PDA

View Full Version : Goede gitaarbouwer/technicus in midden van 't land: tips?



Otje
19 november 2007, 08:56
Ik zoek iemand die de topkam en zadels van mijn EJ300S kan omwisselen voor exemplaren van been en die de zaak goed kan afstellen. Hoge kwaliteit, redelijke prijs. Normaalgesproken loop ik bij Robberts binnen maar die zit vooraal aan de elektrieke kant. Ik wil liever iemand die echt verstand van akoustische gitaren heeft.

Suggesties?

Buzz
19 november 2007, 09:05
Hoge kwaliteit, redelijke prijs.

Jaja, 't moet weer voor een duppie op de eerste rang :stop:

greencharlie
19 november 2007, 09:33
been of kunststof, maakt niet veel verschil uit.
Daar wordt veel over gezeverd, maar het bijna onhoorbare verschil is 20 keer minder dan het verschil in soort snaren dat je gebruikt.

duckman
19 november 2007, 09:50
Otje, ik heb je een PM gestuurd :cooler:

Otje
19 november 2007, 09:57
Jaja, 't moet weer voor een duppie op de eerste rang :stop:Bij jou is "redelijk" dus altijd "voor 'n duppie op de eerste rang"...? Bij mij niet.

dadgad
19 november 2007, 13:34
Hallo,

Ik weet niet waar je precies zit - midden van het land is
een rekbaar begrip - maar als je in de buurt van Apeldoorn
zit kun je proberen of Hans (http://www.hansdelouter.nl/)
tijd heeft voor zo'n klusje.

Hij levert goed werk, maar heeft het meestal nogal druk.

Greetz,

Han.

Laser
19 november 2007, 15:46
been of kunststof, maakt niet veel verschil uit.
Daar wordt veel over gezeverd, maar het bijna onhoorbare verschil is 20 keer minder dan het verschil in soort snaren dat je gebruikt.

Heb vrijdagavond mijn plastieken kam op de Furch vervangen door een zelfgemaakte benen kam of zadel,
en dat maakt wel een - voor mij - groot verschil in klank.
Sustain groter, en heldere klank. Licht de zwoele klank van de ceder/mahonie combinatie op. Hoor ik liever.

Dat daarvoor een koe moest geslacht worden - ach die was al dood, de beenhouwer was blij dat hij zijn been kwijt kon voor iets creatiefs :-)

Otje
20 november 2007, 08:01
Dank voor de tips! Over 'n maandje gaat 'ie onder het mes.

Buzz
20 november 2007, 09:16
Tegen een redelijke prijs uiteraard ;)

Otje
20 november 2007, 18:36
Ik doe niet aan redelijke prijzen. Het mag nix kosten ;).

Buzz
20 november 2007, 19:47
In dat geval weet ik wel een adresje.

Daar doen ze het gratis én klote :D

Maar nou effe serieus. Je zou een paar plaatjes en blokjes runderbot moeten kopen. Met zagen, vijlen, schuren en polijsten kom je zelf heel ver. Kost wat moeite, maar je leert er veel van, ook over je instrument.

Ik heb het zelf ook gedaan op al m'n akoesten en het maakt echt veel verschil in klank. Hoe beter je gitaar is, hoe meer verschil het maakt. Die stukjes runderbot kosten weinig en met een beetje handigheid heb je een hoop extra lol van je gitaar.

Succes!!

greencharlie
20 november 2007, 20:44
Heb vrijdagavond mijn plastieken kam op de Furch vervangen door een zelfgemaakte benen kam of zadel,
en dat maakt wel een - voor mij - groot verschil in klank.
Sustain groter, en heldere klank. Licht de zwoele klank van de ceder/mahonie combinatie op. Hoor ik liever.

Dat daarvoor een koe moest geslacht worden - ach die was al dood, de beenhouwer was blij dat hij zijn been kwijt kon voor iets creatiefs :-)

Vreemd, heb zowel enkele koeien, als walrus en Tusq ter vervanging van Micarta op mn Taylor gebruikt maar echt spectaculaire verschillen heb ik niet opgemerkt. Uiteindelijk heb ik het koebeen er maar laten opzitten.

Als ik nog eens zin heb om te knutselen vervang ik de Tusq van mn Furch met koebeen (en dat hoeft geen beentje van een dure "topleverancier" uit amerika te zijn). Al is het maar om een winter- en een zomerbrugkam te hebben.
Die Tusq is wel veel gemakkelijker te bewerken dan been, laat staan Walrusivoor!

kBlijf er echter bij dat er veel onzin wordt over uitgekraamd : lees maar eens hoe Tusq zn produkt aanprijst tov natuurlijk been, terwijl er verdomme langs onder gaten in zitten.

Ergens op een amerikaans forum kan je ook opnames horen met verschillende kammetjes, die opnames geven idd deftig wat verschil; maar mn eigen ervaring is anders.
Op die Us forums wordt er dan ook met amerikaanse diepzinnigheid flink wat gehypte en hebben sommigen daar een flinke bijverdienste aan, als ze maar kunnen verkopen....

Wat me wel is opgevallen is dat de hoogte van de kam, de actie dus, flink wat verschil in klank oplevert.

greencharlie
20 november 2007, 21:12
sorry kwas verkeerd, het zijn opnames met verschillende bridgepins!

http://acapella.harmony-central.com/forums/showthread.php?t=1534428

http://www.acousticguitarforum.com/forums/showthread.php?t=109253&highlight=bridge+material

Laser
20 november 2007, 22:10
greencharlie,

ik begrijp je terughoudendheid over de gevolgen van een zadelwissel zoals dat in de amerikaanse pers - of pers uberhaupt- wordt voorgesteld.

Vertrouw alléén en enkel en alléén op je eigen oren.

Wat ik belangrijk vind is dat je een zadel maakt op zulk een manier dat het materiaal ook de koppeling naar de brug minstens een goed, liever beter maakt dan het zadel dat je eruit haalt.

Want daar draait het juist om: de overbrenging van snaren naar klankbord verbeteren.

Een plastieken zadel vervangen door een benen zadel dat lost zit in de sleuf heeft geen zin.

Zoals in frets.com staat: je moet bijna je gitaar kunnen opheffen door met een tang het zadel vast te grijpen en op te heffen. Bij wijze van spreken - lol - doe dat niet! Maar je begrijpt: de koppeling moet stevig zijn, zadel goed aansluitend op de sleuf van de brug enzovoort.

Voordeel van Tusq is dat de productie een gestandaardiseerde densiteit en dichtheid oplevert, wat bij been niet steeds te voorspellen valt.

Been van een bio-koe uit grote weiden is dichter dan been van een 100-in-een-stal-koe. Dat scheelt in de overbrenging.

En been bij een beenhouwer ... krijg ik gratis, want die moet betalen voor afvoer van het afval.

De voorbereiding ervan is héééél belangrijk. Google maar even op Bone saddle preparation, en zoek op frets: ontvetting is echt heel belangrijk. Neem daarvoor je tijd.

Bridgepins hebben daarom ook een rol in het geheel van de klankproductie: goede koppeling, weer zelfde verhaal. Bridge pins (been , ebben) aangepast aan je snaardiameter sluiten beter aan dan de prefab plastic voorgesleufde bridge pins...

Dat is weer een paar verhalen waard, en nieuwe onderwerpen, maar ik geloof dat hierover al wat gepost werd in het verleden.

Vooral: spelen maar!!!!

greencharlie
20 november 2007, 23:58
greencharlie,

Voordeel van Tusq is dat de productie een gestandaardiseerde densiteit en dichtheid oplevert, wat bij been niet steeds te voorspellen valt.

Vooral: spelen maar!!!!

Dat is het nu net: mss wel een gestandaardiseerde densiteit en dichtheid, maar zeker niet over het gehele kammetje, want er zitten vanonder 3 relatief diepe gaten in; en dan zitten ze af te geven op been en ivoor dat niet over heel de kam dezelfde dichtheid zou hebben????

Begrijp je me?

en ja, kzal nog maar eens een nieuw zadel voor de Taylor maken, een lekker dik zadel dat goed vastzit; dat zal het waarschijnlijk wel zijn.

Otje
21 november 2007, 09:34
@Buzz: goeie tip, dank! Ik ga dat zeker proberen!

@Laser & greencharlie: leuke discussie :). Thanx.

Laser
21 november 2007, 11:37
Dat is het nu net: mss wel een gestandaardiseerde densiteit en dichtheid, maar zeker niet over het gehele kammetje, want er zitten vanonder 3 relatief diepe gaten in; en dan zitten ze af te geven op been en ivoor dat niet over heel de kam dezelfde dichtheid zou hebben????

Begrijp je me?

en ja, kzal nog maar eens een nieuw zadel voor de Taylor maken, een lekker dik zadel dat goed vastzit; dat zal het waarschijnlijk wel zijn.

Yep, ik ben met je mee, daarom zei ik dat je altijd je eigen oren moet geloven. Buzz zei het al: er kruipt wat werk in het maken van benen zadels, zeker als je van een ruw been begint, maar dat amakt het juist zo leerrijk.
In één been zitten stukken van verschillende dichtheid; daarmee leren werken en horen of het wat uitmaakt, en wat het verschil is, daar leer je juist zoveel mee.
Voor grootproductie is Tusq dus een oplossing (standaard productieproces op grote schaal), maar als het er echt op aan komt gaat er niks boven de ervaring en het aanvoelen van een goed gitaarbouwer / gitarist. Dat is althans mijn mening.

Bij de eindafwerking van het nieuwe zadel voor je Taylor is het zaak om niet te snel te willen gaan. Om goed te passen en recht bij te schuren leg ik schuurpapier op een stuk marmer van een oude nachtkast, zodat ik mooi recht afschuur. Beetje bij beetje. Tot het zadel heel precies in de sleuf past en overal vlak is voor goed contact met de sleuf in de brug.

Voordien is de bovenzijde afgewerkt op het polieren na; radius, compensatie, topkromming is klaar.

Het allerlaatste is het polieren ( dremel met polijstkussentje) bij laag toerental over het been halen; op een gepolijst zadel "bijt" de snaar zich niet in het been maar glijdt erover. In de loop van de tijd moet dat soms eens herhaald worden.

Gewoon doen; ik ben ook een apar keer herbegonnen omdat ik het nog niet goed kreeg.