PDA

View Full Version : Fender/hamer vs. gibson/valley arts



Orpheo
23 november 2007, 20:00
gibson bezit valley arts, en valley arts mag gewoon 't-shapes' en 's-shapes' (strats en teles) maken, maar volgens sommigen zou hamer, die binnenkort onder Fender gaat vallen, straks geen vee's en explorers, en wellicht de Monaco, niet meer mogen maken.

Hoe zit dat dan? waarom mag Gibson 't wel, maar Fender niet?

Dirkdewaard
23 november 2007, 20:17
......... Hou je in dirk, hou je in .......

:D

Orpheo
23 november 2007, 20:21
......... Hou je in dirk, hou je in .......

:D

hoezo? wat schrijf ik verkeerd...?

Dirkdewaard
23 november 2007, 21:41
hoezo? wat schrijf ik verkeerd...?

Nee niets, ik wilde niet de eerste zijn die hier een "fender is kut en gibson is het beste" opmerking plaatst.

Damn, te laat :D

sorry kan je niet helpen....

jerome
23 november 2007, 22:35
Klopt, Fenders zijn kutgitaren!
Daarom klonken mannûh als Hendrix en SRV ook zo beroerd... :seriousf:

Butger
23 november 2007, 22:43
Hij wás tenminste een man... :D

Orpheo
23 november 2007, 22:44
Klopt, Fenders zijn kutgitaren!
Daarom klonken mannûh als Hendrix en SRV ook zo beroerd... :seriousf:

doen ze ook :)

LAG-Grenade
23 november 2007, 23:11
Gibson Lp's!!

Ik vind ze veel meer rocken dan een tele of een strat

Orpheo
23 november 2007, 23:16
maar daar gaat dit topic niet over. lees de startpost maar.

Van Dattum
23 november 2007, 23:24
Laat ik nou net naar David Gilmour 'Live at the Royal Albert Hall' zitten te kijken... David speelt op een Strat en Phil Manzanera op een Les Paul. Wat een megageluid met z'n 2-en............

Maar ff on topic, ik denk dat Gibson nog wel een law suit'je tegemoet kan zien....

Orpheo
23 november 2007, 23:32
gibson maakt al jaren de tele's en strats (nja valley arts), maar waarom mag dat wel, en mag fender/hamer geen explorers en vee's meer maken straks?

Lexvandoef
23 november 2007, 23:34
gibson maakt al jaren de tele's en strats (nja valley arts), maar waarom mag dat wel, en mag fender/hamer geen explorers en vee's meer maken straks?

Misschien is Gibson beter in het beschermen van zijn patenten? Of in elk geval aggresiever wat dat betreft.

barno
23 november 2007, 23:38
Gibson Lp's!!

Ik vind ze veel meer rocken dan een tele of een strat

idd een tele moet je doen rocken, that's why single coils seperate the boys from the men ...

barno
23 november 2007, 23:40
gibson maakt al jaren de tele's en strats (nja valley arts), maar waarom mag dat wel, en mag fender/hamer geen explorers en vee's meer maken straks?

mss wil fender gewoon geen Vee's maken ...:)
juz kiddin
kzou het niet weten

JeeBee
24 november 2007, 01:19
Zal wel een kwestie zijn van copyrights en patenten, die een bepaalde duur hebben....daar wordt tegenwoordig wel wat strikter mee omgegaan.

LAG-Grenade
24 november 2007, 11:28
Fender wil mischien het imago houden zo van 'Wij maken Tele's en Strat's en niks anders' heeft fender wel andere moddelen dan de strat en tele?, mischien ben ik wel noob maar ik heb ze nog nooit gezien

iwamoto
24 november 2007, 11:32
Fender wil mischien het imago houden zo van 'Wij maken Tele's en Strat's en niks anders' heeft fender wel andere moddelen dan de strat en tele?, mischien ben ik wel noob maar ik heb ze nog nooit gezien
ja toch? de jaguar, de mustang, de jagstang, maargoed, wel nog steeds in dat straatje, waaarrr zijn de lp's?

Postov
24 november 2007, 11:33
Fender wil mischien het imago houden zo van 'Wij maken Tele's en Strat's en niks anders' heeft fender wel andere moddelen dan de strat en tele?, mischien ben ik wel noob maar ik heb ze nog nooit gezien

Jazzmaster?

Luke-wannabe
24 november 2007, 11:43
ja toch? de jaguar, de mustang, de jagstang, maargoed, wel nog steeds in dat straatje, waaarrr zijn de lp's?
Ik denk dat Fender bewust geen LP achtige gitaren maakt.

LAG-Grenade
24 november 2007, 11:52
Jazzmaster?

Ik vind ze allemaal nog steeds heel erg op de strat's lijken. niet zo extreem anders als een les paul en een explorer, bij fender lijkt alles in grote lijnen op elkaar en mischien wil Fender dat ook zou houden

fred dons
24 november 2007, 12:51
allereerst wijken de tele en strat shape lichtelijk van de fendershapes af bij Valley Arts (zijn wat kleiner en smaller) daarnaast heeft Gibson wel op tijd zijn bodies shapes getrademarked waarbij Fender alleen de headstock trade mark had. In tussen probeert Fender ook haar bodyshapes getrademarked te krijgen en om iedere schijn te vermijden dat zij Trademark recht zouden overtreden hebben ze het onder andere Charvel/Jackson verboden deze Gibson bodies shapes in haar assortiment op te nemen (en de angst is nu dat zij dit ook bij Hamer invoeren)

Kakihara
24 november 2007, 16:07
Ik heb ooit wel es een Squier gezien met een Les Paul-achtige body

EDIT : de M-50 serie dus. linkje (http://images.google.be/imgres?imgurl=http://namm.harmony-central.com/WNAMM02/Content/Fender/PR/Squier-Series-24.jpg&imgrefurl=http://namm.harmony-central.com/WNAMM02/Content/Fender/PR/Squier-Series-24.html&h=177&w=300&sz=13&hl=nl&start=1&tbnid=XVA1SIfoYbKPQM:&tbnh=68&tbnw=116&prev=/images%3Fq%3Dsquier%2Bm-50%26gbv%3D2%26svnum%3D10%26hl%3Dnl) naar Harmony - Central. Blijkbaar wijken de modellen net genoeg af om niet vervolgd te worden ?

fred dons
24 november 2007, 16:17
De les paul body shape val niet in de trademarks zoals gibson die heeft vastgelegt omdat die "shape"al bestond voordat Gibson hem gebruikte (o/a bigsby gitaar) daarnaast is het trademark het gemakkelijkst te verdedigen bij platte shapes zoals flying v's en explorers omdat dan alleen de omtrek wordt bekeken, bij een 3d vorm zoals een les paul wordt dat al een stuk moeilijker
(en de squier of d'armond zals hij eerst heette wijkt genoeg af)

ccc
25 november 2007, 21:17
Volgens de internationale vertegenwoordiger van Hamer (Kaman) zou Hamer legaal stevig in hun schoenen staan.
Er zouden grote plannen zijn met de import lijn die rechtstreeks in concurrentie gaat met de Epi's, de USA lijn wordt nog een beetje exclusiever (lees duurder), en het middensegment wordt gewoon overgeslagen.
Distributie blijft via Kaman gaan (dat in de Benelux niet zoveel voorstelt, maar worldwide zeer groot is).

Er zijn zeker geen plannen om modellen te gaan verwijderen uit het gamma.

Orpheo
25 november 2007, 21:19
pff, gelukkig :) niet dat ooit een hamer zou kopen, maar het gaat meer om het idee :hippie: :chicken:

ccc
25 november 2007, 23:02
pff, gelukkig :) niet dat ooit een hamer zou kopen, maar het gaat meer om het idee :hippie: :chicken:

http://i3.photobucket.com/albums/y52/conrad5113/signature.jpg

Orpheo
25 november 2007, 23:05
http://i3.photobucket.com/albums/y52/conrad5113/signature.jpg

doe ik niet! :o ik ben fan van hamer! ze maken toffe gitaren, maar niet mijn ding, maar ik vind dat hamer ook die gitaren moet kunnen blijven maken.

ccc
26 november 2007, 20:21
doe ik niet! :o ik ben fan van hamer! ze maken toffe gitaren, maar niet mijn ding, maar ik vind dat hamer ook die gitaren moet kunnen blijven maken.


Ik bedoelde dat ik niet mocht lachen met niet-Hamer bezitters.
http://i3.photobucket.com/albums/y52/conrad5113/FamerLogo.jpg

Bolder
26 mei 2009, 20:15
Net zoals Cadillac vroeger een statussymbool was, toen gingen ze ook voor armere mensen auto's maken, dat kostte ze de kop omdat de rijke stinkers geen Cadillac's meer kochten omdat het geen symbool voor status meer was.

Als Fender Strats, Tele's, LP's, SG's en V's, X's gaat maken, is Fender niet meer het symbool van de Strat en de Tele.

Shit in me hoofd klonk het anders, maarja jullie begrijpen wel wat ik bedoel:dontgeti: