PDA

View Full Version : Volume golven



Dribbel_
21 november 2007, 13:07
Hoi,

ik heb een kort vraagje wat betreft het masteren van m'n mix. Een week of 2 terug is een nummer van ons op de radio gedraait maar je hoorde het volume nogal golven af en toe omdat het natuurlijk gelimiteerd word en weet ik het wat.

Maar hoe zorg je nou dat je op 1 bepaald volume zit waar die ook vast op blijft staan.

Als ik hem zo als mp3/wav afspeel staat het gewoon goed qua volume. Nouja in het gehoor ligt het goed zeg maar maar waarschijnlijk golft het in decibel ofzo nogal erg.

Weet niet precies goed hoe ik het moet uitleggen maar hopelijk begrijpen jullie het zo :P

Ik gebruik zelf adobe audtion voor het opnemen en beetje mixen.


Hetgaat om dit nummer:
http://media.putfile.com/4th-21

Hopelijk kunnen jullie me helpen :) Alvast bedankt in ieder geval

armageddon
21 november 2007, 13:24
Als jij veel dynamiek in je originele opname hebt, zal het door de radio zo fijngedrukt worden dat het nogal golvend over kan komen. Dit is met alle nummers zo. Het enig wat je dan kan doen, o gruwel, is een mix maken met minder dynamiek, maar waar dan dus ook niet alles fijngeplet kan worden door de radio.

Roman
21 november 2007, 13:25
tsja, radio...... die rotzooi wordt ongelooflijk gecompressed.
Dus als je audio track zeer dynamisch is (wat opzich fijn in) dan zal de compressor (en alle andere ruk die ze daarvoor gebruiekn) een leuk "golvend" stukkie herrie maken.

Ik heb er een hekel aan. Veel "oude" opnames, welke meestal zeer dynamisch zijn, worden altijd verknoeid op de radio. Neem nu Jimi Hendrix. Zijn zang staat altijd redelijk naar voren in de mix, dus als hij zijn muil opentrekt (op de radio) valt het instrumentele gedeelte even weg etc.

Wat kun je er aan doen? Je eigen track compressen/maximaliseren en al die moderne technieken om je plaat hard te maken. Zelf ben ik daar niet zo'n fan van, maar als je het met mate doet kun je een goed compromis maken.

nb. De radio maakt gebruikt van compressie om juist de dynamic er uit te halen. Je kunt nl veel langer luisteren naar een geluidsbron die niet dynamisch is. Het is dus eigenlijk prettiger om de hele dag naar de radio te luisteren dan naar eigen muziek (CD, mp3 etc, liefst ook nog dynamische muziek). Je wordt minder snel luistermoe als het ware.

armageddon
21 november 2007, 13:26
Roman en ik zeggen volgens mij echt letterlijk hetzelfde :cooler:

Roman
21 november 2007, 13:27
goed eh, dat crossposting ;)

Han S
21 november 2007, 13:33
Het is jammer dat het zo ver gekomen is dat de Optimod van de zender staat ingesteld op rotzooi. En als er iets langs komt wat nog de moeite waard is gaat dat kloteding staan te pompen en zuchten, o heelijke tijd.

Dribbel_
21 november 2007, 13:44
Okee bedankt ik zal er eens naar kijken :P

En Han ik weet niet meer waar je het gepost had ik kon het niet terug vinden maar je had zo'n Loudness tool. Voor welk programma was dat en hoe heet die tool?

Han S
21 november 2007, 14:51
Okee bedankt ik zal er eens naar kijken :P

En Han ik weet niet meer waar je het gepost had ik kon het niet terug vinden maar je had zo'n Loudness tool. Voor welk programma was dat en hoe heet die tool?

Er zijn veel van die plugs, ze werken allemaal met compressie en brick wall limiting. Ik gebruik vaak de PSP Vintage Warmer omdat je daar veel aan kunt instellen, maar dat is voor sommige mensen dan weer geen voordeel.

Probeer de tijdelijke versie maar eens, zet de ceiling op -0.02, de mix op 85% en de compressie naar gelang je het mooi blijft vinden en hoe plat je het wilt hebben. Het blijft vrij lang goed klinken en als je een knappe mix hebt gemaakt kun je het keihard masteren.

skanky
21 november 2007, 14:56
Voor de protoolsgebruikers: Probeer eens de Massey 2007 limiter. Echt de best klinkende brickwall die ik heb gehoord. Massey laat zien dat goeie plugins echt niet veel hoeven te kosten, zelfs de TDM niet.