PDA

View Full Version : Wie gebruikt alléén de clean op z'n buizenamp?



Marshallover
23 november 2007, 22:15
Wie haalt overdrive en distortions uit bakkies en niet uit de versterker?

Ik doe dit zelf al jaren met mijn TSL-100 omdat ik de overdrives en distortions uit bakkies mooier vind maar maak daardoor natuurlijk niet 100% gebruik van mijn amp.

Misschien moet ik maar overstappen op een simpelere buizenamp die meer gebaseerd is op een fijn clean geluid en niet op crunch/lead zoals de meeste Marshalls wel zijn....

Wie doet dit ook zo en wil zijn/haar ervaringen delen? Suggesties voor een mooi basisgeluid (simpele clean buizenamp!) zijn natuurlijk heel welkom!.

Hoe zit het trouwens met de verschillende buizen? Gebruik je bepaalde buizen niet als je alleen clean gebruikt of gebruiken alle kanalen alle buizen?

Dank!

Arts
23 november 2007, 22:17
ik doe dit ook..

keb zoals je ziet een Fender buizenbakkie...
Alleen haal distortions inderdaad uit effecten ( keb nu andere effecten in leen , beter dan boss me50 )

Ik had uiteindelijk gekozen voor de Fender omdat daar het cleane geluid wat beter was. Uiteindelijk zou ik toch graag 1 andere versterker willen.. ga hem binnenkort ook verkopen.. maar hij klinkt alsnog geweldig met pedaaltjes :)

BamBuFan1
23 november 2007, 22:37
Wie haalt overdrive en distortions uit bakkies en niet uit de versterker?

Ik.

Ik gebruik mijn Fender 75 alleen nog thuis en als ik die zover opendraai dat ik overdrive begin te krijgen dan scheuren hier de muren. Maar ik vind het cleane geluid van een amp veruit het belangrijkst. Overdrive/distortion enz haal ik net als jij wel uit een aantal schopbakkies.

Maar ik heb er een Harley Benton GA5 (=Epiphone Valv jr) bij gekocht en ben die lekker aan het modden ben voor een mooie buizenoverdrive bij laag volume.

Agent_Smith
23 november 2007, 23:55
Ik.

Ik gebruik mijn Fender 75 alleen nog thuis en als ik die zover opendraai dat ik overdrive begin te krijgen dan scheuren hier de muren. Maar ik vind het cleane geluid van een amp veruit het belangrijkst. Overdrive/distortion enz haal ik net als jij wel uit een aantal schopbakkies.

Maar ik heb er een Harley Benton GA5 (=Epiphone Valv jr) bij gekocht en ben die lekker aan het modden ben voor een mooie buizenoverdrive bij laag volume.

Even FYI: er zit een lead (overdrive) kanaal op de Fender 75. Tenminste op de mijne wel. (niet dat dat echt geweldig is trouwens)

grayfink
24 november 2007, 00:06
Ik meen te hebben gelezen in "Gitarist" dat John Mayer het ook zo doet.
Ik heb juist buizen vanwege de buizenoversturing.

Maar John Mayer speelt en klinkt veel beter natuurlijk.

BamBuFan1
24 november 2007, 00:23
Even FYI: er zit een lead (overdrive) kanaal op de Fender 75. Tenminste op de mijne wel. (niet dat dat echt geweldig is trouwens)

Daarom: gewoon clean laten en er een ouwe OD-1 tussen zetten.http://web.inter.nl.net/users/watermarck/Smileys/rock.gif

Saf
24 november 2007, 00:24
ik doe het ook, vind een clean geluid van de versterker belangrijker dan een goed overdrive geluid. Dit haal ik ook uit verschillende kastjes. ligt eraan welk pedaaltje voor welke versterker natuurlijk.

Het viel bij zo bijvoorbeeld op de meeting op dat ik geen een versterker clean heb gehoord het ging alleen om de overdrive.

BamBuFan1
24 november 2007, 00:28
ik doe het ook, vind een clean geluid van de versterker belangrijker dan een goed overdrive geluid. Dit haal ik ook uit verschillende kastjes. ligt eraan welk pedaaltje voor welke versterker natuurlijk.

Het viel bij zo bijvoorbeeld op de meeting op dat ik geen een versterker clean heb gehoord het ging alleen om de overdrive.

Gitaristen onder elkaar hebben nogal eens de neiging tot overdriven.

Marshallover
24 november 2007, 08:15
Ja, maar volgens mij gebruikt het merendeel toch ook wel af en toe het cleane geluid.

Ik heb nu een Marshall TSL100 monster maar vraag me af of er voor alleen het cleane geluid een betere buizenbak te verkrijgen is. Ik hoef niet persé 100 watt, 50 is ook voldoende. Ik speel van alles dus het cleane geluid moet gewoon perfect zijn.

De vraag is dus welke buizenversterker er in je opkomt als ik vraag om de perfecte cleane sound?

Bedankt!

Agent_Smith
24 november 2007, 09:30
Daarom: gewoon clean laten en er een ouwe OD-1 tussen zetten.http://web.inter.nl.net/users/watermarck/Smileys/rock.gif

Absoluut! Helemaal mee eens en doe ik dus ook (niet bij die amp, want die gebruik ik al bijna 20 jaar niet meer :( )

treblemaster
24 november 2007, 09:52
Meeste vintage versterkers hebben zowieso maar 1 volume knop, dus je 'zet' niet even een overdrive of distortion aan. De mate van overdrive is puur afhankelijk van je volume! (en je gitaar/speakers). Nu is een TSL100 uiteraard niet bepaald vintage ;).
Ik gebruik altijd een overdrive (meer als een boost) om de relatief cleane vintage versterkers die ik tot nu toe heb gehad iets meer op hun donder te geven. Het gaat mij dan om de combinatie?wisselwerking van de versterker en het pedaal. Alleen een mooi clean geluid is nog geen garantie voor een goeie overdrive volgens mij. maar goed, ik heb dan ook helemaal NIKS met moderne versterkers met allerlei knopjes en troep....

steph
24 november 2007, 10:42
Ja, maar volgens mij gebruikt het merendeel toch ook wel af en toe het cleane geluid.

Ik heb nu een Marshall TSL100 monster maar vraag me af of er voor alleen het cleane geluid een betere buizenbak te verkrijgen is. Ik hoef niet persé 100 watt, 50 is ook voldoende. Ik speel van alles dus het cleane geluid moet gewoon perfect zijn.

De vraag is dus welke buizenversterker er in je opkomt als ik vraag om de perfecte cleane sound?

Bedankt!
Tijdje terug een fender Super amp naast de tsl gehad, en die klonk niet beter dan het clean van de tsl.
Probeer eens uit te vinden wat dan jouw ideale clean is, en zet er je tsl naast.
Anderzijds heb ik jaren met een vibrolux gespeeld en pedaaltjes, en dat klonk ook erg mooi (wel oa. fulltone pedaaltjes)

bicky
24 november 2007, 10:52
Yep.

Fender Champ heeft maar 1 kanaal, dus da's zowiezoclean.

Op de Hotrod en de Champ12 die wel 2 kanaals zijn gebruik ik enkel clean kanaal omdat de drive-kanalen niets voorstellen.

En voor een randje extra crunch/punch/drive/fuzz werk ik dus met pedalen voor overdrive/distortion/fuzz, ...

rinaldo
24 november 2007, 11:15
Even FYI: er zit een lead (overdrive) kanaal op de Fender 75. Tenminste op de mijne wel. (niet dat dat echt geweldig is trouwens)

heb jaren op een fender75 gespeelt, en ik vond de overdrive wel erg mooi, zie je maar weer hoe smaken verschillen.

ik gebruikte hem trouwens altijd op de 15 watt stand, scheurde hij nog lekkerder.
en ik heb bij dat ding nooit een pedaaltje gebruikt, gewoon op de 15 watt stand een lekker crunch geluid instellen, en voor solos trapte ik het overdrive kanaal aan klonk fantasties vond ik altijd.

Kim Wilson
24 november 2007, 13:05
Mijn Bandmaster heeft maar één kanaal, dus dan zou je zeggen dat ik alles uit pedalen haal. Maar dat is niet helemaal zo. Ik stel mijn volume in zodat er een randje aan komt. Daarna stel ik de Mastervolume naar de situatie in. Ik gebruik wel bakkies om het ingangssignaal op te peppen en zo meer drive te krijgen. Maar ook dat is eigenlijk alleen maar het oversturen van de voortrap. De gain van mijn BD-2 staat namelijk op 0.

Agent_Smith
24 november 2007, 13:40
heb jaren op een fender75 gespeelt, en ik vond de overdrive wel erg mooi, zie je maar weer hoe smaken verschillen.

ik gebruikte hem trouwens altijd op de 15 watt stand, scheurde hij nog lekkerder.
en ik heb bij dat ding nooit een pedaaltje gebruikt, gewoon op de 15 watt stand een lekker crunch geluid instellen, en voor solos trapte ik het overdrive kanaal aan klonk fantasties vond ik altijd.

Nou ja, een Fender is sowieso niet echt mijn ding. En die 15" speaker vind ik al helemaal niks. Wel later meestal op een 2x12 of 4x12 aangesloten. Dat was al veel beter.
Maar ik heb de versterker van mijn vader gekregen en zal m nooit weg doen. Ongeveer 1x per jaar zet ik m weer eens aan en dat is dan wel grappig :)

Nielsje
24 november 2007, 13:46
Ik doe het ook, ik heb een DSL 100, en ik vind de clean daarvan best goed en lekker voor een marshall. Grootste nadeel van die DSL is dat je niet kan schakelen tussen clean en crunch, want die is best fijn, alleen belachelijk hard. Daarom gebruik ik voor m'n drive sounds een Barber LTD en een Dod 250. Verder nog een clean booster voor m'n leadstukjes, en twee gitaren (strat en les paul met p-90's). Divers genoeg. Een multi channel top is wel handig, maar toch vind ik een goeie single channel nog steeds beter. Wil ook nog een keer switchen naar een goeie single, maar voorlopig voldoet de DSL prima

BamBuFan1
24 november 2007, 15:35
Nou ja, een Fender is sowieso niet echt mijn ding. En die 15" speaker vind ik al helemaal niks. Wel later meestal op een 2x12 of 4x12 aangesloten. Dat was al veel beter.

Hmm, ik heb de 12" versie en gebruikte hem soms met een 1x15" cab eronder.

rinaldo
24 november 2007, 16:07
ook ik had de 15'' versie en heb er later ook een 4x12 onder gezet, klonk idd beter, maar ik vond 15" ook niet verkeerd klinken, zit de laatste tijd er sterk aan te denken om er weer een aante schaffen, maar ja je ziet ze eigenlijk nergens.

BamBuFan1
24 november 2007, 17:41
ook ik had de 15'' versie en heb er later ook een 4x12 onder gezet, klonk idd beter, maar ik vond 15" ook niet verkeerd klinken, zit de laatste tijd er sterk aan te denken om er weer een aante schaffen, maar ja je ziet ze eigenlijk nergens.

Ik kocht mijne ergens in 1995 voor Fl.250 van de akkordeonwinkel, omdat ze liever een transistorversterker wilden om de akkordeons mee te versterken. Ik gebruik hem op het moment nauwelijks, maar weg gaat ie niet, omdat ik er gegarandeerd nooit meer eentje (betaalbaar) terugvind.

pimmetje
24 november 2007, 19:26
Ik speel op een Erwood uit 1940 en die heeft alleen een volumeknop... en die gromt mooi genoeg op z'n enige (en dus eigenlijk cleane) kanaal. Geen pedalen meer nodig.

Heb ook een Koch Twintone en dan gebruik ik nog wel 'ns het od-kanaal. Soms plug ik er yellowjackets in (enkele keer ook nog op half vermogen). Dan krijgt dat ding ook snel genoeg een lekker randje op 't cleane kanaal... ben ik ook klaar.

't Ligt dus wel een beetje aan de avond (en vooral de band)... maar ik gebruik eigenlijk nooit meer pedaaltjes voor od. Alleen soms een tremolootje.
(maar ik zit eraan te denken om morgen voor de gein weer 'ns een tube-screamertje mee te nemen met de koch... je moet genomen beslissingen zo nu en dan weer 's toetsen)

drap
24 november 2007, 21:41
ik doe het ook, vind een clean geluid van de versterker belangrijker dan een goed overdrive geluid. Dit haal ik ook uit verschillende kastjes. ligt eraan welk pedaaltje voor welke versterker natuurlijk.

Het viel bij zo bijvoorbeeld op de meeting op dat ik geen een versterker clean heb gehoord het ging alleen om de overdrive.

Dat viel mij ook op op de meeting en daarom had het voor mij ook niet zo heel veel nut om daar een beetje clean gaan tussen zitten te pingelen.

Maar ik denk dat we er zo ongeveer net zo over denken. Ik vind eigenlijk alleen het clean belangrijk op een versterker en de rest doe ik met pedalen. Bij mij is het clean/overdrive gehalte ongeveer 50/50. Een tweede kanaal op een versterker gebruik ik eigenlijk alleen maar als extra boostkanaal en stel 'm verder altijd redelijk clean af. Ik zou niet weten wat ik met een derde kanaal zou moeten en heb dus ook niks aan van die versterkers met veel te veel knopjes.

vulvasonic
25 november 2007, 01:41
Ja hier!
En altijd al gedaan. Bij m'n Voxjes is er ook niet echt een keuze, dus dan moet je wel met pedalen werken. Maar nu ik (tijdelijk hoop ik) over een Marshall JCM 2000 speel, gebruik ik nog steeds alleen het cleane kanaal.
Dan moet ik er eerlijkheidshalve wel bij vermelden dat ik vóórdat het signaal in het cleane kanaal van de Marshall komt, hij eerst eventjes door een Koch Pedaltone gaat. En ja, de pedaltone heeft buisjes en meerdere kanalen. :D

Lexvandoef
25 november 2007, 01:47
Ik gebruik op mijn Vox alleen een cleane sound. De OD maak ik met een andere amp. Tis wel de bedoeling dat mijn OD pedaaltje binnenkomt en dan ga ik weer gebruik maken van het cleane kanaal van mijn JMP 2203.

Rocketman
25 november 2007, 12:02
Ik heb een VOX AC15 ik gebruik alleen het cleane kanaal. :D

bass blom
25 november 2007, 12:22
ik heb vannacht een uurtje op de TSL clean staan raggen en dat is toch wel erg lekker.
solo wordt wel heel hard werken dan :D

Rocketman
25 november 2007, 12:40
Mee eens, clean (met randje) is hard werken. Maar daar ben je nou eenmaal een rock 'n roller voor. :blast:

Eko
25 november 2007, 16:53
Ik heb geen master op de volume, dus gewoon ouderwets harder zetten. Tot nu toe heb slechts 1 versterker gevonden die met een mastervolume of gain niets aan klank in leverde.
Ik wil geen geluidskwaliteit inleveren als ik met een randje speel. Soms , als het niet anders kan, gebruik ik een bluesdriver van Boss om er net een randje aan te zetten.
Het mooiste blijft gewoon verder open zetten. Niks ter wereld imiteerd dat goed.

'66 special
25 november 2007, 16:58
Mijn versterker geeft alleen maar clean, of je moet vals spelen met de toonregeling en de tweede (verborgen) ingang :D . En dan nog geeft 'ie alleen maar een randje.

Firebird
25 november 2007, 19:24
Ik zit er ook steeds meer aan te denken om een cleane amp te kopen en met pedaaltjes wat veelzijdige overdrives eruit te halen.

Ik heb een Fender 75 waar ik de laatste tijd heel erg aan twijfel... Het is een te gek ding, maar ik denk dat ik er een beetje overheen gegroeid ben. M'n MusicMan 112RD is wel te gek, vooral de overdrive. Dus zit erover te denken om de Fender 75 te verpatsen en er een bandmaster ofzo voor in de plaats.

Maarja... dan kan ik niet meer stereo spelen... damn :D

WillemdaGuide
26 november 2007, 09:40
Ook ik gebruik mijn amp alleen clean om dan met mijn pedalboard wat geluidjes te maken. Gebruik nu een JCM 800 2203 op de lowinput maar overweeg toch zo'n vintage/modern versterker, schijnt clean nog beter te zijn!

Het vervelende van de overdrive van de versterker vind ik dat je een groot deel van je effecten in de loop moet hebben, gezeik met kabeltjes ed, voor mij is dit het handigst en flexibelst!

Marshallover
26 november 2007, 09:52
Ja hier!
En altijd al gedaan. Bij m'n Voxjes is er ook niet echt een keuze, dus dan moet je wel met pedalen werken. Maar nu ik (tijdelijk hoop ik) over een Marshall JCM 2000 speel, gebruik ik nog steeds alleen het cleane kanaal.
Dan moet ik er eerlijkheidshalve wel bij vermelden dat ik vóórdat het signaal in het cleane kanaal van de Marshall komt, hij eerst eventjes door een Koch Pedaltone gaat. En ja, de pedaltone heeft buisjes en meerdere kanalen. :D

Is die pedaltone niet een voorversterker? De TSL heeft een voorversterker dus waarom dubbelop?

drap
26 november 2007, 14:38
Is die pedaltone niet een voorversterker? De TSL heeft een voorversterker dus waarom dubbelop?

Wellicht omdat die van de Koch beter klinkt? Zo maar een ideetje... :satisfie:

DeiDRagonas
26 november 2007, 17:44
Wellicht omdat die van de Koch beter klinkt? Zo maar een ideetje... :satisfie:

Ik denk dat hij bedoelt.. "waarom plug je die pedaltone van Koch niet in je fx return, zodat je niet pre-amp na pre-amp krijgt."

En dat is best n goeie vraag want dat is ook wat ik t eerste gedaan zou hebben denk ik.. Een pre-amp plug je nu eenmaal in een eindversterker toch.

Roy

Nobler
26 november 2007, 17:53
terug naar de vraag van MArshallover:
Ik heb een Vox AC30 zonder topboost, dus ik had inderdaad alleen maar cleane kanalen. Had, want ik heb er inmiddels een master volume op laten zetten. Ik kon met de AC30 vroeger (ik heb hem sinds 1980) niet spelen omdat hij véél te clean was op laag volume en veel te hard op hoog volume. Ik had ooit een Fuzz geprobeerd, maar dat was niks. Toen kreeg ik van iemand een TS9 tubescreamer en er ging een wereld voor me open. Naar nu blijkt gebruikte ik die helemaal niet zoals de meeste mensen doen, maar ik vond het geluid prima. Ik zette de Vox op het laagst mogelijke volume (zeer clean dus) en regelde dan met de knoppen op de TS het juiste volume en de mate van vervorming. Ik gebruikte hem dus niet of nauwelijks als boost. Toch was het geluid dus dan al hard genoeg voor de band en een lekkere vervorming.

AutoStatic
26 november 2007, 22:09
Ja, alhier. Dus.
Een mooi clean is toch gewoon super eeehhh... mooi? Wat is er beter dan een subliem clean geluid te hebben en vervolgens de hele k*tkl*terij weg te blazen met een goeie booster?

pol
26 november 2007, 23:23
vind het gek eigenlijk, heb nog nooit een cleane amp + distortion pedaal een geluid gekregen dat even vet is als de distortion uit een goeie lampenbak.

zelfs boosters ben ik niet echt zot van.

drap
26 november 2007, 23:32
vind het gek eigenlijk, heb nog nooit een cleane amp + distortion pedaal een geluid gekregen dat even vet is als de distortion uit een goeie lampenbak.

zelfs boosters ben ik niet echt zot van.

Wedje doen?

vulvasonic
27 november 2007, 00:06
Is die pedaltone niet een voorversterker? De TSL heeft een voorversterker dus waarom dubbelop?



Ik denk dat hij bedoelt.. "waarom plug je die pedaltone van Koch niet in je fx return, zodat je niet pre-amp na pre-amp krijgt."

En dat is best n goeie vraag want dat is ook wat ik t eerste gedaan zou hebben denk ik.. Een pre-amp plug je nu eenmaal in een eindversterker toch.

Toen ik 'm net had pleurde ik het signaal van de Koch inderdaad rechtstreeks in de eindtrap van de versterker waar ik op dat moment over speelde (of in de effects return). Maar ik vond het inpluggen op de cleane input tóch praktischer. Om drie redenen (die dan wel weer heel erg met elkaar te maken hebben).

Nu hoef ik niet steeds naar de grond om mijn settings te wijzigen, als iets me niet bevalt. Ik blijf liever staan en gebruik die paar knopjes van het cleane kanaal om mijn geluid te fine-tunen. En dat werkt uitstekend.
Niet alleen hoef ik nu niet steeds naar de grond, maar door te blijven staan hoor ik mijn geluid zoals ik het horen zal TIJDENS het optreden. Ik lig doorgaans namelijk niet op de grond tijdens optredens (niet voortdurend althans...)
De Koch klinkt enorm goed, maar (dat weet iedere gitarist) je geluid is TOCH iedere keer weer NET EVEN iets anders dan anders. Daarom heb ik een basissetting op de Koch gemaakt dat in ALLE omstandigheden an sich al goed is en uitstekend functioneerd. Om te voorkomen dat ik iedere keer opnieuw die Koch moet afstellen (want dat luistert bij de Koch - en de manier waarop ik 'm gebruik - vrij nauw), prefereer ik de knopjes van de versterker achter mij voor de finishing touch.
En waarom gebruik ik voor die derde reden dan geen doodeenvoudig EQ bakkie?
Ook hier twee redenen;

Al die buizen klinken in mijn oren toch lekkerder. En door de, meestal beperkte mogelijkheden van het cleane kanaal, hoef ik niet zo lang te kutten tot mijn geluid perfect is.
Het oog wil ook wat. Het liefst had ik een muur van amps achter me. En dan niet zo'n nette muur, neeeeeeeeee zo'n vunzige muur met van alles en nog wat........
Maar goed, dat zal er wel nooit van komen. :seriousf:

Maar goed, dat is een heel serieus antwoord op een serieuze en begrijpelijke vraag.

DeiDRagonas
27 november 2007, 09:09
Ik lig doorgaans namelijk niet op de grond tijdens optredens (niet voortdurend althans...)
:seriousf:

Duidelijker kan niet dacht ik. Er is over nagedacht zo blijkt..
Cool Vulv, bedankt voor de moeite.


ff ontopic:

Ik gebruik eigenlijk ook alleen het cleane kanaal op een amp. Buiten de eerdergenoemde redenen is het ook gewoon praktisch. Nu speel ik eigenlijk wel altijd op mn eigen versterkers, maar ALS je een keer over andere amps moet spelen, of bij jamsessies geen zin hebt je eigen amp mee te nemen... Dan heb ik toch altijd min of meer mn eigen sound bij me dmv van mn peNdalen...

Zo, en nu eerst weer koffie...

R.

Kim Wilson
27 november 2007, 09:20
... Dan heb ik toch altijd min of meer mn eigen sound bij me dmv van mn peNdalen...

Zo, en nu eerst weer koffie...

R.
*zucht*

http://i109.photobucket.com/albums/n70/hans-janet/pendaalcl8.jpg

;)

DeiDRagonas
27 november 2007, 10:51
Gna gna.. geintje toch.

E-J
27 november 2007, 10:55
Ik gebruik ook het clean van mijn versterker, want er zit geen gain knop en andere 'moderne' foefjes op. Geen mastervolume, dus opendraaien dat ding en boosten :D

Het gaat om een Sound City 50 Plus trouwens.

peter_heijnen
27 november 2007, 11:07
Voorheen altijd met alleen versterker oversturing gespeeld, maar tegenwoordig met een cleane ac15 met 2 od pedalen en 1 boost pedaal voor alle oversturing ben ik zeer blij.

Amp vervorming vind ik nog steeds het allermooist klinken, maar het wordt dan vrijwel meteen helemaal rock. Ik speel niet in een rockband, dus door de pedalen past mijn geluid, zowel clean als vervormd, veel beter in het geheel.

caliban
27 november 2007, 13:09
Ik heb liefst dat overdrive helemaal uit mijn versterker komt, als je heel lichte oversturing wil, zet je de gain van je cleane kanaal toch gewoon helemaal open.
Als je nu een fenderversterker hebt, en je wil zwaardere oversturing hebben, snap ik niet waarom je voor een fender bent gegaan, daar bestaan gewoon veel beter passende amps voor.
Natuurlijk als je over een rectifier achtige amp speelt en je wil een strakke metalsound moet je een boost hebben, maar anders snap ik het allemaal niet zo wat veel gitaristen met pedalen hebben.

Eko
27 november 2007, 16:47
Caliban,
We bedoelen met clean ook echt clean. Zonder gainregeling. Er zijn maar weinig amps die een heel mooi clean hebben, met briljant hoog en diep laag, en daarbij een drivekanaal met dezelfde geluidskwaliteit.
Een oversturing op je eindbuizen klinkt wezenlijk anders dan een driveregeling.

pol
27 november 2007, 18:12
fijn, maar als je op dat fantastische clean een drivepedaaltje gooit blijft er toch ook niks van dat mooie cleane geluid over.

Ik heb 2 amps met heel goeie cleans, zeer leuk allemaal, maar toch is de drive van de amp zelf nog stukken beter dan eender welk pedaaltje...

nog iets over eindbuizen oversturing, wat de meeste gitaristen denken dat eindbuizen oversturing is, is nog altijd oversturing van de voortrap, het wil niet zeggen dat als een amp geen master volume heeft dat je automatische de eindbuizen overstuurt als je dat amp zo luid zet dat hij gaat vervormen.

peter_heijnen
27 november 2007, 18:45
Hé, een nieuwe sig voor mij! :)

Luke-wannabe
27 november 2007, 19:26
*zucht*

http://i109.photobucket.com/albums/n70/hans-janet/pendaalcl8.jpg

;)
Echt heh!:o

drap
27 november 2007, 19:32
fijn, maar als je op dat fantastische clean een drivepedaaltje gooit blijft er toch ook niks van dat mooie cleane geluid over.

Duhu, dat lijkt me de bedoeling toch. En één klein kickje op het pedaal en hey, het mooie clean is weer terug :cheerup: Ergo, dat pedaaltje is niet bedoeld om continu aan te staan. Ik ga van clean, naar lichte overdrive, naar distortion. Allemaal dankzij de pedaaltjes. Ik heb op mijn beurt dan weer niks met 3-kanaals versterkers. Het liefst zou ik zelfs een 1-kanaler willen. Geen gezeik, alleen één kickje op een pedaal naar smaak. Wat wil je nog meer.


Ik heb 2 amps met heel goeie cleans, zeer leuk allemaal, maar toch is de drive van de amp zelf nog stukken beter dan eender welk pedaaltje...

Smaak...

Marshallover
27 november 2007, 22:53
Duhu, dat lijkt me de bedoeling toch. En één klein kickje op het pedaal en hey, het mooie clean is weer terug :cheerup: Ergo, dat pedaaltje is niet bedoeld om continu aan te staan. Ik ga van clean, naar lichte overdrive, naar distortion. Allemaal dankzij de pedaaltjes. Ik heb op mijn beurt dan weer niks met 3-kanaals versterkers. Het liefst zou ik zelfs een 1-kanaler willen. Geen gezeik, alleen één kickje op een pedaal naar smaak. Wat wil je nog meer.



Helemaal mee eens!

pol
27 november 2007, 23:17
ik heb ook genoeg aan een 1 kanaler, alleen distortion dan wel :p

Rutger
28 november 2007, 09:34
Ik heb liefst dat overdrive helemaal uit mijn versterker komt, als je heel lichte oversturing wil, zet je de gain van je cleane kanaal toch gewoon helemaal open.
Als je nu een fenderversterker hebt, en je wil zwaardere oversturing hebben, snap ik niet waarom je voor een fender bent gegaan, daar bestaan gewoon veel beter passende amps voor.
Natuurlijk als je over een rectifier achtige amp speelt en je wil een strakke metalsound moet je een boost hebben, maar anders snap ik het allemaal niet zo wat veel gitaristen met pedalen hebben.
Je kiest voor een fenderbak vanwege dat typische fantastische clean, en dan het liefst een oude eenkanaals. Helaas moet je die amp teringhard zetten wil je er een overdrive uithalen, en dat kun je lang niet altijd, dus gebruik je een pedaal. Maar je koopt zo'n amp uiteindelijk vooral uit liefde voor het clean (met een randje), de overdrive komt dan op de tweede plek en kun je met een goed pedaal ook heel mooi krijgen.

Het meest ideale is, als je ook een zware oversturing wilt, een tweede amp. Maar daar heeft niet iedereen het geld voor en is ook vrij onpraktisch. Overigens werkt een buizenpedaal ook fantastisch op een eenkanaals amp, als je toch zo nodig buizen oversturing wilt hebben. Heb je in principe toch je tweekanaals buizenamp. :)

Kim Wilson
28 november 2007, 09:40
Je kiest voor een fenderbak vanwege dat typische fantastische clean, en dan het liefst een oude eenkanaals. Helaas moet je die amp teringhard zetten wil je er een overdrive uithalen, en dat kun je lang niet altijd, dus gebruik je een pedaal. Maar je koopt zo'n amp uiteindelijk vooral uit liefde voor het clean (met een randje), de overdrive komt dan op de tweede plek en kun je met een goed pedaal ook heel mooi krijgen.


Mastervolume is de oplossing. Dan kun je je amp laten oversturen op elk volume. Ik haal de extra drive door harder in te sturen. Dat kan ik in twee stappen doen, met de BD-2 als booster en de GE-7 als extra volume.

Rutger
28 november 2007, 09:49
Ja, zo kan t ook :) Maar dan moet je je amp wel willen verbouwen, en dat wil niet iedereen.

Ik heb daarom gekozen voor de oplossing met een attenuator, dat helpt je amp net even over dat punt van oversturen heen. En dan knal ik met een tubescreamer een zootje volume de voortrap in.

Maar goed, ik ken genoeg situaties waarin dat niet kon (PA in kleine zaaltjes), en je echt alleen de oversturing van je pedalen hebt. En dat werkt prima, mits je de goeie pedalen gebruikt. Clean vond ik destijds bij m'n versterkerkeuze veel belangrijker dan oversturing, daarom mijn keuze voor een fenderbak icm pedalen.

Kim Wilson
28 november 2007, 09:56
Ja, zo kan t ook :) Maar dan moet je je amp wel willen verbouwen, en dat wil niet iedereen.

...
Verbouwen valt wel mee, hoor. Groundswitch eruit, potmeter erin, paar dingen solderen en klaar. Aan de voorkant zie je het niet eens, en hij is ook nog terug te brengen naar het origineel. En mijn eindlampen blijven langer goed. :)

caliban
28 november 2007, 19:32
Je kiest voor een fenderbak vanwege dat typische fantastische clean, en dan het liefst een oude eenkanaals. Helaas moet je die amp teringhard zetten wil je er een overdrive uithalen, en dat kun je lang niet altijd, dus gebruik je een pedaal. Maar je koopt zo'n amp uiteindelijk vooral uit liefde voor het clean (met een randje), de overdrive komt dan op de tweede plek en kun je met een goed pedaal ook heel mooi krijgen.

Het meest ideale is, als je ook een zware oversturing wilt, een tweede amp. Maar daar heeft niet iedereen het geld voor en is ook vrij onpraktisch. Overigens werkt een buizenpedaal ook fantastisch op een eenkanaals amp, als je toch zo nodig buizen oversturing wilt hebben. Heb je in principe toch je tweekanaals buizenamp. :)
Ik denk dat ik gewoon niet genoeg een cleanfreak ben om dat te snappen.
Ik vind mijn mesa een fantastisch clean hebben en toch monsterlijke overdrive, op de positieve manier. In mijn oren is mijn clean fenderig clean.