PDA

View Full Version : Boss metalcore te veel van het goeie...?



RedBuell
22 november 2007, 09:54
Heb een tijdje geleden een boss metalcore gekocht, ik had wat andere modellen gepropeerd maar die ruisen behoorlijk. De metalcore was lekker stil en klonk heel vet en diep, later in de oefenruimte vond ik hem erg tegenvallen, zo veel gain niet normaal meer, totaal geen dynamiek ik kon amper het verschil horen (vooral toen de andere gitarist ook met een metal core ging spelen) tussen brug en hals element, solo's vielen totaal weg de wah kwam niet door de mix kortom een ruk geluid. Nu moet ik wel zeggen dat de versterkers niet erg goed waren. We speelden eerst in drop C maar hebben snel naar D gestemd anders klonk het helemaal niet.

IK speelde op mijn LTD EC1000 (EMG 60/81) over een Marshall dsl 100 top met een 4x12 kast. Muziek stijl/sound die ik wil benaderen Machine Head en Godsmack....

Toen ik het pedaal kocht probeerde ik:
Blackstar distX
Metalmuff
Dimebag overdrive
allen gaven niet echt een fijn geluid, ze gaven een harde ruis na het in trappen van het pedaal terwijl de metalcore wel lekker stil bleef en op niet al te hoog volume wel lekker klinkt, hij geeft een vol geluid maar mist imo op hoog volume heel veel dynamiek.

Dirk_Hendrik
22 november 2007, 10:10
En hoe of met wat moeten wij nu reageren? ;)

RedBuell
22 november 2007, 10:11
En hoe of met wat moeten wij nu reageren? ;)

Wat dacht je van advies.......

Mitch
22 november 2007, 10:26
Als je je post even terugleest kun je zien dat er geen vraag instaat, da's waar D_H op doelde :listen:

Het is een beetje inherent aan het gain/veel laag gebeuren dat je al snel verzuipt. En hoe meer versterking, hoe minder er nog te definiëren valt, dus inderdaad, zelfs het verschil tussen elementen kan wegvallen.
De algemene regel die je zou kunnen hanteren als je een pedaal gaat testen: hij moet niet lekker lomp klinken, want dan kun je het shaken binnen bandverband.
Wat je zou kunnen doen, heel ander benadering, is een goeie boost gebruiken, bijvoorbeeld een Catalinbread Super Chili Picoso of Poblano en die bijna voluit draaien vóór je scheurkanaal. Als je dan namelijk je amp's EQ zo instelt dat -ie lekker klinkt dan kun je 'm lekkerder laten beuken met de boost. Een dergelijke sound blijft veel beter overeind in de mix.

Lennert
22 november 2007, 10:27
Zoom tri-metal/Driver 5000 zoeken

Beter wordt het haast niet ;)

Edit: en met een EQ in je FX loop kun je ook veel doen, en idd zoals Mitch zegt een booster voor het scheurkanaal van je amp kan ook goed werken maar dan moet dat scheurkanaal van zichzelf wel goed zijn natuurlijk.

RedBuell
22 november 2007, 10:56
Ik heb zelf een dsl 401 maar in de oefenruimte ben ik afhankelijk van wat er staat, ik heb nog een oude boss os-2 die wat overdrive een beetje in de buurt komt van mijn dsl 401 en ook nog een distortion aan boord heeft maar weer net geen Machine head en Godsmack trekt, een pedaaltje die een peavey 5150 zou kunnen benaderen zou een uitkomst kunnen zijn.

Ik zat zelf al een beetje te denken aan een compressor of een Equalizer pedaal in combi met die Os-2 maar vraag me af of het dan geen tapdansen wordt om over te schakelen naar een cleane sound.

Daemon
22 november 2007, 11:01
Ik zou voor de dist-x gaan met een noisegate erbij (isp bv). Dat ding heeft tenminste ook goede dynamiek & naar mijn mening een veel mooier + krachtiger geluid als dat die ander pedalen hebben.

Swan
22 november 2007, 11:27
als je in je verhaal de woorden metalcore door metalzone had vervangen was het een bekend verhaal geweest :p
maarja, probeer minder gain, meer mid...

Lennert
22 november 2007, 11:40
Gain heb ik zelf idd ook nooit over de helft staan eigenlijk, nooit volle bak waardoor alles een grote brei wordt. Bas ook terugdraaien, lekker veel mids erin (desnoods dmv een EQ, zo doe ik het) beetje tophoog eraf midhoog erbij. Moet lukken :)

Je moet eigenlijk voor jou gevoel een heel middig beetje korrelig geluid krijgen, als dan de rest van de band erbij komt, met de basgitaar, bassdrums en bekkens etc klopt het plaatje ineens wel. Het middengebied is waar de gitaar thuishoort, als je daar buiten gaat wordt je overstemd door andere elementen van de band.

RedBuell
22 november 2007, 11:47
De metalzone klinkt veel meer compressed dan de metalcore en meer eh tja hoe moet je het beschrijven wat feller (maar op een slechte manier) de metalcore geeft een zwaar scheur geluid wat best een lekker shugga shugga shugga sound geeft maar dinamiek verliest zodat all you can do powerchords spelen is (tenminste met mijn beperkte gehoor en talent).... ;)

Lennert
22 november 2007, 12:40
Maar waar dacht je zelf aan als oplossing? Een beter scheur pedaal? of een oplossing waarbij je die metalcore blijft gebruiken?

Ik raad je in alle gevallen een goede EQ aan, vooral als je steeds op andere amps moet spelen is dat erg handig om steeds je sound weer naar boven te halen. Qua dynamiek.. is altijd moeilijk met pedaaltjes, is ook afhankelijk van hoe de amp op het pedaal reageert, buizen/transistor kan echt zoveel verschil maken.
Heb je die metal muff goed geprobeerd? ik heb hem zelf ook en qua dynamiek is die juist wel goed vind ik, reageert ook goed op de volume knop van je gitaar enzo, erg krachtige mids EQ ook.
Mijn Zoom pedalen zijn voor mij net ff wat beter omdat ik meer richting thrash/death metal speel en de metal muff daar eigenlijk net wat te mild voor is. Maar ik hou hem juist omdat ie zo lekker dynamisch is voor hardrock/rock geluiden als ik dat af en toe wil spelen.

RedBuell
22 november 2007, 13:51
Ik zat aan een ander pedaal te denken en deze weer te verkopen.
Ik vond de metalmuff met de top boost wel lekker klinken geloof ik maar wel erg veel ruis, het kan ook aan de adapter hebben gelegen die werd gebruikt in de winkel maar ga er toch een beetje vanuit dat een winkel die wilt verkopen gaan crappy adapter aansluit zodat je denkt dat het een ruk pedaal is. Ik ga toch nog eens op m'n gemak eens een dagje proberen, enkele van de geprobeerde pedalen hadden ook een beetje het effect dat het leek of een een deken over de versterker lag.

Lennert
22 november 2007, 14:43
Toch zou ik die MM nog n kans geven, ik heb geen last van ruis met dat ding namelijk, niet meer dan normaal iig.

Dat van dat deken ken ik jah, en dat is idd precies wat je niet zoekt ;) Probeer ook 2e hands ofzo een leuke EQ te halen! Het helpt altijd om dat dingetje wat je mist in je geluid, eruit te halen.

De Blackstar DistX heb ik nog niet geprobeerd, maar de dimebag dist. viel mij ook een beetje tegen voor die belachelijke prijs..
Probeer de MM nog even idd, en als je de mogelijkheid hebt (als je was gekomen naar de meeting zondag had het gekund :p) probeer uit te zoeken of die zoom pedalen misschien iets voor je zijn. Je kunt ze helaas alleen nog 2e hands krijgen maar ze zijn imo wel de moeite waard.

caliban
22 november 2007, 15:09
Ik zou geen metalsound uit een distortionpedaal halen. Gewoon je amp boosten met een tubescreamer ofzo, en een EQ in de loop.

Kaïn
22 november 2007, 15:19
Grappig dat je niet gecharmeerd was van die Blackstar, dat ding is wat mij betreft de heilige graal van de distortion pedalen :nervous:

RedBuell
22 november 2007, 15:43
Grappig dat je niet gecharmeerd was van die Blackstar, dat ding is wat mij betreft de heilige graal van de distortion pedalen :nervous:

IK vond het nou niet bepaalt een pedaal die lekker beukte, probeerde hem met mijn ltd over een marshall dsl 401 (heb ik zelf ook), vond hem ook erg ruisen', hoewel ik niet heel erg op m'n gemak zak zat.

Ik haal ook het liefst de dist. uit de amp maar godsmack en machine head krijg ik niet uit mijn versterker (dsl 401) en in een oefenruimte heb je ook niet altijd hetzelfde materiaal ter beschikkingdus is het moeilijk om het geluis van een oefenruimte versterker te gaan boosten of kleuren.

pol
22 november 2007, 15:48
het probleem blijft wel die dsl401, mag je eender welk pedaal op gebruiken, zal toch nooit zo vet klinken als een goeie top + box.

eq is een lapmiddel, als de basis slecht is mag je eq'en wat je wil, het blijft toch crap.

hoe zit dat dan met die oefenruimte, kun je daar niet zelf je versterker meenemen ?

EuroCinema
22 november 2007, 16:28
Je komt wel erg vaak terug op die ruis, valt me op. Live/met oefenen is dat toch niet zo'n issue, en in de studio is er genoeg aan te doen. Als je echt loeistil wilt zijn als je niet speelt, haal je een noisegate-pedaaltje en heb je je handen vrij om zuiver op klank te kiezen.

Marc Oblivian
22 november 2007, 16:46
Ik wil je niet op kosten jagen hoor, maar.....
Als je graag voornamelijk Godsmack en dergelijke speelt, dan heb je in ieder geval niet echt een erg geschikte versterker.
Die DSL is supertof voor rock/hardrock naar wat ik heb gehoord, maar die modernere zware gainsounds haal je er niet uit, daar heb je andere versterkers voor die dat veeel beter kunnen (en zonder pedaal).
wil je het echt bij de Marshall houden, dan is het, zoals eerder geopperd, verstandig om je mids iig goed hoog te zetten en de bas terug te draaien naar 4 of 3 ofzo.
Ik zou er ook geen distortionpedaal voor gooien: die vind ik bijna zonder uitzondering niet goed klinken.
Ik zou de scheur zoveel mogelijk uit mijn amp halen. Als hij niet genoeg heeft, dan een EQ pedaal ervoor met de mid frequenties redelijk hoog en het volume ook. dit heeft tot gevolg dat je meer gain krijgt en als het goed is ook goed te horen blijft.
Zukzez!

M Kactus
22 november 2007, 17:07
Nou kom ik toevallig net op youtube de nieuwe ZVEX tegen: Box of Metal. Misschien iets voor jou, die gate-functie ?
Nee, volgens mij focus je te hard op die ruis. Het wordt nooit zo stil als een modeler of als een cd-opname. Een beetje ruis is heel normaal. Die Blackstar lijkt me toch jouw richting uit te gaan, net als de MM... Misschien moet je het inderdaad in een ander hokje zoeken, want als je al drie pedalen afwijst die heel veel mensen wel geschikt vinden voor dat geluid, scheelt er wat anders.

Tin
22 november 2007, 21:30
Ik zou die metal muff nog eens proberen.

Ik heb met die van mij namelijk helemaal geen last van ruis en met de topboost erin en de 3 band EQ kan je egt veel kanten op.

Nanni
23 november 2007, 00:49
las net in het begin dat je dynamiek wat wegvalt?? de meeste emg-elementen hebben naar mijn mening sowieso wat minder dynamiek over zich dan andere elementen (DiMarzio, Seymour Duncan..). nou zullen nieuwe elementen voor jou miss geen optie zijn, maar daar zou je geluid volgens mij al wat weg kunnen vallen. in de metalscene worden die emg's natuurlijk nogal eens gebruikt, maar daar zou ik me niet blind op staren iig.

ik neem aan dat je het bosspedaal wel als enige dist. activeert als je speelt? twee distortions achterelkaar geeft nl meestal ook een ruis (ook als je pedaal in combinatie met dist. van je amp gebruikt).

heb zelf ook wat bosspedalen, maar over de meeste ben ik achteraf qua ruis ook niet echt tevreden. maar ze blijven wel! heb een ds-1 en -2 en die klinken wel goed en daar kan wel een noisegate achter. superchorus CH-1 ben ik erg over te spreken in mn setup en geeft ook geen ruis gelukkig. heb daarnaast nog een CS-3 compressor, maar die moet ik nog ff weer nakijken, want die geeft enooorm veel ruis (eig soort piepend geruis). naja, was ook een 2e handsje.

maar to the point: dist-pedalen moet je gewoon stuk voor stuk proberen. t liefst over een soortgelijke amp als waarover je er zelf mee wilt spelen. die ehx-muffs zijn wel goed iig. de metalmuff ken ik verder qua sound niet, maar k ga ervan uit dat t geen rommel is. of fulltone ocd + booster (om je maar es op kosten te jagen :P).

Marc Oblivian
23 november 2007, 09:59
Metalmuff is wel een goed pedaal (ik heb hem ook).
Maar toch: het blijft minder dan een goede versterker met ingebouwde distortion.
Ik heb hem echt voor het geval ik mijn amp niet mee kan nemen.
Als ik de amp wel mee heb, gebruik ik hem soms voor solo's.
Hij ruist niet als je hem op zichzelf gebruikt, maar wel icm andere drive of disto pedalen.

Izegrim
23 november 2007, 14:15
Ik blijf pleiten voor een Tri-Metal. Afgezien van het feit dat het een èchte extreme metal distortion is die gevoiced is voor het zwaardere werk, is het ook nog een muisstil pedaal. Leuk voor de freaks dat ie ook TB is. Machine head e.d. haalt ie makkelijk. Ik moet er wel bij zeggen dat het een ideaal ding is voor buizenversterkers, maar op een transistorbak is het teveel van het goeie.