PDA

View Full Version : OOO aanraders?



Chris Winsemius
20 november 2007, 23:17
Hoi allemaal

Ondanks m'n elektrische gitaar + VERSTERKER verslaving :D vind ik het leuk om af en toe lekker akoestisch te spelen. Ik heb 'n paar leuke akoestische gitaartjes maar wil nog 'n keer 'n ok-je triple O hebben.

Hier is m'n (theoretische) wensenlijst:
24,9" schaallengte
overgang hals naar body bij 14e fret
spruce top (massief)
rosewood zij- en achterkant (lam. of massief)
rosewood toets
niet al te brede hals/topkam
(element/mic/piëzo mag maar moet goed/naturel klinken)
Prijs-range onbekend...

Ik ben zeer benieuwd naar alle OOO-ervaringen en -bezitters alhier. Bvd voor jullie input!

Picker
20 november 2007, 23:58
De Martin 16 serie is erg goed, en redelijk betaalbaar. Zijn alleen niet van palissander, maar mahonie. De 00016gt kost ongeveer 1400€, voor electronica komt daar nog zo'n 500€ bij. Je zou dus misschien beter zelf iets in kunnen zetten (actieve i-beam?), houd je ook de gitaar gaaf.

http://www.muziekhandeljoosten.nl/contents/nl/d212.html

Voor dat geld was het de beste gitaar die ik ooit gehad heb. Echt heel erg goed.

(Hee, wat schreef ik nu dan? Martin? ;))

dadgad
21 november 2007, 00:35
Hallo,

De Martin 16-serie is inderdaad leuk spul - met een aantal uitschieters naar
boven :satisfie:
Heb net zelf een "slightly used" OMC-16E in de maple uitvoering aan de
verzameling toegevoegd - "erg" leuk speelgoed, en met goede electronica
(Fishman Ellipse Blend, dus piezo + microfoon, en bediening in het klankgat
dus geen gaten in de kast).
En er bestaat dus ook een OOOC-16GTE, maar die is alleen in de Premium
(mahonie) en Aura (palissander) versies leverbaar, terwijl de OMC er ook is in
koa en dus maple.

Ik kan mij dus met een gerust geweten bij Picker aansluiten: de Martin
16-serie zijn echt aanraders.

Greetz,

Han.

chris c
21 november 2007, 09:58
Een Martin 000 van de 16-serie heeft wel niet de kortere mensuur zoals TS vraagt. Daarvoor moet je naar de standaard serie gaan, bv. de 000-28.

Santa Cruz heeft een hele mooie en goede palissander OM met korte mensuur (OMS heet dat bij hen). Is wel boven de 3000 euro... Maar persoonlijk hou ik meer van een OM met standaard (lange) mensuur.

--=HANS=--
21 november 2007, 10:23
Ik heb een paar jaar geleden met een mazzeltje voor weinig een OOO28EC kunnen kopen. Tegen de normale prijs had ik het zeker niet gedaan en de handtekening van Clapton op de hals had voor mij ook niet gehoeven. De bouwkwaliteit is in vergelijk met bijv. mijn Lowden echt minder en er zit nogal wat kunststof in verwerkt. De gitaar was indertijd nog zo vers dat de lak net niet meer plakte en ik dus het eerste jaar met enige regelmaat de boel moest reinigen omdat de hals te stroef werd.
Toch is het op dit moment mijn favoriete gitaar, hij klinkt steeds beter of ik leer er mee om te gaan, het is maar net hoe je het bekijkt. Het kleine maatje met de platte kast en de kortere mensuur maken hem erg comfortabel en voor mij de ideale bankhang gitaar maar boven alles, ik vind hem geweldig klinken. Het is moeilijk te omschrijven maar er zit iets in het geluid wat mij heel erg aanspreekt.

Succes met je zoektocht!

Groet, Hans

freekick
21 november 2007, 10:50
Hier is m'n (theoretische) wensenlijst:
24,9" schaallengte
overgang hals naar body bij 14e fret
spruce top (massief)
rosewood zij- en achterkant (lam. of massief)
rosewood toets
niet al te brede hals/topkam.......

Je beschrijft z'n beetje mijn Martin 00028. (standaard)
Geweldige gitaar . Ik heb hem iets meer dan 1 jaar en
spelen is alleen maar plezier.
Geluid was goed en wordt steeds beter.
Prijs is hoog (Nederland)en ook ik had hem misschien niet gekocht als ik de volle mep had moeten betalen... Misschien ook wel hoor!
Als je het aandurft om hem b.v. uit de BRD te laten komen kan dat heel
veel geld schelen.

Niet iedereen hier is even enthousiast over Martin. Ik wel dus.

Prijsklasse lager ? dan zou ik denken aan Ayers en Blueridge.

Laser
21 november 2007, 11:41
http://www.muziekhandeljoosten.nl/contents/nl/d212.html

Voor dat geld was het de beste gitaar die ik ooit gehad heb. Echt heel erg goed.

(Hee, wat schreef ik nu dan? Martin? ;))

LOL@picker, wat zullen we nu krijgen????? Een martin, getaylord voor Picker.

greencharlie
21 november 2007, 13:29
wat is dat nu weer bij Martin?
In die 16 serie zie ik: mahonie en sapele kanten; ebbenhouten en micarta bruggen/toetsen; cederhouten en hardhouten halzen.

Wat een soep.

Wat voor geluid geeft een ceder hals eigenlijk?

greencharlie
21 november 2007, 13:44
ja, ik wil ook wel zoiets met korte mensuur, concert of grand auditorium, liefst wel mahonie achterkant en ebben toets, niet te brede hals.
Furch vintage OM is fantastisch, maar langere mensuur, wel maar 43 breed.
Bij blueridge vindt je ook wel zoiets.

Overtijd een fender made in China tegengekomen. Leek wel in dezelfde fabriek als blueridge en chinese guild gemaakt: geen laknaad tussen hals en body, alsof heel de gitaar in een bad vernis is gedompeld geweest.
Zou het lakken vd gitaar in 1 geheel prijsdrukkend kunnen zijn?

marieke10
21 november 2007, 17:13
Hoi allemaal

Ondanks m'n elektrische gitaar + VERSTERKER verslaving :D vind ik het leuk om af en toe lekker akoestisch te spelen. Ik heb 'n paar leuke akoestische gitaartjes maar wil nog 'n keer 'n ok-je triple O hebben.

Hier is m'n (theoretische) wensenlijst:
24,9" schaallengte
overgang hals naar body bij 14e fret
spruce top (massief)
rosewood zij- en achterkant (lam. of massief)
rosewood toets
niet al te brede hals/topkam
(element/mic/piëzo mag maar moet goed/naturel klinken)
Prijs-range onbekend...

Ik ben zeer benieuwd naar alle OOO-ervaringen en -bezitters alhier. Bvd voor jullie input!


Had vandaag nog 3 nieuwe Blueridge gitaren in mijn handen. Dit waren wel de massieve uitvoeringen dus vanaf ongeveer 800 euro. Los van de wat inferieure stemmechanieken (is te vervangen). Vraag ik me af of een Martin van 1400 euro hier nog serieus tegengas kan geven.
Vooral de pre-war uitvoering heeft hele serieuze martin eigenschappen en klinkt erg goed.
Ik zal ze dus zeker testen als ik jouw was.

Ik heb een paar hele goede martin's maar die zijn een stuk ouder. Bij de nieuwe exemplaren onder de 3000 euro zet ik grote vraagtekens.

marieke10
21 november 2007, 17:39
Ik zie net dat rudi bults er 3 heeft staan (marktplaats) pallisander en een iets breder toets 44,8 mm.

Chris Winsemius
22 november 2007, 23:30
Zijn die Blueridges ook te vinden in winkels rond Utrecht?

Nog andere 000-tips qua merken?

Dweezman
23 november 2007, 10:03
Inmiddels veel geleerd op dit forum, maar dan nu toch de nOOOb-vraag: wat is OOO? ;-)

oor-technisch ontzettend ongeëvenaard?

chris c
23 november 2007, 10:13
000 is een maat, geeft de grootte van de klankkast aan. Komt van Martin, die hun gitaren een nummer gaf per maat. Hoe hoger het nummer, hoe kleiner de gitaar. Ergens in de 19de eeuw was 1 de grootste maat. De gitaren werden echter alsmaar groter, toen werd 0 de grootste, daarna 00, en ten slotte 000 (jaren 1920-1930). Tegenwoordig wordt 000 als een vrij kleine gitaar beschouwd, omdat er daarna nog grotere modellen gemaakt werden, die je tegenwoordig het meest ziet (dreadnoughts, jumbo's,...)

Dweezman
23 november 2007, 10:32
Okay, dank voor je uitleg! Chris zoekt dus eigenlijk een -2 model ;-)

Einzeln
23 november 2007, 12:42
Ik heb een m36.
http://www.zzounds.com/item--MRTM36 hier zeggen ze dat het een 0000 is.
http://www.elderly.com/new_instruments/items/M36.htm
Een leuk tokkel instrument uit '79. Ik speel er overigens veel accoorden werk op. Die bleuridge heeft er heel veel van weg trouwens. I zou zelf graag een Piet Visser willen hebben, die maakt zo'n 12fretter met een lekkere brede hals voor mijn worstenvingers.

sanderz
23 november 2007, 21:59
Met betrekking tot de mechanieken van Blueridge naar aanleiding van wat Marieke opperde:


Los van de wat inferieure stemmechanieken (is te vervangen)

Wat er precies inferieur aan is, is mij volslagen onduidelijk. Ze zijn open, maar functioneren eerste klas.

Succes verder!

Einzeln
28 november 2007, 18:14
Nog een suggestie:

Furch OM-34 SR
http://www.voxhumana.nl/furch/index.php?option=com_content&task=view&id=61&Itemid=38

johantipker
28 november 2007, 21:33
Hoi allemaal

Ondanks m'n elektrische gitaar + VERSTERKER verslaving :D vind ik het leuk om af en toe lekker akoestisch te spelen. Ik heb 'n paar leuke akoestische gitaartjes maar wil nog 'n keer 'n ok-je triple O hebben.

Hier is m'n (theoretische) wensenlijst:
24,9" schaallengte
overgang hals naar body bij 14e fret
spruce top (massief)
rosewood zij- en achterkant (lam. of massief)
rosewood toets
niet al te brede hals/topkam
(element/mic/piëzo mag maar moet goed/naturel klinken)
Prijs-range onbekend...

Ik ben zeer benieuwd naar alle OOO-ervaringen en -bezitters alhier. Bvd voor jullie input!


Beste Chris,

Geef een ram op een goeie western met nieuwe snaren ... en hij rockt! ooohmp sag enz. als een paar rinkelende buizen...

Bij Martin betaal je voor mijn gevoel idd meer voor de naam...

Ik zie hier soms geweldige gitaren van het merk Ayers voorbijkomen...

http://www.ayersguitar.com/front/bin/home.phtml

Buzz
28 november 2007, 22:31
Nog een suggestie:

Furch OM-34 SR
http://www.voxhumana.nl/furch/index.php?option=com_content&task=view&id=61&Itemid=38

Is zeker een goede suggestie!! Ik bezit er zelf één, het is een geweldige gitaar.

Her is alleen wel een echte OM, met andere woorden: een "gewone" mensuurlengte. Een echte 000 heeft de korte (24.9 ") mensuurlengte en ik geloof dat TS dat specifiek bedoelde.

Mattia
29 november 2007, 10:55
Waverly, dan Gotoh, dan Grover, zou ik zeggen. En dan wellicht ook Schaller (maken die uberhaupt veel open-back tuning machines?)

Buzz
29 november 2007, 11:09
Op mijn OM34 SR zitten dus Gotoh Waverly-style stemmechanieken.

Waarmee smeer ik die dingen en in welke frequentie moet ik dat doen?

--=HANS=--
29 november 2007, 11:28
OP mijn OOO-28 zitten ook Gotoh mechanieken en die bevallen uitstekend. Ik heb ze nog nooit gesmeerd en volgens mij is dat ook helemaal niet nodig. Aan bijna ieder smeermiddel wat je gebruikt blijft vuiligheid plakken.