PDA

View Full Version : knoppen voor toon en volume regeling veranderen



pietjeekes
19 november 2007, 21:18
hallowkes

ik heb een vraag.
ik heb op mijn LTD les pauls (EC-50) knoppen voor mijn toon en volume te veranderen ( hoe kan et ook anders) nu wil ik deze vervangen.
Op de moment heb ik deze http://www.tonefactory.nl/shop2/images/KB00Nmark.jpg
Maar die wil ik vervangen door deze http://www.tonefactory.nl/shop2/images/672343.jpg
is dit mogenlijk zonder de potmeter te meoten vervangen (langere staaf of niet)

hadv
20 november 2007, 00:04
je "oude" knop heeft een schroefje, de speedbutton (schijnt de naam te zijn, ik heb het niet verzonnen, snap de naam ook niet, maar goed) heeft die in de regel niet.
de speedbutton (en andere gibson(achtige)) knoppen krijgen hun grip doordat de schacht (= wat jij staaf noemt) van de potmeter is geribbeld (lijkt op een tandwiel zeg maar) en de binnenkant van de knop sluit daar op aan.
een schroefje wijst op een gladde schacht

check dus eerst of het uberhaupt wel gaat, oftewel, hebben je pots een geribbelde schacht.
als dat niet zo is zal de standaard speedbutton niet gaan lukken (tenzij er nu ook speedbuttons met schroefjes zijn, ik ken ze niet, maar het zou zo maar kunnen)
stel dat het allemaal overeenkomt: de lengte van het uitstekende deel van de schacht moet voor een speedbutton ca 8 mm zijn. dat is vergelijkbaar met de plaatsing van het schroefje, dus dat zal het probleem niet zijn

(maar ik vind je originele knoppen persoonlijk mooier dan speedbuttons)

pietjeekes
20 november 2007, 13:37
ja srry voor de verkeerde terminologie
ik ken de vak taal niet zo

ben ook maar ene die ook wel oldskool look wilt
maar ben niet zeker welke soort knoppe ik zou pakke

Gearjunkie
26 november 2007, 22:23
In principe gaat dit gewoon lukken. Inderdaad wel met het goed imbusje het ding losschroeven, anders trek je je potmeters stuk.

Een langere schacht heb je niet nodig. De schacht afhankelijk of je een dunne slagplaat hebt (strat) of dat je door een dikke plak Maple moet.

pietjeekes
28 november 2007, 15:50
owkee nogmaals bedankt

Puerco
28 november 2007, 16:06
Als je het nou lekker "ouderwets" in de winkel koopt in plaats van online kun je de gitaar meenemen en laten zien en gewoon direct passen.
Online kopen is lekker makkelijk vanuit je luie stoel en vaak wat goedkoper maar soms is het gewoon lekker als je ergens naar binnen kunt stappen en direct met een verkoper te praten...

pietjeekes
28 november 2007, 17:41
ja dat is waar maar.
daar geef ik je 100 procent gelijk.
maar ik vroeg me eht nog maar af he. wie heeft er gezecht dat ik deze ging bestellen in die winkel???

Puerco
28 november 2007, 18:54
Nee dat heeft niemand gezegd, ik wou ook alleen maar de tip geven om in de winkel die dingen te passen. Als ik mijn vorige bericht terug lees klinkt het een beetje bot maar zo was het niet bedoeld. :harmony:

pietjeekes
28 november 2007, 19:42
ok this u vergeven
niet dak da erg vond ze want jij hebt immers gelijk