PDA

View Full Version : bouw acoustische gitaar



rinaldo
19 november 2007, 21:04
ik ben me de laatste tijd een beetje aan het orienteren wat betreft het bouwen van een acoustische gitaar, nu ben ik op het moment nog in de lees fase, dus verwacht van mij voorlopig nog geen bouwverslagen. :stop:

maar er rijsen toch een paar vragen die hier waarschijnlijk wel beantwoord kunnen worden.

is het altijd nodig om voor het fixeren van de zijkanten een fixeer mal te bouwen of kan dat ook op de zg solera, als je gebruikmaakt van bv een inwendige mal, dan moet je dus elke keer als je een ander model wilt bouwen ook een andere mal bouwen, terwijl je met de solera de blokken steeds aan kunt passen naar de vorm van de gitaar.

aleen zie ik nergens iemand de solera op die manier gebruiken, wel voor het klemmen van de gitaar, of het lijmen van het het achterblad enz enz maar eigenlijk nooit voor het fixeren van de zijkanten, het lijkt mij best mogelijk om blokken te maken in de vorm van de gitaar op de kritieke plaatsen zeg maar,
en daar vanaf de binnenkant met draadeinden en blokken die ook weer de juiste radius hebben de boel te fixeren.

het lijkt me handiger om een paar snel te verwisselen blokken te maken dan steeds een compleet nieuwe mal te maken.

of zie ik iets over het hoofd?

rinaldo
21 november 2007, 19:01
hey accoustische gitaarbouwers, stel ik zo,n moeilijke vraag of ben ik mischien wat te warrig met m,n verhaal? oke, oke, ik gebruik de zoekfunctie wel. :sneaky:

ernieman
21 november 2007, 20:16
nee, je stelt geen moeilijke vragen, alleen misschien wel wat warrig :p
Geef het een beetje tijd.
Ik denk dat er wel iets in je stelling zit. Ik heb zelf geleerd om "acoustisch" (klassiek) te bouwen ZONDER bouwmal en enkel met een buigmal. Gewoon een halve binnenvorm om je zijkanten naar te vormen en dan je zijkanten op je bovenblad verlijmen (spaanse methode).

Ik weet niet wat solera zijn/is, maar ik neem aand at het een soort van steunen zijn die je tegen je gitaar aan kunt zetten op je bouwplaat? Dit is idd handig om te gebruiken.

rinaldo
21 november 2007, 22:21
een solera is een mal die de vorm heeft van een overzised acoustisch gitaartje waar sleuven inzitten op verschillende plaatsen, waar je weer klemblokken met behulp van draadeinden aan kunt bevestigen.

dat ding word zo genoemd in het boek wat ik op het moment aan het lezen ben, en ik dacht dat het een algemeen ding in de acoustische gitaarbouw was.

hij noemt dat btw ook de spaanse methode, maar op de manier zoals jij het doet heb je dus ook een mal nodig waar je je zijkanten op vormt zeg maar, ik vroeg mij af of dat ook altijd nodig is, kun je ook je zijkanten uit de hand buigen met behulp van een buigijzer of hoe je zon ding ook maar noemt, em dan op die zg solera met klemmen aan de daarvoor bestemde blokken in de juiste vorm klemmen zeg maar? of word dat niks,

naja is mischien toch maar beter om er een goeie mal voor te bouwen ik denk er waarschijnlijk weer te makkelijk over.

btw heb je alweer beschikking tot je fineertjes ;)

superfly
21 november 2007, 22:35
Uit de losse hand buigen wordt vlgs mij helemaal niets.
Het is al lastig genoeg om alles netjes recht te buigen
terwijl je een mal gebruikt.
Wat nou precies de naam solera verdient is mij niet 100% duidelijk.
(Javaca ?)
Dit is een voorbeeldje dat weinig ruimte voor improvisatie laat
http://mysite.verizon.net/nostberg/chapter3/004.jpg
werkelijk alles is "vermald".
(Ik geloof dat ze op de cursus van bouwerskontakt met een solera werken)

rinaldo
21 november 2007, 22:43
dat is wel een heel extreem geval van vermallen, maar als je met zo,n buigijzer werkt zul je toch eerst met de hand de vorm er in moeten buigen voor je hem in je mal klemt, dus helemaal onlogisch is het niet.

niet iedereen werkt met een mal waar je met bv een speciaal daarvoor bestemde deken de boel verwarmd en daarna netjes inklemt, je zou het ook uit de hand moeten kunnen doen, en daarna fixeren in een mal.

mischien kan javaca hier meer over vertellen?

Mattia
21 november 2007, 23:15
Uh, nee. Een Solera wordt bij de bouw van spaanse (akoestische) gitaren te maken, met een dish gedeelte in een kant (onderste, breedste deel). Het heeft geen rechtopstaande blokken; de spaanse method is 'free assembly', dus zonder zijkantsteun, en op basis van een spanish heel (meestal...dus: zijkanten worden direct aan de hals/in de hals bevestigd). Als je staalsnarig wil bouwen is het je aangeraden om een verwijderbare hals te gebruiken, want op termijn zal die gitaar een reset nodige hebben. En anders is de hals erafzagen de enige oplossing. Bolt-ons hebben, IMO, alleen maar voordelen voor steelstrings. En als ik ooit een klassieke gitaar maak, wordt 't ook een bolt-on.

Je kan een solera met blokken maken, maar dan is het een solera met malfuncties. Google op 'Adjustable guitar mold' en/of kijk eens in de MIMF.com library om voorbeelden (verschillende) van dit soort mal te zien, ook met spreiders, ook om de zijkanten vast te klemmen. Je past de vorm makkelijk aan met een MDF template in de vorm van de gitaar die je wil maken, dan de deuvelrollen daartegenaan, presto, klaar.

Verder: een mal maken kost weinig tijd, en niet gek veel geld. Een kwart plaat 22mm MDF is genoeg voor een mal en een mal voor de buigmachine als je het een beetje goed uitmeet. Persoonlijk vind ik de tijdwinst en - belangrijker nog - de winst in precisie en symmetrie het meer dan waard om een buigmachine en buitenmal te maken. Het grote nadeel van de Solera voor een steelstring is dat je geen toegang tot top en achterkant hebt. Als ik bouw, laat ik de rim set (zijkanten) in de mal totdat de top en achterblad erop zitten. Reden: ik wil niet dat de boel verschuift. Ik bouw echter ook met radius dishes.

Met een beetje mazzel kom ik deze week en volgende week/weekend wel aan wat buigen, beetje meer bouwen, inclusief bracing en gebruik van mallen, buigmachines en radius dishes, dus daar maak ik wel wat foto's van. Heeft er misschien iemand wat aan.

superfly
21 november 2007, 23:22
Ik heb het bij mn Dreadnought gedaan door op de hand te buigen op een hete ijzeren pijp. Tussendoor steeds controleren op met de mal (als referentie) of alles nog goed gaat. Uiteindelijk hen ik alles verlijmd op die mal.
In een keer buigen op een mal met "dekens" kan ook, maar ik weet niet of iemand hier daar ervaring mee heeft.
Zit zelf wel een te twijfel of ik een goed buigijzer zal bouwen/kopen of dat ik aan die hightech dekens moet beginnen. (zijn nogal duur, als die dollar nog wat verder zakt 8-) )

Mattia
22 november 2007, 00:30
Voor 100 dollar ben je klaar, hoor.

(enneh, ik heb er ervaring mee. Prima spul, heerlijk in gebruik, die dekens)

Javaca
22 november 2007, 01:22
Heb het eerste jaar met een solera (bouwmal) met verstelbare winkelhaakjes als geleiding gebruikt. Voordeel is dat je zijkanten mooi haaks komen.


http://i18.photobucket.com/albums/b109/Javaca2/Opleiding/kamer22december20050068.jpg

http://i18.photobucket.com/albums/b109/Javaca2/Opleiding/kamer22december20050084.jpg

http://i18.photobucket.com/albums/b109/Javaca2/Opleiding/kamer22december20050086.jpg


Maar als je je zijkanten mooi recht buigt heb je die niet nodig.

Javaca
22 november 2007, 01:24
Het tweede jaar een solera zonder steuntjes:

http://i18.photobucket.com/albums/b109/Javaca2/2006-7/DSC01651.jpg


http://i18.photobucket.com/albums/b109/Javaca2/2006-7/DSC01786.jpg

De mal voor de zijkanten;
http://i18.photobucket.com/albums/b109/Javaca2/2006-7/DSC01779.jpg

ernieman
22 november 2007, 07:02
voila, das wat ik nog wilde verduidelijken, maar Javaca was me al voor. Die laatste foto laat dus mooi een buigmal zien. Zo'n mal stelt eigenlijk niks voor. Je moet toch een of andere mal maken om je bovenblad/rug af te tekenen (contouren) en dan is een iets dikkere mal van mdf (18mm) zo gemaakt.

BTW, uit de hand buigen is echt wel te doen. Zo is het altijd (vanuit den beginne) gedaan. Een fox-bender (of gelijkend apparaat) is alleen een handig hulpmiddel om mooie egale gelijkende zijkanten te krijgen.

Mattia
22 november 2007, 07:10
BTW, uit de hand buigen is echt wel te doen. Zo is het altijd (vanuit den beginne) gedaan. Een fox-bender (of gelijkend apparaat) is alleen een handig hulpmiddel om mooie egale gelijkende zijkanten te krijgen.

Zeker. En ook een handig hulpmiddel bij het buigen van hout dat je wellicht niet echt voor zijkanten zou moeten willen gebruiken, maar toch doet. Tenminste, met deken is de hitteverdelen veel egaler /buigt alles meteen in een mep. Deken blijft de hele tijd in contact met het te buigen hout, over de hele lengte.

rinaldo
22 november 2007, 22:35
Heb het eerste jaar met een solera (bouwmal) met verstelbare winkelhaakjes als geleiding gebruikt. Voordeel is dat je zijkanten mooi haaks komen.


http://i18.photobucket.com/albums/b109/Javaca2/Opleiding/kamer22december20050068.jpg

http://i18.photobucket.com/albums/b109/Javaca2/Opleiding/kamer22december20050084.jpg

http://i18.photobucket.com/albums/b109/Javaca2/Opleiding/kamer22december20050086.jpg


Maar als je je zijkanten mooi recht buigt heb je die niet nodig.



kijk dit is de solera die ik bedoelde, en nu word het mij allemaal een beetje duidelijker, dus met de hand buigen en controleren en pas maken met een mal,of op de solera klemmen. hier kan ik wel wat mee, btw mattia waarom zou een steelstring beter met eeen bolt on gemaakt worden? de meeste steelstrings die ik ken zijn toch gewoon verlijmd, een martin bv heeft volgens mij geen bolt on neck, en ik heb ook nog nooit gehoord van een martin die een reset moest hebben zoals jij dat noemt, of hij moet wel heel erg ruw behandeld zijn natuurlijk.

maar goed het kan best zijn dat ik dat verkeerd inschat, ik heb uiteindelijk nul ervaring in het bouwen van acoustische gitaren, maar het leek me een beetje vreemd.

ernieman
23 november 2007, 06:55
waarom zou een steelstring beter met eeen bolt on gemaakt worden? de meeste steelstrings die ik ken zijn toch gewoon verlijmd, een martin bv heeft volgens mij geen bolt on neck, en ik heb ook nog nooit gehoord van een martin die een reset moest hebben zoals jij dat noemt, of hij moet wel heel erg ruw behandeld zijn natuurlijk.
Heeft niks met ruw behandelen te maken hoor. Gewoon een kwestie van tijd. Soms kan een neck gewoon "krom trekken" en is het enigste redmiddel de hals losmaken en in de juiste hoek terug verlijmen.

Mattia
23 november 2007, 07:25
Heeft niks met ruw behandelen te maken hoor. Gewoon een kwestie van tijd. Soms kan een neck gewoon "krom trekken" en is het enigste redmiddel de hals losmaken en in de juiste hoek terug verlijmen.

Precies, ja. En de schatting is toch dat bijna alle steelstring gitaren in de loop van hun leven een neck reset moeten hebben als ze bespeelbaar moeten blijven. Hout vervormt (en dan niet zozeer de hals zelf, maar het bovenblad, dat onder de 80 kilo snaarspanning op gegeven moment gaat 'bellyen', met een hogere actie als gevolg).

Martin blijft traditiegetrouw dovetails gebruiken, soms glued M+T, ja, Larrivee idem (werkt ook prima, hoor, daar niet van), maar heel veel topbouwers gebruiken ook 'gewoon' bolt ons: Taylor first and foremost. Maar ook top high-end handbouwers zoals Kevin Ryan, Rick Turner en menig boutique bouwer/small factory. Voor de beginner is met name het feit dat je makkelijk even die hals eraf haalt, wat bijstelt, er weer opzet van belang, want zo vergroot je natuurlijk de kans dat je een prima bespeelbaar instrument eruit haalt. En qua tone kan ik niet zeggen dat het een negatieve invloed heeft...

rinaldo
23 november 2007, 18:41
oke dus dan kan ik beter een bolt on bouwen als ik er aan ga beginnen, bedankt voor alle info, en mattia ik kijk al uit naar je posts wat betreft het buigen van zijkanten ed