PDA

View Full Version : Bovenblad acoustische gitaar (lak)



gw_guitars
23 november 2007, 22:44
Ik heb mijn acoustische gitaar een tijd geleden uitgeleend aan een vriend. :noob: Echter bij een verhuizing is de gitaar ergens onder gekomen en is in het bovenblad een grote scheur gekomen. :(
Mijn vriend kon hier echt niets aan doen dus: no hard feelings.
Het was ook niet een echt dure gitaar maar hij speelt gewoon zo lekker.
Waarschijnlijk is de gitaar van japanse makelij (het etiket is eruit)
Nu wil ik het gaan repareren en wel als volgt:

1 Ik probeer het vervormde stuk bovenblad zoveel mogelijk op z'n plek te lijmen.
2 Hierna het stuk dat overblijft vullen/repareren met epoxy.
3 Dan het bovenblad kaal en vlak schuren; ik wil de rozet behouden.
4 Dan over het bovenblad een stuk bookmatched fineer plakken.
5 Opnieuw lakken

Nu weet ik niet wat er voor lak op de gitaar zit.
Hoe kom ik hier achter voordat de oude met de nieuwe lak gaat reageren.

Of is het slimmer om de hele gitaar af te schuren en opnieuw te lakken.

Groetjes Gerard

Mattia
24 november 2007, 08:59
Dat fineer, dat komt je geluid niet ten goede.

Ik zou adviseren om het te repareren/verlijmen en het gat met een stuk hout te vullen, niet epoxy, en dan 'gewoon' eroverheen lakken (schellak, nitro, whatever...schellak reageert het minste met andere laksoorten..)

Enra
24 november 2007, 09:33
Ik heb mijn acoustische gitaar een tijd geleden uitgeleend aan een vriend. :noob: Echter bij een verhuizing is de gitaar ergens onder gekomen en is in het bovenblad een grote scheur gekomen. :(
Mijn vriend kon hier echt niets aan doen dus: no hard feelings.
Het was ook niet een echt dure gitaar maar hij speelt gewoon zo lekker.
Waarschijnlijk is de gitaar van japanse makelij (het etiket is eruit)
Nu wil ik het gaan repareren en wel als volgt:

1 Ik probeer het vervormde stuk bovenblad zoveel mogelijk op z'n plek te lijmen.
2 Hierna het stuk dat overblijft vullen/repareren met epoxy.
3 Dan het bovenblad kaal en vlak schuren; ik wil de rozet behouden.
4 Dan over het bovenblad een stuk bookmatched fineer plakken.
5 Opnieuw lakken

Nu weet ik niet wat er voor lak op de gitaar zit.
Hoe kom ik hier achter voordat de oude met de nieuwe lak gaat reageren.

Of is het slimmer om de hele gitaar af te schuren en opnieuw te lakken.

Groetjes Gerard

Stuur eens een fotootje.

Voor een bovenblad reparatie hoef je echt niet het hele bovenblad op te schuren. Meestal voldoet een plaatselijke 'touch-up'. In zeer zeldzame gevallen reageren laksoorten met elkaar. Waarschijnlijk kan je heel simpel een gewone Poly-urethaan blanke lak gebruiken.

Scheuren verlijmen is lang niet zo'n klus als het lijkt. Het is overigens zeldzaam dat je - wanneer er geen grote stukken of splints missen - een stuk erin moet zetten. Meestal passen de delen nog op elkaar (soms ook afhankelijk van relatieve luchtvochtigheid). Mocht het echter nodig zijn, kies dan een stripje vuren, kwartiers en lichtelijk wigvormig. Werk dan de scheur dusdanig bij dat de wigvorm van het stripje er mooi in past. En gebruik daarvoor gewone witte houtlijm of Franklin's titebond. Geen epoxy.

En dat stuk bookmatched fineer is echt volkomen overbodig. Nadelig zelfs!

gw_guitars
24 november 2007, 22:10
Bedankt voor de reacties
Mijn reden voor fineer was om het 'cosmetisch' wat mooier te maken


http://home.orange.nl/g-schmitz/secret/japanner.jpg

Dit is een foto van het bovenblad
Zoals te zien is, is een stuk naar binnen gedrukt.
Aan de andere kant van de kam zit een grote barst (die krijg ik wel gerepareerd)
Het is niet zo dat ik er zin in heb om het bovenblad af te schuren, maar het oog wil ook wel wat na een reparatie.
Ik denk dat de gitaar een 'knal' op de kam gehad heeft ook, dus misschien zit er ook nog wat schade van binnen.

Als er nog iemand een tip heeft GRAAG!

Groetjes Gerard

Enra
25 november 2007, 08:55
Bedankt voor de reacties
Mijn reden voor fineer was om het 'cosmetisch' wat mooier te maken


http://home.orange.nl/g-schmitz/secret/japanner.jpg

Dit is een foto van het bovenblad
Zoals te zien is, is een stuk naar binnen gedrukt.
Aan de andere kant van de kam zit een grote barst (die krijg ik wel gerepareerd)
Het is niet zo dat ik er zin in heb om het bovenblad af te schuren, maar het oog wil ook wel wat na een reparatie.
Ik denk dat de gitaar een 'knal' op de kam gehad heeft ook, dus misschien zit er ook nog wat schade van binnen.

Als er nog iemand een tip heeft GRAAG!

Groetjes Gerard

Ik zou zeggen : Gewoon repareren en accepteren dat de lakbeschadiging wellicht niet exact of perfect wordt. Maar in mijn optiek is dat meer kans op een tevredenstellend succes dan een fineerlaag erbij op.