PDA

View Full Version : Iemand ervaring met de Fender S1 switch ?(serieschakeling voor pickups)



The red Strat.
20 november 2007, 21:23
ik heb een fender am vintage '62 strat en ik vind dat hij voor sommige dingen nogal dunnetjes klinkt. ik dacht direct aan de emerican deluxe strat waar zo'n S1 switch opstaat. (eigelijk gewoon een 'fancy name' voor de elementen in serie te zetten denk ik ?)
op ebay heb ik al een 'kit' gevonden van die switching die ik (neem ik aan) gewoon zonder problemen kan installeren op mn strat.

(voor de mensen die niet weten waar ik het over heb: clicky (http://www.fender.com/products/s1/) )
nu is de vraag, heeft iemand ervaring met die switch (eigelijk dus ervaring met strats die ermee uitgerust zijn), zoja graag je mening :)

een ook mening over het inbouwen van dat ding op mn strat (dingen zoals 'mwa de stock strat is al veelzijdig genoeg', 'je zal het na verloop van tijd saai vinden', 'ik zou het niet doen, zo'n vintage reissue strat moet je stock laten', zo dingen :) )

alvast bedankt 8)

Kim Wilson
21 november 2007, 08:00
Ik heb de S-1 schakeling op mijn Tele. Dat is toch dat je kunt schakelen tussen parallel en in serie? Ik heb er namelijk nog een knopje bij waarmee ik de boel ook nog uit fase kan schakelen.

Het mooie van het in serie schakelen is dat je gitaar meer output krijgt. Je kunt het dus gebruiken als kleine boost, voor de momenten dat je net effe iets harder moet. Voor het standaard gehalte van je gitaar zou ik me niet zoveel zorgen maken, je ziet er immers bijna niks van.

iWishmaster
21 november 2007, 16:04
Ik heb een fender deluxe HSS (dus humbucker in de brugpositie) met S-1 switching. Ik vind het werkelijk een geweldige uitvinding.

De mogelijkheid om de humbucker te splitten en om de neck en middle pickup in serie te zetten maakt het een erg veelzijdige gitaar. Distorted klinkt ie ineens een heel stuk voller en warmer dan ik van een strat gewend was en clean kun je heel wat variatie met de verschillende schakelingen met alle 3 pickups maken.

Al met al is het erg leuk speelgoed en t zal wat meer warmte en meer output geven, maar t zal nooit een goeie humbucker vervangen.

The red Strat.
21 november 2007, 16:44
Ik heb de S-1 schakeling op mijn Tele. Dat is toch dat je kunt schakelen tussen parallel en in serie? Ik heb er namelijk nog een knopje bij waarmee ik de boel ook nog uit fase kan schakelen.

Het mooie van het in serie schakelen is dat je gitaar meer output krijgt. Je kunt het dus gebruiken als kleine boost, voor de momenten dat je net effe iets harder moet. Voor het standaard gehalte van je gitaar zou ik me niet zoveel zorgen maken, je ziet er immers bijna niks van.
uit fase ? wat doet dat dan met de klank, wat zijn daar de voordelen (en nadelen ?) van ?


Ik heb een fender deluxe HSS (dus humbucker in de brugpositie) met S-1 switching. Ik vind het werkelijk een geweldige uitvinding.

De mogelijkheid om de humbucker te splitten en om de neck en middle pickup in serie te zetten maakt het een erg veelzijdige gitaar. Distorted klinkt ie ineens een heel stuk voller en warmer dan ik van een strat gewend was en clean kun je heel wat variatie met de verschillende schakelingen met alle 3 pickups maken.

Al met al is het erg leuk speelgoed en t zal wat meer warmte en meer output geven, maar t zal nooit een goeie humbucker vervangen.
dus als ik het goed begrepen heb zou je het me zeker aanraden om te installeren ?

ook een eventuele mening over het misschien beter stock laten van mn strat ?
(ik twijfel hier nogal aan omdat ik al een paar keer meningen gelezen heb die zijden dat zo'n vintage RI strat modificeren zonde is van de gitaar...
Of moest het later ooit een collectors item worden of een zeer gewilde gitaar (wat ik zeer sterk betwijfel hoor))

Kim Wilson
21 november 2007, 17:18
uit fase ? wat doet dat dan met de klank, wat zijn daar de voordelen (en nadelen ?) van ?



Geen voordelen eigenlijk. Je geluid wordt er dunner door. In serie en uit fase klinkt als de middengolf op de radio.

The red Strat.
21 november 2007, 19:11
ohw... haha, ik neem aan dat die er dus al standaard opzat ? (switch om uit fase te zetten)

nu een misschien domme vraag, maar als het geen voordelen heeft, waarom staat die knop dan in godsnaam op die gitaar ? kan je het toch gebruiken voor sommige dingen ??

Kim Wilson
22 november 2007, 09:05
ohw... haha, ik neem aan dat die er dus al standaard opzat ? (switch om uit fase te zetten)

nu een misschien domme vraag, maar als het geen voordelen heeft, waarom staat die knop dan in godsnaam op die gitaar ? kan je het toch gebruiken voor sommige dingen ??
Ja, die zat er idd standaard op. Ik wou deze gitaar hebben, en dat knoppie kwam erbij. Het zit me niet in de weg en het valt ook niet op. Dus ik vind het wel best. En misschien kan ik het ooit nog wel eens gebruiken voor een introotje of zo. :)

Ik zou hem later misschien ook nog wel eens kunnen gebruiken om een eventuele HB in SC-formaat te splitten. Maar eens kijken of dat een optie is.

AoDf
22 november 2007, 12:06
Ik heb ook diezelfde Tele als Kim Wilson. Ik gebruik die uit fase optie vaak als ik country achtige nummers meespeel van Johnny Cash ofzo, of nummers die acoustisch zijn opgenomen, meespeel. Ik vind het anders net iets te vol en aanwezig klinken. Uit fase krijg je een beetje scooped achtig geluid, beetje nasaler.

Kim Wilson
22 november 2007, 12:11
Johnny Cash moet op het brugelement, over een cleane Fender buizenbak. :)

AoDf
22 november 2007, 12:14
Johnny Cash moet op het brugelement, over een cleane Fender buizenbak. :)

Hehe laat nou net mijn Blues Junior in storing staan helaas.. Van de "uit fase - in serie" ben ik niet gecharmeerd overigens.

Kim Wilson
22 november 2007, 12:17
Hehe laat nou net mijn Blues Junior in storing staan helaas.. Van de "uit fase - in serie" ben ik niet gecharmeerd overigens.
Nee, ik ook niet. Misschien leuk voor een introotje, maar het is meer een gimmick.

Heb je Cash al gespeeld op het brugelement? Dat is juist dat schelle wat je nodig hebt.

AoDf
22 november 2007, 12:25
Nee, ik ook niet. Misschien leuk voor een introotje, maar het is meer een gimmick.

Heb je Cash al gespeeld op het brugelement? Dat is juist dat schelle wat je nodig hebt.


Nee niet echt geprobeerd, niet echt bewust dan. Voor die (gedempte) noten van Luther Perkins zal het zeker wel ok zijn, maar als je ook de slag van cash gaat doen is het te schel denk, of niet? Speel zowiezo weinig over brugelement, ook op mijn strat niet, alhoewel ik de brug van Tele wel bruikbaarder vind, is niet te vergelijken. Stond ervan te kijken hoeveel ballen zo'n tele heeft. De strat is vrij lief vergeleken met de tele, maar wel warmer.

Kim Wilson
22 november 2007, 12:28
De slagpartij wordt door Cash zelf gespeeld op een akoestische gitaar met een stuk papier tussen de snaren. Dat is dus meer een percussie-instrument.

Een Strat klinkt veel dunner dan een Tele. Een Tele heeft dikke power, in your face.

Een Tele moet je trouwens mishandelen op het brugelement. Vooral die Baja, die vráágt erom om op zijn flikker te krijgen. Lekker R&R rammen, Status Quo all the way!! :rockon:

AoDf
22 november 2007, 13:33
De slagpartij wordt door Cash zelf gespeeld op een akoestische gitaar met een stuk papier tussen de snaren. Dat is dus meer een percussie-instrument.

Een Strat klinkt veel dunner dan een Tele. Een Tele heeft dikke power, in your face.

Een Tele moet je trouwens mishandelen op het brugelement. Vooral die Baja, die vráágt erom om op zijn flikker te krijgen. Lekker R&R rammen, Status Quo all the way!! :rockon:

Haha ok ik zal wat minder lief voor 'm zijn dan. Ff kieken wat dut doet, zal ook ff vaker met brugelement gaan spelen, en met de toonknop. Dat ding is veelzijdig zat

The red Strat.
23 november 2007, 17:06
Hehe laat nou net mijn Blues Junior in storing staan helaas.. Van de "uit fase - in serie" ben ik niet gecharmeerd overigens.
wat vind je er niet zo goed aan ? (bedoel ik vooral 'in serie' mee)

AoDf
23 november 2007, 18:15
wat vind je er niet zo goed aan ? (bedoel ik vooral 'in serie' mee)

Ik vind de "in serie - in fase" stand wel goed. Het geluid wordt dan harder en vetter. Beetje alsof je een boostpedaal intrapt.

De stand "in serie - uit fase" vind ik slecht klinken. I.p.v. harder wordt het geluid stuk zachter en heel dun. Nutteloze optie vind ik.

Kim Wilson
23 november 2007, 20:44
Yep. Die in-serie-uit-fase geeft echt een oud transistorradiootje-geluid. Leuk voor sommige dingetjes misschien, maar doorgaans niet echt bruikbaar.

The red Strat.
24 november 2007, 13:23
Ik vind de "in serie - in fase" stand wel goed. Het geluid wordt dan harder en vetter. Beetje alsof je een boostpedaal intrapt.

De stand "in serie - uit fase" vind ik slecht klinken. I.p.v. harder wordt het geluid stuk zachter en heel dun. Nutteloze optie vind ik.
ah zo bedoel je. ik had je eerst verkeerd begrepen :)

ok, bedankt voor al de meningen mensen !
dus het algemeen oordeel is "ga ervoor!" ?

iWishmaster
26 november 2007, 20:41
ah zo bedoel je. ik had je eerst verkeerd begrepen :)

ok, bedankt voor al de meningen mensen !
dus het algemeen oordeel is "ga ervoor!" ?

Ik zou zeggen, ga ervoor inderdaad. Je gitaar zal er nooit slechter van worden denk ik zo. Het is onopvallend, makkelijk ongedaan te maken en als je het niet wilt gebruiken .. doe je dat ook gewoon niet. Ik zou ervoor zorgen (maar dat zal vast ook in die tutorial staan) dat wanneer het knopje niet ingedrukt is, alles in standaard 'strat'-opties staat, daar kun je nooit mee de fout ingaan. Met de rest kun je zelf experimenteren, maar Fender zal de settings wel getest hebben en niet zomaar willekeurig wat hebben gedaan dacht ik zo.

Mijn strat gaat binnenkort ook onder de werkbank om ook alleen de splitted brigde humbucker stand toe te voegen, want Fender heeft om de 1 of andere reden maar 9 opties gemaakt waar er 10 mogelijk zijn met het s-1 systeem...