PDA

View Full Version : Gillende gitaren



Silco
19 november 2007, 18:13
Ik zou graag willen weten hoe je een Dive bomb / screamer maakt.

Als voorbeeld wat ik ook zou willen leren: http://youtube.com/watch?v=KGOLNneGEpQ

Zijn er mensen hier die dit kunnen? Ik heb in ieder geval GEEN Floyd Rose tremolo systeem, maar een normale van ibanez.

Guitarmania
19 november 2007, 18:37
Gozert legt het keurig uit... Ik had um net al te pakken. Ik heb wel een up/down tremolo (Ibanez Prestige). Hij pakt een flagiolet op de 9 (hij schrijft zelf 8 maar dat is onzin). Die zitten ook op 5 en 7 (en 12 natuurlijk). Plus ook heel stiekum verscholen bij frets 4 en 3 (effe ernaast).

Silco
19 november 2007, 20:03
Gozert legt het keurig uit... Ik had um net al te pakken. Ik heb wel een up/down tremolo (Ibanez Prestige). Hij pakt een flagiolet op de 9 (hij schrijft zelf 8 maar dat is onzin). Die zitten ook op 5 en 7 (en 12 natuurlijk). Plus ook heel stiekum verscholen bij frets 4 en 3 (effe ernaast).

Hij legt het niet beroerd uit, maar hoe maak je die flageolet?

Guitarmania
19 november 2007, 20:19
snaren met linkerhand niet indrukken maar heel lichtjes aanraken, en na spelen meteen van de snaren aftrekken.

Silco
19 november 2007, 21:20
snaren met linkerhand niet indrukken maar heel lichtjes aanraken, en na spelen meteen van de snaren aftrekken.

ok, hetzelfde als de harmonics dus?

ErikE
22 november 2007, 17:49
Harmonic is inderdaad de engelse term voor flageolet...

Silco
22 november 2007, 17:52
mooi, dan ga ik ns een poging wagen

Wickerman
22 november 2007, 22:25
Tip; Intro van sanitarium van metallica. Maar dan met een lekkere pot gain erop.

Tremelo down - harmonic - tremelo up - WHEEEEH

Mephistocles
23 november 2007, 14:44
Dit is natuurlijk de klassieke manier van flageoletten (harmonics), die overigens op alle posities zitten, maar niet overal zijn ze even hard, zuiver of speelbaar. Wat je doet is eigenlijk een knoop in de snaarbeweging maken.

(een knoop is in deze betekenis een punt dat als het ware niet meetrilt. Net als dat je met 2 mensen op 1 trampoline staat, dan beweegt het midden niet, terwijl tussen het midden en de rand het ding beweegt als een weetikveelwat. Normaal is dat het midden op en neer beweegt. Door je vinger goed te leggen maak je als het ware een knoop met je vinger)

De 12e fret is het midden van je snaar. Dus een wet van weetikveelwie archimedes geloof ik zegt dat als je de lengte van een snaar halveert, de toon 2x zo hoog is. Op 1/2 van je snaar een octaaf, op 1/3 een kwint etc. Zoek maar na op wiki.

Je kan ook gewoon spelen en met je rechterhand tegelijk een knoop maken en de snaar aanslaan. Dat doe je met je duim, en aanslaan met of je wijsvinger of je plectrum die je dan wat naar achter vasthoud. Wees niet bang, ik kan het ook niet hoor. Ik doe het in plaats van met mn duim doe ik het met de rechterzijkant van mijn hand, net zoals je muted speel, alleen dan wat rechter en zachter dempen, maar dit vereist heel wat oefening, maar dan heb je ook wat.

Als je speelt op de laatst genoemde manier, kun je ook een bend maken, een een fractie van een seconde later je tremelo.

Klinkt zo om over op te scheppen:)

Silco
26 november 2007, 17:48
Je kan ook gewoon spelen en met je rechterhand tegelijk een knoop maken en de snaar aanslaan. Dat doe je met je duim, en aanslaan met of je wijsvinger of je plectrum die je dan wat naar achter vasthoud. Wees niet bang, ik kan het ook niet hoor. Ik doe het in plaats van met mn duim doe ik het met de rechterzijkant van mijn hand, net zoals je muted speel, alleen dan wat rechter en zachter dempen, maar dit vereist heel wat oefening, maar dan heb je ook wat.

Ok, dit hierboven kan ik al, maar wat ik dan met die tremolo moet doen, snap ik dus niet :satisfie: