PDA

View Full Version : overgangen Barré-akkoorden ...



RullyRulez
20 november 2007, 13:36
Barré-akkoorden.

Ik probeer een beetje te verdiepen in de overgangen tussen verschillende barré-akkoorden.

Ik heb geen moeite met akkoorden die dezelfde snaar, vb op snaar 6:

G (3e positie) - Am (5e positie).

Dat schuift wel lekker....idem voor snaar 5-gebaseerde akkoorden. Hoewel A-achtige akkoorden (B .... etc) niet al te makkelijk zijn voor mij, met in feite 2 Barré- akkoorden. (B-snaar niet altijd goed hoorbaar of hoge E-snaar juist gedempt)

1) Ik heb wat meer moeite met overgangen tussen overgangen van snaar-6 akkoorden naar snaar 5-akoorden, vb:

Bm (2e positie) - F# (2e positie)

- Eigenlijk is dit gewoon het geheel 1 snaar opschuiven naar boven, maar verloopt nog niet echt soepel.

2) Of nog moeilijker:

Am (5e positie) - C (3e positie)

Moeilijkheden hier:
- de (basis) snaar verandert van 6 naar 5
- vorm verandert hier
- fret positie verandert.

Heeft iemand goede tips om dit soepel te laten verlopen?

Ik merk wel dat het op de electrische gitaar iets gemakkelijker lijkt....

bicky
20 november 2007, 13:55
één antwoord: oefenen !

Probeer eerst de volgende overgangen goed te doen: F# naar Bm

Vervolgens ietsje moeilijker van G naar C7 (op de 3e fret)

Als dat goed lukt, ga dan naar de (voor jou) moeilijke Am naar C (op 7e fret) overgang.

G.G.
20 november 2007, 13:58
Wat betreft die C in 3e pos. Die hoge E snaar (G) hoor je bij niet veel mensen. Is ook geen ramp. Als je echt die G wilt horen, speel je hem gewoon in 8e pos.

jaspie
20 november 2007, 14:23
indd of je speelt zon barretje met 4 vingers

G.G.
20 november 2007, 15:45
Oefenen, oefenen en nog eens oefenen. Probeer eens Hey Joe, die bestaat alleen maar uit het stukje dat jij zo moeilijk vind C (3e pos) G (3e pos) D (5e pos.) A (5e pos.) en dan E los (of 7e pos.)

Of When Lightning Crashes

Pais
20 november 2007, 19:10
Om je wijsvinger (de barre) onafhankelijker te maken van de acties van je overige vingers, kun je toonladders over een barre spelen. Verzin loopjes tussen de verschillende akkoorden zonder dat je de barre loslaat.
Pas op dat je niet gaat verkrampen en een goede toon gaat vóór tempo!

Guitarmania
20 november 2007, 22:30
Wat betreft die C in 3e pos. Die hoge E snaar (G) hoor je bij niet veel mensen. Is ook geen ramp. Als je echt die G wilt horen, speel je hem gewoon in 8e pos.

Idd heb ik ook. Wordt anders priegelwerk. Alleen als ik alle akkoordtonen echt wil laten horen pak ik een barre met alle 4 de vingers. Bij een C op positie 3 leg ik mijn ringvinger dwars over de snaren. Die dempen de e-snaar. Maar die hoef ik dan ook niet te horen. Als ik melodie speel op de hoogste 3 snaren pak ik de tonen met elke noot een afzonderlijke vinger. Bij barre met grondtoon op de lage e-snaar heb ik daar geen last van. Daar leg ik niet een vinger over de snaren (behalve mijn barre vinger).

Edit: ik pak trouwens net een C op pos. 3 maar ik hoor gewoon de hoge e-snaar. Komt misschien door de lengte van mijn ringvinger... ;-)

-=JEROEN=-
21 november 2007, 13:24
ik leg het kootje van mn ringvinger zo over de snaren dat ik alleen de snaren D G B indruk, en dus niet de hoge e demp

heb je wel lenige kootjes voor nodig :satisfie:

bicky
21 november 2007, 13:57
Inderdaad, Jeroen, zo is het eigenlijk het meest aangewezen.

Bij het mezelf aanleren van de barré-akkoorden die zoals de C met de wijsvinger op de 3e fret gespeeld worden, ik eerst probeerde met de middelvinger de 4e snaar, met de ringvinger de 3e snaar en met de pink de 2e snaar te spelen.

Dat ging na het oefenen wel aardig, maar het wisselen van dit soort akkoorden naar de andere soort van barré-akkoorden zoals de G met de wijsvinger op de 3e fret, ging niet zo vlot.

Op een bepaald moment probeerde ik met het kootje van de ringvinger de 3 snaren (2-3-4) te dempen en als dat lukt, gaat de akkoordenwissels véél vlotter.

Je hebt dan ook nog de pink vrij om septiemakkoorden te spelen

G.G.
21 november 2007, 16:10
Er zitten buiten de standaard vormen nog een aantal hele mooie combinaties die leuk zijn om te oefenen (of tijdens 1 maat doorstappen):

Open C akkoord
3 pos. barre
5e pos. barre met wijsvinger, ringvinger op de terst A snaar 7e fret (hoge E-snaar gedempt)
5e pos. (open G-greep)
8e pos. Barre of mijn favoriet, met de duim, terts gedempt)
10e pos. open D akkoord-vorm.

RullyRulez
21 november 2007, 18:12
C.G.

Ik snap het gedeeltelijk als ik kijk naar :

http://www.looknohands.com/chordhouse/guitar/index_rb.html

Echter:

- 5e positie open G zie ik niet
- 8e positie, de terts dempen met de duim snap ik niet ? je kunt toch gewoon een
normaal (6-snaar) majeur barre akkoord spelen.
- 10e positie, open D-vorm zie ik niet, wel op 12e positie, en dan ook alleen op de
3 hoogst klinkende snaren

G.G.
21 november 2007, 18:53
C.G.

Ik snap het gedeeltelijk als ik kijk naar :

http://www.looknohands.com/chordhouse/guitar/index_rb.html

Echter:

- 5e positie open G zie ik niet
- 8e positie, de terts dempen met de duim snap ik niet ? je kunt toch gewoon een
normaal (6-snaar) majeur barre akkoord spelen.
- 10e positie, open D-vorm zie ik niet, wel op 12e positie, en dan ook alleen op de
3 hoogst klinkende snaren

- 5e pos. open G-vorm zie je in het plaatje op de 3e hals van bovenaf.
- 8e pos. sorry, moet kwint (V) dempen zijn, vind ik persoonlijk lekkerder klinken. Is de tweede hals vanbovenaf, de rechter greep, maar dan de lage E-snaar met de duim gefret.
- 10e pos. heb ik op de onderste hals in het plaatje gezet.

http://img127.imageshack.us/img127/2268/cakkoordyh0.jpg

Excusses voor het amateuristisch paint knip en plakwerk.

-=JEROEN=-
21 november 2007, 19:42
dat is zo'n beetje het hele CAGED systeem wat je net uitlegd:

je kan ieder 'open' akkoord als barré spelen

akkoordvorm
positie
C 0
A 3
G 5
E 8
D 10

edit: even voor de duidelijkheid,
dit zijn dus allemaal C majeur akkoorden,
speel je de E-open vorm in 5e positie,
dan speel je een A akkoord
je hoeft niet het hele akkoord te spelen om toch een C majeur te spelen, als je maar op zn minst één c, één e en één g speelt

xx555x is ook al een C akkoord

of allemaal C akkoorden op alleen de onderste 3 snaren:
xxx010 xxx553 xxx988 xxx12.13.12

en om dat nog wat leuker te maken, kan je bijv steeds een open A-snaar daarbij spelen, en dan speel je allemaal Am7's

of Cadd9 met de D-snaar erbij waarbij het dan weer leuk is om diezelfde greep 2 fretten door te schuiven (dan wordt het een D)

maar eh we hadden het over barré akkoorden (ik draaf soms een beetje door, heheh)

G.G.
21 november 2007, 19:44
dat is zo'n beetje het hele CAGED systeem wat je net uitlegd:



Nooit van gehoord. Had die term CAGED weleens zien staan. Weet nu wat het is, bedankt :)

-=JEROEN=-
22 november 2007, 00:42
hmm

http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?t=100343

niet gezien?

RullyRulez
22 november 2007, 09:40
Op zich is de theorie duidelijk en ik had ook wel door dat het om het CAGED systeem gaat. Blijft over het oefenen van al de overgangen tussen al deze (barre) akkoorden.... dat verloopt bij mij nog niet altijd even soepel, terwijl de grepen op zich wel lukken.

Misschien om het leuk te houden toch inderdaad maar eens een paar geschikte liedjes die ik zelf ook leuk vind.

"Lightning Crashes" bijvoorbeeld (halve toon lager gestemd):

- F,
- Csus2 (barre + 2 vingers denk ik),
- G

of de akkoorden (niet de solo's) van "Sultans of Swing" met :
- Dm = x57765
- A = 577655
- A7 = 575655
- Bb = 688766
- C = x35553
- F = 133211

Alleen langzaam oefenen in het begin denk ik

-=JEROEN=-
22 november 2007, 10:21
allemaal vrij basis, dus ja, rustig oefenen, en niet te lang achter elkaar oefenen

wat ook helpt is om de open-akkoorden te spelen alsof je een barré speelt, dus met pink, ring en middelvinger speel je E 022100 en A 002220 bijv.