PDA

View Full Version : ik zit me al een tijd af te vragen...



The red Strat.
24 november 2007, 22:33
waarom er geen HOUTEN slagplaten worden gebruikt ipv plastic ? dat moet toch beter klinken (al is het verschil mss klein) en dat zou er toch ZALIG uitzien !
dus wat is de reden ?

drap
24 november 2007, 22:36
Nou, een slagplaat is voor den krasjes, juist om het hout te beschermen. Hout zou dus niet zo'n duurzaam materiaal zijn voor een slagplaat. En waarom zou het beter moeten klinken?

vulvasonic
24 november 2007, 22:38
Je kunt ze overigens weldegelijk krijgen in een aantal houtsoorten. En dan in het bijzonder de sterkere houtsoorten, gelakt om voor de hand liggende redenen.

The red Strat.
24 november 2007, 22:39
^^ik kan me niet voorstellen dat die rap afslijten...

wel omdat hout toch goede sonische eigenschappen geeft ! ik zeg het, het verschil zal mss klein zijn, maar alle beetjes helpen :D


^ wat zijn die voor de hand liggende redenen dan ??
volgens mij zullen ongelakte slagplaten minder snel afslijten :???:

vulvasonic
24 november 2007, 22:56
^^ik kan me niet voorstellen dat die rap afslijten...

wel omdat hout toch goede sonische eigenschappen geeft ! ik zeg het, het verschil zal mss klein zijn, maar alle beetjes helpen :D


^ wat zijn die voor de hand liggende redenen dan ??
volgens mij zullen ongelakte slagplaten minder snel afslijten :???:

Ongelakte, houten slagplaten zullen op den duur gaan splinteren.
Voor de sonische eigenschappen en de positieve invloed op de gitaar zou je hele discussies over kunnen voeren.
De verschillen zullen zeer marginaal zijn en een klotegitaar zal er niet beter op worden. Daar komt het eigenlijk op neer. :)

Bram+
24 november 2007, 23:27
Als het om geluid verbeteren d.m.v. 'houtcontact' gaat, kun je waarschijnlijk beter de pickups rechtstreeks in de body onder de slagplaat skroeven i.p.v. dat ze in de slagplaat hangen.

Voor de rest: wat vulva zegt.

Lenweë Míriel
25 november 2007, 00:26
lijkt me trouwens messchien wel mooi om bijv een mooi geoliede/gelakte maple topje te hebben met daar op bijv. een slagplaatje van een of andere fancy hout soort die ook nog eens erg sterk is en daarover een beschermende coating.

je zou om te miereneuken nog kunnen zorgen dat er geen lak tussen de slagplaat en top zit maar ik denk dat het verschil daartussen niet erg groot is.

Gearjunkie
25 november 2007, 10:35
Mooi experiment, een houten slagplaat op een Strat of Tele....

The red Strat.
25 november 2007, 13:33
Mooi experiment, een houten slagplaat op een Strat of Tele....
ja das wat ik ga doen met mn strat :D
kwil wel foto's posten als het af is hoor. maar das nog niet voor direct (examens nu :( )

cas121
6 december 2007, 22:44
Omdat ik deze

https://ssl.kundenserver.de/s114459010.einsundeinsshop.de/sess/utn;jsessionid=15475869ba04665/shopdata/0005_Instrumentenh=F6lzer+=26amp=3Bslash=3B+Tonewo ods/0010_NEU=21=21++++Pickguards+=26amp=3Bslash=3B+Sch lagbretter/0140_Strat.+-+Pickguards/product_overview.shopscript

link tegenkwam even een schop omhoog. Keuze genoeg lijkt me.

Rexke21
6 december 2007, 22:54
Die eerste op die link is wel nice, maar nu nog een kleur vinden waar het bij past!

grtz

Anders Destium
6 december 2007, 23:04
Tone zit in de vingers of tussen de oren, er is geen tussenvorm. Dat is de essentie, ongeacht je gear.

Zelf zit mijn tone niet in mijn vingers, dus ik heb heel veel gear nodig :hippie:



Tone zit niet in je slagplaat, wil ik maar zeggen :)

Marc Oblivian
7 december 2007, 10:17
Op mijn Heritage zit een houten slagplaat.....
Volgens mij maakt het geen donder uit voor de klank, alhoewel de gitaar wel goed klinkt:-)

tabmaniac
7 december 2007, 11:37
Ik denk dat het wel degelijk uit zou maken.

als de houtsoort van de gitaar zoveel uitmaakt, waarom zou de soort stof van de slagplaat dan niet uitmaken? op sommige gitaren betrekt de slagplaat namelijk toch nog wel wat ruimte..

Bram+
7 december 2007, 11:59
Slagplaten betrekken eerder een groot oppervlak dan echte kubieke centimeters. De vraag is of het belangrijk is dat de pickups contact maken met het hout van de gitaar en of het beetje hout dat de slagplaat zou toevoegen aan de rest van de gitaar zoveel oplevert.

Jim Haagmans
7 december 2007, 14:12
het ziet er iig heel mooi uit:

http://cgi.ebay.de/E-GITARRE-SOLID-ESCHEN-HOLZ-NEU_W0QQitemZ370002941264QQihZ024QQcategoryZ2384QQ ssPageNameZWDVWQQrdZ1QQcmdZViewItem

prs
7 december 2007, 14:56
Ik heb zelf ook ooit een slagplaat gemaakt voor een Tele van kruiselings verlijmd birdseye fineer. Heb er alleen nooit wat mee gedaan omdat hij niet helemaal lekker past op de tele die ik heb (en ik uiteindelijk toch een butterscotch tele wilde maken).

http://img519.imageshack.us/img519/7118/birdseyeslagplaatteledk7.jpg

Destijds was ik trouwens zeer gecharmeerd van deze tele (die ik nog steeds geweldig vind):

http://img525.imageshack.us/img525/3937/slaglaathouttelejg9.jpg

fred dons
7 december 2007, 15:18
ik heb wel eens (toevallig op een heritage die ik later verkocht heb) een flame maple slagplaat gemaakt maar het nadeel is dat;
1) massief flame maple erg duur is en je dat hout dus ook voor een drop top had kunnen gebruiken (ik had dat stukkie toevallig over)
2) de meest houtsoorten in die dikte de vervelende eigenschap hebben na verloop van tijd krom te trekken

dit kun je oplossen door hem of zwaar te verlakken (waardoor enig (ingebeeld) effect van hout wel verdwenen is) dan wel (wat meestal gebeurt) door fineer op plastic te verlijmen waardoor je gewoon een fancy plastic slagplaat krijgt