PDA

View Full Version : Heb ik iets verkeerd gedaan?



guvnor
20 november 2007, 10:58
Een paar maanden geleden heb ik een Strat in elkaar geschroefd. Omdat het eigenlijk net een bouwdoos is wil ik niet spreken van "bouwen".
Volgens mij heb ik redelijke spullen gebruikt:

Swamp Ash body
Maple neck met rosewood fretboard 7,25" radius, standaard contour
Wilkinson vintage style bridge met zwaar stalen blok
Wilkinson Kluson style tuners
Fender Texas Specials
USA pots en switch

Body en neck kwamen van Tone Factory. Dus geen USA spul.
In elkaar zetten was geen probleem. Bijna alles paste naadloos en het geheel zat in een avondje in elkaar (incl soldeerwerk).
Tussen neck en body zit een spleetje van +/- 0,5 mm aan onderkant neck (dus waar de lichte ronding zit).

Nu de problemen: Accoustisch klinkt de gitaar niet zo hard als mijn andere Strat. Elektrisch klinkt ze fantastisch maar als ik wissel tussen mijn Fernandes Revival Strat en m'n bouwdoos dan hoor ik een flink verschil als ik onversterkt speel. Kan dit komen omdat de Fernandes een erg dikke neck heeft (soort van '59 roundback of boatneck) ?

Tweede issue is de neck zelf. Ik heb het vermoeden dat de neck een millimeter te dik is waardoor het fretboard te hoog ligt tov de body. Resultaat is dat bij het afstellen de zadeltjes bijna op maximale hoogte staan.
Ik heb de dikte van de neck gemeten (helaas erg onnauwkeurig vanwege gebrek aan schuifmaat) en dan lijkt de neck dus een millimeter te dik...
Weer vergeleken met m'n Fernandes.
Iemand anders die eenzelfde ervaring heeft?

barno
20 november 2007, 11:07
neck speelt idd belangrijke rol in overall acoustic sound. kan je fernandez neck niet eens op die swamp ash body monteren om te vergelijken? Trouwens van welk hout is die andere body, kan zijn dat die wat meer volume geeft (is geen referentie voor de klankkleur, en dat is toch het belangrijkste)
Hoe zit het met de sustain, maw hoelang klinkt je body acoustisch na? dit is imo een belangrijkere eigenschap als het volume.

neck te dik: no such thing ... wel belangrijk dat bij een iets dikkere hiel je neck pocket diep genoeg is... eventueel een mmtje afhalen met de frees.

G.G.
20 november 2007, 11:11
Een paar maanden geleden heb ik een Strat in elkaar geschroefd. Omdat het eigenlijk net een bouwdoos is wil ik niet spreken van "bouwen".
Volgens mij heb ik redelijke spullen gebruikt:

Swamp Ash body
Maple neck met rosewood fretboard 7,25" radius, standaard contour
Wilkinson vintage style bridge met zwaar stalen blok
Wilkinson Kluson style tuners
Fender Texas Specials
USA pots en switch


Klinkt als een goed recept. Plaatjes!!!


Nu de problemen: Accoustisch klinkt de gitaar niet zo hard als mijn andere Strat. Elektrisch klinkt ze fantastisch maar als ik wissel tussen mijn Fernandes Revival Strat en m'n bouwdoos dan hoor ik een flink verschil als ik onversterkt speel. Kan dit komen omdat de Fernandes een erg dikke neck heeft (soort van '59 roundback of boatneck) ?


Is toch geen probleem. Ik neem aan dat je hem in 99% van de gevallen versterkt gebruikt (of je moet Yammerdrammer-achtige accoustische dingen willen doen op je strat)

Mijn mening is trouwens ook dat een dikke neck veel meer volume geeft. Mooi voorbeeld hiervan, mijn extreem dikke esdoornhals:

http://s241.photobucket.com/albums/ff251/joris_jk/th_video_00007.jpg (http://s241.photobucket.com/albums/ff251/joris_jk/?action=view&current=video_00007.flv)

Ik ben van mening dat de dikte echt heel veel bijdraagt bij het volume (accoustisch), maar versterkt merk je daar niet heel veel van.


Tweede issue is de neck zelf. Ik heb het vermoeden dat de neck een millimeter te dik is waardoor het fretboard te hoog ligt tov de body. Resultaat is dat bij het afstellen de zadeltjes bijna op maximale hoogte staan.
Ik heb de dikte van de neck gemeten (helaas erg onnauwkeurig vanwege gebrek aan schuifmaat) en dan lijkt de neck dus een millimeter te dik...
Weer vergeleken met m'n Fernandes.
Iemand anders die eenzelfde ervaring heeft?

Je zou een klein stukje uit de neckpocket kunnen fresen / een stukje van de heel af kunnen halen, of met een kleine shim kunnen werken. Moet op zich geen probleem zijn.

Ik denk dat je gewoon een lekker instrument hebt gebouwd en dat je gewoon lekker moet gaan spelen.

guvnor
20 november 2007, 11:27
http://i228.photobucket.com/albums/ee34/sneekiebahzted/nr1_2.jpg

http://i228.photobucket.com/albums/ee34/sneekiebahzted/nr1.jpg

http://i228.photobucket.com/albums/ee34/sneekiebahzted/DSCN1061.jpg

3 plaatjes van m'n bouwdoos.

edit: let niet op de pickups op de foto. Op de foto zitten er GFS greybottoms in. Die zijn nu vervangen door Fender CS texas specials

guvnor
20 november 2007, 11:33
Neckpocket uitfresen klinkt als een horrorstory...
Ik ben blij dat ik een gitaar in elkaar kan schroeven met kant-en-klare onderdelen. Ik frees... euh vrees dat ik met een frees de boel ga verzieken.

Ander scenario: die dikke Fernandes neck vindt ik verdomd lekker spelen. Die gitaar ga ik helemaal niets aan veranderen.
Ik zit dus te denken aan een Warmoth neck. Boatneck contour, braziliaans rosewood... de hele mikmak.
Hoe groot is dan de kans dat die beter past dan de huidige? Er zal toch hopelijk wel een soort standaard afmeting zijn?

bass blom
20 november 2007, 11:40
stukje van de hiel af halen is toch niet zo moeilijk?

DarknessAwaits
20 november 2007, 11:53
Vond ik lastiger dan de halspocket uitdiepen. Dat is, mits goed voorbereid, een goed te doen werkje.

guvnor
20 november 2007, 11:55
@Barno: De sustain is in orde. Noten klinken goed door. Ook hier doet de Fernandes het beter, maar ik ben niet geheel ontevreden over de performance van de bouwdoos.

@ Barno & Bas: Een millimetertje van de hiel afhalen is ook iets waar ikzelf niet aan ga beginnen. Kan ik dit laten doen (eventueel tips) ?

G.G.
20 november 2007, 12:09
Neckpocket uitfresen klinkt als een horrorstory...


Neckpocket dieper maken doe ik 100x liever dan de hals dunner maken, waarom:

Je toets is rond, het is lastig je hals zo te fixeren dat je netjes, overal evenveel kan afhalen.

Je body is groot en vlak. Je kan hier gemakkelijk een stuk Mdf op klemmen en dan de randen van de pocket volgen met een freesbitje.

Hoe ik dit doe:

Body op de werkbank klemmen met een min of meer bodyvormig stuk mdf. Freesje met onderlager de neckpocket laten volgen en het mdf daar wegfresen. Nu heb je een 1:1 kopie van de neckpocket. De mal laat je gewoon gklemd zitten. Je wisselt alleen van freesbitje. Je neemt nu een bit met bovenlager (of een bit waarvan het snijgedeelte dezelfde radius heeft als de schacht) en je freest 1 mm extra diepte langs de neckpocket.

Met de twee juiste freesbitjes is dit ongeveer 10 minuten werk als je body kaal is. (brug kan je rustig laten zitten als die al helemaal vastgeschroefd is. Dan zaag je dat stuk gewoon ff uit op de stuk mdf.

Hoop dat deze uitleg duidelijk is.

guvnor
20 november 2007, 12:20
@G.G. : jouw uitleg is duidelijk maar ik mis het gereedschap. Ik zal eens rondneuzen of er iemand is die een freesmachientje heeft. Dan nog zal ik waarschijnlijk op de expertise van die ander vertrouwen want mijzelf kennende frees ik er geen mm af, maar blijft er maar 1 mm over...

G.G.
20 november 2007, 12:26
@G.G. : jouw uitleg is duidelijk maar ik mis het gereedschap. Ik zal eens rondneuzen of er iemand is die een freesmachientje heeft. Dan nog zal ik waarschijnlijk op de expertise van die ander vertrouwen want mijzelf kennende frees ik er geen mm af, maar blijft er maar 1 mm over...

Als je een gewone decoupeerzaag het kan je al heel veel zelf.

Zaag 3 stukken dik mdf in de vorm van ongeveer de body.

1 stuk, daar zaag je 3 a 4 happen uit voor de lijmklem. Het tweede stuk lijm je hierop. Deze twee stukken gaan onder de body. het derde stuk klem je bovenop de body. Nu kan je de body inklemmen met lijmklemmen, hij kan vlak op de werkbank liggen (lijmklemmen raken de werkbank niet, want daar heb je de uitsparingen voor gezaagd in het onderste stuk mdf)

Dit pakketje kan je zo meenemen. Vraag een meubelmakertje of iemand anders die met hout werkt dat even voor je te fresen. Als je uitlegd dat alles al helemaal geklemd zit, weet die meubelmaker dat het voor hem maar een paar minuten werk is.

Mijn ervaring is dat meubelmakers, trappenfabrikanten etc... het best wel leuk vinden om dit te doen. Ik heb er in ieder geval goeie ervaringen mee.

guvnor
20 november 2007, 12:40
Dat klinkt als een goed plan... Dat ga ik doen.

Maar is dit nou iets dat vaak voorkomt? Ik zou namelijk verwachten dat dit soort onderdelen meteen goed zou moeten passen. Of is het omdat het natuurlijk geen kwaliteitsspullen zoals van bijv Warmoth of Vox Humana zijn?

en natuurlijk iedereen bedankt voor de input !!

G.G.
20 november 2007, 12:46
Dat klinkt als een goed plan... Dat ga ik doen.

Maar is dit nou iets dat vaak voorkomt? Ik zou namelijk verwachten dat dit soort onderdelen meteen goed zou moeten passen. Of is het omdat het natuurlijk geen kwaliteitsspullen zoals van bijv Warmoth of Vox Humana zijn?

en natuurlijk iedereen bedankt voor de input !!

Ik heb al redelijk wat spullen bij TF besteld, en nog nooit iets gekregen dat kwalitatief niet aan mijn verwachtingen voldeed. Tf levert gewoon goed spul. Maar het blijft een bouwpakket, waar je soms een heel klein beetje aan zal moeten aanpassen. Zelfs fenders moeten soms een shimmetje hebben om perfect afgesteld te staan.

Als er echt een mm vanaf moet, laat een meubelmakertje dat dan ff fixxen voor je. Ik zie dat je body gelakt is. Als je hals dat ook is, dan zou ik zeker voor de optie neckpocket uitdiepen kiezen, want daar zie je na montage niets meer van.

Ik heb het bij mijn Hondo body ook gedaan omdat de hals die ik wilde bouwen een dikker profiel heeft dan de hiel dik is.

no 1 hops
20 november 2007, 16:14
@guvnor
het blijft hout, en elke plank klinkt anders.
zelf de plywood hondo van G.G en mijzelf kunnen knallen terwijl soms een 'echt' stuk hout je diep verdiretig doet staan.
toch denk ik dat je te negatief bent over je strat.
dat wat hij moet doen, tenminste zo begreep ik het, dat doet die.
electrisch klinkt hij goed, en dat is het ook een electrische gitaar.

G.G.
20 november 2007, 16:17
electrisch klinkt hij goed, en dat is het ook een electrische gitaar.

Precies. Is een beetje en geval van: Mijn auto rijdt heerlijk, maar als ik er geen bezine in doe, dan komt ie niet vooruit.

Alleen de neckpocket nog ff laten bijwerken en gaan met die banaan.

guvnor
20 november 2007, 16:47
Ik denk dat jullie gelijk hebben... De reden dat ik die gitaar gebouwd heb is omdat ik dolgraag een 2 tone sunburst Ash Strat wilde hebben met rosewood toets. Ik hoopte dezelfde feel te krijgen als ik op m'n Fernandes heb. Da's een gitaar die zoooo lekker voelt en klinkt... maar helaas een hele foute kleur heeft en bovendien een maple neck.

http://i228.photobucket.com/albums/ee34/sneekiebahzted/Fernandes.jpg

Elke keer dat ik mijn sunburst gitaar pak kijk ik stiekum naar de Fernandes.
Op die momenten stoor ik me dan aan de te hoog afgestelde brug en zou ik het liefst meteen hakken en zagen om die neck op de goeie hoogte te krijgen.

Ik weet het. Ik had voor het geld dat ik hier in gestopt heb een hele leuke USA Strat kunnen kopen in de goede kleur etc etc.
Maar het idee iets zelf in elkaar gezet te hebben sprak me wel aan.

Anyway... jullie hebben me goede tips gegeven en alles gaat goed komen.

Thanks !

G.G.
20 november 2007, 16:49
Ik denk dat jullie gelijk hebben... De reden dat ik die gitaar gebouwd heb is omdat ik dolgraag een 2 tone sunburst Ash Strat wilde hebben met rosewood toets. Ik hoopte dezelfde feel te krijgen als ik op m'n Fernandes heb. Da's een gitaar die zoooo lekker voelt en klinkt... maar helaas een hele foute kleur heeft en bovendien een maple neck.

http://i228.photobucket.com/albums/ee34/sneekiebahzted/Fernandes.jpg

Elke keer dat ik mijn sunburst gitaar pak kijk ik stiekum naar de Fernandes.
Op die momenten stoor ik me dan aan de te hoog afgestelde brug en zou ik het liefst meteen hakken en zagen om die neck op de goeie hoogte te krijgen.

Ik weet het. Ik had voor het geld dat ik hier in gestopt heb een hele leuke USA Strat kunnen kopen in de goede kleur etc etc.
Maar het idee iets zelf in elkaar gezet te hebben sprak me wel aan.

Anyway... jullie hebben me goede tips gegeven en alles gaat goed komen.

Thanks !

Holy Crap. Die fernandes is echt vet!!!

no 1 hops
20 november 2007, 16:50
en ik zou nu net voor maple gaan.
je zou eens naar een goede bouwer moeten gaan die je favo neck opmeet en misschien dit omzetten kan naar een nieuwe die precies dezelfde vorm etc heeft.
tja of gewoon de hele gitaar mee en vragen wat diezelfde kost met jouw specs

G.G.
20 november 2007, 16:51
en ik zou nu net voor maple gaan.
je zou eens naar een goede bouwer moeten gaan die je favo neck opmeet en misschien dit omzetten kan naar een nieuwe die precies dezelfde vorm etc heeft.
tja of gewoon de hele gitaar mee en vragen wat diezelfde kost met jouw specs

Of zelf een halsje bouwen.

barno
20 november 2007, 20:07
Ik denk dat jullie gelijk hebben... De reden dat ik die gitaar gebouwd heb is omdat ik dolgraag een 2 tone sunburst Ash Strat wilde hebben met rosewood toets. Ik hoopte dezelfde feel te krijgen als ik op m'n Fernandes heb. Da's een gitaar die zoooo lekker voelt en klinkt... maar helaas een hele foute kleur heeft en bovendien een maple neck.

http://i228.photobucket.com/albums/ee34/sneekiebahzted/Fernandes.jpg

!

niks fout met deze kleur, zekèr niet in combinatie met die maple hals (echte fendercats spelen op maplenecks). en nog: je moet een gitaar niet doen luisteren naar jou, jij moet luisteren naar de gitaar en je speelstijl aanpassen, zo ontwikkel je meer techniek. ik heb een pak gitaren die allemaal totally different aanvoelen en ik gebruik ze allemaal naargelang mijn mood.

guvnor
21 november 2007, 08:57
Is er eigenlijk een truukje om de halsvorm van een bestaande neck te bepalen?
De Fernandes heeft namelijk een erg dikke neck maar ik kan niet goed voelen of het nu een '59 roundback of fatback is.

G.G.
21 november 2007, 15:27
Is er eigenlijk een truukje om de halsvorm van een bestaande neck te bepalen?
De Fernandes heeft namelijk een erg dikke neck maar ik kan niet goed voelen of het nu een '59 roundback of fatback is.

Er zijn twee goeie mogelijkheden:

1 Laagje plastic huishoudfolie op de achterkant, en bij verschillende posities (bijv. 1e fret, 7e fret, 12 fret. 19e fret een rand van klei plaatsen. Deze laten uitharden en als malletjes gebruiken.

2 Er zijn speciale "kammetjes" te koop. Dat zijn twee metalen strips met daartussen een hele rij metalen pinnetjes. Die pinnetjes kunnen heen en weer schuiven.

Die kam druk je tegen je halsprofiel en de pinnetjes schuiven op. Zo krijg je de ronding van je hals. Als je vaste posities hanteerd, en de ronding op het kammetje kopieërd naar stevig karton kan je ook je profiel kopieëren.

Ik ga nog ff googlen naar een afbeelding om dit duidelijker te maken.

EDIT: google levert niets op.

guvnor
21 november 2007, 16:34
Ik weet al wat je bedoeld. Je hebt die dingen ook in het groot en vierkant zodat je een 3D afdruk van je gezicht ermee kan maken :-)

G.G.
21 november 2007, 16:56
Ik weet al wat je bedoeld. Je hebt die dingen ook in het groot en vierkant zodat je een 3D afdruk van je gezicht ermee kan maken :-)

Precies, die dingen.

-geert-
21 november 2007, 17:18
Profielmeter heet zon apparaat. http://www.onlinebouwmarkt.nl/winkel/images/profielmeter.jpg Alleen wel ff wat er tussen doen zoals elastiekje/stukje stof bijvoorbeeld. Probeerde het bij mn gibson ook eerst voorzichtig zonder, maar die metalen puntjes daar is de lak toch niet tegen bestand, krijg je allemaal van die mooie kleine gaatjes.. ach ja met een tijdje spelen slijt dat wel weer mooi vlak :D

Gearjunkie
22 november 2007, 19:02
Resultaat is dat bij het afstellen de zadeltjes bijna op maximale hoogte staan.



Da's dan toch binnen de marge??

Lekker spelen, is een mooie gitaar de je hebt gemaakt!!!

guvnor
23 november 2007, 15:38
Probleem is dat ik een andere gitaar heb die strakker in elkaar zit.
Zolang er bij deze gitaar iets niet helemaal goed zit zal dat blijven knagen. Dat ding heeft me aardig wat duiten gekost en dan moet ie ook perfect (of dicht in de buurt daarvan) zijn.

G.G.
23 november 2007, 15:46
Probleem is dat ik een andere gitaar heb die strakker in elkaar zit.
Zolang er bij deze gitaar iets niet helemaal goed zit zal dat blijven knagen. Dat ding heeft me aardig wat duiten gekost en dan moet ie ook perfect (of dicht in de buurt daarvan) zijn.

Dan moet je gaan fresen, of gaan shimmen. Zit niets anders op.

barno
23 november 2007, 15:57
Probleem is dat ik een andere gitaar heb die strakker in elkaar zit.
Zolang er bij deze gitaar iets niet helemaal goed zit zal dat blijven knagen. Dat ding heeft me aardig wat duiten gekost en dan moet ie ook perfect (of dicht in de buurt daarvan) zijn.

niet laten knagen, koe bij de hoorns vatten: even langs bij de plaatselijke schrijnwerker, laat hem een mmtje uit de neckpocket frezen, kost hem 3 minuutjes werk en jou een paar euro

guvnor
4 januari 2008, 11:58
even een update:

Ik heb toch besloten niet te gaan frezen en een nieuwe neck gekocht. Ik wilde toch al graag een dikkere neck...

Ik heb dus een Allparts SRO-FAT gekocht bij The String. FAT is dus hier een baseball bat. Dikker dan de Fernandes neck. De achterkant van de headstock loopt rechtstreeks door in de neck zonder iets naar binnen te buigen.

De neck was onbewerkt, dus eerst gestaind (Clou zakjes geel + donker eiken) en afgelakt met nitrocellulose. Is een mooie vintage kleur geworden, iets geler dan de standaard amberkleur.

De klank is fantastisch. Onversterkt klinkt ie heerlijk en over de versterker klinkt ie vooral voller. Sustain is bijna eindeloos.
De gitaar is nu echt een beest van een Strat.
Ik ben nog wel wat aan het klieren met de afstelling, maar dat gaat wel goed komen. Doordat het een enorm dikke neck is is de trussrod bijna helemaal los en is de kromming toch minimaal.

Minpuntje van de neck is het fretwerk. Misschien omdat het een B-stock neck is, maar de frets liggen overal iets boven het fretboard. Nergens sluiten de frets 100% aan. De opening bedraagt slechts een fractie van een millimeter maar de neck die ik van Tonefactory kocht was daarin wel een heel stuk beter afgewerkt.

Hoewel het best een rotklus was (afwerken van de hals) was het absoluut de moeite waard. Ik ben nu een heel stuk blijer met m'n gitaar en heb weer heel wat bijgeleerd.

Heb helaas de oude neck wel beschadigd :-(
Bij het overzetten van de Klusons is er wat hout van de headstock afgebroken bij het verwijderen van de bussen. Die neck staat nu wel op marktplaats maar ik verwacht er niet veel reacties op...

Iedereen bedankt voor de gegeven tips. Hoewel ik uiteindelijk toch een andere oplossing gekozen heb ben ik er wel wijzer van geworden.

G.G.
4 januari 2008, 15:43
Ik ben nog wel wat aan het klieren met de afstelling, maar dat gaat wel goed komen. Doordat het een enorm dikke neck is is de trussrod bijna helemaal los en is de kromming toch minimaal.


Als het echt niet lukt met afstellen is vlakken onder lichte spanning een optie (zo heb ik het ook gedaan met een van mijn zeer dikke halzen.