PDA

View Full Version : Boedelbak



rocker_71
22 november 2007, 15:33
Mijn bandmaten wilen een boedelbak huren om te gebruiken voor vervoer naar optredens.
Is da wat, of niet?
Ik denk dat ik mijn gitaar wel in de auto leg, zo'n boedelbak klinkt nogal heavy. Leuk voor verhzuizingen, maar voor amps en pedalboards mss niet geschikt?

Graag menigen en ervaringen...

Eko
22 november 2007, 19:35
Een boedelbak is inderdaad wel een beetje vragen om probleempjes. Een buizenbak zetten in een oudhollandse stuiterbak is vragen om ellende. De meesten zijn ongeveerd, onverwarmd en niet af te sluiten.
Need I say more?

rocker_71
22 november 2007, 20:31
ja, zo denk ik er ook over!

Maar mss zijn er wel gasten die het wel gedaan hebben en dat het goed was bevallen.

Ander vraagje dan: weet iemand waar je goedkoop een busje kan huren, mss particulier?

wietse
22 november 2007, 23:24
Mijn bandmaten wilen een boedelbak huren om te gebruiken voor vervoer naar optredens.
Is da wat, of niet?
Ik denk dat ik mijn gitaar wel in de auto leg, zo'n boedelbak klinkt nogal heavy. Leuk voor verhzuizingen, maar voor amps en pedalboards mss niet geschikt?

Graag menigen en ervaringen...

je ziet veel bands op pad met gesloten aanhangwagens, maar een boedelbak zou ik niet doen, dingen zijn meestal met zeil afgedekt en dus niet erg veilig en waterdicht.
koop anders een oude caravan, goedkoop, geveerd en dicht en je kan er enorm veel in kwijt, en als hij groot genoeg is dan bespaar je je ook een lange rit naar huis na een optreden ver weg.
kan de hele band er in pitten.
een paar bandleden met een station is anders ook wel afdoende.

ACSlater
23 november 2007, 00:58
Damn wat een gouden tip Wietse! Een caravan, nooit aan gedacht. Omdat geen van de bandleden een stationwagen heeft en de drummer een ongelooflijk grote kit mee sleept en vooruit, ik mag er ook zijn met m'n 4x12, moeten er altijd drie van de vijf rijden. Heel irritant omdat ik wel van een biertje hou en elemaal tijdens het spelen.
Ik ga maar eens een oudhollandsche Kip kopen.

Saf
23 november 2007, 08:05
wij spelen met 8 man in ee nband (ierse folk) en uren daar altijd een verhoogde en verlengde mercedes sprinter bus voor. Kost ons 50 euro en de eerste 100 kilometer vrij daarna dacht ik 28 cent maar weet ik neit zeker. In venray bij de mulder doen wij dat. We hoeven tegenwoordig geen borg (150 euro) meer voor te schieten omdat we al zo vaak (ikdenk ondertussen wel zo'n 100 tot 150x) een busje gehuurd hebben.

wietse
23 november 2007, 09:17
Damn wat een gouden tip Wietse! Een caravan, nooit aan gedacht. Omdat geen van de bandleden een stationwagen heeft en de drummer een ongelooflijk grote kit mee sleept en vooruit, ik mag er ook zijn met m'n 4x12, moeten er altijd drie van de vijf rijden. Heel irritant omdat ik wel van een biertje hou en elemaal tijdens het spelen.
Ik ga maar eens een oudhollandsche Kip kopen.
de kunst bij een caravan vol gear is wel dat je hem goed doordacht laadt, goed verdeeeld dus en het gewicht op de juiste plaats.(zoveel mogelijk boven de as)
je ziet zomers wel eens vakantiegangers over de weg huppelen en slingeren doordat of al het gewicht op de trekhaak rust en dus de voorwielen van de auto optilt of alles achterin de caravan zit en dus de achterkant van de auto op wil tillen.
en helaas hebben caravans vaak smalle deurtjes kan lastig zijn om dan iets groots naar binnen te krijgen.
maar als je hier allemaal mee om weet te gaan dan heb je een grote band aanhanger.

Kim Wilson
23 november 2007, 09:24
@ Eko: Aanhangers zijn nooit ongeveerd, hoe kom je erbij? En een beetje buizenamp kan wel wat hebben...

Het beladen van een caravan is idd een kunst. Het probleem is vaak dat er een hoop spul in de disselbak wordt gedouwd, en dat wordt dan weer gecompenseerd met een hele familie fietsen achterop. En juist het gewicht helemaal achterop is de oorzaak van het slingeren. De arm waarmee de kracht kan werken is heel lang, als die achterkant eenmaal een zwieper krijgt, gaat ie door dankzij het gewicht. Het is dus zaak om alles zoveel mogelijk in het midden te laden. En idd niet teveel of te weinig kogeldruk. :)

bert k
23 november 2007, 11:50
Helemaal waar, maar dat geldt voor een boedelbak net zo, dat is ook een enkelasser, dus opletten met beladen.

Kim Wilson
23 november 2007, 11:54
Ja, alleen is daar de arm niet zo groot. Een caravan kan zomaar een lengte hebben van 5 meter of meer, een boedelbakje haalt dat niet. Bij een boedelbak is het vooral belangrijk om op je kogeldruk te letten. Plek van de lading is dan minder van belang, mits je de zware dingen maar zo laag mogelijk hebt. :)