PDA

View Full Version : Afwerking van mijn pedalenvloer



Pagina's : [1] 2 3 4

Valoosj
20 november 2007, 21:20
je leest het goed ja, mijn pedalenvloer. Een koffer ben ik nog niet aan toe want ik weet nog niet welke afmeting hij gaat hebben. Momenteel schat ik 1m op 50cm.

uiteindelijke opstelling ervan zal de deze worden.
http://i69.photobucket.com/albums/i45/Valoosj/board-2.jpg
l-r, b-o: Boss DD-6, EHX Holy Grail, Ibanez PH-10, DIY tremulus lune, EHX Small Clone, Boss BF-2, Boss TU-2
DIY Loop, DIY Looper, DIY Volumepedal, DIY SHO, DIY Nijboertje, Vox wah, Dunlop Heil Talkbox, Amp footswitch, DIY A/B met buffer.

Dat kleine vierkantje wordt een 4in1 overdrive. Deze ga ik vullen met overdrives van RunOffGroove. Namelijk de May Queen, Odie, Thor en de Tube Reamer. 1 stompswitch, en een draaiknop om te kiezen welke van de 4 ik gebruik.

De Tremulus Lune is die van 4ms, en er komt een sawtooth mod op.
De Loop pedaal heeft al een eigen topic hier, dus daar komt er meer...

De volumepedaal, Tremulus Lune, 4in1 overdrive en de A/B met buffer worden in deze topic beschreven terwijl ik ze bouw. Natuurlijk met foto's en plannen, of links van plannen.

Het Nijboertje gaat ook in een nieuwe behuizing, eentje die geëtst wordt.

De case zal voor een andere keer zijn, wanneer er weer geld is. De spullen worden bij musikding gekocht, en ik betaal die waarschijnlijk morgen. Hopelijk blijft Klaus goed zijn job doen en krijg ik de spullen snel binnen.
Er zitten al meteen goede Neutrikpluggen bij, en ik heb al mogami kabel, dus nog even en ik heb een serieus pedalenbord.

Hier de vloer in huidige toestand.
http://i69.photobucket.com/albums/i45/Valoosj/DSC01407.jpg

Arts
20 november 2007, 21:43
geld teveel :P?

Valoosj
20 november 2007, 21:46
nee hoor. ben gewoon een arme student die al 4 jaar in het weekend werkt. Ik drink mijn geld niet op zoals andere, dus ik kan het in mn gear steken.
en zoals de andere gitarist van mn band zegt, ik zal een pedalenhoer zijn zeker :D

Arts
20 november 2007, 21:49
ik denk dat pedalenhoer te zacht is uitgedrukt :P

ponq
21 november 2007, 00:00
FX Junky! haha, ziet er goed uit.

Maar wat ga je nu precies doen? Een plank zoeken voor onder je pedalen?

Valoosj
21 november 2007, 00:04
eens ik weer geld heb ga ik een koffer bouwen, zo een echte profi roadcase. maar dat kost ook weer 170 eurotjes, dus dat moet even wachten. eerst alles bouwen

Lexvandoef
21 november 2007, 00:48
wow, grote collectie valoosj. Weet je zeker dat je dat allemaal mee wil slepen als je een gig heb? Lijkt mij nogal onhandig (ach moet ik zeggen met mijn dual amp rig :satisfie: )

Valoosj
21 november 2007, 01:03
Eens het in een koffer zit is dat geen probleem. Met 2 man vastnemen, achteraan 7 kabels in de patchbay en klaar.

JeroenSchaaf
21 november 2007, 06:55
Hoe ga je de pedalen vast zetten dan?

Mooie pedaaltjes :)

Valoosj
21 november 2007, 12:00
de bodem van de koffer wordt bedekt met klitteband, en de pedalen krijgen langs onder ook een laagje, en zo kan ik ze dan nog verzetten wanneer ik wil. die fietskettingdingen zie ik niet zo zitten

Valoosj
3 december 2007, 20:07
om niet constant Ponq zijn fx draadje te vervuilen, ga ik mijn werk toch maar hier verder houden.
Vanavond voor de derde keer getracht de toner over te zetten op de printplaat, weer niet zo schitterend gelukt, maar het gaat elke keer beter. Morgen laatste poging voor ik dus aan ponq vraag om het af te drukken op degelijk papier.

Omdat het beter blijkt te lukken met kleine stukjes ga ik ook morgen per effect de plaatjes strijken, niet zoals nu dat er 2 of 3 effecten op hetzelfde plaatje zitten.

Hier het resultaat van vanavond. De toner is er op sommige plaatsen nog afgekomen toen ik het papier verwijderde. Niet lang genoeg gestreken vermoed ik

http://i69.photobucket.com/albums/i45/Valoosj/DSC01430.jpg

ponq
3 december 2007, 21:20
Mocht het nog steeds niet goed lukken, dan kun je iig wel stellen dat je het echt geprobeerd hebt :)

(Kvond trouwens niet dat je 'mijn' topic vervuilde hoor, tpaste er op zich prima in)

je hebt PM terug

B_2_the_a
3 december 2007, 21:33
tjah
ik vind fx junky wel mee vallen hoor, gewoon alle pedalen die je hebt op een plank :)
Ben ik zelf ook mee bezig (eerst ff wachten op cash voordat ik aan de slag ga + topic maak).....

Valoosj
3 december 2007, 22:21
Mocht het nog steeds niet goed lukken, dan kun je iig wel stellen dat je het echt geprobeerd hebt :)

(Kvond trouwens niet dat je 'mijn' topic vervuilde hoor, tpaste er op zich prima in)

je hebt PM terug

De mail is verzonden ;)

ponq
3 december 2007, 22:25
Helemaal vanuit Belgie ...duurt blijkbaar lang... is nog niet binnen ;)

Valoosj
3 december 2007, 22:29
bij je ongewenste post mss? het is via hotmail verzonden

ponq
3 december 2007, 22:32
ah hotmail duurt soms wel wat langer. Als ik niks krijg hoor je t wel.

Valoosj
4 december 2007, 16:11
en nu ben ik het beu. bijna 3 uur bezig geweest met poging 4 en 5 om de printjes goed te krijgen. weer niet goed genoeg naar mn zin. En nog eens afschuren zie ik echt niet meer zitten. Morgen maar nieuwe koperplaatjes halen, en wachten op de post van Maastricht :D (en ja, ik kijk nu zo :satisfie: naar jou A.)

ponq
4 december 2007, 16:14
Waar haal je de tijd vandaan zeg :P

Ik zal de prints vanavond voor je maken en morgen opsturen. Dan heb je ze vrijdag/zaterdag.

Valoosj
4 december 2007, 16:17
Tijd maken :)
Ik heb je net 2 maal gemaild , 1 ervan moet de juiste zijn met bijlage.

en nu maar eens een boek gaan vastnemen :sneaky:

Valoosj
4 december 2007, 21:54
Ponq, bij deze bedank ik je nogmaals voor je hulp :)


Om even alles op te sommen wat er gebouwd gaat worden met die printjes die je zag voorbijkomen :
-t Nijboertje krijgt een nieuwe behuizing, die ik ga etsen. Dan is ie mooi gepolijst, met zwarte letters enzo.
-een 4-in-1 overdrive, deze komen allemaal van RoG. De MayQueen, Thor, Odie en Tube Reamer zullen hier inzitten. De Box of Rock is er ook nog bijgegeven door Ponq, dus het kan zijn dat die nog gewisseld wordt met een van de andere hier. 1 switch wordt gebruikt om te bypasse, en een draaiknop om te kiezen welke overdrive.
-Een volumepedaal, waarvoor ik de behuizing al van Bicky gekocht heb. Dit was een oude Hendrix wah.
-De Tremulus Lune met sawtooth mod
-Een nieuwe A/B met een ingebouwde buffer
-De Payback loop pedaal, beetje vergelijkbaar met de lo fi loop junky van zvex, maar zonder vibrato

Eens deze allemaal gemaakt zijn komt er wss een bestelling binnen om pedalen voor vrienden enzo te bouwen(momenteel is dat elke pedaal voor de andere gitarist van mn band, maar hij wil eerst wat testen met de mijne, en t Nijboertje voor mn oude gitaarleraar die dat de lekkerste drive in jaren vond). t geld dat ik daarmee verdien zal dan dienen voor een GROTE koffer voor alle pedalen
De bouw daarvan zal uiteraard ook hier volledig beschreven en getoond worden, want het wordt niet zomaar een bakje waar ik alles in smijt.

ponq
4 december 2007, 22:00
oke, wtf. Ik ben de payback vergeten. Ik zie m ineens in je lijstje staan... het pedaal waar t in 1e instantie omging. handig van me...

ma goed, zullen we eerst eens kijken hoe t etsen gaat met mijn prints? Als t goed gaat stuur ik je payback gewoon nog toe. Of wou je als 1e beginnen met de payback?


Sorry!

Valoosj
4 december 2007, 22:02
geen probleem. ik ging nog even wachten tot jij hem werkend kreeg. ik heb genoeg om te bouwen, dus ik begin wel met iets anders ;)

ponq
4 december 2007, 22:06
ok relax!

Je hebt ook nog een phaser he. Succes iig! Ik ben benieuwd.

Valoosj
4 december 2007, 22:15
die komt als laatste, en das voor de andere gitarist van mn band. mij zomaar pedalehoer noemen, komt ie niet mee weg!

ponq
4 december 2007, 22:18
die komt als laatste, en das voor de andere gitarist van mn band. mij zomaar pedalehoer noemen, komt ie niet mee weg!
Ha! Terecht! Maak anders een phaser met een wireless bediening, zodat jij ongemerkt de phaser aan kan passen terwijl hij speelt :P

ponq
6 december 2007, 08:34
Met een beetje geluk komen de printjes vandaag bij je aan. Lig je al bij de brievenbus te wachten? :D

Valoosj
6 december 2007, 12:36
ik zit nu op school. hopen maar dat er straks ook een briefje van de postbode in de bus zit dat mijn pakket van musikding aangekomen is, anders heb ik dat pas na het weekend :sneaky:

Nitefly7
7 december 2007, 12:35
je leest het goed ja, mijn pedalenvloer. Een koffer ben ik nog niet aan toe want ik weet nog niet welke afmeting hij gaat hebben. Momenteel schat ik 1m op 50cm.


100x50... als je daar nog 'n kist omheen trekt, zou ik toch iets vaker naar de sportschool gaan ofzo..
mijn 70x40, volledig geladen was al 'n feest om te slepen... het was wel te doen, maar tussen barkrukken door maneouvreren in kleinere café's, of zelfs bij het uitladen van je auto (Audi80 kofferbak past precies om m'n pedalboard)... niet altijd even praktisch.. ik zou de pedalen gewoon hutjemutje naast mekaar zetten, met wat lekker flexibele/dunne patchkabeltjes, dan heb je niet zoveel ruimte nodig...

geen kritiek, maar 100x50 is gewoon echt groot!

B_2_the_a
7 december 2007, 13:00
geen kritiek, maar 100x50 is gewoon echt groot!


valt mee hoor :)
Ligt eraan wat voor werk je doet, als je een kantoor pikkie ben is het gewicht te veel jah !!!!

Tijdens het tekenen en rekenen schat ik dat mijn pedalboard 1,50 bij 0,50 wordt.. meters.... Maar hij komt niet mijn kamer uit (thuisboardje)

Nitefly7
7 december 2007, 14:03
valt mee hoor :)
Ligt eraan wat voor werk je doet, als je een kantoor pikkie ben is het gewicht te veel jah !!!!

Tijdens het tekenen en rekenen schat ik dat mijn pedalboard 1,50 bij 0,50 wordt.. meters.... Maar hij komt niet mijn kamer uit (thuisboardje)

1,50 bij 0,50 is gewoon bijna even groot als.. ikzelf (nouja, kben 1.74/.75 ofzo)

het ging me ook niet helemaal om 't gewicht, maar de grootte + gewicht..
alles dat groter is dan 'n gitaarkoffer vind ik nogal log en onhandig in cafeetjes of kleinere podia..

natuurlijk als je ruimte hebt om BTBAM (TGP-forumlid) of John Petrucci of Robert Fripp dingen op te bouwen; go your gang !

een pedalboard + keyboardtas zonder schouderband, alleen 'n l*llig handvatje, en dan bijna 20+kg aan pedalen, dat was niet echt fijn lopen door 'n café of vanaf verafgelegen parkeerplaatsen, als je ook nog 25+ kg aan versterker en 2 gitaren in stevige gigbags op je rug hebt..

het is misschien wel 'te doen', maar het is natuurlijk niet wenselijk om ieder optreden met 60+ kg bepakking in 1 keer naar 'n cafeetje te wandelen ..

Nielsje
7 december 2007, 14:34
het is misschien wel 'te doen', maar het is natuurlijk niet wenselijk om ieder optreden met 60+ kg bepakking in 1 keer naar 'n cafeetje te wandelen ..

Als je net als ik een bandje speelt, dan moet je zangeres natuurlijk ook wat te doen hebben he? :)
Bovendien, wie zegt dat je alles in 1 keer moet doen?
Of is je speelstijl zo beroerd dat je halsoverkop alles in een keer moet meenemen en rennen?! :hippie:

Valoosj
7 december 2007, 15:59
http://i69.photobucket.com/albums/i45/Valoosj/DSC01423.jpg
Hier geraakt mijn bordje wel in denk ik :satisfie:

En die 1m is gewoon een schatting. In de eerste post zie je alle pedalen zoals ze gaan liggen, natuurlijk zo dicht mogelijk bij elkaar. En ik ben geen one man show, dus bandleden genoeg die mee mogen slepen :D

@ Ponq : Printjes zijn binnen, zo meteen het strijkijzer aanzetten...

Swan
7 december 2007, 16:12
maareh, watvoor muziek maak je eigelijk?
de enige bands die ik ken met zoveel pedalen zijn ambient of psychedelische dingen...

Renin
7 december 2007, 16:59
maar....wanneer zien we het "plankje" af is de grote vraag :D

en komen er ook wielen onder? Lijkt me wel:

wielen eronder, deksel erop, topje van je amp erop, trekhaak eraan, speakerkast eraanhaken, gitaren op je rug en je rijdt zo in 1 keer naar je bus :satisfie:

...vergeet niet je hand uit te steken als je afslaat!

Valoosj
7 december 2007, 17:21
maareh, watvoor muziek maak je eigelijk?
de enige bands die ik ken met zoveel pedalen zijn ambient of psychedelische dingen...


Wat wij maken kan je niet onder 1 noemer zetten. Ik luister heel graag naar The Mars Volta (lekker experimenteel, heeft ook hopen pedalen) Tool, Alice in Chains, Pearl Jam, progrock,... en dat heeft allemaal wel om de beurt wat invloed op onze muziek.

Al die bands hebben bepaalde lekkere sounds, en daarvan heb ik de laatste 3 jaren zowat bepaalde sounds proberen te benaderen door pedalen te kopen en bij te houden. Flanger komt bv door Tool, Chorus wat door nirvana en bepaalde intro's van Metallica, phaser is dan weer door een bevriende rockgroep die de PH-10 van ibanez veel gebruiken, die prijkt dus ook op mn bordje, want klinkt gewoon heerlijk. Verder kan overdrive en wah natuurlijk niet ontbreken. Delay hoef ik geen uitleg bij te geven zeker... DE solo van brighton rock at wembley en zoveel andere coole dingen die je ermee kan doen.

De rest van de pedalen zijn dingen die ik vond dat niet mochten ontbreken, of gewoon leuk om mee te experimenteren.


@ Revin: lol :D en het zal nog wel enkele maanden duren alvorens de plank af is. Ik heb binnenkort examens, dus niet altijd veel tijd om verder te werken.
Er komen btw GEEN wielen onder, anders vliegt mn kist het publiek in terwijl ik lekker geef op de wah. Misschien een idee voor HellsbellsNL, die wou een vliegende koffer.


Zonet de prints voorbereid op het etsen, dankzij Ponq had ik op een uurtje een goede toner overdracht.

http://i69.photobucket.com/albums/i45/Valoosj/DSC01431.jpg

Het lijkt nu wel alsof er een laagje op de prints zit, zoals je kan zien op de volgende foto

http://i69.photobucket.com/albums/i45/Valoosj/DSC01432.jpg
Even met een afwasspons hierover ofzo?
En hoe moet ik kleine foutjes bijwerken waar de toner niet overgegaan is? Kan dat met een alcoholstift?

ponq
7 december 2007, 17:35
Ah ze zijn er ! (khad je net gemaild :P beschouw die maar als niet verzonden)

Dat witte laagje hoef je niet weg te halen, doe ik ook nooit.

Ik heb wel eens met een markeer stift geprobeerd, maar dat werkte niet, bij mij iig niet. Ik heb sinds een paar weken een pcb-stift, speciaal voor dit soort dingen. Die blijft veel beter zitten en is daardoor wel bruikbaar (niet perfect...gewoon bruikbaar).

Mss een paar laagjes met de markeer stift? Je hebt niks te verliezen...

Kijk ook ff waar de toner mist. Als dat gewoon een ground-baan is, dan kan je die vaak zelf nog wel opnieuw verbinden met een draadburg oid.

ponq
7 december 2007, 17:36
de transfers zien er goed uit btw! Erg goed!

Valoosj
7 december 2007, 17:38
Ik test alles wel even met een SHO om te zien of het goed werkt. De toner mist een paar keer bij de aarding. Geen groot probleem dus, en als de afstand niet groot is kan ik altijd wat solduur smossen.

je hebt trouwens al een antwoord op je mail ;)

Valoosj
7 december 2007, 17:55
nu krijg ik wel mn twijfels over al die overdrives, ik ga er nu 5 bouwen, en dan nog is t Nijboertje dat ik al op mn bord heb.
Ik vind dat ze allemaal nogal gelijkend zijn in de soundsamples, enkel de MayQueen steekt er echt met kop en schouders bovenuit als vette overdrive.
Hopelijk is het verschil groter eens ze gebouwd zijn.

Een mogenlijkheid is natuurlijk om de instellingen extreem anders te zetten qua tone en gain

ponq
7 december 2007, 18:01
Nu je toch een breadboard hebt kan je ze ook ff bouwen om te testen. OD's zijn meestal vrij makkelijk te breadboarden, dan weet je hoe ze in jouw setup klinken.

Valoosj
7 december 2007, 18:03
Kan ik doen, maar ik ben er nu al vrij zeker van dat bij die 4in1 overdrive de MayQueen het vaakst geselecteerd zal zijn

ponq
7 december 2007, 18:09
dan bouw je m toch los?

Valoosj
7 december 2007, 18:16
maar door ze bijeen te steken bespaar ik ruimte. en ik vind het wel handig om wat meer overdrive settings te hebben. de Thor schreeuwt echt lekker, de mayqueen is gewoon Brian May-achtig en dus goed. Odie, Tube Reamer en Box of Rock ben ik nog helemaal niet zeker van. Ze lijken zo op elkaar vind ik. T Nijboertje is perfect voor zachte rock tot stoner rock.
Nog maar zwijgen over de overdrive die ik uit mn amp ga halen eens ik er weer een goede heb.

Swan
7 december 2007, 18:17
5 overdrives is echt overkill IMHO...doe dan n booster, n goeie overdrive en n fuzz ofzo...

Valoosj
7 december 2007, 18:20
5 overdrives is echt overkill IMHO...doe dan n booster, n goeie overdrive en n fuzz ofzo...

Ik ga je gelijk moeten geven. Ik ga het houden op de Thor, de MayQueen en t Nijboertje. De 2 plaatsen die nog overblijven vul ik wel met iets anders. Box of Rock maak ik wel voor een vriend. De rest is dan overschot, komt altijd van pas.

ponq
7 december 2007, 18:21
verstandig ;)

je kan altijd later nog meer bouwen.

Valoosj
7 december 2007, 18:24
jup. anders is mijn bord vol en af, die gedachte is beangstigend

Valoosj
8 december 2007, 13:23
Bestelling van musikding is aangekomen :dance:

Maar jammer genoeg ontbreken er enkele dingen, en zijn er een paar verkeerde stukken bij. Grootste ramp is het etsmiddel dat ontbreekt. Nu kan ik nog steeds niet verder werken.

Klaus is net gemaild, ik hoop dat alles zeer spoedig in mn bus steekt.

Valoosj
9 december 2007, 16:27
http://i69.photobucket.com/albums/i45/Valoosj/DSC01433.jpg
de MayQueen op het breadbord, maar werkt nog niet. Het enige geluid dat eruit komt is een gepiep.

Valoosj
9 december 2007, 18:45
klein vraagje om mijn A/B af te maken, wat is Vr in dit plaatje?

http://www.muzique.com/images/buff7.gif
Klopt deze layout ervoor?
Let op de jumper onder de IC

http://i69.photobucket.com/albums/i45/Valoosj/Buffer.gif

guitarnijboer
9 december 2007, 20:06
waarschijnlijk de halve voedingsspanning om de opamp in te stellen...

Spanningsdelertje met een elcotje dus.

Valoosj
9 december 2007, 20:53
andere versie, waar dat al op gebeurd is...
http://i69.photobucket.com/albums/i45/Valoosj/Buff.gif
Kan iemand dit even nakijken?

guitarnijboer
10 december 2007, 00:51
Nee, plaats gewoon 2 weerstandjes van 20k of zo in serie over de voeding en hang een klein elcotje over de weerstand naar massa. (de spanning over de elco is dan Vr) Vervolgens de 1M weerstand aansluiten op die elco en klaar. Net als hoe de Vb in het schema van je buizenoverdrive zit.

Valoosj
10 december 2007, 09:57
Straks eens proberen wat te maken dan. Net een mail ontvangen van Klaus, hij verstuurd de ontbrekende delen vandaag op, kan ik eindelijk gaan etsen!

Na alle klachten over hem te hebben gelezen blijf ik er toch bij dat hij (in mijn geval) zijn job redelijk goed doet.

B_2_the_a
10 december 2007, 10:47
Straks eens proberen wat te maken dan. Net een mail ontvangen van Klaus, hij verstuurd de ontbrekende delen vandaag op, kan ik eindelijk gaan etsen!

Na alle klachten over hem te hebben gelezen blijf ik er toch bij dat hij (in mijn geval) zijn job redelijk goed doet.

vind je?
Dingen fout leveren, week wachten met reageren, blablabla...
ik zou bijna persoonlijk langsgaan!

ponq
10 december 2007, 10:54
ja pfff. Alle respect voor Klaus, maar onderdelen vergeten is gewoon je werk niet goed doen.

Maar goed, hopelijk kan je binnenkort etsen!

B_2_the_a
10 december 2007, 11:04
als een chirurg dingen vergeet, kan dat levensgevaarlijk zijn!

Valoosj
10 december 2007, 13:02
Ik heb Klaus pas zaterdagmiddag gemaild, en deze ochtend al meteen 2 berichten gekregen. Hij zend de dingen na. Hij was etsmiddel vergeten, dat had ik niet bij de oorspronkelijke bestelling gezet, maar slechts later via mail besproken. Dit begrijp ik nog dat hij t vergeet, er zat meer dan een week tussen het verzenden en die mails. Verder waren er 3 neutrik pluggen te weinig, en 3 potmeters logaritmisch ipv lineair. de buisvoet was octal ipv noval. Zo een ramp vind ik het nu ook niet. Het was leuker als het meteen goed was, maar dit is de eerste keer dat er iets misloopt na 5 bestellingen bij hem.
Had hij nu niet gereageerd vandaag om me te melden dat hij het meteen ging posten, dan bleef ik ook geen klant meer. Maar nu? Take a chill pil ;)

B_2_the_a
10 december 2007, 13:09
het zou je maar gebeuren dat een hersen chirurg 3 zenuwen vergeet, of inplaats van je linkerbeen je rechterbeen eraf gaat.. etc..

Dit soort fouten zijn gewoon te slordig!

Kim Wilson
10 december 2007, 13:12
het zou je maar gebeuren dat een hersen chirurg 3 zenuwen vergeet, of inplaats van je linkerbeen je rechterbeen eraf gaat.. etc..

Dit soort fouten zijn gewoon te slordig!
Ja, maar Klaus is geen chirurg. :roll:

B_2_the_a
10 december 2007, 13:15
godzijdank niet nee......

Valoosj
10 december 2007, 13:24
tjah, ieder zijn mening. Ik heb wel serieuzer dingen om me druk om te maken.

Valoosj
10 december 2007, 15:30
eventjes kleine update

de pluggen van Neutrik met 30m mogami kabel.
http://i69.photobucket.com/albums/i45/Valoosj/DSC01434.jpg

En hier even alles bijeen.
http://i69.photobucket.com/albums/i45/Valoosj/DSC01436.jpg
Links boven het Nijboertje, daarnaast de volumepedaal. Dan de A/B die al geboord is en wacht op een laagje verf. Daarnaast de gigantische 4in1 met de Mayqueen rechts op het breadbord en de Thor er onder in het zakje.

Links onder de tremulus lune, dan de Payback Looper en daarnaast de pcb's die nog geëtst moeten worden.

ponq
10 december 2007, 15:35
leuk dekbed! :D

Valoosj
10 december 2007, 15:38
leuk dekbed! :D

Hoe wist ik toch dat je dat ging zeggen ;)

@ Mitch (mocht die dit volgen) de buisjes zijn bij de post denk ik, er stak een briefje in de bus.

bicky
10 december 2007, 15:44
is dat mijn oude wah?

Valoosj
10 december 2007, 15:47
is dat mijn oude wah?

Dat is m inderdaad.

ponq
10 december 2007, 16:01
Hoe wist ik toch dat je dat ging zeggen ;)haha, sorry, was idd flauw!

Maar serieus, ik vind t altijd een heerlijk moment om alle onderdelen uit te pakken en bij elkaar te leggen zoals je nu hebt gedaan. Soort rituele voorbereiding... straks ze 1 voor 1 in elkaar zetten en dan spelen/debuggen. Enig idee wanneer je t etsmiddel krijgt? Normaal 2-3 dagen vanuit Duitsland toch?

Valoosj
10 december 2007, 16:09
Dat is inderdaad een heerlijk moment, maar dat debuggen kijk ik altijd tegenop. De kennis om alles zelf te vinden heb ik nog niet (kijk maar naar de gebreadborde mayqueen waar ik tone en gain aan wil toevoegen...) en ik weet niet meteen waar ik ergens uitleg kan vinden zonder voor elk specifiek geval apart hulp te moeten vragen.

Dat etsmiddel verwacht ik ten laatste donderdag. In alle geval VOOR het weekend. Ik wil er echt aan beginnen, nu nog kiezen met wat.

ponq
10 december 2007, 16:16
Nou, waar mogelijk zal ik met meedenken natuurlijk! Volgens mij ga je door t bouwen en debuggen (wat toch echt nodig gaat zijn) donders veel leren.

Mss een idee om ff een SHO op je breadboard te zetten (heb je nog wel ruimte voor denk ik). Dat circuit ken je. Dan kan je daarna een tone-sectie toevoegen bij de SHO, gewoon als experiement.

Of, mss nog beter, bouw een fetzer valve -zie RoG- (je hebt wel J201's liggen toch?). Da's ook een booster achtig iets, dan kan je daar een gain-regelaar en tone-sectie bij gaan voegen.

Just in case dat je ff niks te doen hebt ;)

Valoosj
10 december 2007, 16:20
Werk genoeg voor school te doen. En ik ben nu naar de MayQueen aan het staren. Net weer de hele schakeling overlopen, en ik zie niet in waarom er geen geluid doorkomt. Bij dat biasen komt er dan enkel op de precieze weerstand geluid door? Anders weet ik het niet zo meteen wat er scheelt

ponq
10 december 2007, 16:27
Ok, de Mayqueen.

Kan je de voltages op de pins van de Q's eens meten en posten?

En, heb je een audio-probe? Prik anders ff een lange draadbrug bij de output in en koppel de 'normale' output van de mayqeen los. Steek de andere kant van de draadbrug op verschillende plekken in het circuit en kijk zo waar het signaal verdwijnt. Volg dus het signaalpad (Q1 E, Q2 E, Q3 D).

ponq
10 december 2007, 16:33
Bij dat biasen komt er dan enkel op de precieze weerstand geluid door?

Nope, de J201 heeft volgens mij een behoorlijke range. Met de Drain op ~2,5V tot zo'n 7 V zou ie iets door moeten geven. De kwaliteit van t signaal is natuurlijk wel verschillend, vandaar dat je de trimput gebruikt om t ideale voltage te vinden.

Kijk eerst ff of er uberhaupt wat binnenkomt bij Q3.

Valoosj
10 december 2007, 16:37
Input: 9,22V
5088 C: 7V B: 0,6V E: 0,03
3904 C: 5,21 B: 3,06 E: 3,93
J201 G:5,21 S: 4,45 D: 4,54

Audioprobe heb ik niet. Heb je een link met de beschrijving van hoe je dat weer maakt? Ben het ooit eens tegengekomen, maar ik weet niet meer waar.

ponq
10 december 2007, 16:45
Check de 10k weerstand die naar C van Q2 loopt eens. Daar komt een veels te hoog voltage binnen, wat ook weer doorloopt naar Q3.

Audioprobe: staat op Geofex. Hoe ik het doe: gewoon een draadje van de outputjack met een open einde. Dat open einde prik gewoon ergens in het circuit om te luisteren naar t geluid (dus wel zorgen dat er uberbhaupt een signaal is, gitaar spelen dus ;) ).

ponq
10 december 2007, 16:47
geofex: http://geofex.com/FX_images/audioprb.gif

Valoosj
10 december 2007, 16:54
Check de 10k weerstand die naar C van Q2 loopt eens. Daar komt een veels te hoog voltage binnen, wat ook weer doorloopt naar Q3.

Audioprobe: staat op Geofex. Hoe ik het doe: gewoon een draadje van de outputjack met een open einde. Dat open einde prik gewoon ergens in het circuit om te luisteren naar t geluid (dus wel zorgen dat er uberbhaupt een signaal is, gitaar spelen dus ;) ).

Wat kan daar mis aan zijn? Het is de juiste weerstand. Net wat proberen te biasen, de spanning bij C van Q2 liep van 5,18V tot + 7V

Valoosj
10 december 2007, 17:13
o wat ben ik een kip :D

vergeten de E te aarden bij Q2

De trimmer staat volledig open (of dicht) en de spanning bij C is nu 1,75V

Ik weet niet of de trimmer goed is aangesloten, maar ervoor stond C continu op 1,41V

ponq
10 december 2007, 17:19
Ok ;)

De trimmer is voor Q3, niet voor Q2. Gebruik de trimmer om de Drain van Q3 ergens tussen 4.5 en 6 volt te krijgen. Kijk wat je t lekkerst vindt klinken.

Er zou nu geluid uit moeten komen btw!

Valoosj
10 december 2007, 17:22
Er komt inderdaad geluid uit, maar geen Brian May. Zal wel aan mn noisy cricket liggen.

ponq
10 december 2007, 17:24
verandert het geluid als je aan de trimpot draait?

Valoosj
10 december 2007, 17:27
de trimmer lijkt een beetje als gain pot te werken. te veel draaien en dan gaat het volume ook helemaal naar 0.

ponq
11 december 2007, 07:59
De J201 heeft denk ik de maximale versterking als de Drain rond de 4,5-5 V zit. Als je dus hoger of lager gaat zitten, zal het geluid minder versterkt worden (en vervormd). De trimpot is niet echt bedoelt als gainpot, maar om de Drain goed te zetten.

Probeer m eens op je 'echte' amp?

Valoosj
12 december 2007, 12:53
De echte amp is mn cube 30, die staat in het repetitiekot.
Gisteren de gain pot toegevoegd door de 2k2 weerstand te vervangen met een lineaire pot van 2K, met de elco tussen wiper en ground. Dit lijkt toch goed te werken.

Nu stond ik gisteren in de electronicawinkel, ik vroeg voor een 2KB pot, en hij geeft me een logaritmische. Ik vroeg hem toen of dit wel klopte, want bij musikding is het net omgekeerd. B is lineair, en A is logaritmisch. Volgens hem was dat dan fout. Thuis alles netjes nagemeten, en zowel hij als Klaus hebben gelijk. Verschilt dat per fabrikant ofzo?

ponq
12 december 2007, 12:57
Da's een van de lastige/grappige verschillen in benaming tussen de Europeese en Amerikaanse markt.

Maar tof dat ie al beter klinkt!

Heb je t ets middel al binnen?

Valoosj
12 december 2007, 13:03
Nee nog niet. 't zal voor morgen of overmorgen zijn, maar dan is er niemand thuis. Dus moet ik dat zaterdagmorgen gaan halen op de post. En eigenlijk heb ik al amper tijd om eraan te beginnen. Nog vrij veel werk voor de examens.

Valoosj
13 december 2007, 22:45
Nog geen etsmiddel, dus maar wat verder gewerkt aan de A/B met buffer.
Hier het plannetje voor de buffer.
http://i69.photobucket.com/albums/i45/Valoosj/AMZJfet.gif
De 9V aansluiting steek ik wel op A5, ik weet niet of dat veel uitmaakt, maar zo stond het op de originele layout.

En hier wat foto's van de reeds afgewerkte behuizing.

http://i69.photobucket.com/albums/i45/Valoosj/Image2.jpg
http://i69.photobucket.com/albums/i45/Valoosj/Image.jpg

En wat hebben we vandaag geleerd? Gebruik geen gewone plakband om een stukje af te plakken, want de lijm blijft natuurlijk achter op je behuizing.

Valoosj
14 december 2007, 17:44
Vandaag de A/B afgewerkt, buffertje zit er nu in.

http://i69.photobucket.com/albums/i45/Valoosj/DSC01437.jpg
http://i69.photobucket.com/albums/i45/Valoosj/DSC01438.jpg
http://i69.photobucket.com/albums/i45/Valoosj/DSC01439.jpg
http://i69.photobucket.com/albums/i45/Valoosj/DSC01440.jpg

Op het breadbord de MayQueen, die nu wel werkt en een gain regeling heeft.

Nog steeds geen etsmiddel, dus mijn Noisy Cricket maar open gegooid, steekt nu een speakertje in. Klank is niet geweldig, maar goed genoeg voor op de slaapkamer of om iets te testen. Morgen foto's als de lijm droog is.

-KP-
14 december 2007, 18:09
Mooi project, wel belachlijk veel pedalen... maar wat ik wou weten, waar dient zo'n buffer eigenlijk voor?

Valoosj
14 december 2007, 18:26
Ah jij leeft ook nog. Je al lang niet meer gehoord.
't zijn veel pedalen, maar ik gebruik ze ook. Ze liggen er niet enkel voor de show.
Die buffer zorgt ervoor dat mijn geluid de 30m kabel overleeft. Zonder buffer zou het een pak slechter klinken.

Valoosj
15 december 2007, 12:28
Zoals beloofd, de foto's van de noisy cricket.
http://i69.photobucket.com/albums/i45/Valoosj/DSC01441.jpg
http://i69.photobucket.com/albums/i45/Valoosj/DSC01442.jpg

Het ding klinkt echt niet, maar het is goed genoeg om bij de werkbank te staan om te testen of iets werkt.
Met een iets grotere speaker is het best redelijk, maar de tone control doet niet echt veel, en er is altijd wat gain. De grit schakelaar had naar mijn mening echt wel meer mogen doen dan dat beetje meer gain. Maar van zo'n klein circuit moet je nu ook geen wonderen verwachten.

Kleine verandering in plannen bij de 4in1 pedaal. De Nijboer klinkt verschrikkelijk goed met een Baldwin buisje, lekker veel gain. Dus ga ik die 4in1 niet maken. Wel wordt de MayQueen nog gemaakt, in een aparte behuizing. Dit vanwege de specifieke klank die eruit komt.

ponq
17 december 2007, 08:42
En zaterdag nog etsmiddel gekregen?

Ik heb zelf mn PT-80 gefinetuned, een Dr Boogey afgemaakt/gedebugged en gemod en een RAT gebouwd. Stuk voor stuk geweldige pedalen! Khoop later vandaag nog wat in mn eigen thread te posten. Met wat geluk met soundclips!

Valoosj
17 december 2007, 10:45
Nope, geen etsmiddel. Daarom dat ik de noisy cricket onder handen genomen heb. En die A/B met buffer al maar afgewerkt. Dat was zowat het enige dat ik al kon doen. En nu komen de examens echt angstaanjagend dichterbij :D
Ik vrees dat ik komende anderhalve maand met moeite 1 pedaal ga kunnen bouwen. Werk jij dan maar verder aan jouw bord, dan blijft de Werkbank tenminste draaiende!

ponq
28 december 2007, 22:03
Ff helemaal terug naar de foto op de 1e pagina van de goed gelukte toner-transfers. Ga je de stukken koper nog kleiner snijden? Dus dat elk pcb al los zit voor het de etsbak in gaat? Zo ik wel doen, scheelt je sowieso wat koper om te etsen en t etsen gaat sneller.

Als je t al hebt gedaan, dan wordt t hoog tijd voor een foto....jij bent niet de enige die wacht op jouw etsmiddel ;)

Valoosj
28 december 2007, 22:07
Ik heb ze nog niet bijgesneden. En ik ga één plaatje weer afschuren, want ik ga de tube reamer en de odie toch niet maken. Wel de Ross phaser en de BoR, voor mn 2e bordje. De Rebote delay komt er wss ook bij, maar ik wil een delay in een B behuizing krijgen, dus dat wordt nog even zoeken/passen.
Update komt wel eens ik weer kan bouwen. Wel al een aantal ideeën opgedaan voor de behuizing.

De tremolo wil ik echt mooi maken, dus ik heb de andere gitarist van mn band gevraagd om iets mooi te tekenen.

Valoosj
3 januari 2008, 18:00
Kleine update op aandringen van Ponq, hem kan je toch echt niets weigeren :D
http://i69.photobucket.com/albums/i45/Valoosj/DSC01444.jpg
De printjes die ik al heb even op maat gemaakt. Het etsen volgt hopelijk zeer binnenkort. Er ontbreken hier wel nog enkele effecten, onder andere de payback en de phaser voor mn minibordje.

Valoosj
3 januari 2008, 20:22
Dit suckt, Ponq, je hebt de Nijboer te groot afgedrukt :satisfie:

Gelukkig heeft mijn pa sinds kort een laserprinter. Afdrukken op fotopapier voor inkjet printer en ik kan weer verder.

Valoosj
3 januari 2008, 21:50
Effe doorgewerkt aan het verkleinen van de veel te grote MayQueen PCB. Hij moet samen met de Thor in een B behuizing, dus er was wel wat werk aan de winkel. Volgens mij ben ik erin geslaagd, maar ik moet nog 1 ding terug oplossen (had m beter op het breadbord gelaten, dan was het zo opgelost). De Gainpot moet aangesloten worden, met de elco tussen wiper en ground van de pot(zoals bij een fuzz face blijkbaar, maar daar heb ik nog geen schema van gevonde waar dat ook zo is). Nu ben ik dus vergeten hoe ik dit moet doen. D_H, kan jij me even helpen alsjeblief? Er zijn 2 lege pads naast de elco voor de pot voorzien.

Mijn gokje zou zijn om lug 1 bij de + pool van de elco te zetten, en lug 2 bij de aarding. Maar dan weet ik niet wat doen met lug 3.

http://i69.photobucket.com/albums/i45/Valoosj/MayQueenimage1.gif

En voor zij die hem willen bouwen het pcb design.
http://i69.photobucket.com/albums/i45/Valoosj/MayQueenPNP-2.gif

EDIT: mayqueen layout en pcb vernieuwd, er zat een klein foutje in (weerstand en transistor die een gaatje deelden)

Valoosj
4 januari 2008, 20:58
MayQueen is nog steeds niet perfect, nog even bijprutsen. Met andere woorden, bouw hem nog niet volgens mijn plan. Als er al iemand dit nog volgt. Enkel Ponq komt hier blijkbaar nog :D

bert k
4 januari 2008, 21:26
Nee hoor, ik lees wel.Ik heb er alleen niets aan toe te voegen.:D

Valoosj
4 januari 2008, 21:30
Jij die me altijd laat lachen heeft niets toe te voegen? Dat maakt me droef Bert


Laatste update aan de MayQueen, nu zou het goed moeten zijn.

http://i69.photobucket.com/albums/i45/Valoosj/mq-1.gif

Edit: in mn haast nog vergeten R6 aan lug1 te verbinden. Op het pcb design is dat al aangepast, dus niet echt een ramp.

Valoosj
5 januari 2008, 21:41
Tijd voor een foto! Vanmiddag enkele uren kunnen solderen, dus op de foto zie je een SHO en de boutique Box of Rock van Ponq. Daaronder ligt mn volumepedaal. Deze zit ondertussen in de behuizing, maar het troubleshooten is voor morgen. Vermoedelijk zit er ergens een slecht contact, want soms blijft hij op hetzelfde volume, andere keren doet hij het goed, maar verwisselt het punt waar hij helemaal stil is wel eens. En op t laatst kreeg ik zelfs geen bypass signaal meer. Morgen of volgende week ofzo alles dus bekijken.

http://i69.photobucket.com/albums/i45/Valoosj/DSC01445.jpg

Progress report:

Finished!
A/B met buffer

Troubleshooting
Volumepedaal

On board klaar
SHO
Boutique Box of Rock

Geëtst en geboord
Tremulus lune
Thor

Nog af te drukken en te strijken
Nijboertje
MayQueen
Payback
Neovibe
Ross Phaser
2e SHO

Op Ponq zijn tekentafel :D
Delay

Valoosj
5 januari 2008, 23:34
Probleem gevonden! De opening in het tandwieltje waar de pot in moet is iets te groot. Eigenlijk was het effect zelf dus van de 1e poging in orde. Misschien dat ik nog kijk voor een andere pot, eerst zien hoe ik die bevestigen moet zodat ie niet verschuift.

Valoosj
6 januari 2008, 00:22
Waar lijm al niet goed voor is :satisfie:

Morgen foto's van de afgewerkte volumepedaal.

Valoosj
6 januari 2008, 22:17
http://i69.photobucket.com/albums/i45/Valoosj/DSC01446.jpg
http://i69.photobucket.com/albums/i45/Valoosj/DSC01447.jpg

SimonS
6 januari 2008, 23:39
lekker bezig dude, keep it up!

SimonS
6 januari 2008, 23:39
(let trouwens even op de blauwe draden langs het tandwiel. Op de foto lijkt 't dichtbij;) )

styxie
7 januari 2008, 12:40
Hee Valoosj, hoe ben je aan de behuizing van dat volumepedaal gekomen? Ik wil zelf ook nog eens een volumepedaal of een expressiepedaal bouwen, maar ik kan nergens zo'n behuizing vinden, dus ik was benieuwd waar jij hem vandaan hebt gehaald.

Lexvandoef
7 januari 2008, 13:34
Hee Valoosj, hoe ben je aan de behuizing van dat volumepedaal gekomen? Ik wil zelf ook nog eens een volumepedaal of een expressiepedaal bouwen, maar ik kan nergens zo'n behuizing vinden, dus ik was benieuwd waar jij hem vandaan hebt gehaald.

Ik denk dattie een kapote crybaby heeft gescoord via marktplaats.

Valoosj
7 januari 2008, 14:29
Bedankt SimonS. De draden lopen er inderdaad dicht bij, maar het levert geen problemen op. De behuizing is een oude Dunlop Hendrix wah. Gekocht van Bicky van dit forum.

Valoosj
7 januari 2008, 21:17
In plaats van de zoveelste herhaling van the simpsons en friends het volgende gemaakt.

Tremulus Lune en de ROG Thor

http://i69.photobucket.com/albums/i45/Valoosj/DSC01448.jpg

Progress report:

Finished!
A/B met buffer
Volumepedaal

Troubleshooting


On board klaar
SHO
Boutique Box of Rock
Tremulus Lune
Thor

Geëtst en geboord


Nog af te drukken en te strijken
Nijboertje
MayQueen
Payback
Neovibe
Ross Phaser
2e SHO

Op Ponq zijn tekentafel :D
Delay

ponq
8 januari 2008, 13:30
Zo, goed bezig!

Net terug van een weekje Barcelona.

Vreemd dat t nijboertje niet klopt. Ik heb die bij de afdruk op normaal papier eerst gecheckt (ik check dat door de pootjes van een IC-voetje door t papier te drukken). Toen kloptie ie. Excuses als er toch iets mis is gegaan.

Zie je kans soundclips te maken? En hoe is de BoR?

Valoosj
8 januari 2008, 14:04
Ponq je bent terug :cheerup:
Hoe was je reisje?

De enige pedaal die al in de doos zit en werkt is de volume pedaal. Ik zal zien wanneer ik tijd heb om er eens iets mee op te nemen. De rest ligt nog opzij.
Zou je mij eens je pcb layout voor je milennium bypass kunnen mailen? Dan kan ik de BoR afmaken. Die dient als verjaardagscadeau. (vergeet de parts layout ook niet :))

Je BoR heeft succes op DIYstompboxes, heb hem al een paar keer moeten doormailen.

En geen probleem van het nijboertje, ik kan nu zelf alles afdrukken. Ik vond het ook best vreemd, maar het ding pastte niet in de doos waar de eerste wel in pastte.

LostHighway
8 januari 2008, 15:11
Hee Valoosj, hoe ben je aan de behuizing van dat volumepedaal gekomen? Ik wil zelf ook nog eens een volumepedaal of een expressiepedaal bouwen, maar ik kan nergens zo'n behuizing vinden, dus ik was benieuwd waar jij hem vandaan hebt gehaald.
Zijn te koop bij TAD:
http://www.tubeampdoctor.com/product_info.php?cPath=94&products_id=1272

Valoosj
8 januari 2008, 23:15
Strijken.
http://i69.photobucket.com/albums/i45/Valoosj/DSC01449.jpg
Weken en papier wegpulken.
http://i69.photobucket.com/albums/i45/Valoosj/DSC01450.jpg
Etsen.
http://i69.photobucket.com/albums/i45/Valoosj/DSC01452.jpg
En geschuurd.
http://i69.photobucket.com/albums/i45/Valoosj/DSC01453.jpg


Wat je ziet :

Nijboertje 4x SHO
Ross Phaser + extra stage Payback
MayQueen

En wat een detail. Je kan het jammer genoeg niet zien, maar bij de MayQueen staat links onder ROG MayQueen geëtst, en het is echt mini, maar duidelijk.
Ik kijk al uit naar het etsen van de behuizing van het nijboertje.

ponq
9 januari 2008, 13:34
Ziet er mooi uit! Foto's blijven leuk, elke keer weer ;)

Mijn etsmiddel is blauw van kleur. Welk middel gebruik jij precies? En hoe snel ging t etsen?

Valoosj
9 januari 2008, 13:46
Je hebt post 114 van me overgeslaan (genegeerd?:D)

Mijn etsmiddel is iets van ijzer trichloride ofzo. Ik moet het straks eens nazien voor je. Mn chemie zit jammer genoeg al ver weg, dus ik weet ook niet of ik het juist schrijf. Wat ik wel weet is dat mijn vinger nu bruin ziet. Dat bakje is toch niet zo handig om weer leeg te kappen. Volgende keer slimmer wezen.
Het etsen ging deze keer traag, omdat ik het middel van vorige keer weer gebruikte, maar niet kon opwarmen. Ondertussen maar een filmpje bekeken.

ponq
9 januari 2008, 14:04
Ah ja! Ik zocht die net, kwist dat je dat had gepost ergens in 1 van de threads :P

Mil bypass zal ik je zo snel mogelijk mailen (morgen op zn vroegst, ben vandaag tot laat druk met werk...).

En voor het record. De Box of Rock is niet van mij, zoals je weet, maar ontworpen en gemaakt door Zvex. Ik heb alleen dit pcb gemaakt op basis van een schema wat ik ergens op n forum tegen kwam.

Valoosj
9 januari 2008, 14:06
Ok bedankt :)

Van die box of rock weet ik dat Zvex dat maakt. Maar exacte kopieën zijn verboden, en jij had er toch iets aan veranderd dacht ik?

Valoosj
9 januari 2008, 20:23
En weer een kwartierje gesoldeerd...
De ROG MayQueen
http://i69.photobucket.com/albums/i45/Valoosj/DSC01456.jpg

Ik heb nog een opname gemaakt van mn volumepedaal, ik moet er me duidelijk eens mee bezig houden om er iets cool mee te doen, en gewoon hem te leren gebruiken.

Kan iemand me vertellen hoe ik een wav bestand omvorm naar mp3?

pietjeekes
9 januari 2008, 20:42
dam valoosj heb je tijd teveel

als je niet in de examens zou zitten ok maar
naja niet iedereen meot zo hard leren als ik.

wel mooi project als hij af is heb je er veel geniet aan.

mooi werk

Valoosj
9 januari 2008, 20:47
dam valoosj heb je tijd teveel

als je niet in de examens zou zitten ok maar
naja niet iedereen meot zo hard leren als ik.

wel mooi project als hij af is heb je er veel geniet aan.

mooi werk

Het is enkel 's avonds dat ik eraan werk. Het solderen zelf zit niet veel tijd in, t is dat verrekte debuggen :D wat ik nu oversla. En dat is de reden dat het snel gaat. En de examens nu zijn maar die algemene rotvakken, met cursusjes van 80 pagina's. En bedankt ;)

ponq
9 januari 2008, 22:32
En weer een kwartierje gesoldeerd...
Kan iemand me vertellen hoe ik een wav bestand omvorm naar mp3?
In mijn 'windows'-tijd werkte ik altijd met dbPowerAmp (http://www.dbpoweramp.com/).

Super handige tool om audio op allerlei manier om te zetten.

Valoosj
9 januari 2008, 22:50
Die kreeg ik ook al van Madman (die trouwens mooi kan zingen :D) ook al doorgestuurd, maar t wil niet werken. Nog maar eens proberen.

B_2_the_a
9 januari 2008, 23:47
met cursusjes van 80 pagina's. En bedankt ;)

amateur....

Valoosj
10 januari 2008, 00:01
amateur....

T zijn dan ook maar de belachelijke algemene vakken die me geen drol interesseren. Ik wil je altijd wel eens mijn examen Engelse grammatica laten doen, eens zien wie dan de amateur is :chicken:

-KP-
11 januari 2008, 17:31
Strijken.
http://i69.photobucket.com/albums/i45/Valoosj/DSC01449.jpg


Dit lijkt me een handige manier om printjes te etsen zonder fotografisch proces, wat voor papier gebruik je er voor?

ponq
11 januari 2008, 17:42
Hier word fotopapier vergeleken met 'gewoon' papier (reply #83 e.v.):
http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?t=100215&page=1&pp=40

Uitleg van de methode:
http://newtone-online.nl/?Zelf_printjes_maken

Valoosj
11 januari 2008, 19:37
Hier word fotopapier vergeleken met 'gewoon' papier (reply #83 e.v.):
http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?t=100215&page=1&pp=40



Schaamteloze spam van jouw topic!!





:D


Heb je de mil bypass al uit eagle kunnen halen?

ponq
11 januari 2008, 19:42
Kzal t direct ff doen.

Heerlijk, tis weekend!

Valoosj
11 januari 2008, 19:44
Kzal t direct ff doen.

Heerlijk, tis weekend!

Zwijg maar al met je weekend :sneaky:

Maandagmorgen examen geschiedenis, maandagmiddag examen Nederland en Vlaanderenkunde. O wat HAAT ik algemene vakken, en dan zeker geschiedenis.

ponq
11 januari 2008, 20:34
Wacht maar tot je loonslaaf wordt..... dan leer je t weekend pas waarderen...

De Millenium 2 bypass van RG. Mijn layout:
http://img167.imageshack.us/img167/2775/footswitchlayoutzl3.jpg
De onderste rij pads, van links naar rechts:
FX Output, FX Input, Jack In, Jack Out, +9V (2 boven elkaar). Boven de 9V zit de GND-pad.

En een kleine update aan t pcb:

http://img100.imageshack.us/img100/1275/footswitchrm4.png
(afdrukken op 600 dpi)
Het plaatsen van de DPDT kost bij mij ff wat extra moeite omdat ik geen printmount DPDT's had, maar 'gewone' met oogjes.
Succes.

edit: de diode stond verkeerd om, nu is ie goed

Valoosj
11 januari 2008, 22:10
Wacht maar tot je loonslaaf wordt..... dan leer je t weekend pas waarderen...


Ik ben al 4 jaar loonslaaf/student ;)
T weekend betekent voor mij werken, en met wat geluk heb ik tegen de zomer een Bogner.

Lexvandoef
11 januari 2008, 22:44
Ik ben al 4 jaar loonslaaf/student ;)
T weekend betekent voor mij werken, en met wat geluk heb ik tegen de zomer een Bogner.

Cool, hij gaat er toch komen? Ik ga dit jaar ook maar eens sparen voor een goeie channelswitch head. Tipje, kijk ook eens naar een hook captain, is niet eens zoveel duurder dan een shiva en schijnt heel heel heel erg goed te zijn.

Valoosj
11 januari 2008, 23:03
Nog duurder dan een Shiva, man man. De shiva kost al 2000, en dan nog een cabje erbij...

savale
11 januari 2008, 23:49
Zo goed bezig man! Echt vet al die pedaaltjes die je maakt! Ik heb zelf elektro gestudeerd dus zou het zelf wel kunnen, maar het kost zoveel tijd!
Dat strijken op die printjes is echt handig voor thuis! Misschien dat ik me er weer eens aan ga wagen!

Lexvandoef
12 januari 2008, 00:19
Nog duurder dan een Shiva, man man. De shiva kost al 2000, en dan nog een cabje erbij...

2000e? Nieuw kost zo'n topje bij de feedback 2499e, een hook top 2750e.

Cab heb ik toch al :D

Valoosj
12 januari 2008, 01:39
Stoeffer :D
Als ik mn auto niet had gekocht stond er nu ook een Shiva met cab in mn kamer.
Ik denk dat ik volgende week halfweg zit met het sparen.

B_2_the_a
12 januari 2008, 11:18
Stoeffer :D
Als ik mn auto niet had gekocht stond er nu ook een Shiva met cab in mn kamer.
Ik denk dat ik volgende week halfweg zit met het sparen.


kan je al rijden dan???


@lex,
als je de hook koopt, vergieet niet een losse euronetsnoertje erbij te kopen, die zit er namelijk niet standaard bij!

pietjeekes
12 januari 2008, 12:43
ja valoosj je schier aadig op.
mss moet ik ook meer gaan leren want mijn psygolochie zal wel 2de zit worden.

ben ook teveel bezig met solderen van dignes aan de gitaar enzo.
en inderdaad sodleren duurt niet lang enkel debuggen is een rotkarwei (tijdrovend tenzij je de fout direkt vind).

veel geluk met je examens valoosj en met je pedalboard

Valoosj
12 januari 2008, 12:58
ja valoosj je schier aadig op.
mss moet ik ook meer gaan leren want mijn psygolochie zal wel 2de zit worden.

ben ook teveel bezig met solderen van dignes aan de gitaar enzo.
en inderdaad sodleren duurt niet lang enkel debuggen is een rotkarwei (tijdrovend tenzij je de fout direkt vind).

veel geluk met je examens valoosj en met je pedalboard

Ik houd er nu wel even mee op hoor. Mn boortjes zijn gebroken, dus de pcb's die geëtst zijn kan ik niets mee doen voorlopig. En de exames beginnen nu maandag. Debuggen wil ik me echt niet in opboeien, dat zal voor over 2 weken zijn. Dan zal er hier gevloekt worden :D

Jij ook veel succes met de examens!


@B2A: het rijden lukt al redelijk, maar het rijbewijs halen is voor februari/maart ofzo. Eerst nog veel oefenen op parkeren en achteruitrijden.

pietjeekes
12 januari 2008, 13:56
merciekes kzal et nodig hebben

Lexvandoef
12 januari 2008, 14:01
Stoeffer :D
Als ik mn auto niet had gekocht stond er nu ook een Shiva met cab in mn kamer.
Ik denk dat ik volgende week halfweg zit met het sparen.

ja auto's zijn duur he, maar wel handig ;) succes met je rijbewijs.


@lex,
als je de hook koopt, vergieet niet een losse euronetsnoertje erbij te kopen, die zit er namelijk niet standaard bij!

zal ik eerst ff geld moeten hebben, hij staat pas in de planning voor november/december 2008 :( Maar thnx, wel vreemd trouwens.

bicky
14 januari 2008, 08:55
...
Maandagmorgen examen geschiedenis, maandagmiddag examen Nederland en Vlaanderenkunde. O wat HAAT ik algemene vakken, en dan zeker geschiedenis.

Succes met de examens, Valoosj !

En ik kijk vol verwachting uit naar het vervolg van deze thread.

ponq
14 januari 2008, 09:11
Ik houd er nu wel even mee op hoor. Mn boortjes zijn gebroken, dus de pcb's die geëtst zijn kan ik niets mee doen voorlopig.

Heb ik ook vaak last van. Die boortjes zijn voor mij veel te lang. Ik bewaar daarom altijd de 'kapotte' boortjes. Als ze 'goed' afbreken, dus dat er nog een stukkie uitsteekt, zijn ze prima te gebruiken. Fijner dan helemaal nieuwe boortjes !

Ennuh, succes met je tentamens!

Valoosj
14 januari 2008, 15:00
Bedankt Bicky en Ponq.
Qua vervolg van dit alles denk ik dat ik op zoek ga naar een nieuwe leverancier van spullen. Musikding hangt nu echt mn voeten uit. Het kan ook de post zijn, maar bon, ik wacht nu al 6 weken op de ontbrekende stukken van de oorspronkelijke zending met al die pluggen. Klaus heeft ze naar eigen zeggen de 29/12 voor de 2de maal verstuurd. Ik ben het wel grondig beu ondertussen.

Dat van die halve boortjes is misschien wel een goede tip, ik was het ook al aan het overwegen. De perfecte maat (0,8mm) is wel zo afgebroken dat er nog een paar mm overschiet. Toch maar eens proberen. Wat ook handig kan zijn is in plaats van te hopen dat ze goed afbreken, dat gewoon zelf doen. Want ze zijn inderdaad veel te lang wanneer je ze koopt.

Omdat ik niets kon doen ben ik maar bezig met de ontwerpen voor de behuizing.
De enige waar ik nog echt niets voor heb is de MayQueen met de Thor in een Zvextype behuizing. Ik wil m rood maken, maar iets meer dan de gewone aanduiding van gain en volume.
Iemand creatief aangelegd?

Valoosj
14 januari 2008, 20:50
Nog een kleine update: de onboard wiring van de Payback gemaakt. Ponq je had gelijk, dit is verdorie klein uitgezet. Als ik er te lang aan ga moeten debuggen maak ik wel een nieuwe layout, nog steeds niet te groot, maar wel aangenamer om te solderen.

http://i69.photobucket.com/albums/i45/Valoosj/DSC01466.jpg
Dat kleine stukje (spanningsverdeler heet het?) moet er nog bijkomen.

ponq
14 januari 2008, 20:58
Ik ben heel benieuwd hoe ie bij jou gaat klinken!

Valoosj
14 januari 2008, 21:43
Deze niet :D ik ben al bezig met een eigen layout. Er zaten toch nog een aantal fouten in. Weet jij wat er moet gebeuren met poort 7 van de CD4093?

Valoosj
14 januari 2008, 23:14
Hmmm, het gaat niet zo vlot als gehoopt. Binnenkort nog eens proberen als mijn brein niet meer zo overwerkt is.

ponq
15 januari 2008, 10:50
Pin 7 wordt denk ik niet gebruikt. Die is voor Vss, volgens de datasheet, maar ik weet niet precies waar dat voor staat. Volgens mij gebruikt Tonegod de Vdd (pin 14).

Een pcb maken voor deze is nog een hele klus. Succes ermee!

SimonS
15 januari 2008, 11:06
Pin 7 wordt denk ik niet gebruikt. Die is voor Vss, volgens de datasheet, maar ik weet niet precies waar dat voor staat. Volgens mij gebruikt Tonegod de Vdd (pin 14).

Een pcb maken voor deze is nog een hele klus. Succes ermee!
Vss = negatieve powersupply

ponq
15 januari 2008, 11:09
Thnx. Klopt het dat we deze dan niet gebruiken aangezien we met +5V werken?

En Vdd is dan voor de positieve voeding?

Valoosj
15 januari 2008, 11:23
Het is inderdaad een hele klus. Ik wil m ook graag zo klein mogelijk, dat het nog steeds past in een B behuizing. Maar die van Michael Allen bevatte toch nog enkele fouten, die ik jammer genoeg pas zag na het solderen.

Valoosj
15 januari 2008, 22:13
Het gaat lukken denk ik. De layout is bijna klaar, ik ben nog even bezig met het wat meer bij elkaar te zetten, dat het een iets kleinere PCB wordt. Daarna mag Ponq hem effe nakijken :D

Valoosj
15 januari 2008, 22:57
Auke, check het ander topic als je tijd hebt ;) de layout voor de pcb staat daar.
Ik kijk m nog zelf wel eens na, maar nu ga ik toch geen fouten vinden.

Valoosj
16 januari 2008, 23:29
Alle werk wordt hier voor bijna een maand stilgelegd. Vandaag een Nijboertje proberen te bouwen, maar toch te klein afgedrukt, het solderen was en hel, en hij verdwijnt dus in de vuilbak.
Examens zijn volop bezig, vandaag lekker gebuisd op het kutvak Literatuur. Nu lees ik eens braafjes alle boeken, komt het nog niet goed omdat ik een of andere onbekende schrijver niet kon plaatsen :mad:
Na de examens moet er nog een paper gemaakt worden in één week, en dan volgt er een belangrijke test Spaans. Effe stoppen met de pedalengekte lijkt me een verstandig plan. Ik sta zelfs op het punt een ban te vragen dat ik mijn tijd ook niet verdoe op dit geweldige forum :satisfie:

ponq
17 januari 2008, 09:18
Dude, succes met leren!

En balen van t nijboertje. Een tip, voor als je over een maand verder gaat:
Barend heeft de afmetingen van zijn pcb gepost in thread over t Nijboertje. Als je dan weet dat je op 600 dpi afdrukt (wat ik doe) kan je precies uitrekenen hoeveel pixels ie hoog en breed moet zijn in je tekenprogramma. (ik 'rip' die pcb's altijd uit het pdf doc en bewerk ze in mn tekenprog). Mocht je merken dat de maten niet kloppen, dan kan je de afbeelding makkelijk corrigeren (uitrekken, stretch etc).

Maar, focus ff op je studie!

(maar geen ban doen hoor... en zeker geen maand!)

bicky
17 januari 2008, 11:37
...
Examens zijn volop bezig, vandaag lekker gebuisd op het kutvak Literatuur. ...

Effe stoppen met de pedalengekte lijkt me een verstandig plan. ...

Even een paar weken doorzetten en alles op je studie zetten lijkt me het beste plan op korte en lange termijn !

Succes hé moat!

Die pedalengekte van jou begint op een verslaving te gelijken, afkicken, dude !

Btw, als ik zelf wat tijd vind ga ik eens beginne aan de SHO-clone met de print van Ponq.

Valoosj
17 januari 2008, 11:50
Is dit n slecht moment om te vertellen dat ik nog een te gekke fuzz gepland heb? :)
Zo meteen alles wegsteken van pedalengerief.
Die pcb van D_H ga ik wat aanpassen, er zijn te veel plekken waar amper 1 lijntje koper loopt, dus die kan wel wat kleiner. En de pads om te solderen ga ik wat groter maken. Ik had een iets te grote boor gebruikt waardoor bij veel pads de helft weg was. Ponq, heb je de Payback al kunnen bekijken?
En hoe moet je die 600dpi instellen? Ik heb het nog nergens tegengekomen.

ponq
17 januari 2008, 12:20
Welke Fuzz? Vertel vertel!

Ik heb nog niet naar je paybackpcb kunnen kijken. Mss vanmiddag even.

600 dpi stel ik bij de printer in, als ik ga afdrukken. DPI is dan een absolute waarde. In de afbeelding zelf hoef ik niks in te stellen. 1 pixel = 1 pixel.

pietjeekes
17 januari 2008, 12:31
inderdaad valoosj studeer nu maar ezven goed.

mijn examens zitten er bijna op
morgen TO (technologische opvoeding voor den ietwetende) energie
dan nog een van elektrischiteit (de theorie)
en dna als laatste nog een van TO techniek en technologische opvoeding.


veel succes en ik hoop dat je geslaagd bent voro de rest

Valoosj
17 januari 2008, 12:31
http://www.filefreak.com/pfiles/44719/swirlie%20fuzz.mp3
lekker bruut geval. Vind het echt de eerste fuzz die goed klinkt in mijn oren.

pietjeekes
17 januari 2008, 12:32
darn valoosj brutte fuzz

dat is een winaar

Valoosj
17 januari 2008, 12:33
inderdaad valoosj studeer nu maar ezven goed.

mijn examens zitten er bijna op
morgen TO (technologische opvoeding voor den ietwetende) energie
dan nog een van elektrischiteit (de theorie)
en dna als laatste nog een van TO techniek en technologische opvoeding.


veel succes en ik hoop dat je geslaagd bent voro de rest

Het zijn er nog 3, waarvan 2 eenvoudige , en het andere is filosofie van t 2e jaar. Moet ook wel lukken. Jij ook nog veel succes!

Valoosj
21 januari 2008, 15:34
Zo, mijn vertrouwen in Klaus is weer hersteld. Dat in de post heeft een ferme deuk gekregen. Ik ontving vanmiddag het 2e pakket (eerste is verloren?) dat Klaus mij op 29/12 verstuurde. Het is met de luchtpost gekomen, dus echt wel een schande dat het 4 weken duurt. De derde poging is ook onderweg, dus ik kan zeggen dat ik echt wel weer vertrouw in de man!

Voor zij die met ammonium persulfaat etsen, kan je dit gebruiken in een plastic fles? Het etsmiddel dat ik hier vlakbij kocht (ijzer tri chloride) kan perfect daarin, maar hierbij ben ik niet zo zeker. Nog even en ik begin er weer aan!

ponq
21 januari 2008, 15:37
Mooi dat de boel binnen is!

Ammonium persulfaat kan prima in een plastic fles.

Welke datum staat er trouwens op het poststempel?
(ik blijf het raar vinden dat van al mn internationale bestelling die van Klaus gruwelijk veel langer duurde dan t spul uit de USA, Hong kong en EU landen)

Valoosj
21 januari 2008, 15:38
Er staat 29/12 op de stempel. Hij loog dus niet. Ik vind het ook best vreemd. Dit was de eerste keer dat het zo lang duurde.

ponq
21 januari 2008, 15:41
Nou, dan verdient ie het voordeel van de twijfel. Tentames achter de rug trouwens?

Valoosj
21 januari 2008, 15:43
Vandaag filosofie afgelegd. Drie bladzijden vol kunnen zeveren.
Nu nog 2 examens.
Meteen een nieuw probleem ontdekt. In het buisvoetje dat net binnen is zit in het midden een metalen cilinder, die moet eruit omdat er een led inkomt. Alleen lukt dat niet zo goed.

pietjeekes
21 januari 2008, 16:19
welwel veel geluk nog met de 2 examens en met het inbouwen van de led

Valoosj
21 januari 2008, 19:31
Progress report:

Finished!
A/B met buffer
Volumepedaal

Troubleshooting

On board klaar
SHO
Boutique Box of Rock
Tremulus Lune
Thor
MayQueen

Geboord
SHO

Geëtst
Ross Phaser

Nog af te drukken en te strijken
Nijboertje
Payback
Neovibe
Boutique Box of Rock
Green Russian Big Muff
Millenium Bypass (Box of Rock 1)

PCB layout maken
Thunder Fuzz

Op Ponq zijn tekentafel :D
Delay

ponq
21 januari 2008, 19:47
Progress report:
Op Ponq zijn tekentafel :D
Delay
Ha! Hij staat ook op mn breadboard...tis nu wachten op de extra chips vanuit de USA ;)

Niks onder t kopje troubleshooting! Goed teken!

Valoosj
21 januari 2008, 20:53
Ha! Hij staat ook op mn breadboard...tis nu wachten op de extra chips vanuit de USA ;)

Niks onder t kopje troubleshooting! Goed teken!

Haha, zodra mn examens klaar zijn staat alles dat nu bij onboard staat wel onder troubleshooting. Ik kijk er al naar uit 8-)

Btw, die neovibe, met welke adapter gebruik jij die? AC/DC en hoeveel V?
Die cancel switch, kan ik die gewoon leeg laten als ik een 3PDT gebruik?
En wat is die diode brug?
Welke transistors heb jij gebruikt? Er staan zoveel verschillende types in, maar niet meteen welke transistor in welke hoeveelheid.

Hopen vragen, maar ik sta op t punt te bestellen :D

ponq
21 januari 2008, 21:04
cancel switch kan je idd leeglaten.

Ik voed m met 18V DC. Ik bypass de brug gelijkrichter, omdat anders mn voltage te ver zakt.

Leuk dat je m gaat bouwen!

Valoosj
21 januari 2008, 21:06
Enkel de transistors nog ;) Net te laat geëdit.

ponq
21 januari 2008, 21:19
de diodebrug is dus gewoon een gelijkrichter-schakeling met 4 diodes, maar dan in 1 verpakking ;). Kan je dus ook zelf 'maken' van 4 losse diodes. En diodebrug is natuurlijk wel makkelijker.

Ik heb voor alle trannies 2n3904's gebruikt.

Valoosj
21 januari 2008, 21:21
Maakt dat uit welke diodes? Ik vind niet meteen een diodebrug bij musikding :(

ponq
21 januari 2008, 21:48
Musikding? Probeer newtone-online.nl eens. Daar bestel ik 95% van de mn spul. Prima service, snelle levering.

Diodes: 1n4001's bijv.

Valoosj
21 januari 2008, 21:50
Musikding is van Klaus :D waar ik altijd mn spullen bestel. Die is iets goedkoper. En ik dacht dat jij de Nederlander was ;)

ponq
21 januari 2008, 21:56
Ja idd, ik ben de hollander :P
Ik ben ook redelijk ongeduldig. Vandaar dat ik best 25 eurocenten extra betaal om mn spul een week of 4 sneller te krijgen dan via Klaus :P

Valoosj
21 januari 2008, 22:00
Dat lag nu eenmaal aan de post.

Nog een vraagje over die neovibe. Gebruik jij een of andere powerpump om aan 18V te geraken? Of heb je zo'n dure 18V adapter gekocht?
Ooit kwam ik eens een schema tegen om met een bepaalde IC je voltage te verhogen. Deze dus
http://i69.photobucket.com/albums/i45/Valoosj/voltpmp1.gif

Werkt dit goed?

ponq
21 januari 2008, 22:03
die Max1044 levert niet genoeg mA voor de Neovibe. Ik gebruik de voeding die ik heb gemaakt voor mn multi-fx project. Daar heb ik 2x18v voor de pt80 en de neovibe.

(kweet dat het de post was...maar tis iedere keer bij Klaus de post. Bij anderen heb ik er nooit last van. Al kan hij er niks aan doen, de pakketjes komen te vaak met vertraging aan... maar goed, succes iig! :P )

Valoosj
21 januari 2008, 22:40
Heb je een schema voor die 2 uitgangen met 18V? Meer heb ik niet nodig, ik gebruik al 2 onespots, en wat andere adapters voor de Nijboer en holy grail.

ponq
21 januari 2008, 22:49
Het schema staat in reply #2 in 'mijn' multi-fx thread. Enige wat je moet aanpassen:
-100R weerstand moet weg.
-7818 ipv 7809
-wat je ziet is een trafo met 2 secundaire windingen. Vandaar dat je eigenlijk twee voedingen boven elkaar ziet. Heb je een trafo met 1 secundaire winding, dan gebruik je bijv alleen de boevenste helft. Zorg dat je de juiste trafo kiest. Mijne heeft een secundaire AC spanning van 18V en 10VA. Na gelijkrichting heb ik dan genoeg voor de 7818.

Valoosj
21 januari 2008, 23:50
Na het lezen van je post, en het bekijken van je schema is het duidelijk dat ik hier nog niet in thuis ben :D

Bij musikding zie ik ook verschillende soorten transformers, en ik vrees dat ik natuurlijk die duurdere ga nodig hebben. Die van 28 euro. Ik zal morgen eens kijken wat de specs zijn van de transformer in mijn gesloopte peavey amp.

Btw, welke LDR's gebruikte je voor je Neovibe? Ik las net de pdf door maar ik zag het niet zo meteen

ponq
22 januari 2008, 09:12
Een ringkerntrafo heb je niet nodig. Kan wel en 'ze zeggen' dat er minder kans is dat ie gaat storen binnen een circuit. Ik gebruik 'gewoon' van die blokkies.

Ik heb ff voor je gekeken bij conrad.be (mijn trafo's komen van conrad.nl, vandaar) en daar zag ik deze (http://www1.be.conrad.com/scripts/wgate/zcop_be/~flNlc3Npb249UDkwX0JFX0IyQzpDX0FHQVRFMDU6MDAwMC4wM TI1LjEwNDc4MTc2Jn5odHRwX2NvbnRlbnRfY2hhcnNldD1pc28 tODg1OS0xJn5TdGF0ZT01MjM2NzgzNA==?~template=PCAT_A REA_S_BROWSE&p_selected_area=%24ROOT&perform_special_action=&glb_user_js=Y&shop=BE&product_show_id=&p_page_to_display=DirektSearch&~cookies=1&zhmmh_lfo=&zhmmh_area_kz=&s_haupt_kategorie=&p_searchstring=trafo+18v&p_searchstring_artnr=&r3_matn=&insert_kz=&area_s_url=&area_url=&direkt_aufriss_area=&p_countdown=&p_80=&p_80_category=&p_80_article=&p_next_template_after_login=&mindestbestellwert=&login=&password=&bpemail=&bpid=&url=&show_wk=&use_search=3&p_back_template=&template=&kna_news=&p_status_scenario=&documentselector=&p_load_area=$ROOT&p_artikelbilder_mode=&p_sortopt=&page=&p_catalog_max_results=10) (bestel nummer:506591 - 89, voor als de link niet goed werkt...)

0.8Ampere, dat lijkt mij meer dan genoeg ;)

Voor de LDR's heb deze (http://www.newtone-online.nl/catalog/product_info.php?products_id=504&osCsid=28af4bcd91b722f7297183a8c3a149aa) gebruikt. Ik wist toen (en nu nog niet...) hoe ik precies de juiste LDR's kan vinden. Deze functioneren voor mij. Tis dat het vrij dure dingen zijn, anders had ik er een dozijn besteld om mee te testen.

Valoosj
22 januari 2008, 11:39
Damn, die LDRs zijn niet te krijgen bij Musikding. Toch maar eens zoeken op DIYstompboxes welke nog werken.
Voor die transformator, zou deze ook werken? Die kan ik bij rato (winkel in Antwerpen) kopen voor 13 euro

1 x 18V

Fabrikant : Velleman
Ordercode : 1180180M

Ingegoten printtransformator
Spanning: 1 x 18V
Stroom: 1 x 1.111A

http://www.ratoshop.be/images/encap.jpg

ponq
22 januari 2008, 11:45
Die trafo lijkt me prima!

Zijn deze LDR's (http://www.musikding.de/product_info.php?cPath=69_82&products_id=709&osCsid=be26edd8705ad5102b3afb0631e2df3d) van Klaus niet geschikt?

Valoosj
22 januari 2008, 11:58
Die trafo lijkt me prima!

Zijn deze LDR's (http://www.musikding.de/product_info.php?cPath=69_82&products_id=709&osCsid=be26edd8705ad5102b3afb0631e2df3d) van Klaus niet geschikt?

Ik weet het niet. Jij zei 500R -1M. Ik moet het nog nakijken.
De trafo kan ik dus makkelijk verkrijgen, maar hoe moet het dan verder? Ik heb nog nooit zo'n ding vastgehad, dus aan bepaalde aansluitpunten op je plan kon ik niet uit :)

Valoosj
22 januari 2008, 12:02
Ik heb trouwens het schema van die brute fuzz.
http://www.filefreak.com/pfiles/44719/swirlie%20fuzz.mp3

Straks even een pcb layoutje maken.
http://i69.photobucket.com/albums/i45/Valoosj/SWIRL.jpg

ponq
22 januari 2008, 12:33
Ik weet het niet. Jij zei 500R -1M. Ik moet het nog nakijken.
De trafo kan ik dus makkelijk verkrijgen, maar hoe moet het dan verder? Ik heb nog nooit zo'n ding vastgehad, dus aan bepaalde aansluitpunten op je plan kon ik niet uit :)

Volgens mij moet de LDR voor de neovibe vooral een groot 'contrast' hebben. Dus in het donker echt een grote weerstand (2M en hoger) en bij licht juist een lage. Die bij Klaus hebben ze bij Newtone niet, maar als ze die hadden, dan had ik die gekozen. Maar goed, pin me er niet op vast ;)

Die trafo snap je zodra je m ziet. Dat ding heeft 2 keer 2 pootjes. T eerste paar verbind je met de 230V (dus ook een stekkeraansluiting kopen), het 2e paar is de 'output' van de trafo. Daar komt dus 18V AC uit. Die twee verbind je met de rest van het circuit voor je voeding.

@fuzz: Is dat een bekende? Kvind om eerlijk te zijn maar een bak herrie ;)

Valoosj
22 januari 2008, 12:44
Die fuzz komt van Dragonfly. Hij speelde dit zonder plectrum, vandaar dat het slordig is, maar ik vind het geen bak herrie hoor. Lekker hard :rockon:

Ik zal je circuit nog eens nakijken. Aan de kant van de 18V, welke is daar de + en -? want dat stond er niet bij geloof ik.

ponq
22 januari 2008, 12:49
Tis wisselspanning he, dus + en - maakt nog niet uit. Na de gelijkrichter diodes heb je pas gelijkspanning (en dus een + en -)

Valoosj
22 januari 2008, 13:43
http://i69.photobucket.com/albums/i45/Valoosj/psver3schematicym3.png
Als ik het goed begrijp, dan heb je links die transformator, bij PT1 en 2 komt de 230V binnen? En de andere kant gaat dan naar de diodes? LSP3 is 18V+ en bij LSP4 is de 18V-? Waar gaan alle grounds naartoe?

ponq
22 januari 2008, 13:49
LSP1 en LSP2 sluit je aan op de 230V.

Tussen D5 en D7 komt dan de ene kant van de 18V AC binnen. Tussen D6 en D8 de andere kant van de 18V AC.

De 18V AC wordt door de diodebrug gelijkgericht naar zo'n ~24V DC. Deze +24V vertrekt vanaf het punt tussen D7 en D8.

De GND 'ontstaat' tussen D5 en D6. Alle GND's zijn met elkaar verbonden.

Uit pootje 3 van de 7818 komt dan de 18V DC, die je kunt aftappen bij LSP3.
LSP4 is GND (0V dus. Er is geen -18V. Als je dat wil, dan moet je een 7918 bij bouwen).

Valoosj
22 januari 2008, 13:55
LSP1 en LSP2 sluit je aan op de 230V.

Tussen D5 en D7 komt dan de ene kant van de 18V AC binnen. Tussen D6 en D8 de andere kant van de 18V AC.

De 18V AC wordt door de diodebrug gelijkgericht naar zo'n ~24V DC. Deze +24V vertrekt vanaf het punt tussen D7 en D8.

De GND 'ontstaat' tussen D5 en D6. Alle GND's zijn met elkaar verbonden.

Uit pootje 3 van de 7818 komt dan de 18V DC, die je kunt aftappen bij LSP3.
LSP4 is GND (0V dus. Er is geen -18V. Als je dat wil, dan moet je een 7918 bij bouwen).

Je bent een held, weet je het :satisfie:
Nu begrijp ik dit ook weer wat beter.

ponq
22 januari 2008, 13:59
You're welcome ;)

Check ook deze site: http://geofex.com/article_folders/power-supplies/powersup.htm

Valoosj
22 januari 2008, 19:03
Voor die voeding, welke diodes? Het ziet eruit als 1N4001.
Bij de Neovibe heb je er gewoon een draadbrug voor in de plaats gezet he?

ponq
22 januari 2008, 19:17
1n4001's werken prima.

Ik heb 1 diode laten staan als reverse-polarity-protection.

Valoosj
22 januari 2008, 19:22
Op de plaats waar eigenlijk die diode brug moest dus?

ponq
22 januari 2008, 19:27
Yup, van de aarde naar de +.

Valoosj
23 januari 2008, 23:31
Weer wat geëtst:

Nijboertje, Big Muff, Payback, Box of Rock en 2 millenium bypasses.

http://i69.photobucket.com/albums/i45/Valoosj/DSC01468.jpg

ponq
23 januari 2008, 23:38
Mooie prints hoor! Alleen lijkt t nijboertje niet goed, of ligt dat aan de lichtval?

Hoe dan ook, ziet er strak uit. Vergelijk nog maar eens met een maand of 2 terug, dat geklooi met kopieer papier etc ;)

Je payback pcb ziet er trouwens netjes uit! Mag gezegd worden.

Valoosj
23 januari 2008, 23:48
Nijboertje is gelukt hoor. Het zal aan de lichtinval liggen. En ook aan al die aardingsplateau's die D_H getekent heeft. Nu is de grootte perfect, enkel zien dat ik een iets kleiner boortje neem dan vorige keer, want toen had ik bij veel gaatjes de helft weggeboord van het koper dat er rond hangt.

De Payback inderdaad netjes. Thanks. Nu maar hopen dat er niet weer een fout opduikt...

Zij die de pcb willen, PM maar. Als je de ISD16xx nog ergens vindt :D

Clox
24 januari 2008, 00:06
Zeker wel mooie printjes! Hoe maak je die zo strak eigenlijk? Ik heb bij het nijboertje zelfs nog in paint wat van dat 'roostermotief' zitten weghalen omdat het anders kortsluiting veroorzaakte op de uiteindelijke print. Bij de eerste keer strijken was er van dat rooster nl niet veel meer over dan een zwarte halfdekkende brij. Hetzelfde gold ook voor de dunnere koperbanen.

Ets je gewoon via de fotopapier-->strijk-->ets methode?

Valoosj
24 januari 2008, 00:30
Ik gebruik de strijkijzer methode. Enkele pagina's terug staan er wat foto's daarvan.
Ze zijn echt lekker strak he :satisfie:
Op de payback kan je zelfs het detail zien, dan wel ondersteboven, maar er staat duidelijk de referentie naar Tonegod, en mijn uren werk op.

Clox
24 januari 2008, 10:26
En gebruik je dan glossy paper of semi glossy? Ik gebruik nu semi glossy omdat we daar nog een heel pak van hadden liggen, maar mssn moet ik dan toch maar is glossy gaan kopen voor wat meer detail.

Valoosj
24 januari 2008, 11:23
Ik gebruik glossy. Dat raden ze ook aan in de tutorial.

no 1 hops
24 januari 2008, 11:43
@valoosj

heb even het begin gelezen en vraag mij af hoe je nog aan spelen toekomt met al die trapbakjes.
maar goed ,mij schoot ineens volgend idee door het hoofd.

weet je hoe een behangtafel werkt?
twee bladen met een scharnier, je vouwt hem open en de bladen liggen naast elkaar.
je neemt twee platen, scharnieren ertussen en je vouwt hem dan zo dat alle bakjes aan de buitenkant hangen en schuift er twee panelen over voor bescherming, of je maakt hem zo dat alle pedalen naar binnen zitten dmv een hoge rand aan de achterkant en uiterste zijkant.

tis maar een idee

Valoosj
24 januari 2008, 11:54
Momenteel speel ik ook niet echt veel. Ik zit op dat gebied in een dipje. Maar over enkele weken begin ik weer met gitaarles (om eindelijk die scales te leren), dus dan valt dit weer wat stil.
Het is een idee, maar ik ga voor zo'n mooie flightcase met afgewerkte aluminium randjes enzo. Daar ga ik zo'n 180 euro aan kwijt zijn merkte ik gisteren. Maar dan hoef ik het enkel ineen te zetten en met klinknagels vast te maken. Meranti op maat zagen heb ik niet echt zin in...

ponq
24 januari 2008, 14:39
Maar over enkele weken begin ik weer met gitaarles (om eindelijk die scales te leren) Volgens mij zitten we in exact dezelfde fase :P Ik ben (te) druk met bouwen, speel eigenlijk alleen om mn effecten te testen en af en toe wat te jammen, neem me al jaren voor les te nemen zodat ik mn weg op t fretboard (mbv scales bijv) beter leer vinden ;) Tof dat je (weer) les neemt. Zou ik ook moeten doen... maja, tijd geld, discipline.

Valoosj
26 januari 2008, 00:33
Een ganse middag kunnen werken aan mijn pedalen. (Jaja, de examens zijn eindelijk achter de rug!) Eerst de Box of Rock afgewerkt, of toch zo ver mogelijk. Dit is een cadeau voor een vriend, dus het mag wel mooi worden. Omdat hij zelf goed tekent gaat hij de behuizing nog onder handen nemen, daar komt later nog wel een foto van. De pot heb ik momenteel niet binnen om de SHO af te maken, maar de Rock kant werkt van de eerste keer goed.
Heerlijk als een pedaal werkt zonder debugging. De tone problemen die Ponq had heb ik niet opgemerkt aangezien de Noisy cricket geen goeie amp is :D

Als de pedaal af is post ik wel een soundclip als ik er eindelijk in slaag om mijn files om te vormen tot mp3.

Daarna begonnen aan de behuizing voor de tremulus lune. Deze is geboord, en het verven is ook bijna klaar. Foto's ga ik nog niet nemen, want ik heb nog plannen, maar daar ontbreekt nog iets voor. Dit wordt zoiezo de coolste pedaal in mn bord (op t Nijboertje na mss). Best wel een tight fit in een B behuizingkje (6cm op 11cm). Morgen proberen die af te werken, en weer hopen dat het debuggen niet nodig is.

ponq
26 januari 2008, 00:37
Cool! Mooie vooruitgang.

Voor de trem,laat me raden: CENSUUR CENSUUR CENSUUR :D

En foto's van de BoR?

(check btw de pic-thread op diystomp voor foto's van een tussendoortje van me)

Valoosj
26 januari 2008, 00:40
AUKE! :sssh: Je verklapt het helemaal! :D

Ik zal meteen eens kijken. Foto's van de BoR komen nog, hij is nog niet af. De Rock kant hangt al in de behuizing, maar de SHO nog niet. Dat is voor binnenkort als mn volgende bestelling van Klaus binnen is. Hopelijk iets sneller dan gewoonlijk.
Ik kan wel eens een tussendoortje posten als je wil.

ponq
26 januari 2008, 00:42
Foto's zijn altijd leuk!

(vorige reply gencensureerd ;) )

Valoosj
26 januari 2008, 00:44
Ik zal het morgen doen. Bedankt voor de censuur :)
Niet dat het echt uitmaakt, we zijn hier toch eenzaam, de laatste pagina's zijn voor 99% gevuld met onze zever.

Valoosj
26 januari 2008, 14:24
Tijd voor enkele foto's. De overvolle bureau, met de behuizing voor de tremolo in het wit. Daar is ondertussen al wat meer werk aan gebeurd, maar zoals gezegd, dat is voor later.
http://i69.photobucket.com/albums/i45/Valoosj/DSC01469.jpg

Mn A/B heeft nu nieuwe diffuse leds, daar wordt je dus niet blind van door er naar te kijken.

En de Box of Rock
http://i69.photobucket.com/albums/i45/Valoosj/DSC01471.jpg
http://i69.photobucket.com/albums/i45/Valoosj/DSC01470.jpg

Enkele beschadigingen aan de behuizing. Dit zijn best krengen om te boren. Maar goed, er komt nog wel verf op vermoed ik. Momenteel zonder footswitch getest omdat ik daar de millenium bypass voor ga gebruiken. Maar hij werkte dus wel van de eerste keer.

ponq
26 januari 2008, 14:31
herkenbaar, zo'n vol bureau!

Wat bedoel je met een diffuse led? Straalt die niet zo? En waar heb je die vandaan? Of heb je m zelf bewerkt?

Btw, heb je mil2bypass al eens gemaakt? Kan best nog wel een troubleshootertje zijn, vanwege de mosfet...

Valoosj
26 januari 2008, 14:38
Die leds lijken een laagje plastic over zich te hebben, dit geeft het effect zoals wanneer je met een gewone led schijnt van achter matte plastic. Het geeft nog steeds licht, maar de led zelf kleurt mooier blauw. Ik probeerde een foto te maken, maar het lukte niet zo goed.

Mil bypass ligt zo goed als klaar. De footswitch zorgde best voor wat problemen, ik heb van elk voetje de helft weggeknipt, maar dit is ook niet zo geweldig. De 3094 ontbreekt nog om het af te maken. Zal voor binnenkort zijn. Straks nakijken of ik alles heb op mn bestelling, en dan geef ik ze door aan Klaus.

ponq
26 januari 2008, 14:49
Eigenlijk moeten we voor de mil2bypass pcb-mount dpdt's hebben. Ik had daar ook veel geklooi mee. Je moet nu zo'n rechthoekige vorm uitboren, en da's zeker niet makkelijk. Maar goed, tis te doen ;)

Valoosj
26 januari 2008, 14:56
Ik zal wel groot genoeg boren voor de 2e schakelaar. De eerste zit erin, maar het is maar de vraag of ik elk pootje heb gesoldeerd. Sommige kwamen er niet eens door.

Moet jij trouwens niet eens een foto gaan posten? ;)

ponq
26 januari 2008, 18:51
Moet jij trouwens niet eens een foto gaan posten? ;) Zojuist 2 foto's geplaatst .... .... in mn multi-fx thread :P

Valoosj
26 januari 2008, 19:35
Haha, ik bedoelde in een ander topic.

Valoosj
26 januari 2008, 21:23
Crap, tremulus lune werkt niet van de eerste keer. En de Box of Rock is toch nog iets mis mee. Waarschijnlijk een transistor die kapot is (zoals bij mn SHO deze middag) debuggen is voor morgen of maandag.

Wat er bij de tremulus lune mis is, kan snel opgelost zijn, want ik zie net op de tonepad site dat er aanpassingen zijn gemaakt qua weerstanden en caps.
Mijn probleem: volume is een pak luider dan bij bypass, en afhankelijk van hoe mn pots staan, klinkt er een soort plop/klik wanneer het volume weer stijgt.
Eerst dus de nieuwe weerstanden steken, daarna weer verder zoeken.

ponq
26 januari 2008, 21:30
Voor je BoR-debug. Volg het signaalpad via de BS170's. Als bij Q1 het signaal wordt versterkt (ff op max gain zetten) dan door naar q2. Komt het signaal binnen (kan je dus testen zonder dat de mosfet in de voetjes zit, het signaal moet ook op t transistorvoetje binnen komen) check dan of ie versterkt. Zo ja, op naar Q3, zo nee, swap Q1 en Q2. Check nu Q1 (wat dus de mosfet van Q2 was). Versterkt ie nu ook niet? Dan is de mosget 99% zeker stuk. Versterkt ie wel, swap ze dan terug en check de omgeving van Q2. Etc.

Succes!

Valoosj
26 januari 2008, 21:45
Er is geluid, maar de gain lijkt wel een met 70% verzwakt te zijn. Het zal dus wel aan de mosfet liggen. Met wat kan ik nakijken of het versterkt wordt? Een audio probe? Dat moet ik nog steeds maken.

ponq
26 januari 2008, 21:47
Heb je zo'n krokodillenklemmetje (die je vaak op mijn foto's ziet)? Verbind die met de output jack (haal tijdelijk de normale output los). Andere kant van de krokodillenklem maak je vast aan een draadje oid, zodat je je contact kan maken op een willekeurig punt in t circuit. Zo kan je het audiosignaal volgen.

Valoosj
26 januari 2008, 21:54
Ik moet er zo eens wat gaan kopen. Maar het ligt volgens mij echt aan de mosfets, want de gain is niet zoals het moet, verder werkt alles.

ponq
26 januari 2008, 21:56
In dat geval kan je natuurlijk ook ff een draadje aan 1 kant vast solderen en daarmee de boel bij langs gaan. Tis de makkelijkste en snelste manier om ff uit te zoeken welke mosfet niet meewerkt.

Valoosj
26 januari 2008, 22:05
Hoezo , enkel met 1 draadje alles controleren? Meer uitleg please :satisfie:

ponq
26 januari 2008, 22:16
sorry, was idd wat kort.

Als je nog een jackbus hebt liggen:
-soldeer 1 draadje vast aan de tip
-soldeer 1 draadje vast aan de sleeve
(pak lange draden, zodat je straks overal goed bij kan)

Verbindt het draadje van de sleeve met de aarde.

Het draadje verbonden met de tip laat je 'los'.

Steek nu de jack van de kabel die naar de versterker loopt in de jackbus. (dus niet meer in de 'normale' output van het effect).

Met het 'losse' uiteinde van het draadje kun je nu overal op het circuit inprikken om het signaal te horen. Begin bijvoorbeeld bij de input. Dan zou je een clean signaal moeten horen. Ga vervolgens naar Q1 etc.

Heb je geen losse jackbus, gebruik dan de jackbus van het effect, maar haal eerst het output draadje van het pcb los.

Beter zo?

Valoosj
26 januari 2008, 22:26
Even Ann Van Elsen aan het bekijken :D
Ik lees het zo meteen wel opnieuw met mn aandacht erbij ;)


EDIT: Ann Van Elsen gebruikt vullingen voor op de tv!!!

En ik snap het. Ik zou nog jacks moeten hebben. Komt dus in orde.

Valoosj
28 januari 2008, 16:18
Progress report:

Finished!
A/B met buffer
Volumepedaal

Behuizing afwerken (pedaal werkt)
Tremulus Lune!

Troubleshooting
Boutique Box of Rock

On board klaar
SHO
Thor
MayQueen

Geboord
SHO

Geëtst
Ross Phaser
Nijboertje
Payback
Boutique Box of Rock
Green Russian Big Muff
Millenium Bypass (Box of Rock 1)

Nog af te drukken en te strijken
Neovibe

PCB layout maken
Fuzz

Op Ponq zijn tekentafel :D
Delay


De tremulus lune gedebugged. Klein stukje solduur dat ervoor zorgde dat de lfo lekte in het signaalpad. Behuizing is bijna klaar, maar ik wacht nog af met te posten tot ie klaar is. Het wordt de coolste pedaal op mn bord!

En ik geraak nog steeds niet op diy Auke :sneaky:

ponq
28 januari 2008, 16:22
aaarggghghgh geen foto's!

Hoe lang denk je nog bezig te zij met de Trem Lune? Ennuh, ga je dan een filmpje posten?

Valoosj
28 januari 2008, 16:44
Ik zal gutshots nemen ;)
Ik ben nog op zoek naar 1 welbepaald onderdeel om t af te maken...
Deze week langs de gamma gaan om eens te kijken of zij het hebben, en dan moet ik nog een boor van 6,3mm vinden om de knoppen op maat te boren.

Zo meteen dus foto's. En nog steeds geen DIYstompboxes voor mij. Er komt een venster dat de site niet gevonden kan worden. VREEMD!

Valoosj
28 januari 2008, 17:02
Ik heb trouwens de trannies getest door ze in mn SHO te steken, ze werkten alle 3. Nu vraag ik me echt af waarom ik zo weinig gain heb bij de BoR

ponq
28 januari 2008, 17:04
Kan je eens foto's van de achterkant en voltages posten?

Valoosj
28 januari 2008, 17:14
http://i69.photobucket.com/albums/i45/Valoosj/DSC01481.jpg
Box of Rock achterkant

Source: 9,2

Q1
D:4,57
G:2,19
S:0,07

Q2
D:4,64
G:2,19
S:0,16

Q3
D:4,9
G:2,26
S0,26

ponq
28 januari 2008, 17:31
Je waardes lijken me in orde.

Pak eens je audioprobe (of krokodillenklem aan de output hange en andere kant als probe gebruiken). Check dan de sound op de input, dan op de Drain van Q1 (nu moet je gain horen) dan op de Gate van Q2 (=gelijk aan Drain Q1) dan de drain van Q2 (meer gain). Etc.

Valoosj
28 januari 2008, 17:41
Kan het ook zijn dat ik te veel gain verwacht bij deze pedaal? Als ik mn amp luider zet klinkt het al een stuk beter. Maar ik verwachtte echt vanaf 11u al een redelijke drive in deze pedaal.

Gutshots van de tremolo

http://i69.photobucket.com/albums/i45/Valoosj/DSC01478.jpg
http://i69.photobucket.com/albums/i45/Valoosj/DSC01479.jpg
http://i69.photobucket.com/albums/i45/Valoosj/DSC01480.jpg

ponq
28 januari 2008, 17:53
Bij mij geeft ie toch echt wel een flinke gain.

Mooie gutshots! Kben erg benieuwd naar t eind resultaat.

Valoosj
28 januari 2008, 17:59
Ik maak wel eens een filmpje dan. Mss ligt het wel aan het te lage volume van de amp, hij stond erg stil. Tremulus Lune is trouwens een echte aanrader. Klinkt wreed goed.

no 1 hops
28 januari 2008, 18:24
Kan het ook zijn dat ik te veel gain verwacht bij deze pedaal? Als ik mn amp luider zet klinkt het al een stuk beter. Maar ik verwachtte echt vanaf 11u al een redelijke drive in deze pedaal.

Gutshots van de tremolo

http://i69.photobucket.com/albums/i45/Valoosj/DSC01478.jpg
http://i69.photobucket.com/albums/i45/Valoosj/DSC01479.jpg
http://i69.photobucket.com/albums/i45/Valoosj/DSC01480.jpg
niet dat ik zo een super soldeerder ben , maar als ik naar die foto's kijk zijn er toch best wel stukjes bij waar ik mij afvraag of er nog wel eilandjes zijn, of er niet zaken contact maken wat niet moet

Valoosj
28 januari 2008, 18:45
De foto's zullen wel bedrieglijk zijn, want de enige eilandjes die er zijn (of lijken) zijn bedoeld. Mijn solderen is er best al op vooruitgegaan. En de fout die hier zat was een klein stukje dat gekneld zat, want ik kon het er zo uit laten springen.

Valoosj
29 januari 2008, 22:14
http://i69.photobucket.com/albums/i45/Valoosj/th_Naamloos-3.jpg (http://s69.photobucket.com/albums/i45/Valoosj/?action=view&current=Naamloos-3.flv)

Op het einde kon mn webcam de snelheid niet meer aan...

Morgen maak ik een video met de effecten die ik gebouwd heb tot nu toe.

bicky
29 januari 2008, 22:39
ik hoor niet, Valoosj.

Of is het de bedoeling dat we enkel van de lichtshow genieten :cooler:

Valoosj
29 januari 2008, 23:06
Als ik morgen tijd heb komt er geluid bij ;) dit was enkel om een voorsmaakje te geven van mijn coolste pedaal op het bord.
Hij is zijn techno die je afgelopen zondag kon horen kwijt 8-)

ponq
30 januari 2008, 08:24
ge-wel-dig! Man man man da's echt super!

Ik had al zo'n vermoeden dat het zo iets zou worden ;) maar dit is echt nog vetter dan ik dacht!