak heb gehoord)

grizzly
10 oktober 2008, 21:07
Ik zal hem zoizo laten bespelen door Harry Schat op zijn mesa buizenbak en uiteraard de boel opnemen voor jullie en op Youtube gooien.
Je kan hem hier bij mij thuis zo clean spelen als je wil en via mijn VG99 met elk denkbare versterker/box combinatie .
Dan leer ik ook eens iets :)