PDA

View Full Version : Marshall silver jubilee 2555 vs 2555SL



robertt
19 november 2007, 23:15
Beste kenners,

Kan iemand mij vertellen wat (afgezien van het bouwjaar en het uiterlijk) het verschil is tussen de Silver Jubilee 2555 en de 2555SL Slash Signature?

Ik ben in eerste instantie namelijk op zoek naar 2555 silver jubilee, maar die zijn moeilijk tot niet te vinden 2e hands. Daarnaast schijnt er belachelijk veel geld voor gevraagd te worden.

Ik heb het net een beetje afgezocht, maar echt een duidelijk antwoord krijg ik niet over mijn vraag omtrent het verschil tussen de twee.

De ene persoon beweert dat de 2555sl een clone is van de 2555, terwijl de ander weer beweert dat er wel degelijk verschil in zit.

Nu zou je zeggen: ga ze eens testen, maar dit gaat voor de 2555 niet echt op (gezien het feit dat deze bijna niet te vinden is).

Ik hoop daarom met de start van dit topic eindelijk een duidelijk antwoord te krijgen van jullie.

b.v.d.

Robert

robertt
19 november 2007, 23:21
enkele relevante bevindingen die ik heb gevonden op het net:

I've been using Jubilee's and/or Slash's for years. I keep trying other amps but I always end up coming back to these babies for my dirt. Nothing out there sounds like them and I just love the beautiful fat growl they have.

I just sold my Slash to a friend and kept my Jubilee. If you're comparing the 2555 and 2555SL they're the same design. 3 LCR HV caps. I just recapped my Jubilee with F&T's which are very nice. The main difference I'd have to say are the Xformers. The Jub's had the Drakes and the Slash's have the Dagnell's. Sonically my most recent Slash had a touch more punch but my Jubilee has a sweeter high end. I've found very subtle differences from one amp to the other. All of the Jubilee's and Slash's I've owned were amazing sounding with the right tubes and proper maintenance.

Hey, I've gone the Bogner route too (Shiva & 101B). Sold 'em and am back to the Jubilee. I had a couple of JCM800's too in the past, I prefer the Jubilee to them as well. Best of luck on your choice!


En deze---------------------------------------------------------------------------


Well, I've owned both and ended up selling the 2 silver jubilee's I had and kept the slash model (still call it a jubilee though...lol, "Slash signature" just sounds too stupid)

The slash always had a much tighter bigger bass/low end than the silvers. The silvers also seemed to be a bit more spitty in the high end as well.

Now, one thing that may account for the difference is that the two amps are a decade apart, and we all know how time can hurt an amp. But from what I've heard in person, the slash sounded "stronger"...

Nellyrocks
20 november 2007, 08:54
Spreken elkaar lekker tegen. Zal per versterker verschillen dan. Ze zijn toch ook het zelfde.

-Heineken-
21 november 2007, 00:36
Spreken elkaar lekker tegen. Zal per versterker verschillen dan. Ze zijn toch ook het zelfde.

Precies. Waarschijnlijk heeft die ene gast de 100w. Slash vergeleken met een 50w. jubilee. Logisch dat de honderd watter dan meer bottom en punch heeft en de 50er sneller overstuurd. Das met elke 100w. versterker tov. het zelfde model 50w. Al zou het waar kunnen zijn dat er in de Slash andere trafo's zitten. Heb deze nooit in handen gehad. Maar ook zullen er waarschijnlijk andere buizen in zitten wat ook veel (meer) invloed heeft op je geluid. Ik denk niet dat het veel verschil gaat/kan maken daar de Slash volgens zo'n beetje elke site die je erover kunt vinden een exacte kopie van de 100w. jubilee zou moeten zijn. Persoonlijk vind ik dan zo'n originele toch cooler. Hou niet zo van dat signature spul.

Baker
21 november 2007, 09:22
Moraal van het verhaal is denk ik dat de verschillen subtiel ofwel verwaarloosbaar zijn.

tubeonly
21 november 2007, 09:23
Een van de verschillen is geloof ik ook de speakeruitgangen / impedanties. Bij de Slash versie is het (als ik me niet vergis) zo gemaakt dat je drie speakerkasten tegelijk kunt aansluiten. Dusseuh, hoe veel hoog wil je?! ;)

robertt
22 november 2007, 01:00
Het liefst zou ik een echte silver jubilee kopen, maar waar vind je die tegenwoordig nog ( de 2555)???????

Ben inderdaad wel tot de conclusie gekomen dat het verschil tussen de twee amps (als dat er dan al is) nihil is.

ACSlater
22 november 2007, 14:40
Ik kwam dit filmpje tegen:

http://www.youtube.com/watch?v=xsUKtl9SgUM

Dit is Slash' gitaartech Adam Day die Slash zijn live-setup showt. Hij gebruikt voor zijn distortion een Slash en een VM in stereo en voor clean twee Silver Jubilee's. Lijkt me dan toch wel enig verschil in te zitten. Kan geen andere reden bedenken waarom Slash niet gewoon twee sig Marshall's voor zijn clean geluid gebruikt.

Rutger
22 november 2007, 14:52
Slash had die SL's allang voor hij die sig liet bouwen. De reden om die sig te laten bouwen was voor hem, omdat hij bang was dat er niet genoeg SL's voor hem op de markt zouden overblijven.

Die SL's die er staan had hij waarschijnlijk nog, dus waarom niet gebruiken?

Naar mijn weten zijn zijn sig's exacte replica's, niet meer en niet minder

ACSlater
22 november 2007, 15:25
Slash had die SL's allang voor hij die sig liet bouwen. De reden om die sig te laten bouwen was voor hem, omdat hij bang was dat er niet genoeg SL's voor hem op de markt zouden overblijven.

Die SL's die er staan had hij waarschijnlijk nog, dus waarom niet gebruiken?

Naar mijn weten zijn zijn sig's exacte replica's, niet meer en niet minder

Je hebt helemaal gelijk. Was dit gegeven vergeten. Al enige tijd geleden dat ik het heb gelezen.

robertt
22 november 2007, 15:36
Bedankt voor alle reacties.

Kort samengevat kan ik dus concluderen dat de Slash een replica is van de silver jubilee. Het enige vraagstuk wordt dan: Heb ik meer geld over voor een originele jubilee aleen voor de verzamelwaarde..

kassie
24 december 2007, 14:34
Slash had die SL's allang voor hij die sig liet bouwen. De reden om die sig te laten bouwen was voor hem, omdat hij bang was dat er niet genoeg SL's voor hem op de markt zouden overblijven.

Die SL's die er staan had hij waarschijnlijk nog, dus waarom niet gebruiken?

Naar mijn weten zijn zijn sig's exacte replica's, niet meer en niet minder

je hebt niet gelijk. Slash heeft appetite opgenomen met een gemodde jcm800. de live tour van appetite waren de silver jubilees er en heeft hij daar mee getoured. In het st. Louis incident waarbij de menigte een miljoen dollar aan apparatuur vernielde, sneuvelden ook zijn silver jubilees. Maar omdat er maar een beperkte oplage van die versterkers was, kon slash niet aan vervangers komen. Eigenlijk heeft Marshall dus nog een oplage van 3000 versterkers van de silver jubilee gemaakt onder de noemer slash signature. om zijn hachje te redden. Na verloop van tijd heeft hij natuurlijk nog wel enkele silver jubilee's weten te bemachtigen.

charlie45
24 december 2007, 15:35
Eigenlijk heeft Marshall dus nog een oplage van 3000 versterkers van de silver jubilee gemaakt onder de noemer slash signature. om zijn hachje te redden. Na verloop van tijd heeft hij natuurlijk nog wel enkele silver jubilee's weten te bemachtigen.

het lijkt me voor een beetje versterkerbouwer niet zo moeilijk om een silver jubilee na te maken? het is toch geen extreem complex ding? of zitten er zeldzame componenten in?

(misschien een tip voor onze versterkerbouwers, er is veel vraag naar die sound)

ACSlater
24 december 2007, 16:36
je hebt niet gelijk. Slash heeft appetite opgenomen met een gemodde jcm800. de live tour van appetite waren de silver jubilees er en heeft hij daar mee getoured. In het st. Louis incident waarbij de menigte een miljoen dollar aan apparatuur vernielde, sneuvelden ook zijn silver jubilees. Maar omdat er maar een beperkte oplage van die versterkers was, kon slash niet aan vervangers komen. Eigenlijk heeft Marshall dus nog een oplage van 3000 versterkers van de silver jubilee gemaakt onder de noemer slash signature. om zijn hachje te redden. Na verloop van tijd heeft hij natuurlijk nog wel enkele silver jubilee's weten te bemachtigen.

Geen JCM800 maar een Super Tremolo of een andere Plexi gemod door Tim Caswell of door Frank Levi. Ik kan het hele verhaal niet meer vinden helaas waar dit is uitgespit. Voor de UYI's heeft hij Silver Jubilee's en een JCM800 gebruikt. Deze post was toch al redelijk uit de picture verdwenen?

ACSlater
24 december 2007, 16:48
Hier een interessant topic over verschillen in de SJ's onderling en de Slash Sig:

http://www.marshallampforum.com/forum/viewtopic.php?t=11100

Iemand zegt er ook dat de SJ een Drake trafo heeft en dat de Slash een handgewikkelde trafo heeft om de Drake te klonen. Misschien daarom de reden dat er geen reissue komt.

kassie
24 december 2007, 17:36
Geen JCM800 maar een Super Tremolo of een andere Plexi gemod door Tim Caswell of door Frank Levi. Ik kan het hele verhaal niet meer vinden helaas waar dit is uitgespit. Voor de UYI's heeft hij Silver Jubilee's en een JCM800 gebruikt. Deze post was toch al redelijk uit de picture verdwenen?


ja nouja in zijn boek zegt hij een gemodde jcm800 maar hijzelf zal wel niet gelijk hebben. sorry.

Otje
24 december 2007, 21:24
Ahhhh, de Silver Jubilee. Heb ik ook gehad :cooler: . Een 50W top, absoluut waanzinnige buizenversterker. Er zat een krankzinnig goed geluid in, maar niet MIJN geluid. Dus na 'n jaartje weer verkocht (met winst :D). Da's zeker al 12 jaar terug overigens. Geen idee wat die dingen tegenwoordig opbrengen.

Waarom wil je er zo graag een? Heb je erop gespeeld en is het geluid wat je zoekt?

ieme
25 december 2007, 01:11
Waarom wil je zo'n ding? ik heb een slash signature gehad en vond het een waardeloze versterker! kies dan een Marshall jcm 800 2210, klinkt veel en veel beter en is nu nog wel betaalbaar...

Baker
25 december 2007, 09:44
ieme, jij zou moeten weten dat de slash sig met geen mogelijkheid een waardeloze versterker te noemen is. Dat het je smaak niet is, of dat het voor jou niet werkt, ok. Maar dat maakt de amp niet meteen voor iedereen waardeloos.

ieme
25 december 2007, 11:55
ieme, jij zou moeten weten dat de slash sig met geen mogelijkheid een waardeloze versterker te noemen is. Dat het je smaak niet is, of dat het voor jou niet werkt, ok. Maar dat maakt de amp niet meteen voor iedereen waardeloos.

met 5 verschillende cabs, 10 verschillende gitaren geprobeerd, waardeloos....

ACSlater
25 december 2007, 14:42
met 5 verschillende cabs, 10 verschillende gitaren geprobeerd, waardeloos....

Je kunt idd niet zeggen dat jouw mening ongefundeerd is maar wel persoonlijk natuurlijk. Er zijn echter wel heel wat meer mensen die het geluid wel kunnen waarderen.

Dude
25 december 2007, 15:34
zijn lekkere versterkers hoor, ik heb de mijne vorige week voor het eerst meegenomen de oefenruimte in, je hoeft weinig moeite te doen om door de mix te prikken. Vond hem alleen vreselijk dof en donker klinken in die mix. Denk dat de buizen volledig op zijn. Thuis klinkt die wel erg lekker btw.

abi
25 december 2007, 20:02
met 5 verschillende cabs, 10 verschillende gitaren geprobeerd, waardeloos....

..hmm.. misschien zegt dat wat over je eigen spel :stop:

casper innosence
25 december 2007, 20:46
met 5 verschillende cabs, 10 verschillende gitaren geprobeerd, waardeloos....

kan het toch nog steeds smaak zijn... dus voor jouw sound waardeloos zoals ik een recto voor mijn sound niks vind. PUUR smaak..

EmgMaster
27 december 2007, 12:46
..hmm.. misschien zegt dat wat over je eigen spel :stop:

Lekkere eerste post nietwaar.......

abi
28 december 2007, 09:26
Lekkere eerste post nietwaar.......

Wat zeg jij allemaal tijger?

charlie45
28 december 2007, 10:47
volgens mij zijn de jubilee's niet al te betrouwbaar, dat kan ook invloed hebben op de sound

genoeg meningen in deze thread om hem zelf eens te gaan proberen?

Mighty Noise
28 december 2007, 11:11
ben al jarenlang 2555 gebruiker ( had eerst de slash ri, nu the real stuff ) en heb er nooit problemen mee gehad eigenlijk ...

uitproberen die handel, en laat je gewoon omver blazen :punk:

ACSlater
28 december 2007, 12:21
volgens mij zijn de jubilee's niet al te betrouwbaar, dat kan ook invloed hebben op de sound

genoeg meningen in deze thread om hem zelf eens te gaan proberen?

Onzin ik ken geen verhalen van Jube's die ermee kappen. Wel dingen die na jaren van gebruik kapot gaan maar dat lijkt me niet meer dan normaal.

Baker
28 december 2007, 16:23
ben al jarenlang 2555 gebruiker ( had eerst de slash ri, nu the real stuff ) en heb er nooit problemen mee gehad eigenlijk ...

uitproberen die handel, en laat je gewoon omver blazen :punk:

nu de real stuff??
Ik dacht dat er nagenoeg geen verschil zat tussen de silver jubilee en de slash sig??

Baker
28 december 2007, 16:24
Moraal van het verhaal is denk ik dat de verschillen subtiel ofwel verwaarloosbaar zijn.

maw, dit was toch zo?