PDA

View Full Version : dikte bovenblad thinline en diepte



barno
22 november 2007, 16:28
niets over gevonden op het net: (in functie van mijn zelfbouw thinline)

wie heeft er een fender tele thinline en kan me grosso modo de dikte zeggen van het bovenblad (te meten in het f-gat) en de diepte van de kamers, gemeten van bovenkant van top body?
thankyou mucho in advanco!

jonesd
22 november 2007, 16:36
Ik gok op een mm of 1,5.

Ik zal het vanavond eens nameten (ben nu op mijn werk)...

Mattia
22 november 2007, 16:43
Ik gok op een mm of 1,5.

Ik zal het vanavond eens nameten (ben nu op mijn werk)...

Euh....nee.

Een klassieke gitaar heeft iets van 2.2 tot minimaal 1.8 (soms 1.6)mm, en da's dun. Akoestische steelstring hebben we het eerder over 2.8 a 3.2mm op z'n dikst, tot wel 2mm op z'n dunst. Gemiddeld.

Voor een drop top met chambering, dus ook een thinline tele, moet je toch eerder rond de 5-6 mm, met een voorkeur voor 6. 1/4" (6.35mm) is redelijk gebruikelijk. Al mijn carved tops en chambered gitaren hebben een minimumdikte van 5-6mm. Je wil ook iets soorgelijks aan de achterkant laten staan (wellicht wat meer, 8mm ofzo), mag ook meer zijn, afhankelijk van wat je wil bereiken.

jonesd
22 november 2007, 16:50
Euh....nee.

Een klassieke gitaar heeft iets van 2.2 tot minimaal 1.8 (soms 1.6)mm, en da's dun. Akoestische steelstring hebben we het eerder over 2.8 a 3.2mm op z'n dikst, tot wel 2mm op z'n dunst. Gemiddeld.

Voor een drop top met chambering, dus ook een thinline tele, moet je toch eerder rond de 5-6 mm, met een voorkeur voor 6. 1/4" (6.35mm) is redelijk gebruikelijk. Al mijn carved tops en chambered gitaren hebben een minimumdikte van 5-6mm. Je wil ook iets soorgelijks aan de achterkant laten staan (wellicht wat meer, 8mm ofzo), mag ook meer zijn, afhankelijk van wat je wil bereiken.

Mmm. Dat is dan toch dikker dan ik in gedachten had...

Maar, zoals ik al zei, ik zal het vanavond even exact uitmeten.

barno
22 november 2007, 17:02
Euh....nee.

Een klassieke gitaar heeft iets van 2.2 tot minimaal 1.8 (soms 1.6)mm, en da's dun. Akoestische steelstring hebben we het eerder over 2.8 a 3.2mm op z'n dikst, tot wel 2mm op z'n dunst. Gemiddeld.

Voor een drop top met chambering, dus ook een thinline tele, moet je toch eerder rond de 5-6 mm, met een voorkeur voor 6. 1/4" (6.35mm) is redelijk gebruikelijk. Al mijn carved tops en chambered gitaren hebben een minimumdikte van 5-6mm. Je wil ook iets soorgelijks aan de achterkant laten staan (wellicht wat meer, 8mm ofzo), mag ook meer zijn, afhankelijk van wat je wil bereiken.

heb een bovenblad van 8, onder heb ik een centimetertje.
dacht eventueel aan de binnenkant rond f gat nog wat af te halen van het blad, om het zichtbare bladdikte in fgat wat dunner te doen lijken, maar mss niet nodig, ik wacht even op de maten

barno
22 november 2007, 18:55
Euh....nee.

Een klassieke gitaar heeft iets van 2.2 tot minimaal 1.8 (soms 1.6)mm, en da's dun. Akoestische steelstring hebben we het eerder over 2.8 a 3.2mm op z'n dikst, tot wel 2mm op z'n dunst. Gemiddeld.

Voor een drop top met chambering, dus ook een thinline tele, moet je toch eerder rond de 5-6 mm, met een voorkeur voor 6. 1/4" (6.35mm) is redelijk gebruikelijk. Al mijn carved tops en chambered gitaren hebben een minimumdikte van 5-6mm. Je wil ook iets soorgelijks aan de achterkant laten staan (wellicht wat meer, 8mm ofzo), mag ook meer zijn, afhankelijk van wat je wil bereiken.

mattia, wat bedoel je, gaatie warmer klinken naargelang dieper? heb nu nog 12 mm op de bodem, ik denk eraan om er nog wat mmtjes af te halen (er komen P100's in en i'm into vintage sound - geen hardrock), doen?

Mattia
22 november 2007, 21:04
'Warmer' zou ik niet durven zeggen, wel anders. Minder hout geeft een andere soort resonantie dan iets meer. Tap maar gewoon een beetje, als het leuk klinkt, gewoon proberen. Als je een centerblock hebt mag je best tot een overgebleven diepte van 8mm gaan ofzo, denk ik persoonlijk, of zelfs 6, dat zal net een wat levendiger resultaat geven. Meestal, tenminste.

jonesd
23 november 2007, 19:26
Ik heb het even uitgemeten op mijn thinline 72.

Het bovenblad is ongeveer 5,5 mm dik.

De diepte van de kamers, gemeten van de bovenkant van het bovenblad is 4 cm.

barno
23 november 2007, 20:09
ha thx jonesd,

had vandaag nog gefreesd en f-gat gezaagd en kom ei zo na op die exacte maten die jij geeft uit

zie ook Guttlin Thinline (http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?t=100683)

Van Dattum
23 november 2007, 21:40
Barno, ga jij eens even heel snel foto's posten!!!!!!!!!!!!!:blast:

JacquesLeDick
30 december 2007, 13:37
Ik heb op mijn Semi Hollow Body tele een top en rug dikte van 3 mm aangehouden

tilma800
31 december 2007, 01:34
Ik heb het even uitgemeten op mijn thinline 72.

Het bovenblad is ongeveer 5,5 mm dik.

De diepte van de kamers, gemeten van de bovenkant van het bovenblad is 4 cm.

En hoe dik is de body totaal?
(zodat je ook de dikte van de achtekant kan berekenen)

Mattia
31 december 2007, 08:31
En hoe dik is de body totaal?
(zodat je ook de dikte van de achtekant kan berekenen)

Bij mijn weten blijven ook de thinlines standaard Fender dikte; 45mm.