PDA

View Full Version : Verschil tussen 6V6 en EL84?



Kriske
19 november 2007, 04:59
Wat is het verschil tussen 6V6 buizen en EL84 buizen?
Heeft dit vnl met geluid te maken?

(is misschien een stomme vraag, maar ik ben een leek op dit vlak)

Puerco
19 november 2007, 06:30
Grofweg verdelen we versterkers is amerikaans (fender) en brits (marshall, vox) gevoiced. Voor amerikaans gevoicde versterkers word meestal 6L6 of 6V6 gebruikt en voor brits gevoicde meestal EL34 of EL84.
Als je weet hoe deze versterkers klinken weet je ook het verschil in deze buizen dus hoewel het geluid van een amp door meer factoren word bepaald.
In beide worden (ook weer meestal) 12AX7/ECC83 (2 benamingen voor zelfde buis) voorversterker buisjes gebruikt.
Verder zijn er nog wat technische verschillen .

Rutger
19 november 2007, 10:02
Voeg bij 'amerikaans' ook maar de Mesa Boogie sound toe, de karakteristieke Mesasound werkt ook op 6L6-jes.
Verder wordt de EL84 vaak met Vox geasocieerd en de EL34 met Marshall. Maar ook de laagvermogen buizenamps gebruiken vaak EL84's.

Los daarvan, is het vooral de 'voicing' van het versterkerontwerp die de sound van de versterker bepaalt. De kleuring van de eindbuizen vormt slechts een deel van de uiteindelijke sound.

Dit is allemaal even kort door de bocht natuurlijk, maar dan heb je een beetje een idee

Chris Winsemius
19 november 2007, 11:29
Verschillen zijn moeilijk exact voor alléén het buis-type aan te geven omdat ze andere spanningen, trafo's en aansturing vereisen.

Maar hier wat bevindingen/etc.:
-EL84 werkt ip op lagere spanningen en heeft minder ingangs-signaal nodig voor vol vermogen
-Moderne 6V6 gaat langer mee dan moderne EL84 wegens grotere behuizing en het feit dat zo veel moderne EL84-aps gewoon te heet gebiased zijn (licht aan het amp-ontwerp)
-EL84 is behoorlijk bright en "chimey", 6V6 is clean lekker rond en ruig/EL34-achtig bij oversturing

Kriske
19 november 2007, 15:13
Dus als ik een 5tot15 Watt versterker wil kopen, neem ik dan beter EL84-buizen omdat ze minder vermogen nodig hebben?

Nocki
19 november 2007, 15:24
Tja... moeilijk. Misschien een stom vergelijk. maar op die redenering die dus niet echt goed is heb ik ooit een Mesa 20/20 gekocht. 2x 2xel84 dus. Jaren later heb ik een 2:90 gekocht van mesa en daarin zit 8x 6l6. die laatste kon zachter dan de 20 watt broer. en klonk ook beter op laag volume. Sindsdien speel ik eigenlijk het meeste op hoge wattage ampjes. juist vanwege het laag in het geluid en de kwaliteit. zeker op laag volume!


Mesa is gewoon gebaseerd op Fender amps. nbiks bijzonders dus. en het geluid van een fender is echt wel het 6l6 geluid. Sinds een paar maanden draai ik 6l6 en el34 tegelijkertijd en dat vind ik toch wel heel erg lekker klinken.

Chris Winsemius
19 november 2007, 15:56
Dus als ik een 5tot15 Watt versterker wil kopen, neem ik dan beter EL84-buizen omdat ze minder vermogen nodig hebben?

Afgegeven vermogen kan hetzelfde zijn, klank is geweoon anders maar dat heeft voor hert grootste gedeelte met de rest v/d gebruikte circuits en onderdelen te maken.

Wat is beter, 'n Strat of 'n LP? :D
Ga gewoon af op je smaak, luister met je oren, niet met je ogen.

Nocki
19 november 2007, 16:19
ehhh. een lp toch?

Chris Winsemius
19 november 2007, 16:24
ehhh. een lp toch?

Nee, 'n Tele :D

Kriske
19 november 2007, 19:10
had een tele, heb nu een strat en ik weet het niet zo goed. Zijn allebei ok.
Lp vind ik persoonlijk beperkter.

Chris Winsemius
19 november 2007, 19:29
Kriske,

Die gitaar-vergelijking was puur om duidelijk te maken dat er niet zoiets als "beste" bestaat als het om geluid/gitaren/amps gaat. Voor de ene gitarist is bijvoorbeeld 'n les Paul + Marshall 'n goeie set-up terwijl 'n andere dat totaal niets vindt en beter 'n tele + twin reverb kan aanschaffen. Zelfde geldt voor 6V6 vs. EL84.

maestro_nl
20 november 2007, 17:41
EL84 is niet echt strakke sound te noemen.
Bluesspelers zullen enthousiaster zijn verwacht ik.
'k Heb dan liever een EL34 met snelle breakup (Groove Tubes powerrating)

6V6 geeft een super sound op laag volume; soort van 'sag' EL34 met oversturing. Dik en vet met scheur, tevens voldoende mid/laag.
Clean/crunch erg gearticuleerd door een randje in het hoog.
Enige nadeel is de (te) snelle oversturing wanneer je op volume speelt.
Een amp met minimaal 8 stuks 6V6 zou wel super zijn om de eindtrap oversturing tegen te gaan! (moderne amps klinken toch niet met eindtrapoversturing)