PDA

View Full Version : Palmer PDI-03



Rene Rijpma
24 november 2007, 13:00
Als ik een stereo signaal naar de PA wil sturen, heb ik dan 2 X PDI-03 nodig of zijn hier andere oplossingen voor?

vdgraaf
24 november 2007, 20:51
Als ik een stereo signaal naar de PA wil sturen, heb ik dan 2 X PDI-03 nodig of zijn hier andere oplossingen voor?

Ja, of een PDI-05, die heeft twee kanalen. Is verder precies hetzelfde.

Er zijn ook nog andere doosjes van Palmer, in een stompbox achtige behuizing. Eentje heet geloof ik de "junction" (PDI-09??). Ik heb de site van Palmer nog steeds niet gevonden, ik geloof niet dat ze er een hebben.... Via Google vind je waarschijnlijk wel het een en ander.

Succes, grtn, Jan Anton

MSNL
24 november 2007, 22:40
Ik gebruik de PDI-03 na de power amp en voor de effecten. Deze effecten maken het signaal stereo en dat gaat naar de mengtafel.
Ik gebruik de PDI-03 als powersoak en gebruik geen speakerkast(en)

Rene Rijpma
25 november 2007, 17:22
Interessant... Voor de volledigheid:

Ik gebruik:

Preamp - engle580
Effectsunit - TCE G-Force
Poweramp - Mesa Fifty/Fifty

De Mesa is dus al stereo. Of kan ik ook gewoon alleen kanaal A gebruiken en B niet. Ik meen ooit iets gelezen te hebben dat dit niet goed is voor de amp.

peter_heijnen
25 november 2007, 18:59
Btw, volgens mij is de 03 niet geschikt voor preamps.

De 03 is alleen voor poweramps, en de 05 kan -net als de 09 die ik zelf heb- poweramps en preamps aan maar dan wel zonder een ingebouwde loadbox.

Ik vond dit nog voor wat info:
http://www.amptone.com/palmerpdi03.htm

of:
http://www.cathedralstone.net/Pages/PalmerPDI03.htm

vdgraaf
25 november 2007, 19:29
BTW, al Google-nd vond ik nog wat oude topics over Palmers op dit forum, best interessant om te lezen. Er was iemand die het een en ander met elkaar vergeleken had, mics en speaker emulators.

Wij hebben onlangs met de band een nieuwe demo opgenomen. Onze opnamen man/producer, was zwaar onder de indruk van het geluid van mijn rig via de PDI-05. In eerste instantie hadden we ook mijn cab ge-miced, maar na het beluisteren van een eerste proefje hebben we dat maar achterwege gelaten. Ik heb de Palmer na mijn Lexicon zitten. Niet na de poweramp dus. Tof spul!

grtn, Jan Anton

jw009
26 november 2007, 09:17
De Mesa is dus al stereo. Of kan ik ook gewoon alleen kanaal A gebruiken en B niet. Ik meen ooit iets gelezen te hebben dat dit niet goed is voor de amp.

Ik heb die mesa ook gehad, en je kan gewoon alleen kanaal A gebruiken. Je moet dan wel het volume van kanaal B helemaal dicht draaien anders gaat het alsnog fout. (staat trouwens ook in de handleiding)

armageddon
26 november 2007, 15:18
Bij Han hoorde we een opname van een band met een ontzettend bruut gitaargeluid en dat was als ik me het goed herinner niet eens met een preamp ofzo, maar een of andere tovenaar met een distortion en wat effecten door een cab sim.

pol
26 november 2007, 16:12
cab sims zijn zeer overtuigend tegenwoordig, vooral diegene die werken met de convolution techniek, test maar eens uit, neem bv de line out van je amp of een toneport pod xt met de cab sims af, en dan een convolution plugin ala voxengo boogex, klinkt nog een stuk realistischer dan een palmer.

Rene Rijpma
26 november 2007, 19:31
Ik wil de palmers live gebruiken, om de stilte op het podium te bewaren en nodeloos gezeul met cabinetten te voorkomen.

Als ik de berichten van MSNL een beetje volg gebruikt hij het ook live en zonder cabinet. Ik begrijp alleen nog niet geheel hoe hij zijn effecten achter de poweramp heeft. Kan dat ook met de G-force? Uiteraard zal dan een loadbox tussen moeten, maar dan nog.
Ik dacht dat je de effecten altijd tussen pre- en poweramp zette of in de loop van de preamp. Gaarne uw commentaar

peter_heijnen
26 november 2007, 19:41
Dan moet je met je preamp rechtstreeks in een kant van je poweramp inpluggen en idd de andere kant netjes dicht houden.

De speakerout van de wel gebruikte powerampkant gaat dan naar de 03 met zijn ingebouwde loadbox, en de gefilterde out van die 03 gaat dan naar je stereo processor. Van daaruit ga je dan stereo rechtstreeks naar de mengtafel.

Dit kan dus niet zonder meer met de 05 of 09 omdat die geen loadbox aan boord hebben, die moet je altijd doorlussen naar een speaker of externe loadbox.

Rene Rijpma
26 november 2007, 19:44
Ja, daar kan ik opzich wel inkomen, maar hoe zit het met de effecten uit de G-Force? Alle effecten komen dan na de poweramp, gaat dat wel goed?

peter_heijnen
26 november 2007, 20:09
De 03 zet je speakersignaal om in lijnsignaal, natuurlijk gaat dat goed.

Rene Rijpma
26 november 2007, 20:16
Ja, ik begrijp dat er niets stuk gaat, maar klinken de effecten zoals ze zouden moeten klinken?

peter_heijnen
26 november 2007, 21:15
Kun je een enkele reden bedenken waarom dat niet zo zou zijn?

Rene Rijpma
26 november 2007, 22:18
Nou, ik dacht dat dat altijd nogal precies kwam met die effecten.
Dat je bijvoorbeeld bepaalde dingen voor je preamp wil hebben en bepaalde dingen erna. Ik zou me voor kunnen stellen dat dit ook voor poweramps geldt.
(Bij losse effecten iig, ik realiseer me dat dit met een multi-effect iets lastiger wordt.)

peter_heijnen
27 november 2007, 08:31
Dat geldt met name voor preamps en met name in geval van hoge gainstanden en heeft alles te maken met vertraginseffecten die minder effectief worden als ze te veel worden voorversterkt.

Doorgaans is het juist beter om de processor na de poweramp te hebben zodat je ev eindbuisvervorming juist heel effectief door bv je g-force verwerkt kan worden. Eigenlijk is dat ook een van de hoofdtoepassingen van de 03: het vangen van je hele geluid incl eindvervorming, en dat dan in zijn geheel geheel door de processor te jagen en daarna stereo te versterken. Dat is dus ook een van de redenen waarom de 03 maar 1 kanaal heeft.

Als je tevreden bent met de g-force, en je bent tevreden met je pre- en poweramp, en je wil geen backlinelawaai op het podium, dan doet die 03 waarschijnlijk wel waar je naar op zoek bent.

vdgraaf
27 november 2007, 11:55
Ik wil de palmers live gebruiken, om de stilte op het podium te bewaren en nodeloos gezeul met cabinetten te voorkomen.


Ik gebruik live wel een cabinet. Volgens mij kun je anders geen feedback krijgen, en dat wil ik wel hebben zo nu en dan. Het hoeft allemaal niet zo hard op het podium natuurlijk, dat scheelt een boel.

grtn, Jan Anton

peter_heijnen
27 november 2007, 12:09
Hey jan Anton, ik zit net naar je gear in je sig te kijken. Trio naar G2 naar een 20/20 heb ik ook jaren mee gespeeld, mooie sound weet ik uiteraard uit eigen ervaring. Alleen gebruikte ik de palmertjes 09's enwel na de eindtrap ipv ervoor.

Weet je het trouwens zeker van die feedback? Volgens mij zou het ook wel moeten lukken met een floormonitor tenzij die echt heel zacht staat natuurlijk.

vdgraaf
27 november 2007, 12:16
Weet je het trouwens zeker van die feedback? Volgens mij zou het ook wel moeten lukken met een floormonitor tenzij die echt heel zacht staat natuurlijk.

He Peter!

Ja klinkt inderdaad super, ik zal het ook eens met de Palmer na mijn 20/20 doen. Nadeel is dan dat als je aan het 20/20 volume draait je ook harder richting PA gaat.

Wat betreft de feedback, ik speel met in-ear monitors, heb dus niets voor me op het toneel liggen. Dus dat wordt lastig. Geen idee trouwens of de frequenties uit een monitor je een leuke feedback geven, zou je moeten uitproberen.

grtn, JA

Rene Rijpma
27 november 2007, 20:20
Heren,

Bedankt voor uw input.
Ik denk dat ik maar eens zo'n ding ga bestellen.

Met vriendelijke groet,

René

Rene Rijpma
27 november 2007, 21:42
Zijn er ook mensen in Nederland die die dingen verkopen?
Ik kan ze alleen in Duitsland vinden.
Zo speciaal zijn die dingen toch ook weer niet of wat?

vdgraaf
27 november 2007, 22:49
Ik kan ze alleen in Duitsland vinden.


Hoi Rene,

Ze komen uit Duitsland en het is niet zo heel bekend/bemind. Dus dat verbaasd me niets. Ik zou wel even vergelijken. Heb je Soundland.de al geprobeerd?

succes, JA

Rene Rijpma
28 november 2007, 08:11
Als het niet zo bekend/bemind is, dan zijn er blijkbaar betere alternatieven, of niet?

pol
28 november 2007, 08:29
qua cab sims niet echt.

maar ik vind een goedgeplaatste micro toch beter klinken.

MSNL
28 november 2007, 09:27
Andere mogelijkheden
Koch Loadbox
Groove Tubes SE
SPL Transducer 2601

Rene Rijpma
28 november 2007, 11:54
Microfoon is geen optie.
En wat de andere mogelijkheden betreft, lees ik de meeste positieve berichten over de pdi-03.

Rene Rijpma
28 november 2007, 21:36
Ik heb de pdi-03 inmiddels bij Thomann besteld deze had hem op voorraad.
Bedankt voor jullie reacties.

Met vriendelijke groet,

René