PDA

View Full Version : Verschil tussen 6V6 en EL84?



Kriske
19 november 2007, 04:59
Wat is het verschil tussen 6V6 buizen en EL84 buizen?
Heeft dit vnl met geluid te maken?

(is misschien een stomme vraag, maar ik ben een leek op dit vlak)

Puerco
19 november 2007, 06:30
Grofweg verdelen we versterkers is amerikaans (fender) en brits (marshall, vox) gevoiced. Voor amerikaans gevoicde versterkers word meestal 6L6 of 6V6 gebruikt en voor brits gevoicde meestal EL34 of EL84.
Als je weet hoe deze versterkers klinken weet je ook het verschil in deze buizen dus hoewel het geluid van een amp door meer factoren word bepaald.
In beide worden (ook weer meestal) 12AX7/ECC83 (2 benamingen voor zelfde buis) voorversterker buisjes gebruikt.
Verder zijn er nog wat technische verschillen .

Rutger
19 november 2007, 10:02
Voeg bij 'amerikaans' ook maar de Mesa Boogie sound toe, de karakteristieke Mesasound werkt ook op 6L6-jes.
Verder wordt de EL84 vaak met Vox geasocieerd en de EL34 met Marshall. Maar ook de laagvermogen buizenamps gebruiken vaak EL84's.

Los daarvan, is het vooral de 'voicing' van het versterkerontwerp die de sound van de versterker bepaalt. De kleuring van de eindbuizen vormt slechts een deel van de uiteindelijke sound.

Dit is allemaal even kort door de bocht natuurlijk, maar dan heb je een beetje een idee

Chris Winsemius
19 november 2007, 11:29
Verschillen zijn moeilijk exact voor alléén het buis-type aan te geven omdat ze andere spanningen, trafo's en aansturing vereisen.

Maar hier wat bevindingen/etc.:
-EL84 werkt ip op lagere spanningen en heeft minder ingangs-signaal nodig voor vol vermogen
-Moderne 6V6 gaat langer mee dan moderne EL84 wegens grotere behuizing en het feit dat zo veel moderne EL84-aps gewoon te heet gebiased zijn (licht aan het amp-ontwerp)
-EL84 is behoorlijk bright en "chimey", 6V6 is clean lekker rond en ruig/EL34-achtig bij oversturing

Kriske
19 november 2007, 15:13