PDA

View Full Version : Hoe kapjes het geluid van een PAF beinvloeden



Otje
24 november 2007, 10:44
Heb nogal wat vragen/discussies gelezen hier over hoe de zilver- of goudkleurige metalen kapjes het geluid van een PAF beinvloeden. Zelf vind ik het verschil groot, maar hoe omschrijf je zoiets???

Maar goed, ik zit nu weer 's te luisten naar de eerste Vandenberg LP en ik zou zeggen als je wil weten wat de invloed van een kapje is ----> luisteren naar Adje. Je kunt in zijn geluid heel duidelijk dat beetje blikkerige terughoren dat (volgens mij) kenmerkend is voor een bucker met kapje dat niet is volgestort met kaarsvet. Er zit 'n beetje ruimte onder dat kapje en dat hoor je gewoon. Als je de zaak volgiet met kaarsvet verdwijnt dit effect volgens mij maar da wee'k nie zeker.

Over smaak valt niet te twisten maar ik vind 't te gek. :lp:

Otje
24 november 2007, 10:46
Ben nu dus aan het zoeken naar een oude foto van Adje om te zien of 'ie inderdaad de kapjes op zijn LP heeft zitten. Anders sta ik mooi voor lul hier :dance: .

Orpheo
24 november 2007, 10:50
een kapje maakt het geluid niet blikkerig, maar juist wat dof. het veranderd het magnetisch veld dusdanig, dat je je hoog wat kwijtraakt.

adje had op zijn halselement een kapje, en op de brug niet.

ik kan de quote op de site van bareknuckle even niet vinden, maar dat is het. Het blikkerige dat je hoort kan van de amp komen (blikkerig? ik vind adje totaaal niet blikkerig klinken, maar ok), en de opnametechniek.

Otje
24 november 2007, 10:53
http://www.dinosaurrockguitar.com/bios/AV2a.jpg

Ben wel benieuwd wat er onder zijn rechterhand zit.


(blikkerig? ik vind adje totaaal niet blikkerig klinken, maar ok), en de opnametechniek.Weet niet of blikkerig het goede woord is maar ik bedoelde het in ieder geval als een positieve eigenschap. Ik ben dol op dat geluid.

bass blom
24 november 2007, 11:03
kapje zonder wax kunnen horen, ja, als het element microfonisch is :D

drap
24 november 2007, 11:16
een kapje maakt het geluid niet blikkerig, maar juist wat dof. het veranderd het magnetisch veld dusdanig, dat je je hoog wat kwijtraakt.

En dat verschil is dus zo overschat he. Je hoort namelijk nauwelijks tot helemaal geen verschil en al helemaal niet bij high output elementen. Been there, done that.

Orpheo
24 november 2007, 11:17
http://www.dinosaurrockguitar.com/bios/AV2a.jpg

Ben wel benieuwd wat er onder zijn rechterhand zit.

Weet niet of blikkerig het goede woord is maar ik bedoelde het in ieder geval als een positieve eigenschap. Ik ben dol op dat geluid.

zebrapup.

@ drap: ja, je hebt gelijk. ik maakte de post wat te snel. ik had moeten opschrijven: Het schijnt zo te zijn dat. Ikzelf hoor wel IETS verschil, maar tja, dat kan net zo goed aan de amp en mijn gehoor op die dag liggen.

Dweezman
24 november 2007, 11:27
http://www.dinosaurrockguitar.com/bios/AV2a.jpg

FAUT pak! Die gast links-achter in het publiek ook...

lennaertn
24 november 2007, 13:20
Fout pak, verdomd goeie band :P

Squier4ever
24 november 2007, 13:25
ik heb t ook beide geprobeerd en zonder kapjes is idd ietsje feller, maar het ontloopt elkaar nauwelijks.

Agent_Smith
24 november 2007, 13:35
En dat verschil is dus zo overschat he. Je hoort namelijk nauwelijks tot helemaal geen verschil en al helemaal niet bij high output elementen. Been there, done that.

Absoluut mee eens.

Otje
24 november 2007, 20:30
High output? Bakken met gain? Helemaal met jullie eens, geen verschil meer te horen. Element volstorten met kaarsvet? Idem dito. Maar Adje had juist heel weinig gain (en dus veel toon ;) ); zijn sustain komt vooral doordat hij knetterhard speelde. God was had die man een goed geluid.

Quote van de Seymour Duncan site over de Seth Lover humbucker:

The unpotted cover gives a slightly "honky" microphonic quality.

drap
24 november 2007, 20:42
High output? Bakken met gain? Helemaal met jullie eens, geen verschil meer te horen. Element volstorten met kaarsvet? Idem dito. Maar Adje had juist heel weinig gain (en dus veel toon ;) ); zijn sustain komt vooral doordat hij knetterhard speelde. God was had die man een goed geluid.

Quote van de Seymour Duncan site over de Seth Lover humbucker:

Met high ouput elementen wordt dan ook iets anders bedoeld dan de hoeveelheid gain. Dat staat helemaal los van elkaar, hoewel de overtuiging nog steeds heerst dat je met high output elementen beter kan scheuren.

Wat betreft de kapjes, hoe zou dat ook extreme invloed moeten hebben. De polepieces zitten immers gewoon onder de snaren. Daar zit verder niks overheen.

Otje
24 november 2007, 21:06
Met high ouput elementen wordt dan ook iets anders bedoeld dan de hoeveelheid gain. Dat staat helemaal los van elkaar, hoewel de overtuiging nog steeds heerst dat je met high output elementen beter kan scheuren.Beter? Hmmm. Kwestie van smaak denk ik. Een super-high output humbucker haalt meer vervorming uit een versterker dan een Seth Lover. Maar of het geluid er beter van wordt....

Wat betreft de kapjes, hoe zou dat ook extreme invloed moeten hebben. De polepieces zitten immers gewoon onder de snaren. Daar zit verder niks overheen.De polepieces van 1 coil zitten onder de snaren. Die van de andere coil zitten onder het kapje. Als er geen was in het kapje is gegoten dan zit er ook wat lucht onder. Het kapje vibreert dan mee als je op de gitaar speelt. Zou zomaar kunnen dat dat het geluid beïnvloedt. In ieder geval wordt het magneetveld van de bucker 'n beetje "opgesloten" in/onder het kapje.

Ik denk dat het erg van je element en je versterkersettings afhangt hoe groot het effect is.

Han S
24 november 2007, 21:46
High output? Bakken met gain? Helemaal met jullie eens, geen verschil meer te horen. Element volstorten met kaarsvet? Idem dito. Maar Adje had juist heel weinig gain (en dus veel toon ;) ); zijn sustain komt vooral doordat hij knetterhard speelde. God was had die man een goed geluid.

Quote van de Seymour Duncan site over de Seth Lover humbucker:

Ik ben wel eens bij een optreden van Adje geweest en toen speelde hij over vier 4*12 kasten van Stage Accompany welke zijn gemaakt van 31 laags berken. Die klonken een stuk beter dan een standaard Marshall cabinet, ik heb er zelf twee van en ik heb SA wel eens gebeld of ze een paar van die kasten voor me konden maken, maar dat kon niet. Er zijn er een goede 200 van gemaakt en ze weten niet meer hoe dat werd gedaan, geen gegevens en zo heb ik me laten vertellen.

En deel van Adje's geluid kwam door die vrij zeldzame speakers en hij ging inderdaad erg hard.

Otje
25 november 2007, 17:08
Een-en-dertig-laags....?! Ik heb die kasten destijds ook gezien maar heb er nooit veel aandacht aan geschonken.

Ik mis die band eigenlijk best wel.... Jammer dat we zo weinig van Adje horen. Zijn spel was echt goed.

Orpheo
25 november 2007, 17:11
Een-en-dertig-laags....?! Ik heb die kasten destijds ook gezien maar heb er nooit veel aandacht aan geschonken.

Ik mis die band eigenlijk best wel.... Jammer dat we zo weinig van Adje horen. Zijn spel was echt goed.

hij speelt bij tijd en wijlen nog een deuntje bij whitesnake :)

Otje
25 november 2007, 17:14
hij speelt bij tijd en wijlen nog een deuntje bij whitesnake :) Ik dacht dat Whitesnake tegenwoordig met Reb Beach en Doug Aldrich speelt....?

Orpheo
25 november 2007, 17:19
Ik dacht dat Whitesnake tegenwoordig met Reb Beach en Doug Aldrich speelt....?
ja, maar hij speelt als gast-speler soms mee.

Badmuts
25 november 2007, 17:54
ja, maar hij speelt als gast-speler soms mee.

Meer dan alleen die ene keer in nederland? Voor zover weet heeft hij een of ander pols probleem waardoor hij niet meer, of nauwelijks nog kan spelen?

Orpheo
25 november 2007, 18:18
Meer dan alleen die ene keer in nederland? Voor zover weet heeft hij een of ander pols probleem waardoor hij niet meer, of nauwelijks nog kan spelen?

ja soms wat meer :) hij KAN nog wel spelen, en z'n pols gaat beter. hij heeft bv een paar jaar geleden met david coverdale de plaat starkers in tokyo en restless heart opgenomen.

Badmuts
25 november 2007, 18:27
ja soms wat meer :) hij KAN nog wel spelen, en z'n pols gaat beter. hij heeft bv een paar jaar geleden met david coverdale de plaat starkers in tokyo en restless heart opgenomen.

Ah, ok. Wist ik niet. Niet (meer) helemaal mijn muziek, al blijft dat Burning Heart een klassieker imho..

Agent_Smith
25 november 2007, 20:34
Ik zou m graag nog eens zien/horen spelen. Ik waardeer(de) Adje's spel enorm. Maar dan vooral in de Vandenberg tijd, in Whitesnake al minder.
Dan moet-ie dus wel met die goeie ouwe Les Paul H80 komen :)