PDA

View Full Version : Yesss....eigen chassis gemaakt :-)



Franc
1 februari 2003, 10:00
Zelf een chassis gevouwen voor mn zelfbouwamp :smile:
1 mm dik aluminium. Nu nog de hoeken vastlijmen en gaten etc boren.
Plaatjes op http://www.soscastoa.com/nieuwbouw2.html

Mooi of niet?

jpb
1 februari 2003, 10:35
Ziet er mooi uit! Handige tips via je foto's. Scheelt een hoop geld/gedoe door het zelf te doen, denk ik. Dit onthou ik wanneer ik een tweed-princeton-kloon ga bouwen (ooit).

Franc
1 februari 2003, 10:41
't Geeft ook veel voldoening als je het zelf doet en het lukt :smile:
Een echte bouwer doet het waarschijnlijk sneller en dan zal het chassis er wel wat strakker uitzien, maar he, this is handmade he!

Kjiratsiekoedel
1 februari 2003, 10:54
Dit gaat een echt bloeiend merk worden :grin:

ziet er mooi uit.

Ik heb ooit eens voor het vak techniek een zonnewijzer gemaakt van plexiglas, ik heb het zo gedaan:

1. alles met de hand, als je een (schroef)boormachine neemt, dan wordt het te warm (anders dus koelen met water/maar met de hand is beter)
2. telkens de diameter van het boortje vergroten

EdJ
1 februari 2003, 14:00
Wauw,netjes!

Negative K3 fan
1 februari 2003, 14:56
complimentjes!

Franc
1 februari 2003, 14:58
danku danku :grin:

Al
1 februari 2003, 15:10
Aluminium is vrij zacht. Is het stevig genoeg? Zou je er een Bassman OT aan kunnen hangen of zou het in dat geval beter zijn wat dikker alu te kiezen?

Al

Kjiratsiekoedel
1 februari 2003, 15:33
Wat kost het in totaal, wat is dan je besparing, hoelang moet je eraan werken?

jpb
1 februari 2003, 15:40
Al heeft wel een goed punt; Ted Weber gebruikt 0.09" (~2,5 mm als ik goed reken) alu en bij Fenders is het ook dikker dan 1 mm.
Je kunt ook een stalen plaatje aan de binnenkant bevestigen ter versteviging van zwaardere componenten (trafo's).

mathe
1 februari 2003, 15:53
Met 1mm aluminium ga je het niet redden Franc. Je hebt minstens de dubbele dikte nodig voor een stevig chassis.

Franc
1 februari 2003, 16:01
Nou hier kan ik een olifant op zetten hoor.
Stevig zat. Het is maar 17cm diep en . Alu van 2,5 mm is niet meer buigen trouwens.

Franc
1 februari 2003, 16:02
Al, kun je me ff zeggen wat bedoelt met een Bassman OT eraan hangen?
De bedoeling is dat er wat pcbs inkomen en drie trafo's erbovenop.

Mr.Jay
2 februari 2003, 10:39
[quote]
Al, kun je me ff zeggen wat bedoelt met een Bassman OT eraan hangen?

AL bedoelt een uitgangstrafo van een Fender Bassman, die zijn behoorlijk zwaar.

>bedoeling is dat er wat pcbs inkomen en drie trafo's erbovenop.

Daar zit je probleem al, behoorlijk gewicht bij elkaar. Heb hier 2 chassis liggen voor TWEED FENDERS, die 2 mm. dik zijn, voelt stevig aan, kan me voorstellen dat bij 1 mm. het chassis door gaat hangen / buigen.

Jay

nicoverduin
2 februari 2003, 18:53
Ik had mijn eerste Fender Super Reverb chassis ook van 1mm aluminium. Echter het was te zwak. uiteindelijk heb ik hem gemaakt van 3mm dik. Tegenwoordig gebruik ik plaatstaal (gegalvaniseerd) van 1mm dik. Dit is wel sterk genoeg. Alles past effe beter terwijk het materiaal bere sterk is.

aadplagiaat
2 februari 2003, 19:05
Tipje(s) voor het boren van plexi-glas:

Zet niet teveel druk op de boor, het beste zou zijn om je werkstuk goed vastte klemmen op een ondergrond.
Boor met een maat voor van ongeveer de helft van het uiteindelijke gat. Als je dus naar 10mm wilt doe je dat in drie stappen. Eerst met 2,5mm een centergat maken, daarna met 5 mm voorboren en als laatste de 10mm boor. Het beste werkt volgens mij metaalboren (HSS) die een beetje bot zijn. Dit voorkomt het "happen" in het materiaal.
Verder zou je kunnen overwegen om een plank (multiplex) onder en bovenop je plexiglas te klemmen. Zo te zien heb je lijmklemmen genoeg :smile:. Op die manier zul je de boor rechter en beter door het plexiglas kunnen geleiden.

Franc
2 februari 2003, 21:25
Aad, bedankt voor de tips, die van het plexi tussen twee houtjes klemmen ga ik zeke proberen!

En verder, jongens, bedankt voor jullie bezorgdheid over de 1 mm, maar het chassis is maar 17 cm diep dus dat buigt niet zomaar door hoor!

Dude
3 februari 2003, 14:22
neem voor het boren van plexiglas altijd een staal HSS boor, nu volgt een GOEDE tip,
pak een vijltje en vijl de scherpe boor vlakken van de boor wat plat, niet PLAT plat maar gewoon dat je net een weerspiegeling kan zien, zo kan je boor niet meer happen in het materiaal, neem als koelvloeistof een mengseltje van olie met water en zet je materiaal goed vast...

succes