PDA

View Full Version : Oefenen, oefenen, oefenen???



gijsie84
23 november 2007, 22:39
Even een vraag om wat tips/ervaringen...

Ik speel nu 2 jaar gitaar, speel iedere dag, ben bezig met toonladders en dat gaat oke. Wat ik wel merk is dat ik soms niet goed ritme kan houden als ik toonladders oefen. In hoeverre kun je dit met oefenen verscherpen? Komt dit gevoel meer naarmate je meer speelt en je je dingen meer eigen maakt?

Ditzelfde kom ik ook tegen in het 'tokkelend' spelen met een plectrum, het aanslaan van de basnoten en het goed pakken van akkoorden. Ik merk dat ik van die vervelende slordigheidsfoutjes maak en die kunnen voor mij erg frustrerend zijn! (wellicht herkenbaar?) Maar hierbij ook de vraag: zijn dit soort dingen te met veel oefenen te verscherpen? Of kan het iets met concentratie te maken hebben..?

Alvast bedankt!

Groet, Gijs.

TimoSomers
23 november 2007, 23:43
Puur oefenen denk ik, heeft met je spier-geheugen te maken.
Concentratie maakt niet zo heel veel uit, teminste, als ik me heel erg concentreet gaat het vaak slechter als dat ik een beetje zweverig aan't gitaarspelen ben.

Makor1966
23 november 2007, 23:46
Oefen je wel met een metronoom of drumsimulator (heb ik in m'n multi-effectpedaal). Je zou kunnen beginnen met een tempo waarin je alles makkelijk bijhoudt en dan langzaam verhogen.

Guitarmania
24 november 2007, 00:28
Je vraag naar concentratie is helemaal niet verkeerd. Na twee jaar kun je wellicht iets. Maar je mag niet verwachten dat je dan al een goeie gitarist bent. Maar concentratie en met name besef van waar je mee bezig bent, is zeer goed. Speel eens een penta-ladder op en neer (over alle snaren) in alternate picking. Wees je daarbij bewust van alles wat je doet (tot aan je kleinste spierbeweging of verkramping). Iedereen verkrampt. En die verkramping is vaak zeer gradueel, Vaak heb je het niet eens door. Iedere verkramping wijst op een foute speelwijze. Je studie moet eruit bestaan om dat weg te halen. En dat doe je door bewust en geconcentreerd bezig te zijn.

In het detail toont zich de meester...

marcelca
24 november 2007, 11:01
ik herken me hier ook in...

ik speel ook zo`n twee jaar..

ik heb de eerste tijd erg veel met guitar pro gespeelt, erg leuk al die tabs en je vorderd in het begin wel snel maar op een zeker moment had ik het gevoel dat ik bleef hangen...

ik speel ook van het begin af aan elke week een hele avond samen met een vriend en die heeft weer les van een beroepsmuzikant...

sinds een tijdje doen wij veel met een drumcomputer om het strakker te krijgen en heel veel uit ons hoofd, dus gewoon drumcomputer, cd, dvd of een backingtrack aan en dan pielen..

ook nemen wij behoorlijk onze tijd om bepaalde technieken goed aan te leren, beter in het begin lastig als het verkeerd aanleren, denk aan bends,vibrato,tapping, manier aanslag, harmonics.......enz,enz...

klinkt raar maar sommige technieken die kan je oefenen zovaak je wil en dan wil het niet lukken en in 1 keer lukt het ( heel vreemd ) en dan snap je niet dat je er zo lang op heb moeten oefenen...


wat misschien ook een leuk voorbeeld is:

ik kreeg mijn snelheid van mijn frethand niet omhoog en ik snapte er niet van, het probleem zat bij mij niet eens echt in de frethand maar in de coordinatie van recht en links, als je slaghand niet super strak is krijg je de snelheid van je frethand ook niet omhoog

veel gedaan aan mijn slag en merk nu dat de snelheid ineens een stuk hoger word, nee nog lang geen Vai maar het gaat langzaamaan beter

Pais
24 november 2007, 12:26
Ik heb gemerkt dat er twee soorten van verkeerde timing bestaat in mijn spel. Soms klinkt het uit ritme omdat ik het technisch niet voor elkaar hebt - ik bedoel het goed maar het komt er dan alleen zo verrot uit. En soms zit het ritmisch in mn hoofd verkeerd, en dat hoor ik vaak pas wanneer ik het terugluister na het opgenomen te hebben.

Voor die laatste werkt een metronoom goed, maar voor technisch falen heb je niets aan een metronoom en is het een kwestie van fysieke training. Het liefst laat ik de metronoom ook achterwegen en tap met mn voet. Dan leer je te bouwen op jezelf.

liesje
24 november 2007, 12:34
:strat:
hoe herkenbaar, ik oefen me ook gek.
geef nooit op dus.
het is nog niet makkelijk!!

-=JEROEN=-
24 november 2007, 16:41
langzaam oefenen!!!

zo langzaam dat je er bijna moeite voor moet doen

dan train je niet alleen je spieren beter, maar leg je ook betere verbindingen aan tussen hand en hersens

slordigheid los je op door te ordenen, te perfectioneren

traagheid los je op door slordig te durven spelen :D

Danieldg
24 november 2007, 17:17
Je vraag naar concentratie is helemaal niet verkeerd. Na twee jaar kun je wellicht iets. Maar je mag niet verwachten dat je dan al een goeie gitarist bent. Maar concentratie en met name besef van waar je mee bezig bent, is zeer goed. Speel eens een penta-ladder op en neer (over alle snaren) in alternate picking. Wees je daarbij bewust van alles wat je doet (tot aan je kleinste spierbeweging of verkramping). Iedereen verkrampt. En die verkramping is vaak zeer gradueel, Vaak heb je het niet eens door. Iedere verkramping wijst op een foute speelwijze. Je studie moet eruit bestaan om dat weg te halen. En dat doe je door bewust en geconcentreerd bezig te zijn.

In het detail toont zich de meester...
+1, je moet iedere noot beseffen.