PDA

View Full Version : P.a probleem



hugo123
24 november 2007, 12:14
Ik weet niet of dit in het juiste suybforum staat maar toch, als ik met mijn band oefen dan hebben we de mic's aangeslotyen op een mengpaneel, in de versterker en bdoor op boxen, nou hebben we heel snel last van rondzingen, ik heb gewoon van die goedkope zangmic's van 20 euro. Ik weet dat geen topkwqaliteit is,maar hij hoeft toch ook weer niet compleet te gaan rondzingen, zo kunnen we niet eens overf de drum heen.
Wat kan helpen zodat hget rondzingen ophoud??


hugo

Ries89
24 november 2007, 14:03
Een beetje hoog/midhoog uit je microfoon draaien kan goed helpen tegen rondzingen. Het mooiste is met een parametrische equilizer, de gain zo groot mogelijk, de q zo klein mogelijk zetten. De microfoon laten feedbacken, en dan met de frequency range zoeken welke frequenties feedback opleveren.

Wat ook kan helpen is je muren bekleden met tietenschuim of eierdozen. Hiermee ga je reflecties tegen die via de muren terug in je microfoon komen.

Of de microfoons minder hard zetten of verder bij de speakers vandaan gaan staan. Als de microfoons erg schel zijn zou een ander type microfoon ook kunnen schelen, maar eigenlijk is elke microfoon wel feedback gevoelig. Zeker als jullie flink hard gaan.

hugo123
24 november 2007, 14:15
Hoog heb ik al gedaan, midhoog nog niet straks even proberen, eier dozen of "tietenschuim" gaat niet lukken. Mag niet. IK heb ze al niet zo hard staan, en de plaatsing van de boxen zal ik ook nog proberen.


bedankt!


hugo

Makor1966
24 november 2007, 14:25
Heb zelf voor de drummer die ook backingvocals doet een nieuwe mic aangeschaft ter vervanging van een oude Shure, de Samson Q7, is best een goed ding, was toen €30 nu rond de €35.
En voor de rest zorgen dat de bass en gitaar niet te hard staan, en dat de speakers niet op de zangkant van de mic gericht zijn. Je kunt alles wel tegen elkaar open draaien maar als het gaat rondzingen heeft niemand er meer iets aan.

pol
28 november 2007, 08:42
gain op het mengpaneel laag houden, en de versterker vol open zetten.

verder er voor zorgen dat de mics nergens op de speakers gericht staan, en zo weinig mogelijk mics tegelijk openzetten.

als dit niet lukt ge je toch op zoek moeten naar mics met een nauwer patroon (hypercardoide)

Ries89
28 november 2007, 23:51
gain op het mengpaneel laag houden, en de versterker vol open zetten.

verder er voor zorgen dat de mics nergens op de speakers gericht staan, en zo weinig mogelijk mics tegelijk openzetten.

als dit niet lukt ge je toch op zoek moeten naar mics met een nauwer patroon (hypercardoide)


Bij een supernier (hypercardoide) er wel rekening mee houden dat hoe meer gericht hij word, dus hoe smaller, hoe meer hij ook van achter op gaat pakken. Dus dan moet je je speaker haaks op de microfoon/zanger zetten.

Heb je inmiddels al vooruitgang geboekt hudo123?

hugo123
29 november 2007, 18:13
Ja het ios me gelukt, ik heb de speakers verplaatst en de gain terug gedraaid en de versterkler harder gezet. Heel erg bedankt iedereen, dit topic mag dicht



hugo

Rhulshof
28 december 2007, 16:32
nou mooi werk dan je moet ook altijd op passen met lage tonen maar dat heeft dan weer iets meer met het optreden te maken in zo'n PA opstelling