PDA

View Full Version : Hoe zorg je dat een beginnende band beter wordt?



koen90
22 november 2007, 19:25
Hallo allemaal,
Hier een paar filmpjes van onze band, die we nu zon anderhalve maand geleden gestart hebben, met mensen die allemaal niet veel langer dan een jaar gespeeld hebben. We zijn nog beginners dus we zijn nu aan het proberen om zo goed mogelijk samen te spelen. We hebben een paar covers van o.a. Sofa Song van The Kooks en Mardy Bum van Arctic Monkeys opgenomen met een camera om te kijken hoe dat gaat. We zouden graag willen horen wat jullie er van vinden, en tips voor verbeteringen: Graag!
Vraag: Wat deden jullie toen jullie band net begon?
Wat voor nummers speelden jullie? Hoe zorg je ervoor dat alles gelijk loopt? Hoe neem je je muziek op? Hoe stem je het geluid op elkaar af? Wanneer begon je met eigen nummers maken?
Wat veel vragen ineens:)
hier de links:
http://youtube.com/watch?v=MLmbLHcXbhk
http://youtube.com/watch?v=lOysJap3ilM

P.S. de cover van I Bet That You look good on the dancefloor is vrij slecht dus die heb ik maar niet genoemd:P

Koen

Han S
22 november 2007, 19:46
Leuk hé, zo'n bandje, gaat best niet verkeerd hoor. Waar je aandacht aan moet besteden is het ritme, de meneer met de zwarte gitaar heeft de neiging om sneller te willen dan de rest. Oefen in je eentje op een click en doe dat allemaal.

Waar je ook op moet letten is de stemming van de gitaren, bij dat tweede nummer is de gitaar die begint behoorlijk onzuiver.

Vooral doorgaan!

BamBuFan1
22 november 2007, 20:01
Het beste kun je de drummer en de bassist even samen een maandje opsluiten met hun instrumenten en een cd-speler en dan iedere dag een leuke cd onder de deur doorschuiven.

Na die maand heb je dan de strakste ritmesectie die je maar kunt wensen. Dat is naar mijn idee de basis van iedere goede band. Drie gitaren is op zich wat veel voor een band en kan ertoe leiden dat niemand zichzelf echt goed kan horen en daardoor 'voor zichzelf gaat spelen'.

Het is natuurlijk maar een probeerseltje, maar op de video's zitten jullie nogal verspreid over de kamer. Het zou misschien beter werken als de ritmegitarist vlakbij de drummer en bassist staat zodat ze met z'n drieën meer een eenheid vormen en elkaar optimaal kunnen horen.

koen90
22 november 2007, 21:58
Leuk hé, zo'n bandje, gaat best niet verkeerd hoor. Waar je aandacht aan moet besteden is het ritme, de meneer met de zwarte gitaar heeft de neiging om sneller te willen dan de rest. Oefen in je eentje op een click en doe dat allemaal.

Waar je ook op moet letten is de stemming van de gitaren, bij dat tweede nummer is de gitaar die begint behoorlijk onzuiver.

Vooral doorgaan!

Bedankt voor je reactie! Dit soort tips hebben we wat aan.
Welke zwarte gitaar bedoel je, want er zijn twee mensen met een zwarte gitaar, de ene (ik) op de bank en de andere op de stoel (zwarte gitaar met witte slagplaat).

koen90
22 november 2007, 22:01
Het beste kun je de drummer en de bassist even samen een maandje opsluiten met hun instrumenten en een cd-speler en dan iedere dag een leuke cd onder de deur doorschuiven.

Na die maand heb je dan de strakste ritmesectie die je maar kunt wensen. Dat is naar mijn idee de basis van iedere goede band. Drie gitaren is op zich wat veel voor een band en kan ertoe leiden dat niemand zichzelf echt goed kan horen en daardoor 'voor zichzelf gaat spelen'.

Het is natuurlijk maar een probeerseltje, maar op de video's zitten jullie nogal verspreid over de kamer. Het zou misschien beter werken als de ritmegitarist vlakbij de drummer en bassist staat zodat ze met z'n drieën meer een eenheid vormen en elkaar optimaal kunnen horen.

@bambufan Handige tips, het is inderdaad erg belangrijk dat de ritmesectie goed is, hebben we gemerkt. Over de drie gitaren, wat je zegt is wel waar, het wordt gauw te veel. De zanger/gitarist speelt al wat minder gitaar. Over de configuratie waarin we zitten hadden we nog niet echt nagedacht.
Koen
PS. wij komen ook uit de achterhoek, komt Lochem je bekent voor?

Kaboemba
22 november 2007, 22:11
He Koen,


Lochem is goed, kei-dagen altijd feest (althans die keren dat ik het mee maakte).
Over de band, misschien is het iets om de zanger voorlopig helemaal geen gitaar te laten spelen, bij een eventueel optrden kan hij hem altijd nog in de handnemen om iets te doen te hebben (lees zichzelf een houding te geven). Dan kan hij zich meer focussen op de zang (dat moet nog een stuk beter kunnen).

Bas en drum zijn idd de basis, veel drummers hebben de neiging te versnellen als ze een nummer niet lekker vinden of een (voor hem) moeilijk ritme spelen.
Dat is een gevaar want chaos ligt op de loer.
Bij het eerste nummer zie ik dat alle gitaristen wat anderes spelen (op akkoorden, en barre akkoorden en een beetke melodielijn), dat is goed, allemaal het zelfde werkt ook niet.

BamBuFan1
22 november 2007, 22:44
@bambufan Handige tips, het is inderdaad erg belangrijk dat de ritmesectie goed is, hebben we gemerkt. Over de drie gitaren, wat je zegt is wel waar, het wordt gauw te veel. De zanger/gitarist speelt al wat minder gitaar. Over de configuratie waarin we zitten hadden we nog niet echt nagedacht.
Koen

Het idee van een semi-akoestische gitaar voor de zanger is op zich goed, dat geeft wat meer kleur aan het gehele geluid. Je zou er ook in het begin voor kunnen kiezen om twee gitaristen te gebruiken tot alles een beetje in de steigers staat, en pas later de zanger te laten meespelen. Dan kan hij zich eerst op de tekst en zanglijnen concentreren en tegelijk dingen als tempo en het algemene geluid een beetje in de gaten houden. Dan één gitarist die de akkoorden speelt en eentje die de tegengestelde lijn/riffjes/fingerpicking/solo speelt.


PS. wij komen ook uit de achterhoek, komt Lochem je bekend voor?

Mja, ik heb er volgens mij wel eens van gehoord.

Ach verrek, als ik naar buiten kijk zie ik het recht onder me liggen.

Han S
22 november 2007, 23:06
Koen, het nummer in de tweede link begint met een gitaar en die is redelijk onzuiver. Zorg altijd dat de instrumenten goed stemmen.

JelmerOnGuitar
24 november 2007, 13:45
Hey jongens,

Leuk, het gaat al heel goed! Jullie spelen al goed samen.
Om maar ff antwoord te geven op jullie vragen:

- Om te beginnen, zoals hierboven al gemeld, zorg ALTIJD dat je gitaar perfect gestemd is, zoals in het 2e filmpje te zien/horen is. De intro die je daar speelt, speel je heel erg goed. maar door de valsheid van de gitaar verpest je het een beetje. dus stem gewoon heel vaak!!

- In het begin kun je idd goed beginnen met covers, daaruit leer je goed samenwerken omdat je ook ziet hoe de band van het orgineel dat heeft gedaan. En wat voor covers je speelt hangt gewoon af van het genre muziek waar je naar toe wil met je bandje.

- Zorgen dat alles gelijk loopt is opsig een kwestie van oefenen, je moet elkaars speelstyle goed kennen. daarom is het ook erg belangrijk geod (oog)contact met elkaar te houden terwijl je speelt! Jullie zitten in een kringetje, dat dus goed! Verder is het, zoals hierboven ook al eens gezegd, heel belangrijk een hele goeiie basis te hebben. de bassist en de drummer moeten heeeel goed op elkaar afgestemd zijn. Het is dus erg goed om vaak samen te oefnen. Maar ook door te jammen leer je goed op elkaar in te spelen. als je in een lekkere jam namelijk totaal gas terug neemt, moet de hele band dit wel doen, dit doe je door oogcontact en gevoel... je moet voelen wie er wanneer gaat opbouwen, bijvoorbeeld door middel van een solo. Door de jammen leer je elkaar goed kennen en leer je dus vooral goed op elkaar in te spelen.

- Qua opnemen, het is superbelangrijk om je repetities op te nemen! Goed dus dat jullie dat hebben gedaan. Je kunt met zn allen lekker gaan luisteren en horen van, goh wat doe ik nou fout. of: hey wat hij speelt en wat ik speel past totaal niet bij elkaar... hier leer je erg veel van. en zoals je dit opgenomen hebt, hoor je al heel veel dus dat zit wel goed:)

- Het geluid op elkaar afstemmen, heel belangrijk. zorg altijd dat je een goeie sound hebt. dat is logisch. verder moet je gewoon door op te nemen horen of het goed op elkaar is afgestemd...

- Je kunt neit vroeg genoeg beginnen met het schrijven van eigen shit:D

Dan nog wat losse tips:
Zorg als je eigen nummers gaat spelen voor een juiste opbouw in nummers. dit vooral omdat jullie dsu 3 gitaristen hebben, dit is veel. dus wanner er bijvoorbeeld een intro is afgelopen en de zang van couplet beignt... zorg dat je veel gas trug neemt. bouw alles goed op! want juist door dat je met zijn 3enn bent als gitaristen KUN je heel veel heel goed opbouwen!
en onthoudt dit: niets spelen in een couplet is NIET erg! De kunst van een goed nummer, is het weglaten van dingen!

Maar verder vind ik dat jullie het goed doen! Gewoon keihard doorgaan! Probeer een setje van 45 minuten ofzoiets in elkaar te klappen, en ga eens in je buurt vragen naar gigs! Het initiatief ligt in het begin toch bij jezelf! Ga gewoon naar kroegjes, vraag of je mag spelen voor een biertje, en nodig al je vrienden uit! Dat is gewoon het begin!

Keep on rockin' !!

greetz.

Luke-wannabe
24 november 2007, 14:25
Klinkt best lekker jongens! Nog 10 nummers instuderen en lekker bruiloften en partijen doen!

koen90
24 november 2007, 14:46
Bedankt voor de goede tips! Wat je zegt over alles opnemen vind ik ook een goed idee. Ik kan me voorstellen dat je er veel van leert als je jezelf terughoort. Mooi dat iedereen zo positief reageert!, we waren zelf nog niet zo heel zeker over hoe we het deden:) We hebben misschien in december een keer een plekje in een optreden van de band van de vader van 1 van ons. Dan mogen we waarschijnlijk een kwartiertje spelen, lijkt mij mooi voor de eerste keer.
Koen

JelmerOnGuitar
24 november 2007, 14:51
Jah das zeker mooi!
Zo moet je toch beginnnen, probeer meer van dit soort "voorprogramma's" te regelen, als het toch via een familielid kan...

vulvasonic
25 november 2007, 01:58
Op deze vraag kun je duizenden antwoorden krijgen. En 99% van die antwoorden zul je krijgen van mensen die zelf nooit enige bekendheid hebben genoten, mezelf inclusief.

Als ik 1 ding heb geleerd echter, dan is het hetvolgende wel:
LAAT IEDEREEN BINNEN DE BAND DIE ENORME PLAAT VOOR Z'N KOP WEGHALEN!!! (uitleg: stop met kritiek geven op anderen en blijf met beide benen op de grond. Wees NOOIT tevreden. Het kan ALTIJD beter. En JIJZELF al helemaal!).

Pas als DAT goed zit kun je het gevoel krijgen dat jullie als band de hele wereld aankunnen. En slechts met DAT gevoel kun je mensen overtuigen.

WERK AAN JE KWALITEITEN, VERSTERK JE GOEDE PUNTEN. En vergeet al die 'rotzooi' dat je toch nooit zal kunnen spelen.

Het lijkt een heel verhaal, maar het komt allemaal op hetzelfde neer.
SUCCES!!!! :)

koen90
25 november 2007, 10:47
Op deze vraag kun je duizenden antwoorden krijgen. En 99% van die antwoorden zul je krijgen van mensen die zelf nooit enige bekendheid hebben genoten, mezelf inclusief.

Als ik 1 ding heb geleerd echter, dan is het hetvolgende wel:
LAAT IEDEREEN BINNEN DE BAND DIE ENORME PLAAT VOOR Z'N KOP WEGHALEN!!! (uitleg: stop met kritiek geven op anderen en blijf met beide benen op de grond. Wees NOOIT tevreden. Het kan ALTIJD beter. En JIJZELF al helemaal!).

Pas als DAT goed zit kun je het gevoel krijgen dat jullie als band de hele wereld aankunnen. En slechts met DAT gevoel kun je mensen overtuigen.

WERK AAN JE KWALITEITEN, VERSTERK JE GOEDE PUNTEN. En vergeet al die 'rotzooi' dat je toch nooit zal kunnen spelen.

Het lijkt een heel verhaal, maar het komt allemaal op hetzelfde neer.
SUCCES!!!! :)


@ vulvasonic: Dit lijkt me een heel duidelijk verhaal, en heel logisch ook. We doen ons best om de meeste vooruitgang te boeken. In het begin heb je inderdaad van die 'dromen' van, stel dat we voor zo'n groot publiek zouden kunnen spelen, en stel dat we met onze liedjes op tv en op grote festivals zouden staan etc. Op een gegeven moment moet je daarmee kappen denk ik, en dan zorgen dat het gewoon leuk blijft en dat je beter wordt.

BamBuFan1
25 november 2007, 16:23
@ vulvasonic: Dit lijkt me een heel duidelijk verhaal, en heel logisch ook. We doen ons best om de meeste vooruitgang te boeken. In het begin heb je inderdaad van die 'dromen' van, stel dat we voor zo'n groot publiek zouden kunnen spelen, en stel dat we met onze liedjes op tv en op grote festivals zouden staan etc. Op een gegeven moment moet je daarmee kappen denk ik, en dan zorgen dat het gewoon leuk blijft en dat je beter wordt.

En wees eerlijk tegenover elkaar wat je van de band verwacht. Als de één 100% van plan is om door te breken en er desnoods z'n opleiding voor op te geven terwijl de rest het als niet meer dan een leuke hobby ziet ontstaan er vaak problemen.

JelmerOnGuitar
26 november 2007, 19:00
Duidelijke taal! Dit is precies de werkelijkheid.

Al vind ik wel dat je juist kritiek op elkaar moet hebben. Natuurlijk het meest op jezelf. Maar je ontwikkeld voor jezelf een eigen style, dat vind je vaak zelf mooi klinken. Maar als dit helemaal niet in de muziek past, moeten juist anderen je daarop attenderen! Dit is ook zo met sound.

Onthoud binnen een band altijd: Kritiek geven is goed, dus trek het je niet persoonlijk aan, ik heb vaak genoeg meegemaakt dat ik met vrienden speelde en iets opmerkte wat beter moest, waarna ze vervolgens mij buiten de band om ook raar aan gingen kijken... Dat moet je niet hebben.

Of zoals de rapper van mijn band in een nummer rapt:

"Elke opmerking wordt gezien als kritiek, vaak negatief maar toch maakt het ons vrienden"

Succes!:)

Brent Ray Vaughan
26 november 2007, 19:24
Gewoon heel veel samen spelen. Willen bijleren, kritiek positief oppakken en iets mee doen (lijkt me in jullie geval wel ok, anders vraag je het niet)

En de zanger zeker in de groep houden, zelfde stem als de kooks. Doe me een plezier: studeer naive en zet het op yoube :satisfie:


Goed bezig!

Dribbel_
26 november 2007, 19:33
Onthoud binnen een band altijd: Kritiek geven is goed, dus trek het je niet persoonlijk aan, ik heb vaak genoeg meegemaakt dat ik met vrienden speelde en iets opmerkte wat beter moest, waarna ze vervolgens mij buiten de band om ook raar aan gingen kijken... Dat moet je niet hebben.


Als je iets niet goed vind ergens aan gewoon zorgen dat je met iets beters komt ipv alleen te zeggen dat het niet goed is. En uiteindleijk kom je bij het best mogelijke punt uit

vulvasonic
26 november 2007, 21:29
Duidelijke taal! Dit is precies de werkelijkheid.

Al vind ik wel dat je juist kritiek op elkaar moet hebben. Natuurlijk het meest op jezelf. Maar je ontwikkeld voor jezelf een eigen style, dat vind je vaak zelf mooi klinken. Maar als dit helemaal niet in de muziek past, moeten juist anderen je daarop attenderen! Dit is ook zo met sound.

Onthoud binnen een band altijd: Kritiek geven is goed, dus trek het je niet persoonlijk aan, ik heb vaak genoeg meegemaakt dat ik met vrienden speelde en iets opmerkte wat beter moest, waarna ze vervolgens mij buiten de band om ook raar aan gingen kijken... Dat moet je niet hebben.


Een belangrijk punt!
Kritiek wordt te vaak verwardt met een verschil van mening. Ik ga uit van de kwaliteiten van mijn medemuzikanten en ik mag van hen verwachten dat ze aan zichzelf werken om te verbeteren.
Zelfs al vind je het NIET mooi wat een ander doet, dan nog moet je die persoon de kans geven zijn ideeën uit te werken. Uiteindelijk ontstaat dan vanzelf een stijl waar iedereen zich in zal kunnen vinden.
En als je daar vanuit gaat, dan zal iemand veel minder snel op de teentjes getrapt zijn als je een keertje aangeeft dat je een bepaald idee niet zo mooi vindt.

Respect en vertrouwen in de ander is de basis van een goede band.
En kwaliteit is te vinden in vele gradaties. :)

ericg
4 december 2007, 16:09
Hier wat tips uit Markelo (als je dat iets zegt).
+ De ritme sectie moet de band leiden. Niet de zanger.
+ Niet te snel willen spelen.
+ Goed stemmen.

Keep the good work :)

ericg
5 december 2007, 16:46
Wat een bullshit over bekend zijn/worden. Dat is helemaal niet waar het om gaat. De vraag is hoe de band beter wordt. Het belangrijkste ben ik vergeten:
Thuis heel hard oefenen. Zorg dat je je instrument de baas word. Dit geldt voor iedereen in de band. Als de anderen hun huiswerk niet doen heb je pech. Als ze het wel doen schiet het al flink op. :)