PDA

View Full Version : Preamp vraag, ART MPA Gold?



The Lo Lands
24 november 2007, 11:02
Voor de kerst en mijn verjaardag in januari mag ik mijzelf een cadeautje geven. Op dit moment heb ik de Behringer Ultragain Pro 2200 als preamp voor opnames van zang of snaarinstrument maar ben hier toch een beetje op uitgekeken qua prestaties en kille sound, en die nepbuis maakt het er ook niet leuker op :D

Nu is mijn oog gevallen op de ART MPA Gold (zie info beneden) en is op dit moment in de aanbieding bij Feedback voor 445 euries. Is er iemand die ervaring heeft met dit apparaat en is er misschien nog een andere betere optie voor een dergelijke preamp? Ik heb wel gelezen dat het verstandig is om de chinese buizen te vervangen voor andere 'warmere' buizen!? Daarnaast wil ik wel minimaal twee kanalen hebben ivm stereo of 2 mics opnames!

ART MPA Gold
De MPA gold is een professionele buizen microfoonvoorversterker die zorgt voor een schitterende sound met warmte, presence en voldoende definitie. De ART MPA Gold is hard op weg om een nieuwe standaard te worden in microfoonvoorversterking.

harrie-beton
27 november 2007, 14:15
Duur en nauwelijks hoorbaar denk ik, die Ultragain is niet slecht.

Het grote nadeel van 1 onderdeel upgraden tot een zeer hoog niveau is dat het alleen effect heeft als de rest van je gear ook een hoog niveau heeft. Heb je goede mics en goede audio kaart?

The Lo Lands
27 november 2007, 19:06
Duur en nauwelijks hoorbaar denk ik, die Ultragain is niet slecht.

Het grote nadeel van 1 onderdeel upgraden tot een zeer hoog niveau is dat het alleen effect heeft als de rest van je gear ook een hoog niveau heeft. Heb je goede mics en goede audio kaart?Dankjewel Harrie voor je reactie! Ik heb uitstekende mics van goede kwaliteit uit het middensegment en tevens een goede externe geluidskaart welke helaas niet topkwaliteit preamps bevatten. De Ultragain is niet slecht maar vind ik veelal vlak en iets te scherp klinken waardoor vooral bij zangopnames het geluidsbeeld niet natuurlijk meer klinkt. Dit is wel deels op te lossen met EQ maar toch blijft het ietswat kil klinken. Oplossing zou zijn om een dure buizenmicrofoon aan te schaffen maar met reeds goede mics in mijn bezit lijkt mij een buizenpreamp uit het middensegment een wijzere aanschaf (tevens goed te gebruiken als DI voor bijvoobeeld instrument opnames!).

Heeft iemand anders nog een mening of advies?

Les Paul R8
28 november 2007, 07:20
Ik gebruik zelf de ART TPSII. Een stuk goedkoper en in ieder geval voor mij meer dan genoeg. TPSII is ook nog eens erg makkelijk te bedienen.

pol
28 november 2007, 08:16
waarom een buizenpreamp ? Bij een preamp wil je toch dat die zo min mogelijk kleurt ?

guhlenn
28 november 2007, 11:10
De ART is niet echt high end. Het word eerder gezien als een topper uit het budget segment. Van de andere kant; het is altijd leuk om zoiets te hebben...

bert k
28 november 2007, 12:17
Een goeie buizenpreamp kleurt niet.

skanky
28 november 2007, 13:28
Dat is niet helemaal waar Bert. Urei/ Universal Audio 610 is toch een behoorlijk gekleurde preamp. Net als de Tubetechs. De meest transparante preamps zijn juist solid state: Millennia, A-design, Grace Design, Focusrite RED.

bert k
28 november 2007, 14:34
Dat zeg ik niet. Maar de opzet van hifi-buizen preamps is om zo ongekleurd mogelijk te klinken, je moet het niet vergelijken met een gitaarversterker.

skanky
28 november 2007, 15:06
Ik heb het over mic preamps hoor. Gitaar is een heel ander soort ja. Dit topic gaat toch over mic preamps?

bert k
28 november 2007, 17:35
Ja, precies. Maar veel mensen hebben bij buizenspul het idee dat het iets magisch doet met het geluid. (Ik heb wel eens een post van iemand gelezen die vroeg of je met een buizenpreamp een mooie vervorming kon maken...)Maar bij een mic preamp wil je geen kleuring, je wilt alleen een hele goeie rechte en ruisvrije voorversterking. Dus mag je van buizen en transistor hetzelfde verwachten.

skanky
28 november 2007, 17:59
Dat is onzin, mensen zijn niet zo idolaat van een neve 1073 omdat ie zo transparant is. Elke preamp heeft z'n eigen sound. Focusrite heeft nu een convolutie preamp die allemaal klassieke preamps nabootst. Dat is toch ook niet voor niks. Op het gearslutz forum zijn ze allemaal gek van de door API geintroduceerde lunchbox omdat je er zoveel keus mee hebt qua preamps enzo. Al die preamp modules hebben hun eigen sound. Great River heeft een neve-achtige Engels klinkende preamp terwijl andere mensen zweren bij de API 512 met z'n amerikaanse sound.

Hetzelfde met microfoons, als iedereen een mic met een zo rechtmogelijke freq karakteristiek wil gebruiken ze wel meetmicrofoons.

The Lo Lands
28 november 2007, 18:51
De ART is niet echt high end. Het word eerder gezien als een topper uit het budget segment. Van de andere kant; het is altijd leuk om zoiets te hebben...Precies, en de Behringer behoort tot het onderste segment, voor mij een juiste upgrade naar het middensegment denk ik. High End zou inderdaad voor mij setup niet een extra toevoeging zijn en daarbij wil ik geen 2000 euro of meer uitgeven : ) Over de kleuring hetvolgende, ik heb interesse in de ART omdat de kleuring van buizen warmte en tranperantie kan toevoegen aan je opnames welke ik in de Behringher mis. Daarnaast is het prettig je 'kleuring' aan te passen door andere buizen erin te plaatsen.

guhlenn
29 november 2007, 11:05
de kleuring van buizen warmte en tranperantie kan toevoegen aan je opnames

Dat is een contradictie of ben ik nou gek? Iig; ala je jezelf al overtuigd hebt is het toch prima?

Han S
29 november 2007, 11:34
Punt één: de Behringer ECM8000 microfoon gebruikt een Panasonic kapseltje en is griezelig recht tussen 20hz en 20khz, hij ruist alleen als de pieten.

Punt twee: we deden laatst een blinde test tussen twee CD spelers, een uit de top van 10.000 euro en een uit het midden van 2000 euro en die heeft buizen in de uitgang. Het luister panel kon geen enkel verschil in geluid aantonen, dus buizen klinken niet anders als transistoren. Als een buizenversterker anders klinkt moet dat door de trafo komen of in het geval van een gitaarversterker worden de buizen bewust in de stress gejaagd.

En toch, een buizenmicrofoon heeft iets bizonders en ik denk dat het 100% autosuggestie zal zijn. Een mic preamp met buizen? Ik zie geen direct voordeel anders dan een soort magie die nu eenmaal over buizen hangt. Een buizenmicrofoon als de Neumann klinkt griezelig accuraat, niks warmte, gewoon een van de mooiere en meest stille microfoons.

En als toegift wil ik jullie een post laten zien van gearslutz over het luisteren:

What bugs me about those discussions is always the sentence "Well I heard it, so there".
Guys:

Just because you hear it
Doesn't mean it's there!

You all know the shallowest effect of this. When you mixed the whole night, go to sleep, get up, listen again and hear that you mixed total crap.

The ear is not a precise measurement equipment.
Scientifically it has been long proven that what enters your ear is not what actually what enters your brain!
The signal, coming from affarent neurons doesn't go to your cerebral cortex immediately. It passes, for example, through the Thalamus, a region of the brain that is dedicated to colour and change your picture of reality according to memory, emotion, preconception etc.
Ever noticed how when you are in panic or high on adrenalin, your perception changes?
Your brain decides what's important. This was crucial in survival (and still is). If you are running for your live, you don't want to read a bulletin. Except for when you have ADHD http://www.hififorum.nl/Smileys/default/wink.gif

Bottom line, if you plug in your new shiny preamp, feel it's solid metal buttons, see its nice and crisp meters and that nice tube, then you are basically telling your brain "good stuff".
Then you expect to hear something when you plug it in.
This is added to your perception of hearing, just as something you might have read about it on the internet a few days ago.

So what's the solution to all this? Well there are a couple, but the simplest one is an ABX blind test. It doesn't only answer "Is there a difference", for which the answer is in 90% "Yes", but also " Can I really hear it"

You can trace the notority of mp3s.
At the beginning, no one would even consider that mp3s could be transparent (and to be fair, at the beginning they weren't).
The more people do ABX testing, the more get wiped by 192kbps vbr mp3s. Only so few can hear a difference (and only with specially selected error samples), that you'd have to say probably 2 or three people on this board are able to.
Same thing happend to audiophile audio cables. We did tests. It was sad really. Even the stoutest audiophiles got absolutely destroyed. Only guesses.

When it comes to SACDs, I haven't done a test. But mp3s, with the much more critical compression, showed that just hearing a difference when you know it's the "better SACD", doesn't prove it.

So no statement from me here. But I would suspect that compared to SACDs CDs are transparent. Just by the fact that we can not hear over 20khz and well, 24bit is a different story.

Let's just say that you need to be aware that your ear is not a measurement microphone. Keep that in mind.
The only way to really "hear", is to do it blind without knowing which is which, not move during the test, have it automated etc.

And even if the differences are small. Keep in mind that just moving your head to the side just so slightly, it changes the sound!

Yeah. Keep your mind open.

Das Schaap
29 november 2007, 16:07
Ja, precies. Maar veel mensen hebben bij buizenspul het idee dat het iets magisch doet met het geluid. (Ik heb wel eens een post van iemand gelezen die vroeg of je met een buizenpreamp een mooie vervorming kon maken...)Maar bij een mic preamp wil je geen kleuring, je wilt alleen een hele goeie rechte en ruisvrije voorversterking. Dus mag je van buizen en transistor hetzelfde verwachten.

Toch zie je vreemd genoeg heel vaak bij buizen voorversterkers hele verhalen over toegevoegde warmte en transparantie e.d. die het toe zou voegen en daardoor zo goed zou zijn. Ik ben zelf ook aan het rondbladeren naar buizen mic pre-amps en ik lees continu weer warmte, transparantie en allerlei andere termen die eigenlijk te vervangen zijn met kleuring.

bass blom
29 november 2007, 16:09
en dan weer verkleuring naarmate het buisje ouder wordt..

The Lo Lands
29 november 2007, 18:29
Nou lekker dan. Stel ik een vrij simpele vraag en als advies krijg ik dit ; )

Dus wat zal ik doen, moet ik het bij m'n Behringher Ultragain Pro 2200 houden met nepbuis als show van een 100 euro of is het toch beter te gaan voor de ART MPA Gold met twee werkende buizen en betere electronica voor 445 euro???

Of misschien toch voor een heel andere Mic/Line Preamp gaan zonder die duffe lampen maar met top electronica voor rond de 500 euro?

Wie o wie?

bert k
29 november 2007, 19:20
Toch zie je vreemd genoeg heel vaak bij buizen voorversterkers hele verhalen over toegevoegde warmte en transparantie e.d. die het toe zou voegen en daardoor zo goed zou zijn. Ik ben zelf ook aan het rondbladeren naar buizen mic pre-amps en ik lees continu weer warmte, transparantie en allerlei andere termen die eigenlijk te vervangen zijn met kleuring.
Wat wil je, warmte of transparantie? Het zijn mooie en veelgebruikte kreten, maar wat stellen ze voor?
Warmte vind ik meestal duiden op een piekje in het laag-midden (SM58 ) ofwel het missen van tophoog. Dat is geen kritiek, als je dat goed vind klinken is het prima. Maar noem het bij de naam.
Transparantie, doorzichtigheid dus, betekent dat een component juist helemaal niet merkbaar is in de keten! Een transparante preamp voegt helemaal geen kleuring toe, anders zou je hem niet meer transparant kunnen noemen.

Tot zover dit lesje kretologie.

The Lo Lands
29 november 2007, 19:31
Als de buis niet beter is dan de transistor en vica versa dan is dat duidelijk. Transperantie en warmte inderdaad mooie kreten en persoonlijk ken ik daar wel wat mee, en dan vooral met warmte en het gebrek hier aan. De Behringer geeft absoluut geen warmte (kleuring) maar werkt in mijn optiek soms meer als een Harmonic Exciter (kleuring) door wel een extra crisp in het middengebied toe te voegen. Vind ik storend en zoek dus anders...

wie o wie...

Das Schaap
30 november 2007, 00:39
Zoals ik zelf al zei was ik ook aan het rondkijken.

Er zijn tot nu toe 2 die bij mij zijn blijven hangen qua interesse.

De Presonus Blue Tube DP en de SPL Goldmike 9844.

Bij Thomann staan ze o.a. beiden. De bluetube dp is de opvolger van de bluetube (die blijkbaar prijzen heeft gewonnen ofzo) en heeft de mogelijkheid tussen puur transistor of ook buizen. Dat leek me op zich wel interessant, maar of het echt iets is weet ik niet. Kritische recensies zijn moeilijk te vinden, het komt vaak neer op 'wat is het toch goed ! ...... voor het geld'.

http://www.presonus.com/bluetubedp.html

http://www.soundperformancelab.com/GoldMike/in_short.html

The Lo Lands
30 november 2007, 07:11
Tanks man! Ik ga ze beiden even bekijken en heb deze wel al langs zien komen maar ben er nog niet stil bij blijven staan : )

Blijkbaar zijn er weinig concrete ervaringen op dit vlak te delen, meer meningen dan inhoud zeg maar ;)

guhlenn
30 november 2007, 08:52
HEt zijn allemaal starved plate tubes, en dat schijnt negatief te zijn. :D

Ik zou als ik jou was eerder voor iets echt goeds gaan of wat leuke gedkopere alternatieven scoren. De studio projects preamp heeft ook een buisje, kreeg best goed reviews.

Han, waar waren die testen ook alweer van al die pre-amps, dan zou Mi lo daar eens kunnen luisteren...

skanky
30 november 2007, 09:21
SPL is geen 'toob' (starved plate) dat is echt high voltage. Echt prima dingen die goldmikes, maar ze zijn ook wel wat duurder.

guhlenn
30 november 2007, 10:13
Ik dacht dat de 9844 de goedkope toob versie was. Not sure though... Kijk, het is iig gewoon geil om zo'n ding in je rack te hebben. Mijn DAV kost meer maar maakt nog niet de helft zoveel indruk :D

skanky
30 november 2007, 12:56
Net als de funklogic 19" frontplaten voor de RNC en RNP. Je hebt er niks aan, het ziet er gewoon cool uit. :D

The Lo Lands
1 december 2007, 17:45
Zoals ik zelf al zei was ik ook aan het rondkijken.

Er zijn tot nu toe 2 die bij mij zijn blijven hangen qua interesse.

De Presonus Blue Tube DP en de SPL Goldmike 9844.Beiden even bekeken waarbij de Goldmike zoiezo afvalt doordat deze niet echt geschikt is voor instrument (line/DI) opnames. De Presonus lijkt mij wel o.k. maar is geen rackmount module en vind ik niet praktisch. Nog wat research gedaan met andere modellen maar ga denk ik toch voor de ART om zijn veelzijdigheid qua instellingen voor mics (o.a. een 'Selectable Tube Plate Voltage function' en 'Variable Input Impedance') en toepassingen. Enige minpunt is dat ik de ingesloten chinese buizen direkt wil vervangen voor betere, al is dat uberhaupt een minpunt?! Het blijft in het middensegment lastig om goede reviews of kritieken te vinden dus ik ga deels af op eigen intuitie en een beetje goed geluk : )

Bedankt voor de reacties in iedergeval!