PDA

View Full Version : hoeveel vermogen?



rocking toek
25 november 2007, 11:08
eerder vroeg ik iets over de peavey valveking. elders op het forum vind ik posts waarop staat dat de 212 een breder voller geluid geeft, vanwege 2 speakers ipv 1. dit spreekt mij aan en de meerprijs is niet heel veel, sowieso een zeer betaalbare versterker dus geen probleem.

wat ik me afvraag: de 212 is 100 watt en de 112 maar 50. als ik nou de 212 aanschaf komt die dan wel tot zijn recht? want een buizenversterker moet je wel flink open zetten heb ik begrepen om eruit te halen wat erin zit. de andere gitarist in mijn band heeft een 50 watt buizenbak en zet hem doorgaans maar ongeveer een kwart open.

graag jullie advies!

bass blom
25 november 2007, 11:32
100 watt is veel maar aan de andere kant is het maar iets meer dan 50..
als je een keer zoveel lawaai wilt als een 50 watt moet je een 500 watt versterker hebben.
vermogen telt niet linear op.

en dat niet tot zijn recht komen speelt volgens mij alleen mee als je clean speelt.

AART
25 november 2007, 11:49
+1

@bass: die quote van mp :D

Han S
25 november 2007, 12:11
100 watt is veel maar aan de andere kant is het maar iets meer dan 50..
als je een keer zoveel lawaai wilt als een 50 watt moet je een 500 watt versterker hebben.
vermogen telt niet linear op.

en dat niet tot zijn recht komen speelt volgens mij alleen mee als je clean speelt.

500 watt is toch 10dB meer als 50 watt, dat moet je goed kunnen horen. :D

Maar inderdaad is 100 watt maar 3dB harder dan 50 watt, maar toch lijkt een 100 watt buizenbak veel meer te duwen, als je snel doof wilt worden is 100 watt een must.

bass blom
25 november 2007, 12:19
+1

@bass: die quote van mp :D

ja die is geweldig :D

EuroCinema
25 november 2007, 13:11
wat ik me afvraag: de 212 is 100 watt en de 112 maar 50. als ik nou de 212 aanschaf komt die dan wel tot zijn recht? want een buizenversterker moet je wel flink open zetten heb ik begrepen om eruit te halen wat erin zit. de andere gitarist in mijn band heeft een 50 watt buizenbak en zet hem doorgaans maar ongeveer een kwart open.

graag jullie advies!

je kunt er ook een booster voorzetten om de buizen harder te laten werken. MXR micro-amp, die mooie dure dingen van Xotic, een huis-, tuin- en keukentubescreamer... werkt allemaal goed.

rocking toek
25 november 2007, 14:49
bedankt tot zover. maar los van het volume (wat dus weinig uitmaakt) klinken 2 speakers toch gewoon veel voller, en das iets wat mij aanspreekt. ik denk dus dat het de peavey vk 212 wordt.

arjanb01
25 november 2007, 14:54
Ik zou voor een topversterker uitvoering gaan, kan je daaronder naar keuze een 2x12 kast los aansluiten. Heb je in ieder geval betere speakers dan er standaard in dat combootje zitten.

bass blom
25 november 2007, 14:58
Ik zou voor een topversterker uitvoering gaan, kan je daaronder naar keuze een 2x12 kast los aansluiten. Heb je in ieder geval betere speakers dan er standaard in dat combootje zitten.

en 2 kasten kopen, 1 in oefenruimte en 1 thuis, top mee heen en weer :D

Han S
25 november 2007, 15:10
bedankt tot zover. maar los van het volume (wat dus weinig uitmaakt) klinken 2 speakers toch gewoon veel voller, en das iets wat mij aanspreekt. ik denk dus dat het de peavey vk 212 wordt.

Nee hoor, één speaker kan ook heel vol klinken maar dat hangt van de speakerbehuizing af. Een combo is vaak open van achteren en dat klinkt minder vol dan een gesloten 4*12 kast, maar als je één speaker in een goed ontworpen gesloten kast zet klinkt dat net zo vol, alleen gaan twee speakers uiteraard harder dan één.

arjanb01
25 november 2007, 15:13
en 2 kasten kopen, 1 in oefenruimte en 1 thuis, top mee heen en weer :D

Jij snapt het helemaal ! En om het helemaal af te maken, 1 customshop strat voor thuis en een Gibson LP Custom voor in de oefenruimte !!
Hoef je alleen je topje mee te sjouwen ;)

Bernd Veenema
25 november 2007, 15:24
Doe dan ook gewoon voor beide locaties een top.
Een Hook voor thuis en een VHT Ultralead of een Bogner Uberschall voor in de oefenruimte. Dan hoef ja alleen jezelf nog maar mee te nemen :p

bass blom
25 november 2007, 16:09
Doe dan ook gewoon voor beide locaties een top.
Een Hook voor thuis en een VHT Ultralead of een Bogner Uberschall voor in de oefenruimte. Dan hoef ja alleen jezelf nog maar mee te nemen :p

twee verschillende tops? nee dan komt er van dat je er vier wilt met elk twee cabs :stop:

jerome
25 november 2007, 16:29
Doe dan ook gewoon voor beide locaties een top.
Een Hook voor thuis en een VHT Ultralead of een Bogner Uberschall voor in de oefenruimte. Dan hoef ja alleen jezelf nog maar mee te nemen :p

Zorg dan ook voor een andere gitarist.
Hoef je jezelf ook niet meer mee te nemen... :D