PDA

View Full Version : Opmeten en tekenen van instrumenten.???



Javaca
18 november 2007, 22:21
Ik speel met de gedachte een paar eenvoudige bouwplannetjes te tekenen om op gitaarnet te zetten.
Voor veel beginnende bouwers is het lastig om aan plannen te komen, dus misschien is dit een idee?

De dingen die tot nu toe op m'n lijstje staan;
- Danelectro U-1/2
- Telecaster
- Martin OO
- Eenvoudige Klassieke gitaar
- Ukulele (Brüko)
- Electric uke (eigen model)
- Cookietin banjo

Dit lijkt me we een aardig basissetje om mee van start te gaan. Alle basisvormen en soorten zitten er in. De Danelectro staat er tussen omdat deze zelfs van een oude Trabant te maken is.

Natuurlijk is dit een 5-jarenplan, maar hoe is de animo er voor?

Zijn er nog anderen die een beetje handig zijn met autocad en ook plannen willen tekenen? Vele handen maken tenslotte licht werk.

Is er iemand die een Dano of Martin heeft liggen die ik op zou kunnen meten?

Naar instrumenten ouder dan 100 jaar zal hier weinig vraag zijn,
vandaar dat ik die achterwege laat.

laurence
18 november 2007, 22:24
Dat zou zeker handig zijn. Toen ik met mijn projectje begon (telecaster) kon ik ook bijna niet aan goede bouwtekeningen komen. Of er stonden geen maten op ofzo. Toen ben ik via een ander forumlid ook aan de bouwplannen gekomen.

thijser
18 november 2007, 23:02
Ik had volgensmij nog een autocad bestand van een lespaul DC, ik ga ff kijken of ik die nog kan vinden:)

ernieman
18 november 2007, 23:20
Kvind het een heel sierlijke en nobele gedachte en daad van je om te gaan doen, maar het lijkt me toch wat "overdreven". Voor jou is het misschien leuk als oefening voor autocad (hoewel ik denk dat je dan beter instrumenten of onderdelen oefend die je ook daadwerkelijk gaat maken). Voor de mensen die tekeningen zoeken: Zoek eens wat harder. Alleen de zon gaat voor niets op en voor zaken als bouwtekeningen moet je soms nu eenmaal betalen. Ze zijn echt wel te vinden op het net of in bepaalde (online)winkels, scholen of musea. Gewoon een beetje harder zoeken.

Mattia
19 november 2007, 07:26
Wat ernieman zei. Er zijn sites met AutoCad outlines, op z'n minste, van Tele, Strat, Les Paul, Iceman, etc. etc. etc.

Google 'CAD guitar plans', en het is een van de links op de eerste pagina, dus om dat nou 'moeilijk' te noemen...nee. Verder, een echt mooi plan is veel werk, en je loopt het risico dat een of andere eikel het jat, en op eBay gaat verkopen (heb ik verschillende keren meegemaakt, m.n. bij MIMF.com is dat een tijd lang een discussie geweest. Nu verkopen ze hun plannen om het forum draaiende te houden, maar toch, maar toch...)

Een goede bouwtekening moet wel een beetje betaalbaar zijn, maar voor 10-20 euro is heel veel te vinden. En - vind ik zelf - een bouwtekening voor jezelf maken (al doe ik nooit tekeningen die heel, zullen we zeggen, superdupernetjes zijn van een heel instrument; wel van onderdelen daarvan, maar niet erg mooi en netjes), daar leer je veel meer van dan het nabouwen van een plan. Maarja, er zijn mensen die perse een 'vintage correct' Gibson LP of Telecaster willen. Mij kan het allemaal niks schelen.

Thunders1988
19 november 2007, 13:12
doen doen doen!!!
en vergeet geen Les Paul (de standard!) Ik vind er maar geen...
En ik kan er geen kopen van stewmac (wegens geldgebrek).

spam (?): is er iemand die zijn bouwplan verkoopt? (>orreltak mss?)

:p

:hippie:

cas121
19 november 2007, 13:15
wat moet je met een bouwplan als je je niet eens +- 15 euro kan veroorloven?

Dan kom je met bouwen ook niet ver lijkt me...

Thunders1988
19 november 2007, 16:18
een bouwplan is al een héél erg goede start... :satisfie:

cas121
19 november 2007, 16:51
das ook weer waar, zeer motiverend ook altijd.

Thunders1988
19 november 2007, 17:23
En heb nog wat multiplex liggen voor een template...
restjes van een zelfbouw cab. ;)

B_2_the_a
19 november 2007, 17:57
ik stem ook voor een danelectro longhorn!

Noid
19 november 2007, 21:15
Ofschoon het niet van die 15,- af zal moeten hangen is het wel een sympathiek idee! Past ook wel bij dit forum, om elkaar zo te kunnen helpen. Helaas heb ik niets met autocad. En voor mensen die niet kunnen wachten of dit idee ooit levensvatbaar wordt heb ik nog een link met veel verschillende en (zo op het oog) goede bouwtekeningen: http://www.guitarplansunlimited.com/

De tip van Mattia is natuurlijk ook een goede: google-en op autocad guitar plans.

hadv
20 november 2007, 00:11
En voor mensen die niet kunnen wachten of dit idee ooit levensvatbaar wordt heb ik nog een link met veel verschillende en (zo op het oog) goede bouwtekeningen: http://www.guitarplansunlimited.com/

ik heb even gekeken. de 'preview' van een LP DC lijkt nergens op. Die LP DC is namelijk niet symmetrisch. ik hoop niet dat dat een indicator voor hun kwaliteit is

verder ben ik het wel eens met de diverse sprekers/schrijvers. een echt goede bouwtekening mag best wat kosten. uiteraard ook niets dan lof voor de TS die het trainen van zijn vaardigheden ten dienste van onze gemeenschap wil stellen. niets dan hulde (geen bloemen maar een gulde)

Thunders1988
20 november 2007, 14:19
Wat ik me nu afvraag... is er geen programma waarmee je die tekeningen van guitarplansunlimited mee kunt vergroten, zonder kwaliteitsverlies. dat zou toch al een mooi beginpunt zijn voor een plan...

Mr.Fingers
20 november 2007, 14:23
Ik heb nog wel een bouwtekening van een rickenbacker 360/12, zelfgemaakt van een opgemeten exemplaar in de winkel, voor 98% acuraat (een projectje waar ik zo nu en dan wel eens aan voortklooi). Indien gewenst maak ik er wel een autocadtekening van in de kerstvakantie, en zet ik ze er hier op

niekb
20 november 2007, 14:25
ik heb even gekeken. de 'preview' van een LP DC lijkt nergens op. Die LP DC is namelijk niet symmetrisch. ik hoop niet dat dat een indicator voor hun kwaliteit is

verder ben ik het wel eens met de diverse sprekers/schrijvers. een echt goede bouwtekening mag best wat kosten. uiteraard ook niets dan lof voor de TS die het trainen van zijn vaardigheden ten dienste van onze gemeenschap wil stellen. niets dan hulde (geen bloemen maar een gulde)

Het is ook geen copy van een dc, t lijkt er een beetje op..
De dc van dr fuzz is beter (fuzzlab.com dacht ik zo)

Mr.Fingers
7 december 2007, 18:26
Schaamteloze Bump...

Ik heb twee "zeldzame" fender headstockplannen gevonden op internet (oude 12-string & starcaster), dus bij deze...

http://img405.imageshack.us/img405/6900/outlinevg7.gif
Starcaster


http://img528.imageshack.us/img528/5140/92152144hm5.jpg
12-string

Voor de echte fullformaatafbeelding van de XII headstock (met schaalaanduiding):

http://img132.imageshack.us/img132/9725/withinchesfc9.gif