PDA

View Full Version : Les paul '78



Kamiess
23 november 2007, 12:30
Hoe staan de gibson les pauls uit 1978 bekent?

Ik weet dat er wat verdeelde meningen over bepaalde jaartallen.
Maar kon zo niks vinden over dit jaar.

iemand??

bvd

Orpheo
23 november 2007, 12:32
is exemplarisch. Sommigen vind ik geweldig, anderen echt klote. Ik heb bv. een '76 custom, en die zal ik van m'n leven niet wegdoen. het is een kwestie van testen testen en nog eens testen. en luisteren natuurlijk :)

Kamiess
23 november 2007, 13:24
Testen ga ik m zeker.

Het is een standard met een natural top.
Ik weet trouwens niet of hier nu een dikke of een dunne hals op zit.

Zijn deze trouwens te vergelijken met de beroemde '58 en '59 modellen waar velen bij zweren?

Otje
23 november 2007, 13:43
is exemplarisch. Sommigen vind ik geweldig, anderen echt klote. Ik heb bv. een '76 custom, en die zal ik van m'n leven niet wegdoen. het is een kwestie van testen testen en nog eens testen. en luisteren natuurlijk :) Precies! Het is handwerk en ieder stuk hout is anders. De ene Gibson is de andere niet en er zitten slechte tussen. Een vriend van me kocht ooit een '76 Black Beauty waar een "rising tongue" in bleek te zitten (toets die omhoog komt daar waar de hals in de body overgaat). Ben je mooi klaar mee.

Als je iemand weet die echt verstand heeft van gitaren: meenemen. Hij/zij kan beorodelen of onder een slecht afgestelde gitaar een fantastisch instrument schuilgaat. Als je zo iemand niet weet: vertrouw op je oren en je vingers.

NB: zelf heb ik het gevoel dat alleen de fabrieken in Japan erin slagen om serieproductie te doen waarbij iedere gitaar gewoon goed is. En kleine Amerikaanse bedrijven zoals Hamer.

Orpheo
23 november 2007, 14:43
Testen ga ik m zeker.

Het is een standard met een natural top.
Ik weet trouwens niet of hier nu een dikke of een dunne hals op zit.

Zijn deze trouwens te vergelijken met de beroemde '58 en '59 modellen waar velen bij zweren?

een medium halsje, niet te dik, niet te dun.

hij is absoluut niet te vergelijken met een '58, '59er les paul. hals is (waarschijnlijk) van esdoorn, er zit een plak esdoorn nog in de body, en natuurlijk ook op, het hout is zwaarder, geen 'long neck tennon' etc etc. of het slechter of beter is....ik vind mijn custom een van de beste LP's die ik ooit heb geprobeerd en gekocht, en ik vind dat ie precies klinkt zoals een LP moet klinken, en ik vind een originele '59 of '58-er LP vaak goed, maar niet geweldig klinken. is gewoon smaak en referentiekader. ligt er gewoon aan welke musici en sounds jij goed vindt. IN mijn geval is dat zakk wylde, ace frehley, Thin Lizzy, the scorpions, etc etc; allen spelen ze op norlin-les pauls (the scorpions ook, maar dat weten veel mensen niet).

Norlin is het bedrijf waar gibson van was in die periode.

Kamiess
23 november 2007, 14:46
Het Zou Een Mable Top Zijn En Een Rosewood Neck

Orpheo
23 november 2007, 14:47
rosewood toets. de hals zelf is waarschijnlijk esdoorn.

Kamiess
23 november 2007, 14:48
Enne, ik noem dezelfde gitaristen en met als aanvulling Slash en Doug Aldrich.
Van de laatste vind ik het geluid op een van de laatste Whitesnake dvd's ook zeer lekker.

Orpheo
23 november 2007, 14:49
doug: zeker! slash: absoluut niet! ik vind slash verschrikkelijk. maar doug speelt diverse malen inderdaad op een jaren 70 en jaren 80 LP; norlin weer.

slash speelde trouwens ook op norlins, en mijn grote held, John Sykes ook...

Harry
23 november 2007, 15:44
als je op de meeting was geweest had je een '78 Custom kunnen uitproberen... maar ja, dat is achteraf geluld.

Gewoon goed testen of de gitaar je bevalt!

Kamiess
23 november 2007, 17:04
Misschien domme vraag, maar hoe weet je of het een Norlin is???

Orpheo
23 november 2007, 17:14
Misschien domme vraag, maar hoe weet je of het een Norlin is???

jaartal. ergens begin jaren 70 werd gibson van norlin en in 1985 uit mijn hoofd werd 't weer zelfstandig...

Kamiess
23 november 2007, 17:20
Dus dan zal dit idd een Norlin zijn.

Maarre wat is er zo speciaal aan een norlin

Orpheo
23 november 2007, 17:26
Dus dan zal dit idd een Norlin zijn.

Maarre wat is er zo speciaal aan een norlin

wat is er zo speciaal aan een '59 les paul standard? zelfde vraag. het is een bepaalde manier van bouwen, bepaalde constructie, bepaald uitgekozen hout, etc etc, wat een norlin een norlin maakt.

Kamiess
23 november 2007, 18:11
Ik begrijp dat het dezelfde vraagstelling is.

Maar mijn vraag was vanwege het feit dat je het zelf aanhaalt dat een paar bekende gitaristen op juist die serie spelen.
Dus dacht ik daar moet een reden voor zijn(en vaak hebben die veel geld en keuze zat)
Dus vandaar de vraag wat er zo bijzonder aan is.

Maar ik ben al weer wat wijzer betreft les pauls.
Heb zelf al een 92 classic, maar dit stukje geschiedenis wist ik ook niet.

Ik heb m ergens zien hangen en op 1 of andere manier sprak hij me meer aan dan de 15 gloednieuwe die er hingen...

steph
23 november 2007, 18:35
Veel gitaristen uit een bepaalde periode spelen er op omdat die nou eenmaal voorhanden waren, het waren immers ooit ook nieuwe.

Norlins staan vooral bekend om hun "volute" neck (bobbel bij de kop om eventuele headcracks te minimaliseren), driedelige hals meestal maple, pancake body (meerdere lagen op elkaar), gewicht (90% van de Norlins zijn loodzwaar), en de vaak goede bespeelbaarheid.

Grote kans dat je Classic uit 1992 een betere gitaar is (begin customshop).

Een Norlin kan een geweldige gitaar zijn, maar is niet zo magisch als een '59er.

Orpheo
23 november 2007, 18:35
norlins klinken over het algemeen veel 'strakker', veel meer compressed (ik noem dat wel eens natural compression, bij gebrek aan een betere term) ze drukken meer, brullen meer, donderen meer. heel veel mids, schreeuwend hoor, donderend laag. een '59 LP heeft een veel smoother geluid, meer sprankel in 't hoog, en een liever, milder laag, en een knorriger mid (bij gebrek aan een betere term).

steph
23 november 2007, 18:46
norlins klinken over het algemeen veel 'strakker', veel meer compressed (ik noem dat wel eens natural compression, bij gebrek aan een betere term) ze drukken meer, brullen meer, donderen meer. heel veel mids, schreeuwend hoor, donderend laag. een '59 LP heeft een veel smoother geluid, meer sprankel in 't hoog, en een liever, milder laag, en een knorriger mid (bij gebrek aan een betere term).

Gemiddeld hebben Norlins oa. door de maplenecks meer mid en (scherper/strakker) hoog, diepte in toon is vaak oppervlakkig tov een 59er.

Maar het is echt appels met peren vergelijken, aangezien een orginele 59er buiten het bereik van ieders financieën reikt.

Orpheo
23 november 2007, 19:51
Gemiddeld hebben Norlins oa. door de maplenecks meer mid en (scherper/strakker) hoog, diepte in toon is vaak oppervlakkig tov een 59er.

Maar het is echt appels met peren vergelijken, aangezien een orginele 59er buiten het bereik van ieders financieën reikt.

oppervlakkig zou ik 't niet noemen, eerder wat drukkender en scheurender. maar goed; is weer smaak :)

Otje
23 november 2007, 21:29
norlins klinken over het algemeen veel 'strakker', veel meer compressed (ik noem dat wel eens natural compression, bij gebrek aan een betere term) ze drukken meer, brullen meer, donderen meer. heel veel mids, schreeuwend hoor, donderend laag. een '59 LP heeft een veel smoother geluid, meer sprankel in 't hoog, en een liever, milder laag, en een knorriger mid (bij gebrek aan een betere term). Mooi omschreven.

Agent_Smith
23 november 2007, 23:51
Een Norlin kan een geweldige gitaar zijn, maar is niet zo magisch als een '59er.

BTW: niet alle 50s LPs zijn per definitie goede gitaren. Ook daar zitten gewoon slechte tussen.

Dirkdewaard
24 november 2007, 00:41
BTW: niet alle 50s LPs zijn per definitie goede gitaren. Ook daar zitten gewoon slechte tussen.

een stuk of 4

ACSlater
24 november 2007, 01:11
Norlins staan vooral bekend om hun "volute" neck (bobbel bij de kop om eventuele headcracks te minimaliseren), driedelige hals meestal maple, pancake body (meerdere lagen op elkaar), gewicht (90% van de Norlins zijn loodzwaar), en de vaak goede bespeelbaarheid.

Mijn LP Custom is van '78 en is een apart ding. Geen pancake maar een body uit een stuk mahonie (wine red dus je kunt de houtnerf goed zien) Een driedelige esdoorn top en een hals met de bobbel onder de topkam. De hals bestaat uit 5 stroken verlijmd hout waarschijnlijk mahonie. Ik ben er niet helemaal zeker van maar op de plaatsen waar er butsen in/door de lak zitten, is het hout bruin en niet geel zoals de top.
Over de bespeelbaarheid kan ik kort zijn; geweldig! Gewicht is aan de hoge kant maar zeker niet te zwaar voor mij.

Agent_Smith
24 november 2007, 09:28
een stuk of 4

Haha! Ik had je reactie al verwacht :)

kassie
24 november 2007, 17:34
Mijn LP Custom is van '78 en is een apart ding. Geen pancake maar een body uit een stuk mahonie (wine red dus je kunt de houtnerf goed zien) Een driedelige esdoorn top en een hals met de bobbel onder de topkam. De hals bestaat uit 5 stroken verlijmd hout waarschijnlijk mahonie. Ik ben er niet helemaal zeker van maar op de plaatsen waar er butsen in/door de lak zitten, is het hout bruin en niet geel zoals de top.
Over de bespeelbaarheid kan ik kort zijn; geweldig! Gewicht is aan de hoge kant maar zeker niet te zwaar voor mij.

bestaat de hals niet uit 3 gelijmde esdoornstroken en bij de kop zijn er nog 2 stukjes tegenaangeplakt waar het 'open boek' motiefje wat breder wordt?.

anyway een kennis heeft een 78 standaard. Hij heeft hem behoorlijk mishandeld, over de bar heen gehaald, laten vallen en vooral veel op gespeeld. Maar hij speelt nog steeds heerlijk. Ik vind de constructie bij die gitaar uitstekend en hij heeft ook veel sustain. Het lijkt wel of de hals die gelijmd is uit 3 stroken bijdraagt aan de stevigheid van dat ding. En hij is idd redelijk zwaar. Ik vind het een te gekke les paul.

Thoom42
24 november 2007, 17:39
Elke gitaar klinkt anders. De ene LP uit '78 is de andere niet. Natuurlijk kun je bepaalde eigenschappen zien bij LP's uit bepaalde jaartallen maar jongens, elke gitaar klinkt anders! :noob:

Daarom idd, testen, testen, testen!

Tupelo
24 november 2007, 17:40
Behalve als er dezelfde elementen opzitten. :seriousf:

bass blom
24 november 2007, 17:49
Behalve als er dezelfde elementen opzitten. :seriousf:

vergeet je de toonkamers weer :???:

Tupelo
24 november 2007, 17:57
Zolang die maar op de goede plek zitten ja. :D

ACSlater
24 november 2007, 20:53
bestaat de hals niet uit 3 gelijmde esdoornstroken en bij de kop zijn er nog 2 stukjes tegenaangeplakt waar het 'open boek' motiefje wat breder wordt?.

Yeps maar dat zijn dus vijf delen of telt de kop niet mee?

cas121
25 november 2007, 02:04
nope, blijft gewoon een 3 piece hals, die laaste stukjes aan de kop zijn altijd extra aangeplakt, ook op de 1-piece halzen

steph
25 november 2007, 08:26
Btw, vreemd genoeg zie ik uit de 70ies alleen Custom en deluxe Les Pauls voorbij komen, zelden standards. :chicken:

Agent_Smith
25 november 2007, 11:13
Btw, vreemd genoeg zie ik uit de 70ies alleen Custom en deluxe Les Pauls voorbij komen, zelden standards. :chicken:

Daar heb je idd gelijk in. Veruit het meest zie je Customs.
Maar vanaf '75 zijn er gewoon Standards geleverd. Ze zijn er dus best wel hoor. Vooral die 70s tobacco's zijn geweldig mooi!
Als je Standards van vóór 1975 ziet is het in 99% van de gevallen een geroute Deluxe. De rest is speciale order.

Kamiess
25 november 2007, 21:01
Een boel reacties, mooi daar leer ik weer van.

Ik zal bij het testen mijn classic ook meenemen om ze naast elkaar te horen.
Ben benieuwd of ik echt het verschil hoor zoals hier werd aangegeven.