PDA

View Full Version : welk effect voor deze situatie?



Nobler
23 november 2007, 13:38
Ik heb gezocht via de zoekmachine, maar kan het antwoord op enkele vragen niet vinden.

Stel je gaat naar een open sessie. Je weet dan niet over welk soort versterker je gaat spelen. Ik ga dan liever niet lang aan knoppen zitten draaien om de juiste mate van vervorming te krijgen, dus beter is het om een vervormingsapparaatje te hebben en over het cleane kanaal te spelen, niet?

Ik heb een BOSS ME50, maar die is dan wat groot om mee te slepen. Ik heb ook een TS9 tubescreamer en een Maxon 808, maar als het goed is werken die alleen lekker over buizenversterkers, en het kan zijn dat je over een transistor of hybride versterker moet spelen.

Is er een niet te duur en niet te groot vervormingsapparaatje dat jullie voor dit soort situaties kunnen aanbevelen? Ik speel chicago blues, meestal op ES335 achtige gitaren.

Vraag 2: als je dan weer op zoek moet naar een stopcontact voor je adapter en je kunt al wat vinden is het snoertje te kort en het is zo'n gedoe ... Hoe lang mag je dan in een gemiddeld vervormingseffect er van uit gaan dat een 9volt Duracell batterij meegaat? (ik heb alleen met adapters gewerkt).

Vraag 3: als je een batterij gebruikt, kun je die tussen de optredens er het
beste uithalen, of is het voldoende als je de snoerstekkers er uit haalt?

Fuhgawz
23 november 2007, 13:46
Misschien een Boss Blues Driver iets voor jou? Die dingen kosten tweedehands niet zo veel en er staan er altijd een aantal op marktplaats, al dan niet met mods. Anders zou je ook kunnen kijken voor een Proco Rat. Die dingen gaan van low gain bluesy sounds naar behoorlijke distortion. Lekker veelzijdig dus.
De levensduur van een batterij hangt af het effect. Sommigen trekken veel stroom, anderen minder. Vervormingsapparaten horen over het algemeen bij die laatste categorie. Als je je kabel na het spelen netjes uit je effect trekt kun je met een standaard Duracell batterij heeeel lang doen! Als je merkt dat het LEDje minder fel gaat branden en je geluid wat zwakker wordt is het tijd voor een andere batterij.

peter_heijnen
23 november 2007, 13:59
De Jeckyll&Hyde van visual sound is niet klein maar ook niet al te groot, heeft zowel een 808 als een iets ruigere od/ds aan boord en werkt ook gewoon op een batterij die behoorlijk lang meegaat. En als je niet speelt uiteraard gewoon het snoer eruit.

Maar btw, als je die J&H aansluit op een bout versterker wordt je geluid natuurlijk net zo bout.

Nobler
23 november 2007, 16:29
Dus de BOSS Blues Driver, de Proco Rat en Jeckyll & Hide werken ook op transistor en hybride versterkers? Ik zal ze eens bij muziekzaken gaan uitproberen. Dank voor de tips. Ik heb mijn tubescreamers alleen maar op buizenversterkers gebruikt, dus ik heb eigenlijk niet eens een idee hoe die op een transistor of hybride versterker zouden werken.

Rutger
23 november 2007, 16:47
Nog even een opmerking over jamsessies. Je moet ook niet teveel van je sound willen op zon sessie. Je hebt immers, zoals je aangaf, weinig keus maar ook weinig tijd om je spullen goed in te stellen. Even een paar draaien aan de eq en je gaat ervoor.

Een goeie sound is ook niet zo belangrijk op zo'n sessie, het gaat vooral om lekker spelen met elkaar en laten horen wat je kan.

Een overdrive meenemen is idd alles wat je kunt doen, en ik denk dat zelfs je tubescreamer dan wel voldoet. Het gaat er dan gewoon om dat je een acceptable overdrive hebt.

Dirk_Hendrik
23 november 2007, 17:50
Een overdrive meenemen is idd alles wat je kunt doen, en ik denk dat zelfs je
tubescreamer dan wel voldoet. Het gaat er dan gewoon om dat je een acceptable overdrive hebt.

Wat ik dus ook al jaren doe. TS en een chorus mee en daar red ik het altijd mee.

farstreetblues
24 november 2007, 11:40
Nog even een opmerking over jamsessies. Je moet ook niet teveel van je sound willen op zon sessie. Je hebt immers, zoals je aangaf, weinig keus maar ook weinig tijd om je spullen goed in te stellen. Even een paar draaien aan de eq en je gaat ervoor.

Een goeie sound is ook niet zo belangrijk op zo'n sessie, het gaat vooral om lekker spelen met elkaar en laten horen wat je kan.

Een overdrive meenemen is idd alles wat je kunt doen, en ik denk dat zelfs je tubescreamer dan wel voldoet. Het gaat er dan gewoon om dat je een acceptable overdrive hebt.


helemaal mee eens,

ik neem meestal gewoon een boss bluesdriver of tubescreamer mee, werkt prima op elke versterker die wel op een sessie staat. gewoon direct over het cleane kanaal, je stelt een voor jou bruikbare overdrive-sound in, en je doet de rest gewoon regelen met je voume knop van je gitaar, Heel simpel!!

Nitefly7
24 november 2007, 14:57
ook waardevol kan een 'eenvoudig' EQ-pedaal zijn, die je achter je eigen vervorming aansluit.. Je hebt een 808 en een TS-9, dat is 'vrijwel hetzelfde' (flame suit on), dus voor een jamsessie zou een simpele Boss GE-7, of mijn 'nieuwe schatje' Xotic RC Boost (of AC boost, voor iets meer 'randje') een leuke aanvulling zijn.

Op volgorde zou ik kiezen voor
TS-9 + 808 +
keuze uit:
GE-7 -> Sansamp pedaal (of Behringer kloon) -> OCD -> MI Audio Tube ZZone -> RC Boost -> AC Boost

Wat bij een jamsessie wel van belang is, is dat je je op je gemak voelt... en ik kan begrijpen dat een kl*te-geluid niet iets is om je even lekker te laten spelen..

Andere opties zijn bijv. een Pod XT Live ofzo... Duur, maar wel erg leuk..