PDA

View Full Version : Tone potmeter 100K



M Kactus
21 november 2007, 10:42
Ik heb even een vraagje: De tone-potmeter van m'n gitaar is nu 500K, maar hij kraakt, dus ik zou hem willen vervangen.
Nu is de enige split-shaft potmeter die ik nog heb liggen, een 100K geval. Dit zou toch ook moeten lukken, niet ?

Normaal gezien zou je verwachten dat als de potmeter in "volle weerstand" staat, je de meest doffe toon kan krijgen. Dus met een kleinere potmeter, moet ik gewoon minder dof kunnen gaan, toch ?

bert k
21 november 2007, 10:44
Gewoon proberen, kan nooit fout gaan.

M Kactus
21 november 2007, 10:46
Gewoon proberen, kan nooit fout gaan.

Nee, fout gaan kan het nooit... Ik ga het vanavond sowieso proberen, tenzij het het omgekeerde effect gaat hebben (in plaats van nooit meer de tone volledig dicht te kunnen draaien, hem nooit meer volledig open te kunnen draaien.)

Chris Winsemius
21 november 2007, 10:47
Met 100k ipv 500k wordt de toon wat doffer, ook als de tone-regelaar voluit staat MAAR 't kan geen kwaad, mits goed gesoldeerd kan er niets kaduuk gaan.

M Kactus
21 november 2007, 10:51
Met 100k ipv 500k wordt de toon wat doffer, ook als de tone-regelaar voluit staat MAAR 't kan geen kwaad, mits goed gesoldeerd kan er niets kaduuk gaan.

Oké, bedankt! Dan denk ik dat ik het maar even zo ga laten :) Mijn tonepot staat bijna uitsluitend volledig open, wat meteen ook de reden is van het kortsluitinkje dat ik er nu in heb. Zal ik maar gewoon even wachten tot ik aan de juiste kom.

heinz3110
21 november 2007, 12:26
Je kan m ook anders solderen dan "normaal" .Dan heb je geen hoge-tonen-suck.

Het nadeel van deze schakelwijze is dat het je output wat meer dempt over de hele linie, met de 100 k pot

Zoals hier:

http://members.chello.nl/krabmoer/tooone.jpg

Chris Winsemius
21 november 2007, 12:29
Je kan m ook anders solderen dan "normaal" .Dan heb je geen hoge-tonen-suck.

Het nadeel van deze schakelwijze is dat het je output wat meer dempt over de hele linie, met de 100 k pot

Zoals hier:

http://members.chello.nl/krabmoer/tooone.jpg

Bovenstaande schakeling dempt (nog meer) hoog en volume, niet aan te raden icm. HBs imho.

@TS:
mail me even, kijk ik even of ik nog 'n split-shaft-500k pot heb liggen.

M Kactus
21 november 2007, 12:38
Bovenstaande schakeling dempt (nog meer) hoog en volume, niet aan te raden icm. HBs imho.

@TS:
mail me even, kijk ik even of ik nog 'n split-shaft-500k pot heb liggen.

Erg bedankt voor het voorstel, Chris, maar aangezien ik over een maandje nog een grote bestelling moet plaatsen, zal ik zolang nog maar even wachten :) Toch bedankt!

Maar terwijl ik dit typ, bedenk ik me plots dat ik als ik een weerstand (van 400K) in serie met de potmeter plaats, ik het effect dan toch omkeer, hè ? Dan kan ik de tone niet meer volledig dicht schroeven... Maar daar ga ik niet aan beginnen. Geduld is een schone deugd :).

heinz3110
21 november 2007, 12:48
Bovenstaande schakeling dempt (nog meer) hoog en volume, niet aan te raden icm. HBs imho.



100k op de klassieke wijze, dat dempt pas hoog!

Als de loper van de pot op 0 staat, naar massa toe, dus, demp je niks met de condensator hoor.Je dempt alleen de "spoelwerking" waardoor je elementen vlak gaan klinken.(probeer het maar eens!)

Maar goed, 100k is zowieso erg dempend op het volume en maakt de pickup(s) sowieso wat vlak.

Deze schakeling werkt dan weer wel goed met de gewone 500k .
Met 250k (samen met de 250k voor volume) dempt deze ook teveel op
volume, vind ik.

Oh eh, 400k in serie zetten...dan denk ik dat je die potmeter ook wel weg kan laten. Je zal niet veel merken van het verschil als je aan de potmeter draait.