PDA

View Full Version : Marshall versterkers JCM 2000, 800, 900



steevie
22 november 2007, 17:40
hoii,
Ik ben van plan een marshall versterker (top) te kopen, alhoewel ik misschien ook wel geinteresseerd zou kunnen zijn in een Koch, moet ik nog even uittesten bij feedback.
Maar ik zit vooral te twijfelen tussen een jcm 2000 en jcm 800, ik heb me laten vertellen dat een jcm 800, 100% buizen is, en een jcm 2000 een combinatie is van transistor en buizen. Ik vind vooral de gain functie belangrijk, omdat ik over 't algemeen liever de gain uit de versterker haal, dan uit pedaaltjes.

Wat zijn jullie meningen over deze versterkers? ervaringen? of is de JCM 900 ook een optie? (hoor er voornamelijk negatieve reacties over)

Alvast bedankt,
groet steven

pannekoek
22 november 2007, 17:43
jcm2000 half buizen?


zo ver ik me kan herinneren is het gewoon 100% buizen :P

weet je ook de verschillen er tussen?

want je hebt een dsl serie en een tsl serie, de dsl is wat acdc achtiger, dat ouwe marshall rock sound, maar de tsl is de echte moderne rock sound,

voor de miljoenste keer in dit forum:

welke muziek speel je?

casper innosence
22 november 2007, 17:56
denk dat je de 2000 en de 900 door elkaar haalt. In de 900 (dual reverb versie) vind diode clipping plaats heb ik mij laten vertellen. Wat dit precies in houdt weet ik niet, maar ongetwijfeld zijne r mede forummers die je dit kunnen vertellen.

Rormo
22 november 2007, 18:06
DSL is gewoon buizen hoor. Mare, hebben we het over combos of een head?

Hell's Engl
22 november 2007, 18:08
Van de 900, moet je de 900 sl-x hebben.... schijnt 't enige goede uit de 900 serie te zijn...
Er staan op Youtube wat filmpjes van Richie Kotzen waar hij op 'n sl-x speelt met alleen 'n Sobbat Bluesdriver ervoor...

Joost

steevie
22 november 2007, 18:10
ik speel muziek van oa.: rhcp, simple plan, audioslave, the offspring, snow patrol, metallica, tool, mcr, eric clapton, jimi hendrix, soad

Ik heb een fender stratocaster (met humbucker) wil stevige riffs kunnen spelen. Ik speel soms ook bluesachtige solo's. Ik zoek dus een versterker die kwa gain erg sterk is, maar wil ook een mooi clean kanaal hebben. heb ook nog een marshall 1936 lead box.

Hell's Engl
22 november 2007, 18:20
http://www.youtube.com/watch?v=9xgs9jOZzcQ

Zowel clean als dirt...

Joost

Renin
22 november 2007, 19:20
gebruikt hij nu hotrails voor zijn cleane geluid of zie ik dat verkeerd....Had ook de indruk dat zijn volume van de gitaar geknepen was bij het clean (teruggedraaid op de gitaar)

wel een "echte" bucker bij de hals


Zelf heb ik fender Highway 1 strat met bucker in de brug (duncan - custom),
tubescreamer (09), mesa dc-5 (top-vorm in de maak!) op een 1936 en ik gebruik dat zo'n beetje op dezelfde manier (nu alleen nog spelen op dezelfde manier ;) ) en ik moet zeggen dat ik zijn geluid nu niet overtuigend mooier vind dan de mijne.....

Anyway, testen die hap en denk ook aan gewicht, diversiteit etc.

Je kan natuurlijk ook altijd een 2e-handsje van marktplaats rukken en weer verkopen als die niet bevalt (er zijn van die dergelijke "h@€ren-amps" die iedereen wel eens heeft gehad en heel Ned doorgaan :p

Renin
22 november 2007, 19:22
Ik heb me ook laten vertellen dat de jcm 800 meer een rage against the machine geluidje heeft op max gain dan een metallica sound, dus is dat misschien niet echt wat je zoekt. De TSL heeft een kanaal (3) meer dan de dsl (2) voor zover ik weet.

svdijk
22 november 2007, 19:46
Hey Stevie,

Vergeet de nieuwe JVM niet te testen!!! Die zet de oudere Marshalls toch een beetje in de schaduw!!

moonfire
22 november 2007, 20:21
JCM800 : de eerste reeksen (2203) zijn bij de best klinkende marshall's die er bestaan maar je gaat geen metal kunnen spelen zonder hem te oversturen met een bijhorende pedaal. hij heeft meer dan gain genoeg vind ik maar als je echt metal wil dan is dit zonder pedaaltjes niet je ding

JCM900 : verschillende uitvoeringen. Ik heb enkel de 4100 top gehad. ik was er super tevreden over. gain voldoende om metallica te spelen vond ik.

JCM 2000 : DSL : de betere klank
TSL : moderner en meer mogelijkheden. gain vergelijkbaar

JVM 410H : de best buy tegenwoordig. Ik heb de mijne nu 3 maanden en ik kan me niet voorstellen dat ik nog snel iets anders ga kopen.

sound van deze laatste kan je checken op onze myspace. de opname is nog redelijk belabberd maar je krijgt er wel een idee van denk ik. het nummer dat automatisch start is opgenomen met het CRUNCH kanaal op rood en dat heeft al een boel gain. onnodig te zeggen dat je met OD1 en OD2 op rood alle soorten metal kan spelen.
site : www.myspace.com/moonfirebelgium


eindnoot : alle marshall's hierboven zijn 100% buizen.
eindnoot 2 : test er een aantal en ga niet uit van reviews op het net. iedereen heeft immers z'n eigen sound en techniek en een versterker klinkt nu eenmaal anders door speeltechniek / gitaar / ...

veel succes ermee !
Yves

AART
22 november 2007, 20:27
Ik heb me ook laten vertellen dat de jcm 800 meer een rage against the machine geluidje heeft op max gain dan een metallica sound, dus is dat misschien niet echt wat je zoekt. De TSL heeft een kanaal (3) meer dan de dsl (2) voor zover ik weet.

JCM 800 haalt metallica iet eens zonder booster. En met heb je hooguit de schelle Kill em All sound.

Imo moet je voor de metallica scheur geen marshall halen.
Waar liggen je prioriteiten qua sound?
Blues, rock of metal?

Waar hecht je de meeste waarde aan?

caliban
22 november 2007, 20:37
JCM900 heeft niet enkel diode clipping, maar zijn preamp is grotendeels uit opamps opgebouwd. Beetje zoals de valvestate, maar met een beetje meer tube gehalte in de preamp. En natuurlijk lampen poweramp.
De SLX is dacht ik full-tube.
Van de JCM800 is er een serie full-tube en een met diodeclipping.
JCM2000 gebruikt voor de fxloop en reverb ook geen lampen denk ik.

Agent_Smith
22 november 2007, 21:44
Niet zeuren, gewoon een DSL50. Da's de beste van alle genoemde marshalls.

:D

steevie
22 november 2007, 23:53
Bedankt voor al jullie reacties.
Wat me wel opvalt, is dat iedereen er inderdaad verschillende meningen over heeft. Een versterker uitkiezen is daarom zeer persoonlijk. Maar ik hoor graag veel meningen, zodat ik toch goed kan zien wat de meerderheid van een bepaald type versterker vindt.

Mijn voorkeur kwa muziek gaat toch meer naar de rock, ik speel zo af en toe wel wat metal, maar dat vind ik vooral leuk door de meestal wel interessante riffs die hierin gespeeld worden. Ik vind het daarnaast ook belangrijk dat ik over een goed clean kanaal beschik, zodat het typerende fender geluid goed te horen is. Speel veel nummers van de Red hot chili peppers (dus veel clean)

Ik hoop mensen te horen die ongeveer dezelfde muziekstyle hebben, en weten, welke versterker hier goed bij past.
Het liefst koop ik een marshall versterker, omdat dit natuurlijk wel heel leuk staat met die marshall box eronder, maar Koch schijnt ook erg goed te zijn.

Twijfel niet met posten, ik lees jullie meningen graag!

Thanks :D

caliban
23 november 2007, 00:10
Als je uit de JCM series wil kiezen denk ik best dat je voor de 800 kan gaan.

bass blom
23 november 2007, 00:12
ik heb de door menigeen gehate TSL.
de 60 watt top met een 412 V30 cab.

nou was een oude vriend hier pas en juist ook om het clean ging hij zowat kwijlen, met een stratje. (ik ook)

terwijl hij ook zijn mesa nomad combo meegenomen had!

oud als in een jaartje of 53 en heel veel podiumervaring.
de rest vond hij ook lekker.

ik ook nog steeds, al gebruik ik nu sinds ik P94's heb veel minder gain.

moonfire
23 november 2007, 00:12
Als je uit de JCM series wil kiezen denk ik best dat je voor de 800 kan gaan.

daar ben ik het niet helemaal mee eens. prachtige versterker weliswaar maar niet erg clean.

moonfire
23 november 2007, 00:14
[QUOTE=bass blom]ik heb de door menigeen gehate TSL.
de 60 watt top met een 412 V30 cab.

QUOTE]

TSL is een prima versterker. Ik heb hem ook jaren gehad maar ik vind de JVm toch nog een stuk lekkerder klinken.
Ik speel door een Gib

pannekoek
23 november 2007, 07:40
ik speel muziek van oa.: rhcp, simple plan, audioslave, the offspring, snow patrol, metallica, tool, mcr, eric clapton, jimi hendrix, soad

Ik heb een fender stratocaster (met humbucker) wil stevige riffs kunnen spelen. Ik speel soms ook bluesachtige solo's. Ik zoek dus een versterker die kwa gain erg sterk is, maar wil ook een mooi clean kanaal hebben. heb ook nog een marshall 1936 lead box.

dan denk ik dat een jcm2000 tsl geschikt voor jouw is, de dsl valt al af want daar kun je absoluut geen metallica,soad of andere metal mee spelen.

tsl is veelzijdig met en lekker geluid voor moderne rock , en blues haal je er ook makkelijk uit!

jerome
23 november 2007, 08:33
JCM 800 haalt metallica iet eens zonder booster. En met heb je hooguit de schelle Kill em All sound.

Imo moet je voor de metallica scheur geen marshall halen.
Waar liggen je prioriteiten qua sound?
Blues, rock of metal?

Waar hecht je de meeste waarde aan?

Er zijn verschillende uitvoeringen JCM 800's die verschillend kunnen klinken.
Een goede JCM 800 zoals bijvoorbeeld een 2203 klinkt niet schel ook niet met een booster.
Een JCM 800 is mss geen extreme metalversterker maar je kan de sound wel behoorlijk veranderen door andere buizen en speakers, van een warme rocksound tot een killere redelijk vette metalsound (en vice versa).
Ook de gitaar en de gitaarelementen zijn enorm van invloed op het totaalgeluid van een JCM 800.
Dat is ook gelijk het fijne van deze versterker, je kan m "fine tunen"
en je blijft de karakteristieke sound van je gitaar en de gitaarelementen terughoren in het geluid.

new deep
23 november 2007, 10:57
dan denk ik dat een jcm2000 tsl geschikt voor jouw is, de dsl valt al af want daar kun je absoluut geen metallica,soad of andere metal mee spelen.


deze dude knalt er anders wel een paar coole Metal riffs uit;
http://nl.youtube.com/watch?v=C-E2A7Sq4Sc

Dick Wolkendeck
23 november 2007, 11:05
Er zijn verschillende uitvoeringen JCM 800's die verschillend kunnen klinken.
Een goede JCM 800 zoals bijvoorbeeld een 2203 klinkt niet schel ook niet met een booster.
Een JCM 800 is mss geen extreme metalversterker maar je kan de sound wel behoorlijk veranderen door andere buizen en speakers, van een warme rocksound tot een killere redelijk vette metalsound (en vice versa).
Ook de gitaar en de gitaarelementen zijn enorm van invloed op het totaalgeluid van een JCM 800.
Dat is ook gelijk het fijne van deze versterker, je kan m "fine tunen"
en je blijft de karakteristieke sound van je gitaar en de gitaarelementen terughoren in het geluid.

Yes! Vergeet niet de master op 10 te draaien en de hoeveelheid gain desnoods te regelen met je volumeknop op de gitaar. inderdaad: hoezo schel? Echt niet, als je hem maar op zijn flikker geeft. Eventueel met een (bv.) Koch loadbox. Ik vind de 800 prima voor metal, natuurlijk in combi met een overdrive zoals de Wylde overdrive of de dod250 - maar zie daarvoor het pedalenforum. Wat werkt voor Ome Zakk... Hoe erg metal wou je het hebben? Jcm 800 plus een bult pedaaltjes kost op zich niet zoveel en als je een goede 100 W top vind: doen!

Renin
23 november 2007, 11:22
http://nl.youtube.com/watch?v=CKUEaDk0juU&feature=related

Hier een mooie jcm800

Fantastisch begin:

blues over een Kerry King amp :)

Agent_Smith
23 november 2007, 12:17
deze dude knalt er anders wel een paar coole Metal riffs uit;
http://nl.youtube.com/watch?v=C-E2A7Sq4Sc

Idd, wie beweert dat een DSL geen metal kan voortbrengen heeft er nog nooit over gespeeld.

kassie
23 november 2007, 12:58
ik heb in iedergeval spijt dat ik geen jcm800 heb gekocht destijds. Heb nu een jcm900 en de distortion is voor mij veel te onbruikbaar. Een guvnor pedaal op het cleane kanaal klinkt veel beter.. moet niet kunnen vind ik..

maar de beste marshall sound heb ik altijd nog gehoord uit een silver jubilee.. als ik nog een keertje geld over heb...

pannekoek
23 november 2007, 13:44
deze dude knalt er anders wel een paar coole Metal riffs uit;
http://nl.youtube.com/watch?v=C-E2A7Sq4Sc


dan vind ik deze sound toch beter klinken:

http://nl.youtube.com/watch?v=III4yF0-ZQQ&feature=related


maarja, dit is een eeuwig discussie, het gaat puur om smaak , en de specifieke amp ook, aangezien ik grote verschillen heb gehoort tussen verschillende tsl100's

andoni
23 november 2007, 13:58
deze dude knalt er anders wel een paar coole Metal riffs uit;
http://nl.youtube.com/watch?v=C-E2A7Sq4Sc
Idd, ik heb jaren een DSL100 gebruikt voor moderne metal(core). Gain genoeg, ik heb ook een Dual Rectifier en mijn DSL100 heeft niet veel minder gain. Hij is wel heel anders gevoiced, meer hard rock en minder lomp. Voor leads vind ik hem beter dan de Recto, daar werkt die nadruk op de hoge mids goed van de Marshall. Voor ritmewerk komt hij een tandje bruutheid tekort voor stevig doorhakkende riffs vind ik, maar dat is meer een smaakkwestie.

jerome
23 november 2007, 14:03
ik heb in iedergeval spijt dat ik geen jcm800 heb gekocht destijds. Heb nu een jcm900 en de distortion is voor mij veel te onbruikbaar. Een guvnor pedaal op het cleane kanaal klinkt veel beter.. moet niet kunnen vind ik..

maar de beste marshall sound heb ik altijd nog gehoord uit een silver jubilee.. als ik nog een keertje geld over heb...

Wat mij opviel aan de 900 is de (naar mijn smaak) lelijke, synthetische en penetrante vervorming en het gebrek aan diepte en dynamiek.
Ik denk dat je dat niet zomaar op kan lossen met een ander merk buizen en met andere speakers, maar mss wel kan verbeteren.
De JCM 800 (in de juiste uitvoering en met de juiste buizen) is naar mijn smaak wat betreft dynamiek, diepte en mooie natuurlijke buizenvervorming met kop en schouders winnaar.
Over JCM 2000's heb ik ook wel eens gespeeld maar ik weet niet meer welke uitvoeringen dat waren. Mss veelzijdiger als een JCM 800 maar ik vond de sound niet slecht, beter dan de 900, maar toch minder dan een JCM800 2203.
Over een Silver Jubilee heb ik nog nooit gespeeld maar ik begin toch wel erg nieuwsgierig te worden!

AART
23 november 2007, 14:38
Wat mij opviel aan de 900 is de (naar mijn smaak) lelijke, synthetische en penetrante vervorming en het gebrek aan diepte en dynamiek.
Ik denk dat je dat niet zomaar op kan lossen met een ander merk buizen en met andere speakers, maar mss wel kan verbeteren.
De JCM 800 (in de juiste uitvoering en met de juiste buizen) is naar mijn smaak wat betreft dynamiek, diepte en mooie natuurlijke buizenvervorming met kop en schouders winnaar.
Over JCM 2000's heb ik ook wel eens gespeeld maar ik weet niet meer welke uitvoeringen dat waren. Mss veelzijdiger als een JCM 800 maar ik vond de sound niet slecht, beter dan de 900, maar toch minder dan een JCM800 2203.
Over een Silver Jubilee heb ik nog nooit gespeeld maar ik begin toch wel erg nieuwsgierig te worden!

Er zijn 2 JCM 900's, houd daar aub eens rekening mee. SL-X en Dual Reverb, en van de SL-X zijn ook weer verschillende varianten(MK III, EL34, 5881).

En over metal met een marshall: Ik vind de voicing niet lekker, heel rauw in de lelijke zin van het woord, klink een beetje als een rasp. Daarnaast zijn ze erg los qua sound. Het kan jouw ding zijn maar het mijne niet. En de JCM 800 2203 blijf ik een schel onding vinden. Als je per se een marshall wil raad ik een SL-X met booster aan of een DSL met booster. TSL is te fuzzy in het leadkanaal.

caliban
23 november 2007, 14:39
Ik vind die twee metalclipjes beide niet echt fantastisch klinken.
JCM 2000's zijn geen slechte amps, veel mogelijkheden maar geen enkele die ze echt fantastisch doen lijkt het me altijd.
De JVM is dan weer geweldig voor veel.

Sarco
23 november 2007, 15:45
Ik heb zowel een JCM 900 4100 Dual Reverb als een JCM 900 2100 SL-X, mijn bevindingen:

- Ze zijn allebei voor heel zachte prijsjes te krijgen, voor 500 euro of minder heb je al zo'n top. Dat is wel fijn.
- Ze beginnen beiden pas deftig te klinken als je het volume goed open draait, zijn niet echt amps om thuis mee te spelen.
- Ze komen beiden goed door een bandmix heen.

Dual Reverb:
- Is geen wereldversterker maar er zijn ook veel slechtere amps, zeker voor die prijs. Een echt werkpaard, werd hier in de jaren 90 bijna door elke band in de hardere genres gebruikt maar nu totaal geen populaire versterkers meer als je zo fora leest.
- Een vrij veelzijdige versterker eigenlijk, ik heb er punk, hardcore, metal, blues en rock op gespeeld. Af en toe heb ik er zelfs stiekem op zitten funken :)
- Heeft een klein beetje te weinig gain voor metal maar met een booster erbij is dat geen probleem, dit ding reageert trouwens geweldig op pedaaltjes.
- Het distortion kanaal klinkt redelijk dun en vooral als je er in je eentje op speelt kan dit wel eens tegensteken maar met een band valt dit eigenlijk heel goed mee. Komt super door de mix heen.
- Deze versterker is vrij makkelijk modificeerbaar (meer gain, beetje meer body enzo..)

De SL-X:
- Is een heel andere amp dan de dual reverb, vind ik qua voicing meer vergelijkbaar met een Mesa Dual Rectifier (Vintage High Gain mode dan), toen ik dit aan mijn technieker zei kon hij dit beamen trouwens. Zeker geen typisch Marshall geluid.
- Geen veelzijdige amp, is gemaakt om te scheuren en dat doet hij goed. Vette amp voor metal, hard rock, stoner, doom,.. Dit ding kan echt overdreven veel gain leveren, veel meer dan dat ikzelf nodig heb eigenlijk.
- Voor snelle metal moet er een booster voor want dit is zeker geen strakke versterker. Ik heb er nu wel al wat op leren spelen zonder booster, lekker lompe klank maar vraagt wel wat meer inspanning op deze manier. Ik heb wel de indruk dat hoe luider je hem zet hoe strakker hij wordt.
- Klinkt veel dikker dan de dual reverb.
- Zalige lead klank ook.

Zeker een versterker waar ik nog lang ga op spelen. Is echt het geluid dat ik zocht, voor mij klinkt hij niet slechter dan amps die 4 of 5 keer zoveel kosten. Je moet er wel mee kunnen leven dat je maar 1 kanaal hebt natuurlijk.

steevie
23 november 2007, 17:54
Uit eigen ervaring, dus met testen in de winkel, vind ik de JCM 800 wat matig met clean, maar sterk met gain.
Bij de JCM 2000 was dit juist precies andersom, mooi clean geluid, alleen geen fantastische gain.

svdijk
23 november 2007, 18:45
Uit eigen ervaring, dus met testen in de winkel, vind ik de JCM 800 wat matig met clean, maar sterk met gain.
Bij de JCM 2000 was dit juist precies andersom, mooi clean geluid, alleen geen fantastische gain.

Echt Stevie, probeer die JVM en laat de 800's, 900's en 2000's staan, de JVM heeft een geweldig clean, een geweldig crunch, en een geweldig leadgeluid, en nog veel meer!!!!

ACSlater
23 november 2007, 18:45
Als ik de algemene opinie op de toegewijde Marshall fora goed interpreteer, dan is de DSL de meest populaire van de JCM series waar jij uit wilt kiezen. Ik heb zelf nooit een DSL gehad en kan er geen oordeel over geven. Heb wel een TSL60 gehad en dat is wel een prima ding. Je moet er wel even voor gaan zitten om je geluid te vinden en daarom is het geen versterker die je na een half uurtje uitproberen mee naar huis neemt. Het crunch kanaal is het beste imho.

steph
23 november 2007, 19:00
Er zitten veel verschillen in Marshalls onderling in het zelfde type, mijn TSL klinkt heel donker, en die van een vriend van mij weer heel scherp (zelfde settings natuurlijk).

Han S
23 november 2007, 19:56
Wat ik mis in deze discussie is de gitaar, een JCM800 zal niet gaan scheuren als je gitaar relatief weinig output heeft. En dan kun je er een boostertje tussen hangen, maar het mooist is een gitaar met voldoende output en die met een goed kabeltje direct in de JCM800 en gaan als een straaljager.

cas121
23 november 2007, 20:10
Absoluut!

Trouwens ook 800's kunnen redelijk lomp klinken, voorbeeld: http://nl.youtube.com/watch?v=rhKahRrM2EM

Als je veel rock speelt met af en toe metal kan je volgens mij het beste uit de voeten met een DSL50, die doet alles prima, en een jcm800 die moet je niet voor de veelzijdigheid aanschaffen... maar gewoon voor pure rawk, zie hier: http://nl.youtube.com/watch?v=gMSRAbBNjdg

In onze oefenruimtes staan 900's, eerst dacht ik bluaehhhrrpfffffrrr maar nu stel ik hem in op een beetje crunchy sound en dan een SD-1 erover. Geeft een lekkere turborocksound.

Orpheo
23 november 2007, 20:18
een 900 en de 2000 hebben diodeclipping (de een meer dan de ander, om het maar lomp te zeggen).

diodeclipping wil zeggen dat je geen distortion haalt uit je buisjes, maar uit een diode.

ik vind de jcm800 en 2000 het lekkerst, met de 2000 wss als favo, omdat die de meeste veelzijdigheid heeft, en live het verschil tussen die en de 800 het kleinst is. de 900 vind ik niks; veel te krasserig.

Damster
23 november 2007, 22:49
Ik heb jaren over een jcm dsl 2000 (100w) gespeeld
heb 2 jaar terug een Koch Powertone II getest
en gelijk maar mee genomen. Super amp!

Sindsdien nog 1x mijn Marshall geprobeerd,
maar die haalt het naar mijn mening echt niet bij de Koch.

Ieder z'n smaak, maar de pluspunten van de Koch (tov de dsl):

- Beter clean
- veelzijdiger
- respecteerd het karakter van je gitaar
- dubbele master volume

Nadeel van de Koch vindt ik het 3e kanaal die ik zelf
niet geweldig vindt klinken.
Komt ook wat moeilijk door de bandmix, maar dat komt met name door
de mega bakken met gain die je hier aantreft.
Gebruik dat kanaal dus ook erg weinig.
Trap dan liever een booster in op kanaal 2.

AART
24 november 2007, 00:21
een 900 en de 2000 hebben diodeclipping (de een meer dan de ander, om het maar lomp te zeggen).

diodeclipping wil zeggen dat je geen distortion haalt uit je buisjes, maar uit een diode.

ik vind de jcm800 en 2000 het lekkerst, met de 2000 wss als favo, omdat die de meeste veelzijdigheid heeft, en live het verschil tussen die en de 800 het kleinst is. de 900 vind ik niks; veel te krasserig.


orphje, alweer: JCM 900 heeft twee varianten, 1 met dode clipping(Dual Rev) en een die volledig buizen is(SL-X)....

Lexvandoef
24 november 2007, 00:41
orphje, alweer: JCM 900 heeft twee varianten, 1 met dode clipping(Dual Rev) en een die volledig buizen is(SL-X)....

Die SL-X versie is trouwens best vet voor heftige gain geluiden.

Ik gebruik zelf een JMP 2203, die vond ik altijd wat dun en bodyloos klinken, maar sinds ik een gesloten cab gebruik zit er veel meer druk en body in het geluid. Thuis klinktie zo al erg lekker, maar ik hoor wel dat ding in een band zich gewoon veel meer thuis voelt.

jerome
24 november 2007, 01:02
Eens 2203 dun en futloos?? heb je zeker jj's in de preamp zitten..
Heb je wel eens Tung Sol geprobeerd?
Afgelopen woensdag btw een Philips (Mullard) NOS buisje in V1 gepropt. J*z*s, wat een geluid zeg, wat een tone en een brulbak!
Hij steeg zowat op! (en ik ook...)

Dick Wolkendeck
24 november 2007, 10:19
Eens 2203 dun en futloos?? heb je zeker jj's in de preamp zitten..
Heb je wel eens Tung Sol geprobeerd?
Afgelopen woensdag btw een Philips (Mullard) NOS buisje in V1 gepropt. J*z*s, wat een geluid zeg, wat een tone en een brulbak!
Hij steeg zowat op! (en ik ook...)
hij had geen gesloten cab ;)

caliban
24 november 2007, 10:21
http://www.drtube.com/schematics/marshall/jmp51c.gif

Dat is de preamp van de tweekanaalse JCM900, diodeclipping zal er ook wel in zitten maar nog veel meer ook. Ik zie een stuk of 15 opamps zitten en vier lampen triodes.
Het schema is heel erg onduidelijk, maar ik denk dat twee triodes gebruikt zijn voor de reverb en de andere twee voor de toonregeling.

http://www.drtube.com/schematics/marshall/jmp52-02.gif

Die link is duidelijk.

jerome
24 november 2007, 11:05
hij had geen gesloten cab ;)

Kan je nagaan als je er ook nog eens beter klinkende buisjes instopt... ;)

pe_10
24 november 2007, 16:11
Idd, wie beweert dat een DSL geen metal kan voortbrengen heeft er nog nooit over gespeeld.

... zoals Pannekoek, die enkel voortgaat van zijn ervaringen tijdens het testen in de winkel. ;)

Ik heb zowel de TSL602, DSL100 en JCM900 dual reverb gehad en de DSL ging voor mij van clean, bleus tot rock en high gain metal. Veel beter en mooier te krijgen dan de andere 2 die ik in mijn bezit heb gehad. Maar dat is mijn mening en smaak. Over andere Marshall-amps kan ik niet oordelen.

Probeer gewoon de verschillende modellen goed te testen. Ga op zoek naar mede-gitaristen die hun versterker een weekje willen uitlenen. Zo kan je op je gemak verschillende settings proberen en nog beter oordelen dan in een winkel.

Braindead
24 november 2007, 16:39
Ik vond hier een clipje van een sl-x. Wel gemod maar zo'n sound komt er bij mij ook zeker uit met de juiste speakers en booster. Om je een indruk te geven. Ik vind hem ook erg vet vooral als je hem wat los kunt draaien. Dan komt pas echt de oomph eb druk tevoorschijn.

http://nl.youtube.com/watch?v=2CwqCaibEqk

Lexvandoef
24 november 2007, 18:15
hij had geen gesloten cab ;)

nu wel :cheerup:

@Jerome: De V1 is trouwens wel een Tung Sol, de rest EHX dacht ik. Hij klinkt nu absoluut niet dun en futloos, meer dik, vet en levendig :blast:

Orpheo
24 november 2007, 23:17
orphje, alweer: JCM 900 heeft twee varianten, 1 met dode clipping(Dual Rev) en een die volledig buizen is(SL-X)....

dat weet ik. En toch vind ik de 900 krasserig klinken ;)

yhcmarc
25 november 2007, 10:00
Eens 2203 dun en futloos?? heb je zeker jj's in de preamp zitten..
Heb je wel eens Tung Sol geprobeerd?
Afgelopen woensdag btw een Philips (Mullard) NOS buisje in V1 gepropt. J*z*s, wat een geluid zeg, wat een tone en een brulbak!
Hij steeg zowat op! (en ik ook...)

Jeroen, een Philips ECC83? Daar heb ik er nu een van op de V3 zitten, en een EHX AU7 op V1 .. toevallig van de week een EHX AY7 van iemand gekregen ... ik zat te denken om vanavond maar weer eens wat buizen wissels te gaan doen, wat raad je aan, ik wil dat die bak van mij (jcm800 1959 MKII superlead) wel lekker clean blijft, maar toch knalharde power geeft, AU7 op V1 en V2 klonk echt superclean, maar erg slap.

Ik zat nu te denken om oplopende gain structuur aan te houden, 12AU7, 12AY7 en op de V3 dus die philips 12AX7 (ecc83) ..

On topic: Van de JCM series zijn de 2203 en 1959 absoluut mijn favorieten, de TSL vind ik ook wel ok, DSL vond ik niet zo, SL-X ook ok, de 900 4100 kan met goede buizen en afstelling ook wel ok klinken, de 2kanaals 800's ook wel aardig. Maar als je voor de "echte" marshall sound gaat, een JMP/SLP of een 800 2203/1959 is the way yo go imho.

jerome
25 november 2007, 15:00
Jeroen, een Philips ECC83? Daar heb ik er nu een van op de V3 zitten, en een EHX AU7 op V1 .. toevallig van de week een EHX AY7 van iemand gekregen ... ik zat te denken om vanavond maar weer eens wat buizen wissels te gaan doen, wat raad je aan, ik wil dat die bak van mij (jcm800 1959 MKII superlead) wel lekker clean blijft, maar toch knalharde power geeft, AU7 op V1 en V2 klonk echt superclean, maar erg slap.

Ik zat nu te denken om oplopende gain structuur aan te houden, 12AU7, 12AY7 en op de V3 dus die philips 12AX7 (ecc83) ..



ja idd een Philips ECC83.
Erg lekker klinkende buis: vol, helder, transparant en warm.
Ik zou hem in jouw geval eerst eens in V1 proberen, daar heeft ie de meeste invloed op je totaalgeluid.
Maar het zou kunnen zijn dat ie een erge hoge output heeft en dat het niet clean genoeg zal zijn of mss juist wel. Gewoon proberen dus!!
EHX voorbuisjes vind ik persoonlijk vaak een een vol en vet maar ongelooflijk penetrant, ontransparant en kil geluid geven (kan natuurlijk wel net je smaak zijn...)
Kan je in jouw geval denk ik beter met Tung Sol en NOS buisjes experimenteren (of eventueel JJ).
En ik heb alleen ervaring met 12AX7/ecc83 buisjes en niet met 12AU7 en 12AY7 buisjes, die dacht ik minder output geven dan de 12AX7/ecc83.
Wil volgens mij niet altijd maar betekenen dat ze gelijk een cleaner en mooiere sound geven...
Maar gewoon lekker verder experimenteren totdat je de juiste combi voor jouw sound/smaak vind!!!
Vergeet ook niet bij ELKE andere buizencombi je toonregeling naar smaak aan te passen.
Het kan namelijk zijn dat een bepaalde combi lelijker klinkt dan de vorige maar als je de toonregeling goed afsteld blijkt ie soms mooier te klinken dan de vorige combi! (het lijkt zo logisch maar dit wordt vaak vergeten...)

Sorry dat ik nog even off topic was, maar het geeft nogmaals aan dat je het geluid van de meeste buizenbakken nog behoorlijk kan veranderen en naar je smaak kan aanpassen met andere buizen en speakers...
Soms kan 1 enkel ander preamp buisje al net het goede geluid geven wat jij wil!

yhcmarc
26 november 2007, 11:40
dan moet ik toch weer eens een dagje verder gaan klooien .. alleen voorlopig ff geen geld om een zooi verschillende buisjes te kopen, mijn auto ligt op het moment redelijk in puin :( ..