PDA

View Full Version : dimarzio in ibanez?



rocking toek
19 november 2007, 21:08
Beste mensen, ik speel op een ibanez s 470. een fijn gitaartje maar de sound is wat dof en niet zo strak. verschillende mensen zeggen dat ik er dimarzio's op moet laten zetten. maar hier zijn er wel erg veel van...

ik wil een absoluut veelzijdige rockgitaar, waaruit ik vette zompige riffs kan toveren en scheurende solo's maar ook een mooi helder clean geluid. high output elementen lijken me iets teveel metalgericht maar wat is dan het verschil tussen medium output en vintage output?? het is verder een hele fijne giaat en ik zou geen andere gitaar willen kopen, heb ik wel over getwijfeld.

ik heb samples beluisterd op de site van dimarzio en moet zeggen dat ik de air classic wel lekker vond klinken maar ik weet niet over wat voor vertserker dit gespeeld werd, en of het uberhaupt ook uit n goedkoop gitaartje als de mijne te krijgen is...oftewel die samples helpen mij niet veel verder...

Lennert
19 november 2007, 22:05
De Air Norton is een hele mooie pickup voor in de neck positie, lekker allround pickup, warm karakter maar niet té en je hebt zelfs lekkere harmonics op je neck PU, echt een aanrader!

voor de middenpositie lijkt me een Fasttrack 1 wel tof, kun je in combinatie met de neck pu een heldere sound krijgen, lekker voor clean! (is wel een humbucker in SC vorm, maar geen te hoge output lijkt me).

Voor de brug vind ik het zelf altijd moeilijker kiezen.. Ik speel zelf metal dus ik ben meer thuis in de high output humbuckers voor de brugpositie alá superdistortion en X2n enzo. Voor wat lagere output zou ik zeggen een Evo bridge, ook lekker allround, prima voor riffs én solo's en heerlijke harmonics ;)

Hoop je wat verder geholpen te hebben!

rocking toek
19 november 2007, 22:37
in elk geval bedankt voor je reactie!

evo = evolution neem ik aan? die werd me idd al aangeraden maar ik dacht dat dat high outout was en dus meer voor metal geschikt.

om een idee te geven welke sounds ik mooi vind: (verschillende soorten gitaren!) brian may, black sabbath, zz top, de ruigere solo's van gary moore, in t algemeen dus wel het oudere werk maar ik wil ook zeker uitstapjes kunnen maken naar zagende riffs a la randy rhoads...

Raffel
20 november 2007, 11:32
evo is geschikt voor vanalles en nog wat. Vai gebruikt die op 50% van zijn gitaren denk ik en hij heeft toch vrij verscheiden nummers.

Ik zweer ook bij Evo's in de brug van mijn Ibbi's.

iwamoto
20 november 2007, 11:39
ik heb nortons en evo's in de ibanezzen, maar zelf ben ik meer te spreken over de air norton, een wat betere sound vind ik zelf, zeker in een S (mahonie)

http://farm3.static.flickr.com/2255/1800311803_2ec21d127b_b.jpg

Lennert
20 november 2007, 12:33
ik heb nortons en evo's in de ibanezzen, maar zelf ben ik meer te spreken over de air norton, een wat betere sound vind ik zelf, zeker in een S (mahonie)



Bedoel je Air nortons ipv evo's of prefereer je Air nortons boven gewone nortons?
Beetje verwarrend zo ;)

crapton
20 november 2007, 19:06
+1 voor de Air Norton - maar dan in BRUG positie. Duidelijk, helder, redelijk fel geluid, definitie, pinch harmonics. Ofwel een heel fijne PU.

Pas op met Evo's die zijn heel erg 'in your face', direct, hard. Ik heb ze ook gehad en vond ze 'te'. Bij gebrek aan betere woorden...

Ik heb zelf een Virtual PAF in de nek van mijn Ibanez SZ520. Ik vind m heel goed voor een nek PU, vooral omdat ie nog een beetje 'twangy' blijft. Nek PU's worden snel zompig en naar mijn smaak onbruikbaar.

Ik heb dus high output, medium en vintage geprobeerd, en de keuze is uiteraard zeer persoonlijk en sterk afhankelijk van stijl en amp. Mijn smaak is meer medium & vintage - reden: duidelijker, helderder sound, transparanter, meer definitie.

Verder moet je goed luisteren naar de sound samples en de sound curves op de DiMarzio site. De Air Classic heeft bv een lichte mid dip, moet zeggen dat die sample vrij beroerd is. Bij de Virtual PAF kan je beter horen hoe de PU kan klinken.

IK denk persoonlijk dat je met een PAF achtige dwz niet te extreme PU met goede gemiddelde toonbalans en lage tot medium output altijd goed zit. PAF Pro schijnt ook goed te zijn...

nevyn292
20 november 2007, 19:15
je kan ook een breed in je brug nemen ipv een evo.

die evo is idd erg helder en in your face, maar toch heel geschikt

breed is een evo gemixed met een paf, denk dat je dat beter kunt doen. zelf zou ik nog altijd voor de evo gaan maar wil je toch midner hard, dan een breed

iwamoto
20 november 2007, 19:16
ah, ik bedoel dat ik de air notons boven de evo's verkies, maar dan heb ik dus een AN in de hals en een evo in de brug

evo is idd voor mij ook teveel in het gezicht, te hard

TimoSomers
20 november 2007, 19:26
In principe is een Paf Pro ook wel erg lekker allround?
Die liggen in mijn Ibanez K7, geeft heerlijke cleans maar ook een heerlijke scheur, zonder zompig te worden, zijn vrij low output elementen.

rocking toek
21 november 2007, 18:43
ik heb even wat fragmenten beluisterd en vergeleken. de air norton (alleen de fragmenten gebruikt waarin op een ibanez gespeeld werd) klinkt goed, de norton zijn geen fragmenten van maar de PAF Pro in de hals vind ik nog even iets beter, iets warmer, iets "puurder" op een of andere manier, het fragment dat ik zo mooi vond werd gespeeld over een ibanez s, die ik dus zelf ook bespeel. jammer alleen dat het allemaal verschillende fragmenten zijn, en dat de versterker niet bekend is, dus lastig vergelijken. op dit moment zou ik voor de PAF Pro gaan in de hals. Voor de brug wellicht een evolution, ik hou wel van een agressief geluid, maar het moet wel veelzijdig zijn en ook clean goed te gebruiken zijn maar ik heb begrepen dat de evolution vrij allround is.

middenpositie wil ik een heldere single coil waarmee ik bijvoorbeeld cleane slagpartijen mooi kan laten klinken, bijvoorbeeld the passenger van iggy pop, dat speel ik nu puur over mijn middelste single coil.

ik zoek nog even lekker verder, alvas bedankt voor de adviezen tot zover!

rocking toek
21 november 2007, 18:58
evolution vind ik zeer goed klinken, de breed ook wel, niet echt een duidelijke voorkeur eigenlijk. maar de elementen moeten natuurlijk wle met elkaar te combineren zijn, wat als je van een riff met de evolution je halselement inschakelt dat minder output heeft, voor een solo, verlies je dan ineens niet teveel aan volume?? of is dit een domme vraag...

Lennert
21 november 2007, 21:15
evolution vind ik zeer goed klinken, de breed ook wel, niet echt een duidelijke voorkeur eigenlijk. maar de elementen moeten natuurlijk wle met elkaar te combineren zijn, wat als je van een riff met de evolution je halselement inschakelt dat minder output heeft, voor een solo, verlies je dan ineens niet teveel aan volume?? of is dit een domme vraag...

Als het verschil in output niet te groot is wordt de lagere output van het halselement gecompenseerd door de amplitude van de snaar, die groter is bij het halselement en een sterker signaal tot gevolg heeft.

rocking toek
21 november 2007, 22:54
ja oke, maar waar ligt dan de grens? kun je een high output combineren met een medium in de hals, als ik een evolution heb waarmee ik n riff speel en ik schakel naar de paf pro voor een solo, is dat een combinatie of verlies ik dan teveel?

Orpheo
21 november 2007, 23:29
ik vind de paf pro echt verschrikkelijk. heel neuzig, heel iel. liever de air norton in de hals, EN in de brug. heb ik in een van mijn LP's, en dat klinkt toch echt grandioos! de EVO brug+hals is veel schreeuweriger, veel directer. Ik heb liever de air norton; die schreeuwt als IK het wil, en niet altijd.

rocking toek
22 november 2007, 18:54
zoveel mensen, zoveel voorkeuren...hoe dan ook wil ik het eerst zelf uitproberen natuurlijk.

crapton
22 november 2007, 19:53
ja oke, maar waar ligt dan de grens? kun je een high output combineren met een medium in de hals, als ik een evolution heb waarmee ik n riff speel en ik schakel naar de paf pro voor een solo, is dat een combinatie of verlies ik dan teveel?

Je kan je PU ook hoger of lager zetten en daarmee output veranderen. Normaliter is de nek PU medium of low output, en de brug resp high of medium. In elk geval krijg je dan altijd wel een goede balans in output.

+1 voor Orpheo

Zelf uitproberen - zit niets anders op...

urezna
23 november 2007, 09:33
de evo is inderdaad erg feel, heerlijk als je het zoekt, maar het maakt je gitaar ook iets minder veelzijdig omdat-ie clean zo fel is.

Tone zone in brugpositie scheurt ook erg lekker in mahonie, en is clean een stuk milder.

nekpositie kun je ook air norton overwegen, wordt mooi warm en diep, maar zonder wollig te worden.

rocking toek
24 november 2007, 21:13
die felheid spreekt me juist aan, ook clean, en voor de stukken die subtieler moeten gebruik ik toch mijn bridge PU niet. wat het halselement betreft, de air norton vind ik mooi (gebaseerd op de stukken die ik op dimarzio.com gehoord heb) maar de paf-pro vond ik iets wamer en voller klinken, maar das dus puur gebaseerd op de fragmenten van die site.

ze zouden eigenlijk een specifiek stuk moeten selecteren die ze laten horen, gespeeld over teljebns verschillende elementen en dan dezelfde gitaar en versterker zodat je beter kan vergelijken.