PDA

View Full Version : DI box in effectsloop?



brampk8
22 november 2007, 14:12
hela

Wij willen met de band opnames maken en alles tegelijk opnemen maar wel zoveel mogelijk geisoleerd op de compu krijgen.
Zaten daarom aan DI boxen te denken, alleen heb je, als je ze tussen je versterker en je gitaar zet, niet het geluid van je amp.

Is het mogelijk een passieve DI box in de effectsloop van de versterker te zetten om zo wel het specifieke geluid van je voorversterker te krijgen?

jw009
22 november 2007, 14:29
DI voor bas kan je wel doen maar voor gitaar zou ik het echt niet doen, klinkt ruk vergeleken met gewoon een mic voor je speaker.

Robert H
22 november 2007, 14:48
Voor de bas kan dit prima, een DI in de FX-loop. Sterker nog, je hebt maar de helft van je loop nodig. Het signaal hoeft helemaal niet meer terug je amp in. Bij 99% van de versterkers wordt het signaal alleen onderbroken als je iets in de Return stopt. De Send doet het altijd, dus die kun je gewoon als line-out gebruiken . In dat geval maak je inderdaad gebruik van de sound van de preamp. Veel basversterkers hebben zelf al zo'n XLR-aansluiting, soms zelfs met de optie om de voorversterker te bypassen.

Voor gitaar... tja... als je van het geluid van rondvliegende bijtjes of kam-met-vloei houdt, dan is dit inderdaad een prima oplossing. Met andere woorden: Niet doen, dat klinkt niet... Gewoon een microfoon ervoor of - als je per sé rechtstreeks wilt inprikken - een POD-achtige oplossing gebruiken (modelling-apparaatjes).

nielsduursma
22 november 2007, 22:13
Is 't dan niet een idee (geen idee hoor, daarom vraag ik 't :D) om JUIST dat droge signaal van je gitaar op te nemen met een DI en dan met bijv. Guitarrig het later door een "amp" te halen?

bert k
22 november 2007, 22:49
Als je een line out of een effect sent op je amp heb zitten, dan heb je geen DI nodig, die kan je direct in je mengtafel prikken.

brampk8
23 november 2007, 02:29
gasten, bedankt voor de reacties, onwijs rielekst!

yhcmarc
23 november 2007, 09:17
Je kan natuurlijk ook het reamp concept toepassen, als je daar mogelijkheden toe hebt natuurlijk. Gitaren clean live opnemen (dus gitaar direct in de DI) en die gitaren later solo afspelen en dat signaal weer door een versterker halen met een (paar) microfoon(s) ervoor.

Zo niet, dan zou ik gewoon wat schotten of matrassen in de ruimte plaatsen als demping en evengoed mics voor de gitaren zetten, klinkt altijd beter dan de effects send.

pol
23 november 2007, 10:29
gaat prima via de fx send, alleen heb je hierbij geen D.I. box nodig.

tuurlijk gaat het niet klinken als er geen cab simulaties opzet, maar dit kan altijd achteraf in je opnameprogramma.

Haal bv voxengo boogex af, is een gratis plugin met amp en cabs sims, als je via de fx-send gaat kan je best wel het amp sim gedeelte afzetten, en de dry before cab open.

je hebt ook wel D.I.'s met ingebouwde cab sims, vb palmer pdi-9, h&k redbox enzo, maar ik vind die vst plugins beter klinken.