PDA

View Full Version : oproep/verzoek



pasqual
21 november 2007, 22:33
wie is momenteel bezig met of gaat binnenkort beginnen aan een hals?
ik zou graag over de schouder willen meekijken indien gewenst. ik zou graag in de praktijk willen zien hoe men te werk gaat voordat ik zelf begin te klooien.
ik had al een poging ondernomen maar ben gelijk verkeerd begonnen, wat gelukkig achteraf goed uitkwam omdat het stuk hout redelijk slecht was.
het liefst in de buurt van zuid/midden limburg.

bedankt en misschien tot ziens.

groeten Pasqual.

Mattia
21 november 2007, 23:07
Ergens staat een topic van mij met strat+tele bouw, met redelijk uitgebreid fotoverslag+tekst van hoe ik het ongeveer doe. Ik zou je wel uitnodigen om hier eens te gaan kijken, maargoed, de vier halzen in aanbouw zijn al voor een redelijk groot deel gevormd, dus ik denk niet dat het bijster illustratief zal zijn. En ik zit ook niet in Limbrug...

renemeester
21 november 2007, 23:16
Ik ben op het moment bezig met de hals van mijn gitaar en ook in mijn topic staat een uitgebreid foto verslag.

http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?t=98619

Ik ben al weer een stukje verder dus de komende dagen volgt er weer een update met meer foto's

pasqual
22 november 2007, 21:51
Bedankt jongens, zo kan ik het ook mooi volgen. ik heb me in ieder geval geabboneerd op jouw topic, renemeester.
@ mattia: ik zal eens de zoekfunctie op je nick er op los laten.

groeten Pasqual.

oknarb180
22 november 2007, 22:45
Hey,

In mijn toppic van m'n PRS staan ook nog een paar fotootjes waar je misschien iets aan hebt.

Verder staat er op projectguitar.com een goed tutorial waarin vrij duidelijk uitgelegd wordt hoe je een neck kan maken.

hier de link:
http://www.projectguitar.com/tut/neck.htm

vr.gr.

Branko

pasqual
23 november 2007, 23:10
bedankt branco, goeie link. ik vraag me alleen af of ik ook zelf ga fretten. dit lijkt me nog moeilijker als de hals zelf. je hebt erg weinig ruimte om fouten te maken, vooral omdat het fretboard al op de hals gelijmd is. als dit fout gaat kun je niet meer terug. hoe is het trouwens met die prs van je, speelt ie goed?

groeten Pasqual.

Van Dattum
24 november 2007, 00:17
Hoi Pasqual!

het maken van een hals is geen tovenarij! Gewoon aan beginnen! Zoals bij alles, goed nadenken en info bestuderen voordat je iets doet.
Een aanrader is wel om niet meteen aan een gelijmde hals te beginnen. Een schroefhals kun je altijd nog een keer opnieuw maken als ie niet zo goed gelukt is! En je kunt ook beginnen met een voorgezaagde toets, scheelt een hoop kopsores (hoewel zelfs dat wel meevalt!).

pasqual
25 november 2007, 00:24
@ van Dattum: ik denk dat je 100% gelijk hebt, zo ben ik ook aan mijn body begonnen en die is erg goed gelukt. hoewel een body eigenlijk lang niet zo moeilijk is als hals. ik ben momenteel bezig aan mijn volgende body; een mahonie body met een essen bovenblad, kruising van een strat en ibanez, dus iets scherpere vormen en geen slagplaat. 2 humbuckers met super 5 way switch ( auto-split ) en een inner/outer coil switch. de hals heb ik al liggen en ga ik voorlopig gebruiken en in de nabije toekomst ga ik toch eens aan een hals beginnen. de hals die ik al heb is een standaard strat hals waar ik de headstock iets meer heb gevormd zoals een ibanez en ik heb een stukje essen doorgezaagd van ong. 2mm dik ( moeilijk zagen hoor!! ) en dat als fineer gebruikt op de headstock. kleurt mooi met de body straks. ik zal eens wat foto's maken en plaatsen in "mijn album" zodat jullie de bedoeling ook eens kunnen zien en ongegeneerd jullie mening kunnen geven ;) .

groeten Pasqual.