PDA

View Full Version : identificatie Gibson pickups



hadv
24 november 2007, 01:12
Hallo gewaardeerde experts...
Vraagje: hoe weet je nou welke Gibson pup je te pakken hebt.
Ik heb er momenteel 1 liggen met als patentnummer 2.737.842. volgens de verkoper is dit een 498T (alnico brug pickup).
Een andere verkoper heeft een aantal Gibson pups in de verkoop, zowel hals als brug en een Dirty Finger. Bij navraag blijkt op allemaal 2.737.842 op te staan. De LP Custom die ik ooit bezat had pups waar wel een logo op stond, maar geen 2.737.842 (en er zit een 498T op een LPC).
Nu zie ik weer een dirty finger op gitaarmarkt met exact hetzelfde patentnummer. Maar een DF is volgens de maker toch iets anders is dan een 498T.
Nou kan het natuurlijk ook zo zijn dat Gibson gewoon hetzelfde patentnummer gebruikt, maar, en dat was de vraag, hoe weet je nou wat je in je handen hebt?

Dirkdewaard
24 november 2007, 01:29
Hallo gewaardeerde experts...
Vraagje: hoe weet je nou welke Gibson pup je te pakken hebt.
Ik heb er momenteel 1 liggen met als patentnummer 2.737.842. volgens de verkoper is dit een 498T (alnico brug pickup).
Een andere verkoper heeft een aantal Gibson pups in de verkoop, zowel hals als brug en een Dirty Finger. Bij navraag blijkt op allemaal 2.737.842 op te staan. De LP Custom die ik ooit bezat had pups waar wel een logo op stond, maar geen 2.737.842 (en er zit een 498T op een LPC).
Nu zie ik weer een dirty finger op gitaarmarkt met exact hetzelfde patentnummer. Maar een DF is volgens de maker toch iets anders is dan een 498T.
Nou kan het natuurlijk ook zo zijn dat Gibson gewoon hetzelfde patentnummer gebruikt, maar, en dat was de vraag, hoe weet je nou wat je in je handen hebt?

goede vraag :)

bass blom
24 november 2007, 01:31
is dat patent nummer niet dat nummer wat eigenlijk voor een brug was en per ongeluk op de humbuckers, PAF, patent applied for kwam?
ofwel, dat nummer is voor gibson humbuckers, algemeen.
ouden hebben het op een stickertje en nieuweren ingeslagen.

Agent_Smith
24 november 2007, 09:26
Ik weet ook niet zo heel veel van Gibson elementen. Vooral niet van de 498T en dat soort.
Een Dirty Fingers heeft als het goed is twee rijen met verstelbare poolschroefjes. Als één van de weinige. Een T-top is ook heel gemakkelijk te herkennen :). Maar ik dacht dat bij de 'latere' in de bodemplaat het type gestanst staat? Bijv 498T?\
Bij BurstBuckers zitten er stickertjes op.
Da's eigenlijk al het zinnigs dat ik hierover te melden heb. :)

blimb
24 november 2007, 10:08
dirty fingers hebben idd twee rijen met schroefjes .. dat kan ik bevestigen :)

Otje
24 november 2007, 10:36
Misschien helpt dit (http://www.lespaulforum.com/finalframes/frameset.htm)?

Orpheo
24 november 2007, 10:52
wellicht een strak plan om de pup eens door te meten...?

hadv
25 november 2007, 21:03
wellicht een strak plan om de pup eens door te meten...?
heb ik gedaan, maar dan moet je ook weten waarmee je het moet vergelijken, oftewel, welke pup meet ca 8k2?

Orpheo
25 november 2007, 21:04
dat is iets in de richting van een 490hals of een '57 classic, zo snel uit mijn hoofd.

Dirkdewaard
25 november 2007, 21:11
Ik had 9 gibson pu's te koop staan. (nu verkocht)

2 hadden 14K (1 dirty finger)
7 hadden 8K

geen flauw idee wat wat is. :???:

hadv
27 november 2007, 00:13
Ik had 9 gibson pu's te koop staan. (nu verkocht)

2 hadden 14K (1 dirty finger)
7 hadden 8K

geen flauw idee wat wat is. :???:
grappenmaker, 1 daarvan komt bij jou vandaan