PDA

View Full Version : 1x12 Combo naar head project



fabien
23 november 2007, 13:25
Hallo allemaal,

Het is al vaker hier gepost en ook mooiere en complexere bouw projecten maar het is ook geen reden dat ik niet trots op kan zijn en het laten zien :dance:
Maar juist dankzij al die posten heb ik genoeg info verzameld om aan te durfen. Dus dank aan jullie allemaal!

Ik ben bezig mijn Mesa Nomad 45 1x12 te verbouwen naar head om te gebruiken met een 2x12, jawel, juist die Carvin (met V30/G12H30 of MC90/Eminence Texas Heat, heb nog niet helemaal besloten).
http://i187.photobucket.com/albums/x268/fabien1959/Amp%20project/Theoriginal1.jpg

Hout gekocht en op maat laten zagen. Die latten heb ik alleen gebruikt tijdens het bouwen.
http://i187.photobucket.com/albums/x268/fabien1959/Amp%20project/Wood.jpg

Even drogen (de lijm dus)
http://i187.photobucket.com/albums/x268/fabien1959/Amp%20project/Glueing1.jpg

fabien
23 november 2007, 13:30
Dowels erin geslagen
http://i187.photobucket.com/albums/x268/fabien1959/Amp%20project/Glueing3.jpg

Kale cab klaar, behalve that the top nog schuin gezaagd moet worden
http://i187.photobucket.com/albums/x268/fabien1959/Amp%20project/Glued.jpg

En nu maar wachten op de bestelde tolex, hoekjes en handvat.

Als iemand nog een stuk zwarte speakerdoek van 50cm x 30cm over heeft van zijn/haar afgemaakte project, kan ik het goed gebruiken. Het is een beetje zonde om een stuk van 100x145 ervoor te kopen.
I guess this was the easy part, applying the tolex is gonna be another cookie

almarvk
23 november 2007, 13:55
Je kan ook naar de markt gaan en een gek kleurig stofje gebruiken. Bijv snakeskin oid :) Ben je een stuk goedkoper uit!

Kim Wilson
23 november 2007, 14:07
Of je gaat naar de auto-hifizaak voor een stukje hoedenplank-speakerdoek. Kost ook bijna niks. Maar een stukkie kekke stof bij een textielzaakje is ook altijd goed. Er hoeft geen geluid door. :)

fabien
23 november 2007, 14:20
Dat is waar, heb ik ook aan gedacht, maar ik ben toch een beetje gehecht aan mijn Mesa look en zou toch voor een stuk stevig speakerdoek.
Ik zou ook liever luipaard vacht dan snakeskin hebben, echt jungle feel :eek: maar dan krijg ik ook nog een boze mevrouw Thieme! Ook zielig voor die luipaard! :D

Renin
24 november 2007, 15:22
Hier een foto van de mijne (als het goed is). Was best een beetje zware bevalling. Het tolexen valt mee, allen de hoeken zijn een drama. Verder geleerd:

- eerst een hoekje tolex oefenen met knippen/snijden, ook al denk je dat je dat best op de gok kan, of aan de hand van plaatjes van anderen;
- tolex vastnieten bij de hoekjes om een strakke hoek te krijgen (aan de binnenkant, dus grote flappen overlaten!), voor de rechte stukken is dat niet nodig;
- ik heb een klein busje bisontix gebrukt waar ik precies genoeg aan had, aangebracht met een plamuurmes wat ik na afloop weg kon gooien (werkte beter dan een lijmkammetje), dus gebruik geen dure, maar een wegwerp;
- GOED VENTILEREN EN EEN KAPJE VOORDOEN! (echt waar, een zakje wiet is goedkopen en geeft minder hoofdpijn de volgende dag :( )
- gaten voor de metalen hoekjes goed afmeten en verzinken voordat er tolex opkomt;
- de schroefjes van het handvat die door de inslagmoeren komen niet met een grote ijzerzaag afzagen aangezien je pas aangebracht tolex daar niet goed tegen kan;
- het handvat sowieso iets ruim inschroeven zodat die helemaal plat ligt als er niet aan getrokken wordt
- je pas gebouwde top afstoffen voordat je een foto maakt, zodat het ook voor anderen wat lijkt en je niet als enige supertrots bent op die fantastische prestatie die je net geleverd hebt en waardoor je gaat twijfelen om je huidige baan te verwisselen voor de custom versterker bouw :blast:


http://i225.photobucket.com/albums/dd114/Renin_album/P1000349.jpg

Versterker is trouwens een dc-5. Voorbeeld/inspiratie/hulp komen vooral van AART en een beetje van Kim Wilson (speakerbouwtopic), waarvoor dank!!!!!

Veel succes en veel plezier!

(volgende projectje is wellicht een pedalenplank met deksel of in een showmaster)

guitartheo
24 november 2007, 17:26
Ik ben net klaar met tolexen van mijn project (zie onderstaande link) en als beginner heb ik ook een tip waar ik zelf even niet aan dacht : namelijk beide zijden bisotix met een fijne lijmkam insmeren (eerst de grote vlakken) even laten drogen en dan pas er op plakken (een beetje aantrekken)
Tolex zet namelijk uit ,als je het er gelijk op plakt krijg je luchtbellen die niet meer weggaan. (zal mischien wel eens eerder verteld zijn :) )

Succes Theo

Danielovich
24 november 2007, 19:08
ziet er erg strak uit theo;) mn complimenten;) :D

Renin
24 november 2007, 19:31
...beide zijden bisotix, even laten drogen en dan pas er op plakken (een beetje aantrekken)
Tolex zet namelijk uit ,als je het er gelijk op plakt krijg je luchtbellen die niet meer weggaan. :)



Volgens mij komen die luchtbellen niet van de tolex, maar van de lijm die nog te nat is en nog werkt.....

Als de lijm nog "gelachtig" is, ben je te vroeg. De droogtijd hangt ook af van de dikte van de laag lijm die je erop hebt gesmeert.

guitartheo
24 november 2007, 20:26
@Renin

Mijn indruk was toch dat het tolex rekbaarder werd na het in smeren (kan ook aan mijn tolex gelegen hebben) ,maar je hebt gelijk met wat je zegt over het wachten , zit het ook gelijk muurvast ik heb geen nietjes gebruikt.
zat me wel af te vragen hoe de spuitbus lijm zou werken die ze bij tolexboeren verkopen
Je versterker ziet er goed uit bytheway :p klinkt vast beter dan in een combo

@Danielovich bedankt voor de complimenten

toneblo
24 november 2007, 20:29
dit was een 2x12 combootje..http://i236.photobucket.com/albums/ff96/Toneblo/PICT0254.jpg

Renin
25 november 2007, 10:13
@ guitartheo:

Ja de kwaliteit (dikte) van de tolex zal ook meespelen idd. Zo te zien heb jij er in ieder geval geen moeite mee gehad :D

Strak project hoor. Als ik al die DIY projecten hier op het forum zie ben ik wel erg onder de indruk van alle bouwers. Dat gaat mij voorlopig nog ver boven mijn pet :D

Ben je overigens niet bang dat het geel snel vies wordt?

guitartheo
25 november 2007, 13:41
@ guitartheo:

Ben je overigens niet bang dat het geel snel vies wordt?

Ja lekker vies, da's pas rock & roll :seriousf:

Ach, tis weer eens wat anders , marshall geel stond trouwens op het etiket (nog nooit een gele marshall gezien :confused: )

Renin
25 november 2007, 14:17
Volgens mij betekent Marhall dan niet de kleur maar het reliëf in de tolex (Marshall-style putjes/tekening of hoe je het maar noemen wilt).

Anyway, biervlekken zul je niet snel zien :dance:

toneblo
25 november 2007, 14:22
Anyway, biervlekken zul je niet snel zien :dance:

vergis je daar niet te snel in, hoe fijner de tekening van je tolex, des te meer rotzooi ertussen blijft zitten!

Kijk eerst eens langs een aantal versterkers voor wat je zelf mooi vindt, en maak dan de keus met wat je bestelt.:cheerup:

fabien
25 november 2007, 23:46
@renin: ziet idd goed uit. Bedankt voor de tips

AART
28 november 2007, 16:12
Ziet er inderdaad goed uit.

Die bubbles onder het tolex trekken na een dag of 2 gewoon weg trouwens, in ieder geval wel bij mijn eerste projectje(2x12 kast). Later heb ik de bison tix ingeruild voor bison kit en dat werkt echt 100 keer makkelijker en zonder bubbels. Nieten om hoeken is imo niet nodig, zolang het geen rare ronde vormen zijn. Gewoon goed snijden/knippen moet voldoende zijn.