PDA

View Full Version : Welk multi-effect ?



Lucien
25 november 2007, 09:24
Hallo,

Sinds een groot aantal jaren speel ik gitaar, en eigelijk alleenmaar U2. Klinkt misschien saai, maar dit is mijn 'thing'.
Op zolder met backingtracks speel ik de songs.
Nu ben ik opzoek naar een nieuw multi-effect waarmee ik de klank kleur en de effecten van Edge kan simuleren. Nu kan ik alle muziekzaken langslopen en proberen, maar gegarandeerd dat iemand op dit forum mij advies kan geven welke multi effect ik zou moeten aanschaffen.
Heb eens gezocht en zie een aantal kanshebbers:
Boss GT8
Zoom GT 9.2TT
Zoom GT 7.1TT

Hebben deze apparaten iets in huis dat lijkt op U2, of moet ik mijn pijlen ergens anders op richten ?

Ik weet dat er legio draadjes op diverse fora te vinden zijn, maar het lijkt allemaal op "ik denk dat...." of "het zou zo moeten..." maar erg weinig feedback uit ervaring.


Wie wil me helpen ?

Alvast bedankt.

Lucien

glennshred
25 november 2007, 11:14
mmm.. die apparaten die je hebt opgenoemd zijn zeker niet slecht
wat je ook kan proberen is een pod van line 6 of de toneports
(zie website line6).. er zijn daar nog meer toffere produkten.

Ik heb onlangs (pas uitgekomen) een podx3 gekocht
heel tevreden mee, de voorganger podxt is ook niet slecht!
check men page onderaan, staan wat soundclips gemaakt
met de x3 :cheerup:


http://www.soundclick.com/colorline

EuroCinema
25 november 2007, 11:19
Ik ken alleen de de GT8 goed. Ik denk dat je daarmee een heel eind kunt komen voor U2 sounds. Er zit een erg goeie imitatie in van een Dynacomp en lekkere multi-delays, da's al een mooi begin. Bovendien is alles, maar dan ook alles programmeerbaar. Dus van die Edge-trucs als delayvolume laten opkomen met je expressiepedaal en zo moeten kunnen. let op, je moet wel de gebruiksaanwijzing goed doorlezen om het potentieel van dit apparaat te benutten. Niet alleen presets gebruiken, maar juist dit soort dingen zelf in elkaar draaien.

Hellsbellsnl
25 november 2007, 11:36
Tsjek dit effe,

http://guitargeek.com/rigview/594/

Maar dit dateerd uit 1981.
Volgens mij gebruikt hij tegenwoordig LINE6 DL4 en nog wat andere effecten.
Probeer dit op te googelen en zoek dan een multieffect die al deze effecten in zijn bereik heeft.
Of koop ze toch los geeft je wat meer vrijheid om te rommelen met het geluid.

RedBuell
25 november 2007, 11:40
Ik heb zelf de GT-8 gehad en weer snel verkocht, ik snapte er werkelijk bijna niks van en heb echt avonden zitten pielen voor een paar leuke instellingen om vervolgens weer er achter te komen dat hij de volgende dag op een andere versterker weer niet lekker klinkt.

Als je voornamelijk 1 soort muziek maakt en dus 1 bepaald geluid zoekt kan je natuurlijk ook makkelijk met losse pedaaltjes aan de slag, maar dat is natuurlijk persoon lijk. Als jij die multiFX goed kan bedienen is het natuurlijk ook nog eens een oplossing die redelijk betaalbaar is.

FNaRK
25 november 2007, 12:07
wel eens aan een Digitech gedacht ?

Met name de 2112 en 2120 zijn erg goed, zeker gezien de 2ehands prijzen momenteel


:D

crapton
25 november 2007, 19:37
Hallo,

Sinds een groot aantal jaren speel ik gitaar, en eigelijk alleenmaar U2. Klinkt misschien saai, maar dit is mijn 'thing'.

Hebben deze apparaten iets in huis dat lijkt op U2, of moet ik mijn pijlen ergens anders op richten ?

Wie wil me helpen ?

Alvast bedankt.

Lucien

Je zou met de meeste multieffecten wel iets moeten kunnen instellen dat lijkt op U2 (the Edge). Je genoemde apparaten zijn zeker wel goed.

Met andere poster eens: waarom staat de POD X3 of zelfs XT niet in je lijstje? Zeer krachtige unit, net op de markt. Voordeel van de Line6 POD producten is de software (nog even wachten voor de X3 software, maar dat komt in Jan 2008). Betekent ook dat er veel 'customtones' te downloaden zijn. Heb even gekeken voor the Edge waren er 1085 op dit moment, die je kan downloaden en in je POD laden. Als je sorteert op aantal keer gedownload heb je meestal wel de beste tones. Je kan dan zelf naar eigen smaak nog tweaken, dus iha snel resultaat.

Pedaaltjes kan ook, maar voor elke andere sound moet je normaliter alle pedaaltjes opnieuw afstellen. Het is maar wat je wil...

FNaRK = spammert

Massygo
2 december 2007, 04:27
Met wat je in gedacht hebt kan je idd Edge z'n sound ongeveer gaan benaderen.
Maar... zorg wel voor een paar extra effecten, vooral delays want met 1 multi-effect geraak je er niet.

Ik gebruik het materiaal wat in m'n signature staat waaronder ook GT8 van Boss die je idd uit je hoofd moet kennen van instellingen en bediening.
Ik raakte alvast nooit meer in de knobbel met de bediening van GT8, had ik meteen onder knie.

Het effekt wat de Edge-tone voor een groot aantal U2-nr's af maakt is de Verbzilla van Line 6 welke heel makkelijk de shimmers aanmaakt. 't Shimmer-effekt is trouwens het meest gebruikte effekt bij The Edge. Wanneer je duurder wil gaan kies je beter voor de SDD 3000 en A3 van Korg, als die tenminste nog te vinden zijn.

Oja, die jongere broer (sinds eind juli 2007) van de beruchte TC-Electronics-2290 Dynamic Delay Processor, nl. de TC-Electronics-Nova Delay (ND1) doet ook een serieuze trek met je te zoeken sound hoor.
Een echt hebbeding voor wie zoekt op de U2-sounds, als je weet wat de TC2290 kon dan is het wel de moeite.

Deze routing staat bij me standaard opgesteld voor het spelen van U2nr's en andere dingen, met in de send/return Verbzilla en memoryman delay.
GT8>LP verbzilla/memoryman> GT8> ND1> RC50> outputs/recordings (met links/rechts bekabelingen)

Ik ben wel akkoord met wat men zei over de pod-XT en de beschikbare patches, het aanbod is ruimer in instellingen omdat misschien meer mensen de line 6 pod's gebruiken, en men ze voor U2 meteen ook uitkiest.
De GT8 wordt wel eens onderschat.

OK. Naar aanleiding van die net verschenen & herwerkte Joshua Tree-Box even deze.
Voor wie het aankan van apparatuur, probeer het volgende eens.
Het gaat over de patch/setting van het trage opkomende shimmer voor de intro van "where the streets have no name" waarvan de meesten altijd weer denken dat het een synth of sample is. No way!!

Respecteer de volgorde van de 4 delays volledig en ga niks omwisselen.
Je kan de 2 delays van GT8 gebruiken + dat wat je misschien aan de kant hebt staan. bvb DD20's
Ik doe het met de DD van de GT8, de Memoryman, de subdelay van de GT8 en op het eind de ND1.

Gebruik geen andere effekten voor dit truukje, enkel een kleine modulated-chorus op de 1 delay is aangeraden. Let ook op bij het spelen, het kan raar gaan klinken door de vertraging die optreed. Ga ook niet te luid in je volumes want die worden door de herhalingen feller aangezet.

Delay-tuning/U2-streets/
DD20 Delay 1: 500ms 8xfb modulated-chorus +/- 50%
MM Delay 2: 360ms 15xfb
DD20 Delay 3: 400ms 12xfb
ND1 Delay 4: 300ms 15xfb (tip: *Channel-split notes whole=left & half=right)
*kanaal links zit op 300ms, rechts op de helft ervan.

Leg elke delay per delay eerst eens appart aan om 'm in te stellen en weer uit.
Ga ze nadien in dezelfde volgorde mixen, of beter gezegd... in lagen over mekaar heen leggen. = 1 onder 2, 2 onder 3 en 3 onder 4 waardoor de tijd zich zal rekken tot een geshimmer van delays.

Tokkel dan de akkoorden D G Bm A aan, en je zal het meteen herkennen.
Neem dit op in het loopstation en switch van patch zonder de 4 delays. Deze 4 delays zijn eigenlijk 2 x 2 subdelays, dus 2 groepen van subdelays... bekijk de ms-
tijden.
Het is trouwens vooral die 360ms instelling die het ritme van het shimmer gaat bepalen.
't Resultaat bij me klinkt alsvolgt http://www.esnips.com/doc/0f034812-9712-4cb6-acb8-92757e295d52/shimmerpedal4sam waarvan ik de setup laat horen.

Van dezelfde patch van deze 4 delays kan je het terugbrengen naar 3 delays en gebruiken voor "City of blinding lights", memoryman uit (zonder 360ms) en met Verbzilla aan. De tijden 500 400 & 300ms zijn gelijk aan de patch van streets-intro.
Typisch U2, oude settings gebruiken voor nieuwe nr's.

Kijk voor het betere internationale U2-coverwerk en een massa aan tips zeker en vast eens rond op mailgroep http://launch.groups.yahoo.com/group/U2_recording, let wel op met de dagelijkse dosis mailflow die iets te hoog staat.
De archieven van geposte demo's & tutorials vind je bij Kjetil op http://www.edgewannabe.net/

S@m

Lucien
3 december 2007, 18:55
Wat een bende reakties !! :rockon:

Ben zeker weer wat wijzer geworden.

Mannen (vrouwen?) bedankt !

Robin.ke
3 december 2007, 22:39
Als ik U2 en multieffect/modeler in een zin hoor denk ik direct aan de VOX tonelab serie. Heb zelf enige tijd de SE gehad en vond hem uitermate geschikt juist voor dit genre. Het is alleen niet wat ik speel, dus heb ik hem weer de deur uit gedaan.

Lucien
7 december 2007, 07:45
Ik heb gisteren de Line6 POD XT Live besteld. De ervaringen op veel fora, de presets die je kunt downloaden en de filmpjes op youtube hebben me over de streep getrokken. EN UITERAARD DEZE THREAD !

Thoon_Loque
7 december 2007, 16:30
Ik heb gisteren de Line6 POD XT Live besteld. De ervaringen op veel fora, de presets die je kunt downloaden en de filmpjes op youtube hebben me over de streep getrokken. EN UITERAARD DEZE THREAD ! Maar heb je 'um ook zelf al uitgeprobeerd??

Mitch
7 december 2007, 19:36
Het effekt wat de Edge-tone voor een groot aantal U2-nr's af maakt is de Verbzilla van Line 6 welke heel makkelijk de shimmers aanmaakt. 't Shimmer-effekt is trouwens het meest gebruikte effekt bij The Edge. Wanneer je duurder wil gaan kies je beter voor de SDD 3000 en A3 van Korg, als die tenminste nog te vinden zijn.

Meest gebruikte effect shimmer ? Crap. Da's toch echt zijn gewone delay hoor. Shimmer is wél één van de moeilijkste sounds om te maken, maar zeker niet zijn meest gebruikte.



OK. Naar aanleiding van die net verschenen & herwerkte Joshua Tree-Box even deze.
Voor wie het aankan van apparatuur, probeer het volgende eens.
Het gaat over de patch/setting van het trage opkomende shimmer voor de intro van "where the streets have no name" waarvan de meesten altijd weer denken dat het een synth of sample is. No way!!

Live: afhankelijk van de tour wel degelijk synth en/of sample hoor. Misschien heb je het over de eerste 30 seconden van het album ? Daar gebruikt -ie shimmer, daarna is het gewoon synth.



lang verhaal over 4 gestapelde delays

S@m
Dit is dus echt overkill om het na te doen en ook niet zoals hij het zelf gebruikt. Wat bij deze manier enorm ontbreekt is de pitch shifter en de reverb. Die laatste twee zorgen voor de extra ambience zoals die op de shimmer van "All I Want is You" goed te horen is.



Trouwens, topic starter, gefeliciteerd met je POD XT :D

no 1 hops
7 december 2007, 20:34
kijk eens in de digitech GNX hoek.
in te stellen via de pc je kan er alle kanten mee op maar kost wel inwerk tijd

Lucien
10 december 2007, 16:04
Trouwens, topic starter, gefeliciteerd met je POD XT :D

Thx..nu maar wachten op tante post.