PDA

View Full Version : akoestisch gitaar element



batsblues
24 november 2007, 13:32
Hoi,

Ik ga komende maand ergens spelen met mijn akoestische gitaar. Ben alleen bang dat ik onversterkt niet te horen ben. 25 jaar geleden had een vriend van me een element voor zijn akoestische gitaar dat ie zo in het klankgat kon klemmen. Bestaat zoiets nog??? (ik praat toch al gauw over 25 jaar geleden)

Harald
24 november 2007, 14:21
Mogelijkheden zat. Gebruik de zoekfunctie even, vraag is vaker voorbij gekomen. Sterk afhankelijk van soort geluid dat je zoekt. Die oude kklankgatelementen waren vaak magnetisch. LR Baggs M1 kan interressant zijn, behoorlijk goed, maar toch betaalbaar.

Buzz
24 november 2007, 15:02
Probeer in die klasse dan ook eens de Fishman Neo-D of de Dean Markley ProMag Plus.

Geven allebei een goed akoestisch geluid!

-Yves-
24 november 2007, 17:22
Heb onlangs de M1 van LR Baggs geprobeerd. Ik was behoorlijk onder de indruk. In combinatie met hun DI was het werkelijk top. Die M1 kost €200.

Succes

Harald
24 november 2007, 17:58
Raar, dacht dat ze eerst rond de 100 waren, of is dat samen met de DI? En dan is de dollar toch nog wel gezakt ook...

dadgad
24 november 2007, 20:53
Hallo Harald,

De passieve uitvoering van de M1 zit inderdaad rond de 100 - 120 Euro,
afhankelijk van of je hem online of in de winkel koopt. Maar er is ook een
actieve versie, en die is duurder.

Een betaalbaar(der) alternatief voor de passieve M1 zou kunnen zijn de
Tahoe van Dean Markley. Iets smaller en ook minder hoog dan de M1, en
zwart - dus minder opvallend aanwezig dan de wittige M1.
Goudkleurige, in hoogte verstelbare pooltjes, en ook de jackingang is verguld.
Het snoerje van de jackingang naar de pickup zit met een heel klein stekkerje
vast - dus de pickup kan verwijderd worden terwijl de jackingang blijft zitten.

Maar er zit weer niet, zoals wel bij de M1, een lang snoer bij voor gebruik
zonder de jackingang te hoeven monteren. Dus de installatie is wel meteen
iets permanenter.

Klinken doen ze allebei goed.

Greetz,

Han.

P.S. weet niet of het interessant is voor de topic starter, maar ik heb nog
een Seymour Duncan "Woody" liggen, een magnetische klankgat pickup van
de vorige generatie. Mooi stukje hout, vandaar de naam, en een goed geluid
hoewel de pooltjes niet verstelbaar zijn. Lang snoer, dus goed geschikt voor
tijdelijk gebruik. Mag weg voor weinig, want ik heb nu betere opties.

batsblues
24 november 2007, 21:28
als ik die zo kan plaatsen en verwijderen wil ik wel weten wat die kost....

-Yves-
25 november 2007, 09:09
Raar, dacht dat ze eerst rond de 100 waren, of is dat samen met de DI? En dan is de dollar toch nog wel gezakt ook...

Ben drie weken geleden die dingen gaan proberen. Het was inderdaad een actief element.
Mijn ervaring zegt dat die spullen niet bepaald goed klinken. Je krijgt al snel de sound van een elektrische gitaar. Sinds ik die M1 heb geprobeerd, moet ik mijn mening herzien. Gelukkig staat de technologie niet stil.

harrie
25 november 2007, 18:47
Probeer in die klasse dan ook eens de Fishman Neo-D of de Dean Markley ProMag Plus.

Geven allebei een goed akoestisch geluid!

Het schijnt dat de Neo D single coil gevoelig is voor het oppakken van stoorsignalen van TL lampen en dergelijke. Heb je hier ervaring mee?

Ik heb het duurdere actieve systeem van Fishman (Rare Earth) wel eens gehoord, was onder de indruk van het natuurlijk karakter, volgens mij beter dan welk Piëz0-systeem dan ook.

Buzz
25 november 2007, 22:31
Het schijnt dat de Neo D single coil gevoelig is voor het oppakken van stoorsignalen van TL lampen en dergelijke. Heb je hier ervaring mee?

Ik heb het duurdere actieve systeem van Fishman (Rare Earth) wel eens gehoord, was onder de indruk van het natuurlijk karakter, volgens mij beter dan welk Piëz0-systeem dan ook.

Neo-D is in feite het niet=invasieve broertje van de Rare-Earth. Het klinkt inderdaad uitstekend. Zoals iedere single-coil is is ook dit element gevoeliger voor TL-balken, beeldbuizen, e.d. In de praktijk valt dit echt heel erg mee. Je moet er wel heel dicht op zitten, wil je er last van hebben. Zowel de Rare Earth als de Neo-D zijn er in humbucker-variant. Minder gevoelig voor storing, maar het geluid is naar mijn menig beduidend minder.
Trouwens, de Dean Markley Pro-Mag is er ook in humbucker, maar ook hier geldt hetzelfde.

Ik ga toch echt voor het single-coil geluid. Je opmerking over het geluid is terecht. Zowel de Rare Earth als de Neo-D geven echt een goed geluid.

Harald
25 november 2007, 22:44
Vind zelf sowieso dat veel niet piezo elementen weer snel richting elektrisch gitaar achtig geluid neigen. Het Expression Systeem van Taylor doet me ook aan gitaren met EMG elementen denken. Piezo is dan weer zo'n typisch geluid. Gecombineerd met microfoon vaak nog aardig, maar heb een gitaar met Fishmann stereo blender, Die haalt het in de verte niet bij mijn Maton qua sound. Dat Maton systeem is erg goed. Maar kan weer alleen op Maton bruggen. Heb nu een AER pickup met mic in mijn 12 snarige Bozo die me ook erg goed bevalt. En live klooien met microfoons omdat dat het akoestische geluid van de gitaar geeft, ik geloof er niet in. Je bent te afhankelijk van aanwezige installatie en knoppenman. Bovendien, staat die microfoon 2 cm verkeerd vertekend dat het beeld ook weer behoorlijk. Ook vandaag weer meegemaakt dat dat juist slechter klinkt in de praktijk. Heb je volume nodig, gewoon een fatsoenlijke pickup in je gitaar. En als dat niet helemaal het akoestische geluid van je gitaar is, jammer. Maar live moet je je kunnen concentreren op je spel. Niet op rondzingen, of volume, wat meestal ten koste van de dynamiek gaat. Spelen is al moeilijk genoeg.

Beetje off topic misschien, maar moest er even uit, na vandaag weer een 'akoestisch geluid' purist te hebben zien worstelen met de sound. Versterkt spelen is gewoon een ander verhaal. En als je de puur akoestische sound goed wil doorversterken zonder problemen, is dat gewoon behoorlijk lastig. Dan maak ik liever gebruik van de mogelijkheden die ik met versterking en galm heb, die ik onversterkt weer niet heb. Elk nadeel hep sen foordeel!

-Yves-
27 november 2007, 09:24
Ik vind ook dat je plugged hoe dan ook al 80% van de muzikaliteit en dynamiek verliest. Er zijn een hele hoop 'akoestische effecten' die je dan gewoonweg niet meer hoort.
Maar vaak verlies ik net mijn concentratie omdat de versterkte sound ook zo verschrikkelijk is. Plugged of niet, het merendeel van de geluidstechnici bakken er in beide gevallen vaak niks van.
Inderdaad, steeds het gedoe met die knoppenman en als je wat op je strepen staat, komt er onvermijdelijk ruzie van.

Het is zeker mogelijk om met een microfoon een fantastische sound te hebben maar dan helaas enkel met je eigen geluidsset en een knoppenman die je muziek kent.
Ik wil hier niet iedereen over dezelfde kam scheren maar de beste geluidstechnici zijn vaak diegenen die ook zelf een instrument bespelen (liefst akoestische gitaar).

Het is een fameuze zoektocht om je akoestisch geluid wat ordentelijk te versterken. Ik ben er zelf ook nog niet uit... :sneaky:

peter_heijnen
27 november 2007, 10:06
Onlangs is mijn b-band systeem stuk gegaan, het tweede alweer binnen een jaar of tien geloof ik. Btw, heb ik gewoon pech of zijn er meer mensen bij wie die dingen steeds stuk gaan?

Sinds drie weken nu heb ik dit A2.2-systeem geinstalleerd. Weer b-band dus, mede omdat ik erg benieuwd was naar dat ast-stripje:

http://www.b-band.com/guitar-systems/a2.2.php

Alles is heel goed zelf te installeren. Die ast daarentegen is wel weer lastig voor taylormensen omdat je voor de installatie ervan de op taylor ontbrekende pinnetjes van de 1e en 6e snaar als richtpunt gebruikt.

Ik gebruik het systeem inmiddels drie weken 5 keer per week in een grote zaal met 1500 stoelen en sinds ik alle eq's op mijn monitor heb laten bypassen vind ik het geluid zeer goed werkbaar. Ik gebruik weliswaar maar heel weinig van de ast-strip in mijn totaalbalans maar zonder zou ik een hele aderlating vinden, het voegt echt iets toe.

En eerlijk gezegd vind ik het geluid niet alleen goed werkbaar, ik kan er zelfs van genieten! Hopen maar dat deze niet ook de geest geeft binnen een paar jaar.

Harald
27 november 2007, 11:33
Onlangs is mijn b-band systeem stuk gegaan, het tweede alweer binnen een jaar of tien geloof ik. Btw, heb ik gewoon pech of zijn er meer mensen bij wie die dingen steeds stuk gaan?

Sinds drie weken nu heb ik dit A2.2-systeem geinstalleerd. Weer b-band dus, mede omdat ik erg benieuwd was naar dat ast-stripje:

http://www.b-band.com/guitar-systems/a2.2.php

Alles is heel goed zelf te installeren. Die ast daarentegen is wel weer lastig voor taylormensen omdat je voor de installatie ervan de op taylor ontbrekende pinnetjes van de 1e en 6e snaar als richtpunt gebruikt.

Ik gebruik het systeem inmiddels drie weken 5 keer per week in een grote zaal met 1500 stoelen en sinds ik alle eq's op mijn monitor heb laten bypassen vind ik het geluid zeer goed werkbaar. Ik gebruik weliswaar maar heel weinig van de ast-strip in mijn totaalbalans maar zonder zou ik een hele aderlating vinden, het voegt echt iets toe.

En eerlijk gezegd vind ik het geluid niet alleen goed werkbaar, ik kan er zelfs van genieten! Hopen maar dat deze niet ook de geest geeft binnen een paar jaar.

Had zelf een oude B-band in mijn Bozo zitten toen ik hem kocht, was daar niet zo kapot van. Maar was ook alleen een UST, die bovendien niets oppakte van kloppen op de klankkast. Net met de Bozo met AER pickup over mijn compact60 ergens opgetreden zonder PA en was daar zeer enthousiast over de sound van die gitaar.

Maar, je bedoelt toch bridgepins, met dat installatie verhaal? Dat is op een Taylor geen probleem toch? En op zich is dat Expression System niet verkeerd. Lowden, Ovation en Alhambra is weer een ander verhaal idd. Dan heb je geen bridgepins.

peter_heijnen
27 november 2007, 11:57
Lowden, Ovation en Alhambra is weer een ander verhaal idd. Dan heb je geen bridgepins.
Ik heb mijn taylor al zo'n 15 jaar en dan zonder bridgepins. Hebben taylors die tegenwoordig wel?

Harald
27 november 2007, 13:12
Ken ze eigenlijk alleen met... damn, 15 jaar geleden durfde ik nog niet eens naar een Taylor te kijken :(

There's no budget like low budget
(or even no budget at all)

Serieus, heb jaren stukken gespeeld (of eigenlijk bijna gespeeld) en geschreven die ik er niet goed uit kon krijgen, tot ik een paar jaar geleden eindelijk eens een goede steelstring kocht, en dat was nog steeds een middenklassertje... Was dat even dom van me!

Barré
27 november 2007, 13:30
Wat mij betreft is die B-Band A2.2 een bijzonder prettig compromis, ben er erg tevreden over in elk geval. Ik heb hem laatst ingebouwd in mijn Larrivée J05.
Van het brugzadeltje (UST) zijn 2 versies: Eentje van 2.2mm en eentje van 2.9 mm. Dus mocht iemand hier zo'n ding willen aanschaffen, even goede bekijken hoe breed je brugzadeltje is want standaard krijg je de 2.2mm toegezonden.

greencharlie
27 november 2007, 20:30
Peter, is die Taylor een 420?
Die werden toendertijd idd zonder bridgepins gemaakt; dit om kosten te besparen en de gitaar betaalbaarder te maken naart schijnt.

peter_heijnen
27 november 2007, 21:11
Nee geen 420 maar een 410E, met origineel fishman electronica er in.

Die electronica werkte altijd prima tot een "gerenomeerde" en zichzelf hoogachtende bouwer de boel sloopte.

Sinds die tijd ben ik dus al aan mijn 3e b-band toe zoals al gezegd.

Ik meende te hebben begrepen dat het niet gebruiken van de pins te maken had met de snaarspanning/hoek of dergelijke bij de brug.

dadgad
28 november 2007, 00:26
Hallo Peter,

Kun je iets meer informatie geven over hoe/waar de B-bands kapot gingen ?
Ik heb er hier nu een liggen, die ik in mijn D-35 wil inbouwen. Dus als het
mogelijk is bij de inbouw problemen te vermijden....

Greetz,

Han.

peter_heijnen
28 november 2007, 09:38
Wat ik me van de laatste keer en die daarvoor kan herinneren is dat de electronica ineens heel veel ruis en pus produceerde. De laatste keer kwamen daar ook nog eens op volstrekt onvoorspelbare momenten keiharde tikken bij.

Thuis en voor opnames gebruik ik de taylor alleen onversterkt, dus problemen met de electronica komen alleen live te voorschijn en dat is meestal met een theatertour. Dat betekent dan dat er zo snel mogelijk een alternatief moet komen en ik helaas niet de tijd kan nemen om uberhaupt uit te zoeken wat er echt aan de hand was.

Wel weet ik van de laatste keer dat iig de ust-strip kapot was omdat ik na eerst de preamp te hebben vervangen ik de ust in tegentelling tot de ast niet aan de praat kreeg totdat ik ook een nieuwe ust had geinstalleerd. Ik vraag me nog steeds af wat er aan zo'n stripje kapot kan gaan, ik zal tzt maar eens gaan mailen met b-band.

De vorige preamp ligt hier dus nog en ik weet dus niet of die nou wel of niet defect is. Als ik de gitaar weer eens thuis heb ga ik dat eens testen.

Succes met inbouwen.