PDA

View Full Version : DIY Midi footcontroller



Badmuts
20 november 2007, 14:01
Bij een beetje rondsurfen kwam ik dit artikel tegen:
http://createdigitalmusic.com/2007/08/02/get-loopy-with-the-diy-10-ableton-footcontroller-no-soldering-required/

Principe is poepsimpel. Sloop een oud toetsenbord van de meeste toetsen, assign de overgebleven toetsen aan functies in Ableton en klaar is klara.

Nu zat ik echter te denken... Op die manier moet het toch ook mogelijk zijn om midi signalen te sturen?

Men neme:
1 "virtuele" midiport.
1 Klein eigengemaakt programmaatje wat de keyboard toetsen vertaald naar een midi commando
1 Iets als guitarrig waarbij je de "virtuele" midiport als input selecteert.

Heb inmiddels device drivers gevonden voor de "virtuele" midiport en na een klein beetje prutsen met C# kan ik zowaar program changes naar GuitarRig sturen! Nu nog een oud USB toetsenbord ergens vandaan toveren :)

Mijn vraag is, heeft iemand anders dit al eens gedaan? Ben dan met name benieuwd naar het stukje software..
Dit onder het motto "waarom opnieuw het wiel uitvinden" :)

Zo niet ga ik er zelf mee verder en laat hier de resultaten wel weten.

Badmuts
8 december 2007, 15:38
Gezien de overweldigende belangstelling heb ik er maar een aparte site (http://www.badmuts.com/nucleus/index.php?itemid=17) voor gemaakt :)

Valoosj
8 december 2007, 16:29
Ik ben wel erg benieuwd naar wat dit gaat worden!

Badmuts
8 december 2007, 17:10
Ik ook. Helemaal nu ik een "prototje" werkend heb dus het principe werkt! Zit er zelfs al aan te denken om de electronica uit een toetsenbord te slopen, deze in te bouwen in een kastje en daar "echte" footswitches op te monteren. In theorie zou het zelfs mogelijk moeten zijn om mbv een gameport expression pedals bij te maken..

De mogelijkheden lijken eindeloos, maar me nu eerst eens verdiepen in het midi protocol en die library. Een programchange is een eitje aangezien er netjes iets als een "ChannelCommand.ProgramChange" voorgedefinieerd is, maar hoe ik iets als een bankswitch voor elkaar krijg.. Geen idee nog :)

Ach.. Het houdt je van de straat he.. ;)

Valoosj
8 december 2007, 19:08
ja, mijn projectje houdt me ook enorm bezig. Eens mens moet iets te doen hebben :satisfie: