PDA

View Full Version : Overdrive Shootout



morroow
23 november 2007, 13:53
Omdat ik nog een geschikt boost/overdrive pedaal zocht voor mijn Ceriatone DC30 heb ik vandaag koers gezet naar de Big One in Zwolle. Daar hebben ze een hele leuke collectie aan overdrives liggen.

Wat zijn de eisen? De overdrive moet het geluid van de DC30 zo weinig mogelijk aantasten en moet de drive die de versterker zelf al geeft een gainboost geven en ietsje meer ballen, en het moet natuurlijk strak blijven. Een goede stevige rocksound. Wel hi-gain maar niet zoals een Engl, Bogner of Mesa. Dat gaat net weer iets te ver om van een pedaal te vragen.

Welke pedalen kwamen aan bod?

Fulltone OCD
Fulltone Fulldrive (blauwe standaard versie)
MXR GTO overdrive
MXR Micro Amp
Barber Direct Drive
Xotic AC booster
Blackstar Boost (met buisje!)

Eerst 3 pedalen het hok in. De OCD, Fulldrive en de AC booster.

OCD eerst maar aan want daar verwachte ik het meest van. Klonk goed. Strak geluid, meer gain en meer laag uit de versterker maar alle harmonische klanken waardoor ik zo van mijn versterker hou waren nog aanwezig.

Toen de AC booster. Moet je al meteen wat meer aan de knopjes draaien om een goed geluid te vinden. Ook meer gain en meer laag. Iets minder aggresief dan de OCD maar verrassend goed. Maar wat hoor ik daar? Het pedaaltje geeft een beetje een eigen karakter mee. Niet lelijk hoor, maar ik wil het geluid van mijn amp. Deze valt dus af.

De Fulldrive toen maar. had ik al eens eerder getest en vond het toen slappe hap. Nu vind ik het al ietsje beter. Pedaal aan en dan weer uit.. Hé wachte ven.. waar is mijn laag nou gebleven?? Je raad het al.. de Fulldrive is een laag weg-snoeperd.

Toen de Blackstar en de MXR GTO maar even opgehaald uit de vitrinekast. Ik had best wel goede verwachtingen van de Blackstar (buisje!!), dus die als eerst aan. Bah.. ik hoor opeens een vies fuzz-achtige randje. Al het karakter van de Ceriatone is weg en veel laag is er niet bijgekomen. Zware tegenvaller dus. De GTO vond ik verrassend goed. Maar niet zo veel ballen als de OCD dus de OCD wint deze ronde ook weer.

Als laatste nog even een Barber Direct Drive en een MXR Micro Amp erbij gehaald. De Barber was wel lekker strak maar miste wat laag. Verder vind ik het een goed pedaal. De Micro Amp was ook wel oke, maar hij voegde wat toe aan de hoge frequenties en daardoor werd het iets teveel. Ook niet echt strak genoeg.

De winnaar: De Fulltone OCD. Believe the hype! Echt waar. Het is een dynamisch en supermooi pedaal. Heel open van klank en heel goed instelbaar. En volgens mij veranderd die elke goede medium-gain versterker in een superfijn hardrock beest. :strat: