PDA

View Full Version : CAE preamp



caliban
20 november 2007, 11:33
Zoals enkelen hier al gedaan hebben, ben ik ook van plan een CAE 3+ zo goed mogelijk na te bouwen, hetzij enkel het derde kanaal eigenlijk.
Het schema is me redelijk duidelijk en ik sta op het punt om alles te bestellen, maar nu zit ik nog met een vraag over de trafo die ik ben kan gebruiken. Op de site van tubetown verkopen ze er veel verschillende van Hammond, maar nu welke neem ik best. Ze lijken allemaal wel ongeveer de juiste spanning te leven.
http://www.tube-town.net/ttstore/product_info.php/info/p1359_Hammond-260-G.html
Die lijkt me best in orde, maar door het grote aanbod ga ik twijfelen.
Langs de zoekfunctie vond ik wat over trafo's uit de classic reeks van Hammond die goed zouden zijn voor zulk een versterkers, maar nooit echt bevestigd.
Wat denken jullie ervan. Is die Hammond 260G the way to go.

Alvast bedankt

caliban
20 november 2007, 11:36
http://www.tube-town.de/ttforum/index.php?topic=4167.0
Het schema dat ik gebruik is het tweede dat je langs de link vindt, hetzij enkel het leadkanaal inclusief de buffer op het einde.

SimonS
20 november 2007, 12:42
tja je hebt een aantal parameters waar de trafo aan moet voldoen:

primair:
- spanning (220/230/240VAC 50Hz dus :) )
secundair:
- HV spanning (geen idee wat dat voor de CAE is?!)
- HV stroom (moet je even uitrekenen adhv aantal ecc83)
- Gloei spanning (jij hebt alleen 6.3V nodig)
- Gloei stroom (moet je even uitrekenen adhv aantal ecc83 en evt kanaalschakeling meuk)
verder:
- heb je een center-tap op de HV nodig of niet?
- grootte van de trafo (adhv behuizing grootte)
- plaatsing van trafo tov circuit (krappe opstelling: liever toroidale)
- evt ruime reserve in max geleverde stroom wanneer je wilt uitbreiden (gloei!)

dat is wat ik zo even kan bedenken.

caliban
20 november 2007, 12:52
Bedankt kerel, de grootte maakt niet veel uit, ik denk dat ik hem boven op het chassis ga zetten en het chassis gaat een stuk oud ijzer naar keuze worden denk ik, dus ik kies zelf een beetje hoe groot die is.
Verder ga ik wat moeten rekenen.
Ze geven op het schema 263V aan voor de secundaire.

caliban
20 november 2007, 14:56
Ik twijfel nog tussen de 370BX en de 260G nu. Weten jullie wat het verschil is tussen de classic series en de 260 series.

caliban
20 november 2007, 19:00
De gloeistroom is blijkbaar voor maar drie buizen altijd groot genoeg bij al de transformators die ik tegenkom, maar wat is de HV stroom per lamp, toch niet erg veel verwacht ik. En het kan toch ook geen kwaad van wat meer te nemen, als we het over stroom hebben.

Chris Winsemius
20 november 2007, 19:46
Met 50 mA voor de HT heb je ruim voldoende. Meer is ip. altijd handiger/beter in dit geval.

Jimwoud
21 november 2007, 09:40
Tof project, zou dit wel met een Soldano preamp willen doen, alleen het lead kanaal.

Waar staat btw dat schema of layout van dat ene kanaal van die preamp die je wilt maken, want in die link kon ik niks vinden.

LostHighway
21 november 2007, 11:41
is de 200 reeks van Hammond niet 110V versie van dezelfde 300 types?

caliban
22 november 2007, 01:44
De tweede foto op de link is gewoon de driekanaalse, waarvan ik gewoon het eerste en tweede kanaal laat vallen.
Waar bedoel je 110, de 260 is vrij universeel aan de primaire en heeft verschillende versies voor de verschillende secundaire.

LostHighway
23 november 2007, 10:14
Idd, zie nu pas je linkje, meende me te herinneren dat de 200 en de 300 reeks gelijk waren maar dat de primairen 110V vs 230V waren, foutje dus.

caliban
23 november 2007, 14:31
De 260G kan primair net zoals de 300 van 110 volt tot 240 volt denk ik.
http://www.hammondmfg.com/260.htm
Anders ben ik heel dik gekloot.

caliban
26 november 2007, 19:43
Dag iedereen, alles is al besteld, normaal kan ik dit weekend beginnen.
De dikste kabel die ik heb besteld is er een van 0.75mm˛, is dat genoeg voor gloeispanning en de spanning aan de voeding en anode of kan ik daar beter dikker spul voor bij gaan kopen.
Alvast bedankt.

caliban
27 november 2007, 13:12
Voor wie het interesseert, dit is de transformator die iemand me heeft aangeraden voor deze preamp.
http://www.die-wuestens.de/eindex.htm
(De TR200)
Ik ben gegaan voor de 260G, redelijk dom, want die andere was pakken cheaper. Gewoon te laat een antwoord gehad.