PDA

View Full Version : Elementen vervangen Epiphone Black Beauty 3



Emiel Mobron
21 november 2007, 00:03
Hallo,
ik heb net een Epiphone Black Beauty gekocht met 3 elementen.
Alleen het geluid is niet om heel vrolijk van te worden.

Ten eerste wil ik het volume van de drie elementen onafhankelijk kunnen regelen. En de elementen vervangen dus. Het geluid moet van blues tot hard rock gaan, van ccr tot stereophonics. Met 3 pickups is heel wat moegelijk lijkt me. Wat zijn jullie ideeen hierover?

Orpheo
21 november 2007, 00:14
ik heb ook een 3 pup custom (gibson en warmoth welliswaar, maar toch). Ik heb in de brug een heel hot element, in de hals een paf, en in 't midden een heel twangy 'schel' element (filtertron achtig). Daarmee krijg ik echt het klassieke les paul geluid, maar ook hele cleane licks op het midden-element, geblend met brug of hals. Ik heb het bedraad met een coiltap voor de brug en mid en hals, mastervolume en tone, en een 2x een 3wegschakelaar.

aan de een zit: brug/brug+hals/hals. aan de ander zit de output van de eerste schakelaar aan de ene lug, aan de ander het middelste element, en die output gaat naar de volume. daarmee kan ik iedere combi doen die ik wil. alles gesplit en 'aan' geeft een heel erg gaaf funky uit-fase geluid.

De tweede 3-weg is een schuifschakelaar, gemonteerd IN de slagplaat, dus ik heb niet hoeven boren. de draadjes zijn weggewerkt onder de slagplaat, en gaan naar de cavities via de pickupringen.

De elementen die ik aanraad:

laag budget:
brug:GFS crunchy paf,
mid: gfs filtertron (welke weet ik even niet, moet je opzoeken)
hals: GFS '59

midden-budget, seymour duncan
brug: duncan custom of duncan distortion, screamin' demon,
mid: duncan pearly gates
hals: jazz, '59

Midden budget, dimarzio
brug: evo, air norton, superdistortion (beetje achterhaald geluid, maar toch)
mid: bluesbucker, eric johnson brug signature pup, humbucker from hell
hals: evo, evo2, air norton

Groot budget, Bareknuckles:
brug: painkiller, cold sweat, warpig, nailbomb
mid: riff raff
hals: mule, black dog, nailbomb.

Hopelijk heb je daar wat aan!

Ik heb nu een lijstje gegeven van imo, goeie pups in een LP (ik heb ze allemaal OF in een LP, of gehad), en het gaat van 75 per set van 3 pups tot tegen de 450. Enjoy!

bass blom
21 november 2007, 00:14
orpheo, kom er maar in :D

edit: hahaa, hij is sneller dan je denkt :D

TimmU
21 november 2007, 00:16
Hallo,
ik heb net een Epiphone Black Beauty gekocht met 3 elementen.
Alleen het geluid is niet om heel vrolijk van te worden.

Ten eerste wil ik het volume van de drie elementen onafhankelijk kunnen regelen. En de elementen vervangen dus. Het geluid moet van blues tot hard rock gaan, van ccr tot stereophonics. Met 3 pickups is heel wat moegelijk lijkt me. Wat zijn jullie ideeen hierover?
hé, zijn gitaarwinkels tot zo laat nog open!

Ten eerste : FOTO'S !

Ten tweede, Gefeliciteerd met je aankoop , mooi plankje :)

Ten derde : Teken even een simpel schematje uit met hoe je de bedrading dan wil gaan solderen. bedenk dan wel dat je moet gaan frezen om wat ruimte te gaan maken voor je pots die de volumes gaan besturen van je elementen. beeld je body in , daar nog 3 extra knoppen bij. Vind je dat het waard?Ik zou er even rustig over nadenken, zeker als het plankje net nieuw is! wil je je master volume behouden? ik zou het wel doen, dan kan je hem altijd nog in 1 keer dicht gooien!

ten vierde : Waarom koop je dan niet gewoon een andere gitaar gelijk? Als ik kijk naar hoeveel je wilt aanpassen, zou je misschien wat beter gezocht kunnen hebben naar vergelijkbare alternatieven, met wel de eisen die jij stelt aan een gitaar.

Succes , voor vragen over de volume schema's kan je altijd even PM'en!

Orpheo
21 november 2007, 00:20
wat je kan doen is per pup een volume doen, mastertone, en dan die volumes doorlussen naar de switches zoals ik ze beschreef. je bent dan wel je spin-a-split kwijt, maar met een coiltap heb je die zo weer terug. kan je gewoon je strat-tones (de strat-quack, met halshum vol en mid erbij gesplit, of andersom) en je tele-tussenstandjes (alles aan, gesplit) krijgen.

Emiel Mobron
21 november 2007, 00:52
ja dat was ook mijn idee, 1 mastertone en 3 volume, dat lijkt me qua ombouwen ook het simpelst, al heb ik daar nog niet heel veel verstand van
maar wat is spin-a-split?
en een P-94 of phat cat op de nek, is dat wat?
fotos komen trouwens later, is nu een beetje donker

bass blom
21 november 2007, 00:53
yummie, P94 :P

Orpheo
21 november 2007, 00:56
ja dat was ook mijn idee, 1 mastertone en 3 volume, dat lijkt me qua ombouwen ook het simpelst, al heb ik daar nog niet heel veel verstand van
maar wat is spin-a-split?
en een P-94 of phat cat op de nek, is dat wat?
fotos komen trouwens later, is nu een beetje donker
spin a split; daarmee kan je een humbucker splitten; je draait 'm van humbucker naar singlecoil; je hebt dus ook 'tussenstandjes' tussen humbucker en singlecoil. Ik heb liever een push pullpot, maar als je die niet hebt, of t past niet, zou ik gaan voor een spin a split; is net zo makkelijk te solderen.

Ik zou het liefst ook niet de 3 volumes 1 mastertone doen. Je raakt de weg heel snel kwijt, en eentje gebruiken als blender; ik zou 't NIET doen. Ik heb echt veel les paultjes her-bedraad, en dit is imo een van de minst succesvolle oplossingen. uit ervaring kan ik zeggen dat het door mij gestelde echt het handigst is.

een p94 of phat cat zou ik niet doen. het bromt als een malle, en qua sound ben je dan imo te beperkt. Als je een dikke lead wilt spelen op je hals, en je speelt even high gain, dan zit die brom je in de weg, en de p94 zal niet zo dik klinken als een humbucker. als je bijvoorbeeld de air norton in de hals hebt, heb je een warme, dikke smoothe tone voor dikke solo's, maar het is niet dicht gesmeerd.

Lexvandoef
21 november 2007, 01:29
Ik zou gek worden van al die keuzes, is het niet gewoon het makkelijkst om 3V + 1T en dan elke volume pot een push/pull te maken voor het splitten van de hums?

@Oprheo, ik heb je net een mailtje gestuurd over je BFG zonder te weten dat jij het was :hippie:

Orpheo
21 november 2007, 07:08
Ik zou gek worden van al die keuzes, is het niet gewoon het makkelijkst om 3V + 1T en dan elke volume pot een push/pull te maken voor het splitten van de hums?

@Oprheo, ik heb je net een mailtje gestuurd over je BFG zonder te weten dat jij het was :hippie:

ghehe, ik heb je al een mail terug gestuurd.

tja, 3v/1t kan. Ik vind dat juist te wazig. Ik heb liever 1v/1t, 2 lege pots, en dan 3 push pulls voor split.

jw009
21 november 2007, 10:17
Hej Orpheo, ik zie dat je geen gibson elementen aanraad. Wat zijn jou ervaringen hiermee?

Orpheo
21 november 2007, 12:56
ik vind ze over het algemeen verschrikkelijk slecht. de nieuwen vooral. ouwe pafjes en ouwe dirty fingers zijn geweldig, maar de nieuwe burstbuckers vooral... mijn hemel, wat slecht. neuzig, geen diepgang, geen smooth warm clean, geen krachtig geluid met de distortion... blegh.

Emiel Mobron
21 november 2007, 13:02
tja, 3v/1t kan. Ik vind dat juist te wazig. Ik heb liever 1v/1t, 2 lege pots, en dan 3 push pulls voor split.

wat bedoel je precies met wazig? dat je het overzicht verliest of geluidstechnisch?
en inderdaad gibson elementen zat ik ook naar te kijken: burstbuckers bij de nek en brug net als een gibson les paul standard en iets exotisch in het midden. de 57 custom heeft daar ook nog een burstbucker, maar dat lijkt me wat te dik.
en met 1v/1t, 2 lege pots, en dan 3 push pulls voor split, kan je dus niet volume voor iedere pickup besturen, dat lijkt mij toch wel handig

jw009
21 november 2007, 13:02
... ook de 490/498? daar hoor je meestal wel goede geluiden over.

Emiel Mobron
21 november 2007, 13:02
o je was me net voor
gibsons zijn dus niks...

cas121
21 november 2007, 13:07
dat is zo'n kwestie van smaak, de een vind het niks, de ander fantastisch.

Ik heb 3 gitaren met de 490r/498t combi en die klinken precies zoals ik het zou willen. Ga eerst eens testen voordat je zomaar aanneemt dat het niks is.

Orpheo
21 november 2007, 13:44
tja, de 490/498 set is leuk, maar niet bijzonder.

Ik vind dat, wanneer je 3 volumes hebt, je snel het overzicht kwijt raakt. Ik zou het gewoon niet doen, zoals ik al zei; ik heb in totaal 4 3pup-les pauls gehad, en ik heb er nu nog 3 over, dus tja... ik denk dat ik dan toch wel weet wat handig is, nietwaar?:)

de 57 classic (plus) is ook niet verkeerd, maar again; je betaald 120 a 150 euro per gibsonpup; ik zou liever mijn geld steken in rio grande, bareknuckle(!), voodoo, lollar...

gitaarfan
21 november 2007, 15:58
hey, ik heb ook een Black Beauty. zit er ook al een tijdje over te denken om de pups te veranderen, maar k heb geen geld en er moet eerst nog een andere versterker komen, speel over een RUK Fender FM210R. maarja, zoals elke student zo'n beetje nog ff geldgebrek.... :S en ik moet dan ook nog ff over bedrading na gaan denken tegen die tijd. moeilijk beslissen....heb er ook al es topicje over geopend, kan je misschien ook nog ff opzoeken met zoekfunctie, misschien staat er nog iets nuttigs in voor je.

succes verder