PDA

View Full Version : Aankoopadvies gitaar



Kreidler
18 november 2007, 21:14
Hallo,

Ik weet dat er meerdere van soortgelijke topics zijn, maar ik wordt er toch neit precies helemaal wijzer van...
Maar eht gaat dus hier om: ik ben op zoek naar een nieuwe gitaar van onder de 800 euro (ietsjes meer kan eventueel) en ik ehb wat rondgekeken en een Gretsch electromatic lijkt me wel wat (solidbody). Maar nu schijnt het tegen te vallen om een winkel te vinden die er veel heeft zodat ik kan vergelijken. Ik heb een tijdje terug bij Nederland muziek op een "corvette" gespeeld waarvan ik erg onder de indruk was van de bespeelbaarheid en de sound. Ik weet het nog neit helemaal met de looks daarom wilde ik hem eerst vergelijken met andere Gretsch electormatics (solidbody).

Dus vraag 1: Weten iemand een winkel die verschillende gretsch electromatic solidbodies heeft?

Maar de tweede vraag is, is het wel echt wat? zijn er nog betere gitaren in deze prijscatagorie? PRS hoor ik goede verhalen over, maar zijn de goedkopere net zo goed? andere tips natuurlijk ook welkom!

Ik hoor het graag!

Gijs

pannekoek
18 november 2007, 21:18
welke stijl speel je?

Rormo
18 november 2007, 21:23
Feedback Rotterdam had er 2 volgens mij staan.

Maar goed, wat voor muziek speel je? Zo'n Gretsch zou niet mijn eerste keus zijn als ik een gitaar zoek van 800 euro...

pannekoek
18 november 2007, 21:35
Feedback Rotterdam had er 2 volgens mij staan.

Maar goed, wat voor muziek speel je? Zo'n Gretsch zou niet mijn eerste keus zijn als ik een gitaar zoek van 800 euro...


idd, je kan natuurlijk ook een mooie fender nemen

hesse
18 november 2007, 21:59
of een godin solidiac (of lg natuurlijk)

Rocketman
18 november 2007, 22:27
Ik zou eens kijken naar een 2e hands Duo Jet of zo als ik jou was. Maar als je ook een PRS overweegt dan zou ik eerst eens mezelf goed afvragen of Gretsch (of PRS) wel zo'n goede keus is. Want beide gitaren verschillen dag en nacht.

Op wat voor gitaren spelen je favoriete gitaristen?

Kreidler
18 november 2007, 22:27
ik speel vrij veel stijlen, ik wil dus én mooi clean geluid maar de gitaar moet het ook goed doen met wat distortion, echt zware metal speel ik niet maar er meot wel een goede punkrock sound in zitten.

Een fender vind ik qua klank wel mooi... maar het uiterlijk van de strats en tele's is niet helemaal mijn smaak...

Rocketman
18 november 2007, 23:26
Als je een veelzijdige gitaar wil zou ik niet voor de Gretsches gaan. Dat is meer iets voor als je echt specifieke Gretsch sound zoekt.

Punkrock haal je er daarentegen zeker wel uit. En mooi clean ook. Metal inderdaad niet.

Ok als je toch voor Gretsch gaat zou ik met jou budget proberen een 2e hands Duo Jet of zo te scoren. Die zijn niet zo vreselijk duur.

Er zitten voorzover ik weet in Amsterdam en in Almere zaken die meerdere Gretsches hebben. Daar kun je ze uitproberen. Maar ik zou met jouw budget voor 2e hands gaan. Krijg je toch een betere gitaar.

Rocketman
18 november 2007, 23:30
Waarom wil je perse solid body? Hollow is lekker licht. En kan je ook op punkrocken. En meer keuze.

Kreidler
19 november 2007, 12:43
Hollowbody vind ik opzich wel gaaf... maar meer voor erbij. Daarnaast zijn de solid bodies meer mijn smaak.

@ Rocketman, ik ken de PRS gitaren ook niet echt van klank maar hoor er veel goeds over, dat ze erg veelzijdig zijn etc. hoe zou je de klank beschrijven?

Rormo
19 november 2007, 15:00
Vrijdag op een PRS SE Custom gespeeld. Viel mij tegen, maar dat kwam omdat ik naar iets anders op zoek was. Het is eigenlijk een goede gitaar. Qua sound zit hij tussen een Les paul en een strat in. Iets dichter bij de Les Paul naar mijn mening. Mooi warm clean geluid op het hals element. Lekkere distortion op de brug. Maar voor mij viel hij af omdat hij eigenlijk niets kon wat ik niet kon met of mijn Fender of mijn Gibson. En ik kreeg het niet voor elkaar om een lekkere Pinch Harmonic er uit te krijgen. Lekkere hals ook wel trouwens. Vond hem in het echt wel minder mooi dan op de plaatjes, maar dit kan ook aan het specifieke exemplaar liggen.

Voor 800 euro kun je ook een mooie Ibanez kopen. Die zijn ook erg veelzijdig qua geluid en heerlijk bespeelbaar.

Hendriks
19 november 2007, 15:50
zie handtekening.: veelzijdiger dan de Gretsch en betere elementen , de Gretsch heeft 1 tone-pot en 1 volume-pot. De Dearmond heeft voor beide volume en tone regeling en toch wel betere PU`s(humbuckers).

hesse
19 november 2007, 16:16
En is Duesenberg al overwogen?
Ik vind die klank die daaruit voortkomt toch wel echt de moeite, redelijk uniek ook en het speelt lekker.

Kreidler
21 november 2007, 14:57
Vandaag ben ik even bij Nederland muziek geweest waar ik gepspeeld heb op een epiphone LP met bigsby (vond ik er erg gaaf uitzien) maar hij viel me tegen het geluid was ik neit echt van onder de indruk en hij speelde wel fijn maar neit echt super...

Daarna een PRS SE Custom gepakt... Ik vind het een supergitaar! speelde zeer fijn! klonk veel beter dan de Epi (vind ik) alleen vind ik de looks wat minder...

Ook heb ik even op een Hagstrom gespeeld wat ik gaaf vond was dat je kan switchen tussen Humbucker/singlecoil, Ik vond qua geluid beter dan de Epi maar onder de PRS en ik vond hem neit heel fijn spelen...

Ik overweeg nu zeer serieus die PRS ik vond hem heel fijn maar ik ga eerst nog eens op zoek naar een Gretsch zodat ik zelf kan vergelijken...

Kreidler
24 november 2007, 15:00
Ik heb niet op een Gretsch gespeeld maar ik heb besloten om gewoon de PRS waarop ik woensdag gespeeld had te kopen!

ik heb hem nu en ben er erg blij mee! mijn eerste echte gitaar!!

alsnog bedankt voor alle tips hier in het topic!

Gijs

Kakihara
24 november 2007, 15:59
Ik heb niet op een Gretsch gespeeld maar ik heb besloten om gewoon de PRS waarop ik woensdag gespeeld had te kopen!

ik heb hem nu en ben er erg blij mee! mijn eerste echte gitaar!!

alsnog bedankt voor alle tips hier in het topic!

Gijs

Proficiat met je aankoop :)
Nu willen we natuurlijk ook foto's :)