PDA

View Full Version : Fulldrive geluidsverschillen?



Johnny Ramone
21 november 2007, 15:14
Ik wil misschien een Fulltone Fulldrive gaan aanschaffen, ik heb een aantal jaren geleden een avond over zo'n ding gespeeld en dat beviel prima. Nu weet ik niet meer of dat het oude model was, of het model met dat schakelaartje.

Als ik het goed heb zijn er vier modellen, toch????

- Fulltone Fuldrive 2 zonder toggle switch
- Fulltone Fuldrive 2 met 1 toggle switch voor een andere sound
- Fulltone 10th Anniversary Fulldrive 2, II Mosfet Edition, met meer mogelijkheden voor verschillende sounds via 2 toggle switches.
-Fulltone Fulldrive 2, Fulldrive II Overdrive Mosfet, hetzelfde als de Fulltone 10th Anniversary Fulldrive 2, II Mosfet Edition, alleen geen anniversary model.

Er zijn mensen die beweren dat het eenvoudige model (zonder schakelaar) de lekkerste sound heeft, minder scherp enzo...

Ik zou graag een aantal ervaringen willen horen van verschillende Fulldrive (ex)gebruikers.

Tristan
21 november 2007, 16:02
Minder scherp?
In dat geval zou ik zeker voor die met toggle switch gaan, maar ik vind het dan ook slap klinkende karakterloze kutbakkies die Fulldrives...
De Mosfet stand klinkt naar mijn idee trouwens wel iets beter...

Rutger
21 november 2007, 16:06
Ik kan niet vergelijken, heb alleen de II met switch gehad. De 'comcut' mode vond ik het lekkerst omdat ie dan tenminste ballen had. Maar dan had ie weer weinig gain..

Kortom: even plezier van gehad, maar raakte er gauw op uitgekeken. Een hoop geld voor een overdrivepedaal dat eigenlijk alleen een goeie boost in huis heeft.

alfred
21 november 2007, 22:16
Heb gebaseerd op de hype er ook een gekocht, was een FDII met switch.
Na vijf minuten thuis geprobeerd te hebben wist ik het eigenlijk al: niks voor mij.
Vond het pedaal erg tegenvallen, de boost is minimaal; je hoort nauwelijks verschil met of zonder boost.

Al kan ik me voorstellen dat je er voor pure blues een goede lichte overdrive aan hebt maar dan wel een erg dure.

Heb de Fulldrive uiteindelijk omgeruild voor een Barber DD en LTD, deze heb ik inmiddels 3 jaar en ben nog steeds tevreden.

Heb pas nog wel de nieuwe mosfet versie getest, deze had iets meer gain en klonk iets scherper.

the sure thing
21 november 2007, 22:47
Nou nou, wat een negatieve ervaringen! Ik heb de fulldrive II met toggle switch. Ik vind het een veelzijdig pedaal, maar heeft niet vreselijk veel karakter. Een voordeel: het karakter van je gear komt er wel mooier door naar voren. Het pedaal kleurt dus NIET. Dat ervaren sommigen als "koud/kil", maar ik vind het bruikbaar want mijn strat blijft hierdoor heerlijk funky.

De boost werkt in sommige standen van de toggle switch ENORM! In een andere setting hoor je idd bijna geen verschil met de boost aan/uit. Dat hangt dus af van de hoeveelheid gain die je gebruikt. Die toggle switch zit in de eerste versie trouwens een push-pull regelaar verstopt (dan dus wel een 2 weg schakelaar en geen 3 weg).

Let ook op dat er verschil is dat je het pedaal op 9V of 18V aan sluit. Dat geeft verschillen in de hoeveelheid vervorming. Geen drastische verschillen overigens... Ik heb wel eens een A/B test gedaan met een TS-9 en de TS-9 had meer kleuring wat vertaald kan worden als meer mid en meer warmte.

Barré
21 november 2007, 23:39
Ik heb die rode verjaardag uitvoering, en die gaat van z'n leven niet meer weg.
Ik heb hem nog niet over alle amps van me gehad, maar over mijn Mesa Caliber.50 combo en mijn '69 Marshall 1987 klinkt die echt te gek naar mijn smaak. En als ik echt hi-gain iets moet doen trap ik een Ibanez supertube er bij aan die er voor staat.
Hij krijgt van mij nčt geen 18 volt, dan klinkt 'ie naar mijn smaak het beste.
Gewoon, romig..mooi..muzikaal. Hulde alom dus.
E.e.a. is smaakgebonden, en ik heb die andere versies nog nooit getest dus ik kan niks zeggen over de verhoudingen tussen de fulldrives onderling.

Johnny Ramone
21 november 2007, 23:41
Ik zal even laten weten wat ik wil met dit pedaal:

-"clean", met een randje spelen
- licht overstuurd
- Classic rock sounds

En alle drie sounds kunnen boosten, de éne keer met een clean boost, een andere keer met scheurende ballen.

Ik heb een strat en een tele, en een Fender versterker met 6L6 zonder drive kanaal, dus niet bepaald een ruige gear.

Yannicks
22 november 2007, 08:32
Ik zal even laten weten wat ik wil met dit pedaal:

-"clean", met een randje spelen
- licht overstuurd
- Classic rock sounds

En alle drie sounds kunnen boosten, de éne keer met een clean boost, een andere keer met scheurende ballen.

Ik heb een strat en een tele, en een Fender versterker met 6L6 zonder drive kanaal, dus niet bepaald een ruige gear.

Ik weet niet of je wel eens aan de MXR micro amp icm je volume knop op je gitaar gedacht hebt? Daar heb ik een tijdje mee gewerkt en dat beviel goed.

Rutger
22 november 2007, 09:41
Nou nou, wat een negatieve ervaringen!
Het gaat me meer om de prijs/kwaliteit verhouding. Het pedaal is inderdaad mooi gevoiced, maar mist gewoon body en is te liefjes. Dat verbetert inderdaad wat door m met 18V te voeden, maar dan is het t nog steeds 'net niet.'

Met m'n Blues Pro ben ik 10x gelukkiger, dat ding haalt het maximale uit m'n versterker! En dat voor 90 euro...

Harm
22 november 2007, 12:26
Ik zal even laten weten wat ik wil met dit pedaal:

-"clean", met een randje spelen
- licht overstuurd
- Classic rock sounds

En alle drie sounds kunnen boosten, de éne keer met een clean boost, een andere keer met scheurende ballen.

Ik heb een strat en een tele, en een Fender versterker met 6L6 zonder drive kanaal, dus niet bepaald een ruige gear.

Als je dat wilt beveel; ik je eigenlijk 2 hele dure pedalen aan :)
Ik heb laatst een testje gedaan met de fulltone fulldrive 2(mosfet) icm met mijn fulltone OCD... Ik vind het een gouden duo!
OCD voor de fulldrive en de OCD primair gebruikt als overdrive, de fulldrive voor meer gain en eventueel een boost...
Nadeel van de boost is inderdaad dat hij pas echt schijnt te werken in de wat modernere (mij te scherpe) sounds.
De rest is voor mijn gevoel toch meer met de volumeknop spelen.

Harm

the sure thing
22 november 2007, 20:51
Ik zal even laten weten wat ik wil met dit pedaal:

-"clean", met een randje spelen
- licht overstuurd
- Classic rock sounds

En alle drie sounds kunnen boosten, de éne keer met een clean boost, een andere keer met scheurende ballen.

Ik heb een strat en een tele, en een Fender versterker met 6L6 zonder drive kanaal, dus niet bepaald een ruige gear. Je 3 sounds kunnen met gemak uit de Fulldrive II worden gehaald. Ik heb zelf ook een strat. Je kan alleen niet zomaar schakelen TUSSEN je 3 sounds (je moet zelf telkens de instellingen veranderen) en de boost-functie zal niet op al je instellingen duidelijk even goed werken. Dus het willen boosten van alle sounds is niet haalbaar. Een 2e distortionpedaal voor dit pedaal kan idd een oplossing zijn. OF je koopt meerdere fulldrives :-)

Nanni
23 november 2007, 01:07
heb laatst een FD II mosfet geprobeerd, maar was er niet echt van onder de indruk.. k vond het nogal onhandig dat wanneer je overschakelt met de 3(??)-standenschakelaar, je eig alles weer opnieuw moet instellen. niet echt praktisch voor een veelzijdige live-setup iig. daarnaast was de sound eig minder dan ik had verwacht.. heb zitten draaien en switchen, maar kreeg er niet echt een leuke bluesy sound uit. zit ook niet echt een scherp geluid in (niet zoals in die fender blues amps iig) en mist een btje aan diepte, dynamiek meen ik me te herinneren.

the sure thing
23 november 2007, 14:16
...zit ook niet echt een scherp geluid in (niet zoals in die fender blues amps iig) en mist een btje aan diepte, dynamiek meen ik me te herinneren. Sorry, maar diepte en dynamiek zit er wel degelijk in!!! Als mensen beweren dat er geen warmte in zit OK, maar diep en dynamisch is dit pedaaltje zeker wel. Voor de rest heb je gelijk dat met het switchen van het schakelaartje de knoppen anders moeten worden ingeregeld.

Barré
23 november 2007, 14:49
Voor de rest heb je gelijk dat met het switchen van het schakelaartje de knoppen anders moeten worden ingeregeld.

Ja goed hč? Dat is nou juist de charme van met pedaaltjes spelen toch?
Er zijn ook mensen die willen dat niet, maar die kunnen dan beter een multifx kopen. Met presets en zo. :confused:

fabien
23 november 2007, 15:00
Helemaal mee eens met the sure thing, diepte en dynamiek zijn juist goed aanwezig. Wat sommige koud en kill noemen, noem ik dan transparant. Wat hij doet (in FM mode) is net het randje aan je tone toevoegen en niet allesoort kleuren of compressie, als jij die wil hebben schakel je dan naar vintage en normal modes.
De boost (heb ik ergens gelezen) is eigenlijk niet echt een boost maar een cut: Fulldrive in normal mode heeft minder gain dan een TS9 en de boost geeft dan full gain maar daarbij komt dan ook een vettere tone, te moddig voor mij op hoge stand. Daarom vinden sommigen dat hij te 'lief' is en niet genoeg ballen heeft maar hij is voornamelijk een overdrive en geen distortion.
Ja jij moet weer tweaken als jij die kleine switch gebruikt, daarom zijn die functies niet footswitchable

Uiteindelijk gaat het om wat voor tone jij zoekt en zeggen dat het een kut bakkie is omdat ie niet als een Metal Zone klinkt is niet echt relevant nog constructief.

@ Johnny Ramone : clean met randje en licht overdrive doet hij geweldig, voor de classic rock tone moet jij zelf proberen om te bepalen of het jouw classic rock tone is

Johnny Ramone
23 november 2007, 22:43
Ik wil hem gaan combineren met een 808, dus misschien kan ik in die combinatie ook wel rocken??

Ik vraag me alleen af of de 808 ervoor of er achter moet? Ik dacht zelf er achter, en boosten met de Fulldrive, toch???

Harm
24 november 2007, 13:10
Ik wil hem gaan combineren met een 808, dus misschien kan ik in die combinatie ook wel rocken??

Ik vraag me alleen af of de 808 ervoor of er achter moet? Ik dacht zelf er achter, en boosten met de Fulldrive, toch???

Gewoon allebei uitproberen! Je hoort zelf wel wat je het mooist vindt!

Harm

RolandT
24 november 2007, 19:37
Probeer ook eens de Fulltone GT500 (http://www.fulltone.com/GT500.asp). Ik ben zeer tevreden met de GT500. De kontrole Hi/Mid/bass laten toe zowat alle klanken te vormen. De volume boost is enorm, nog meer dan mijn Keeley Fuzz.

AutoStatic
26 november 2007, 22:20
Ik kan niet vergelijken, heb alleen de II met switch gehad. De 'comcut' mode vond ik het lekkerst omdat ie dan tenminste ballen had. Maar dan had ie weer weinig gain..

Kortom: even plezier van gehad, maar raakte er gauw op uitgekeken. Een hoop geld voor een overdrivepedaal dat eigenlijk alleen een goeie boost in huis heeft.Om heel eerlijk te zijn +1. Ik heb nu een tijdje zo'n ding (Fulldrive II Mosfet) en gebruik eigenlijk alleen de comp cut, oftewel de clean boost. De FM en Vintage modes vind ik maar mwôh. Maar kan aan versterker liggen. Heb 'm getest op een AC30 en toen vond ik alle standen ok maar op mijn eigen versterker vind ik alleen de comp cut goed klinken. En die gebruik ik dan ook veel. Heb 'm nu ook voor mijn MT-10's (soortement van TS's ook met Mosfet gefröbel erin) liggen en dat combineert goed. Al met al denk ik niet dat dit een blijvertje is. Tenzij ik op korte termijn een leuke AC30 vind voor weinig :)

Tristan
27 november 2007, 15:19
Diepte en dynamiek, transparant?
Ik heb echt niet het idee dat de Fulldrive transparant klinkt, hij maakt het geluid juist dunner en stugger (de feel) bovendien heeft 'ie vrijwel geen drive, niet eens echt overdrive eigenlijk, alleen een soort boost maar weinig korrel, geen randje...
De Fulldrive is gebaseerd op de 808 (Maxon neem ik aan) dus tsja, dan heb je twee tubescreamers achter elkaar zitten, ik weet niet of dat zo zinvol is...

AutoStatic
28 november 2007, 09:50
De boost functie is geen TS. Dus je hebt geen twee TS's achter elkaar in een Fulldrive. En al zou dat wel zo zijn, dat kan best. In de comp cut mode vind ik het geluid juist wel transparant. Stugger ook wel, ik interpreteer dat meer als dik. Dus dat ie dun klinkt ben ik het niet mee eens. De FM en Vintage modes daarentegen klinken wel vrij dun. En ik weet niet icm welke versterker jij de Fulldrive hebt geprobeerd maar mijn amp gaat echt goed over z'n nek van de Fulldrive.

the sure thing
29 november 2007, 19:37
Klopt op zich ook wel. Op mijn EL84 VOX klonk de FD anders dan op mijn Marshall EL34. Op de laatste leek ie meer te oversturen.

Tristan
30 november 2007, 21:04
Ik heb 'm op meerdere amps getest maar van zichzelf heeft 'ie weinig drive, je amp moet al een beetje oversturen wil je er een randje uitkrijgen had ik het idee...

the sure thing
30 november 2007, 21:41
Hij heeft evenveel drive als een TS-9 alleen iets minder kleuring.

AutoStatic
30 november 2007, 23:18
Ik heb 'm op meerdere amps getest maar van zichzelf heeft 'ie weinig drive, je amp moet al een beetje oversturen wil je er een randje uitkrijgen had ik het idee...Mijn amp is zo clean als een oeroet dus kan niet beamen dat ie van zichzelf weinig drive heeft.

Barré
30 november 2007, 23:26
Wat is een oeroet?

Dirk_Hendrik
1 december 2007, 10:48
Geen idee, maar clean issie!!:seriousf:

Chris Winsemius
1 december 2007, 10:52
Wat is een oeroet?

Gebied in Indië volgens Google (serieus).

(OerotDrive
OerotBoost
CryOerot
OerotScreamer

:D )

the sure thing
1 december 2007, 20:05
Een hyper-oeroet :blast:

ewout
1 december 2007, 20:37
Een fulldrive heeft behoorlijk wat gain voor een overdrive. Meer dan mijn 3 andere overdrive pedalen en ook dan de meeste andere overdrive pedalen die ik heb bespeeld. I.i.g. veel meer dan een tubescreamer zeker ook als je de boost knop aanzet.

the sure thing
1 december 2007, 21:04
+1. IN ieder geval zeker evenveel als een TS-9

Tristan
2 december 2007, 21:25
Het zal wel, maar het klinkt in mijn oren dan echt niet als drive ofzo, ach ja, ik vind het gewoon een waardeloos ding maar dat was al wel duidelijk denk ik...
Peace out... :D

ewout
3 december 2007, 21:49
Het zal wel, maar het klinkt in mijn oren dan echt niet als drive ofzo, ach ja, ik vind het gewoon een waardeloos ding maar dat was al wel duidelijk denk ik...
Peace out... :D

Dat mag hoor :D maar welk pedaal vind jij dan wel echt klinken als een drive?

AutoStatic
4 december 2007, 19:16
Tristan heeft een Klon Centaur toch? Die dan waarschijnlijk. Ik weet dat Geoff Farina van Karate zo'n ding heeft. Ben een ongelovelijke Karate fan maar geen fan van 's mans geluid.

hagfan
5 december 2007, 17:42
ik heb een fd2 gehad met schakelaar int midden heb een jaar of 2 gehad maar kon er mijn sound niet uithalen ik vond hem idd ook dun en scherp maar... een maat van mij heeft ook zo'n ding en hij krijgt er wel een super sound uit nou moet ik zeggen dat we beide niet heel veel gain gebruiken en beide op twin achtige spelen met een tele. kortom het zit ook een groot deel in de vingers

voor de een is het een k*t pedaal
en voor de ander een geweldig pedaal

andere fd pedalen nooit gehoord

wel de fulltone gt 500 en ik was er van onder de indruk die was zeer veelzijdig

voor mij het mooiste wat ik gehoord heb zendrive van hermido audio. maar das smaak. :jam:

the sure thing
5 december 2007, 21:03
Nou daar zeg je het: op Twin achtige dingen. Fender Twin Reverbs happen overdrive pedalen een stuk moeilijker dan bijvoorbeeld Marshalls. Mijn vox had ook meer moeite met mijn FD dan mijn JCM800 nu.

Johnny Ramone
6 december 2007, 00:34
Ik heb net zo'n rode Fulldrive 10 jaars annieversarie CS gekocht, ik ben benieuwd???

Het zal een week duren voor dat hij hier is, dus ik kom er later nog op terug.

AutoStatic
6 december 2007, 08:44
Gefeli, is als het goed is praktisch hetzelfde als de FD2 Mosfet.

Johnny Ramone
6 december 2007, 14:05
Gefeli, is als het goed is praktisch hetzelfde als de FD2 Mosfet.

Is hij niet 100% hetzelfde, m.u.v. de kleur en opdruk??

Ik heb er niet al te veel voor betaald en hoop deze anniverary model misschien weer een iets hogere verkoopwaarde zal hebben. Als hij bevalt doe ik 'm niet weg natuurlijk.

ewout
6 december 2007, 17:02
Is hij niet 100% hetzelfde, m.u.v. de kleur en opdruk??

Ik heb er niet al te veel voor betaald en hoop deze anniverary model misschien weer een iets hogere verkoopwaarde zal hebben. Als hij bevalt doe ik 'm niet weg natuurlijk.

De blauwe mosfet versie schijnt wat helderder te klinken dan de anniversary. Vergeet de hoge verkoopwaarde maar, er zijn er teveel van gemaakt en ze staan teveel op marktplaats. Mij bevalt ie wel trouwens. Klinkt naar mijn mening beter dan alle originele tubescreamers, ts clones, ts met mods, reissues, maxon versies en mjm bluesdevils die ik heb gehoord.

Johnny Ramone
6 december 2007, 23:04
De blauwe mosfet versie schijnt wat helderder te klinken dan de anniversary. Vergeet de hoge verkoopwaarde maar, er zijn er teveel van gemaakt en ze staan teveel op marktplaats.

Ik zie anders geen rode Fulldrives op Marktplaats staan :???:

Ik heb nu nog een Red Snapper, wel lekker voor boosten, maar absoluut te helder en te dun om lekker akkoorden mee te spelen. Dus het mag nu wel wat donkerder.

fenderben
8 december 2007, 13:43
Ik zal even laten weten wat ik wil met dit pedaal:

-"clean", met een randje spelen
- licht overstuurd
- Classic rock sounds

En alle drie sounds kunnen boosten, de éne keer met een clean boost, een andere keer met scheurende ballen.

Ik heb een strat en een tele, en een Fender versterker met 6L6 zonder drive kanaal, dus niet bepaald een ruige gear.

Volgens mij kan dat allemaal met de fulldrive. De ' com' stand zonder boost: clean met een (heel) klein randje, com met boost: overstuurd met flinkgain. en de fm stand voor classic rock. De fm/vintage klinkt misschien wel iets te tam. Ik vind het een perfecte pedaal met veel verschillende mogelijkheden.
Gebruik hem icm silhouette en fender twin reverb '72.
greetz, FB

Tristan
8 december 2007, 14:02
Tristan heeft een Klon Centaur toch? Die dan waarschijnlijk. Ik weet dat Geoff Farina van Karate zo'n ding heeft. Ben een ongelovelijke Karate fan maar geen fan van 's mans geluid.

Haha, grappig dat je de Klon noemt...
Nee, tsja, dat is eigenlijk ook niet echt een drive inderdaad, zou ik eerder gebruiken voor boosts en dergelijke alhoewel er met hogere gain standen wel een soort Robben Ford/Larry Carlton achtig soundje uitkomt voor de liefhebbers (niet helemaal mijn ding)...
In combinatie met mijn amp werkt de Klon niet zo goed dus eigenlijk gebruik ik 'm niet meer dus als mensen nog interesse hebben...

Tristan
8 december 2007, 14:04
Volgens mij kan dat allemaal met de fulldrive. De ' com' stand zonder boost: clean met een (heel) klein randje, com met boost: overstuurd met flinkgain. en de fm stand voor classic rock. De fm/vintage klinkt misschien wel iets te tam. Ik vind het een perfecte pedaal met veel verschillende mogelijkheden.
Gebruik hem icm silhouette en fender twin reverb '72.
greetz, FB

Classic Rock sounds gaan volgens mij echt niet lukken hoor, als je de drive met name uit het pedaal wil halen, maar nogmaals, dat is mijn mening...

the sure thing
9 december 2007, 09:31
Nou, welke mening er ook is, er staan er momenteel ongeveer 10 te koop op marktplaats....

ewout
10 december 2007, 14:16
[QUOTE=Johnny Ramone]Ik zie anders geen rode Fulldrives op Marktplaats staan :???: QUOTE]

Teveel is niet per se iedere keer dat jij toevallig op marktplaats kijkt... ;-) Ik heb ze vaak genoeg gezien voor een lage prijs.