PDA

View Full Version : Stratocaster HUM?!?



Hooligan601
23 november 2007, 11:00
Ik heb een klein Marshall versterkertje en een Fender Strat Lite Ash ... Maar ik word zo gek van die overdreven penetrante hum steeds tussendoor, het mooie is dat het natuurlijk een beetje bij de strat hoort maar toen ik laatst bij een vriend met mijn pod x3 ging spelen (met dezelfde gitaar) op een wat grotere Marshall versterker was er niets van de hum te horen... ook op hogere distortion... Wat doe ik fout? En hoe kom ik er vanaf?

wietse
23 november 2007, 11:02
heb je de versterker wel op een geaarde contactdoos aangesloten?

Hooligan601
23 november 2007, 11:06
Ik ben niet echt overdreven technisch aangelegd, kan ik dit ergens aan zien?

wietse
23 november 2007, 11:24
de stekker gaat er veel dieper in, en er zitten 2 stalen lipjes in, meestal vind je geaarde stekkerdozen alleen maar in de keuken en badkamer, daar zijn ze namelijk verplicht.

Butger
23 november 2007, 11:26
Het is nogal logisch dat je geen hum hoort over de POD, omdat die een Noise Gate heeft. Houdt in dat als jij niet speelt, gooit de POD het signaal dicht, dus dat kleine beetje ruis word dan niet meer gigantisch versterkt door je high-gain versterker.
Als je gewoon je Strat op je amp inplugd en je gebruikt veel gain, heb je altijd hum. Zo simpel is dat. Geaard stopcontact helpt wel overigens.
Oplossing is om dus een noise gate tussen je gitaar en amp te hangen.

Hooligan601
23 november 2007, 11:31
de stekker gaat er veel dieper in, en er zitten 2 stalen lipjes in, meestal vind je geaarde stekkerdozen alleen maar in de keuken en badkamer, daar zijn ze namelijk verplicht.


Dank voor de reacties! Alleen even de vraag; Hoe zit dat dan met verdeeldozen die hierop doorlussen? Of maakt dat niet uit....

AoDf
23 november 2007, 11:46
Dank voor de reacties! Alleen even de vraag; Hoe zit dat dan met verdeeldozen die hierop doorlussen? Of maakt dat niet uit....

Nee maakt niet uit. Als je een verdeeldoos met randaarde (die stalen lipjes) op een stopcontact met randaarde aansluit is het ook goed.

Gearjunkie
23 november 2007, 12:13
Altijd contactdozen en verlengkabel(s) (ja, zo min mogelijk natuurlijk) gebruiken met randaarde.

Ten tweede, als je speelt: niet bij de televisie, pc of tl-verlichting, dit geeft extra veel ruis.

succes!

Hooligan601
23 november 2007, 12:23
Dank jullie wel mensen! Ik ga het allemaal proberen, een vriend van mij zei dat het ook kon komen dat mijn gitaar een (te) hoge frequentie uitzond, die mijn versterker niet volledig aankon waardoor er extra ruis/hum kwam..

Butger
23 november 2007, 12:39
Dat wat je vriend zegt is dikke onzin.. ;)

Knbr
23 november 2007, 13:06
Nee maakt niet uit. Als je een verdeeldoos met randaarde (die stalen lipjes) op een stopcontact met randaarde aansluit is het ook goed.

Koperen ;)

of niet? :roll:

Barré
23 november 2007, 13:52
Als het bromt, ruis is iets heel anders, ook even testen in de keuken/badkamer.
Dikke kans dat die sopcontacten ook écht geaard zijn.

Kim Wilson
23 november 2007, 14:04
Ik heb thuis op de begane grond alles geaard (zelf laten aanleggen toen ik dit huis kocht), maar ik heb ook wel een brom. Het hoeft dus niet altijd aan de aarde te liggen. Het kunnen ook andere factoren zijn. Tv, dimmers, noem maar op.