PDA

View Full Version : Gretsch



batsblues
18 november 2007, 16:49
Dag,

Ik speel blues en slide op een akoestische gitaar, een Gibson Dove copy van Ibanez.

Ik ben nu toe aan een goeie levenslange gitaar. Ik heb al op wat Gretsch gitaren gespeeld maar ook op Epiphone. Een Gretsch lijkt me fantastisch. Er zit alleen nog al wat prijsverschil in. De Brian Setzer??? (die gitarist van de stray cats is genoemd) Kost toch een hele dikke €3000,=

Gretsch 5120 Electromatic lijkt van een andere orde te zijn. Toch lijkt me die wel wat.

Wie kan me alle do's and don't vertellen over de Gretsch gitaren?

Bedankt alvast!!!!

Mr.Fingers
18 november 2007, 16:53
Dag,

Ik speel blues en slide op een akoestische gitaar, een Gibson Dove copy van Ibanez.

Ik ben nu toe aan een goeie levenslange gitaar. Ik heb al op wat Gretsch gitaren gespeeld maar ook op Epiphone. Een Gretsch lijkt me fantastisch. Er zit alleen nog al wat prijsverschil in. De Brian Setzer??? (die gitarist van de stray cats is genoemd) Kost toch een hele dikke €3000,=

Gretsch 5120 Electromatic lijkt van een andere orde te zijn. Toch lijkt me die wel wat.

Wie kan me alle do's and don't vertellen over de Gretsch gitaren?

Bedankt alvast!!!!


probeer vooral reacties te krijgen van luke wannabe (die heeft een 5120 electromatic) en ricktekent (die heeft een white falcon)... Er zijn hier best wel wat gretsch-eigenaars (ik helaas niet)

Rocketman
18 november 2007, 17:17
Ik heb een '67 Gretsch Tennessean en ik vind het de fijnste gitaar die ik ken. Speelt heerlijk, klinkt als een klok. Ik heb hem vergeleken met een 5120 en met een 5124 en ik moet helaas zeggen dat ik vind dat de goedkope modellen niet in de buurt komen. Wel als je er veel aan modificeert. Maar dat is helaas behoorlijk duur. Ik vind de 5120 en de 5124 die ik heb bespeeld eigenlijk nog minder dan de EPI Sheraton II die ik had, qua sound, looks en bespeelbaarheid.

Het belangrijkste qua sound bij Gretsch wordt bepaald door de pickups.

Veel weet ik er niet van maar je hebt o.a. de volgende:

Filtertrons
DeArmonds
Hilotrons
Supertrons

Er zijn diverse modellen, allemaal genummerd. De Tennessean is bijvoorbeeld een 6119.

De meeste zijn hollow zoals de anniversery, country gentleman, falcon, tennessean, viking etc.

Maar ze hebben ook veel planken als de duo jets, silverjets etc en nog wat aparte modellen als committee.

Gretsch is in '67 gekocht door Baldwin en de gitaren na '67 hebben een slechte naam. Maar in '89 is Gretsch weer in handen van de familie Gretsch gekomen en wat ze sindsdien maken schijnt allemaal goed te zijn.

Op http://www.gretschpages.com kun je alle modellen en alle specs vinden.

Op http://www.gretschpages.com/forum weten ze ALLES van Gretsch.

Helaas is die site vaak supertraag en af en toe down enzo maar echt alle Gretsch know how zit er.

Eko
18 november 2007, 17:18
Zoals je onderin kunt zien heb ik inderdaad zo`n Setzer Gretsch. Het is inderdaad een topklasse instrument.
Voor dat je een Gretsch koopt moet je een aantal dingen weten ( vind ik persoonlijk). Het is en blijft een Gretsch, positief en negatief. Je kunt er veel , heel veel mee. Maar hij blijft klinken als een Gretsch. Onmiskenbaar.
Hij zal nooit zo soepel klinken als een Strat , gaat nooit bijten als een Tele en scheurt nooit als een Les Paul. Hij heeft het allemaal en toch ook weer niet.
Er is een groot verschil in klank tussen Gretsches, ook tussen dezelfde types. Waarom is mij een raadsel , in Japan bouwen ze retegoede gitaren , maar het is zo.
Voor dat ik de mijne kocht heb ik een ware kruistocht gehouden. Ik heb er veel gezien en bespeeld , nieuw en gebruikt. Ik ben er voor naar Duitsland geweest en heb er voor niets uren in de auto voor gezeten. Uiteindelijk heb ik er een gekocht bij iemand die er meerdere had staan. Toen ik vertelde wat ik zocht zei hij: Ik heb alle typen staan van de Setzer Gretsches neem diegene mee die je het meeste bevalt qua toon. Hij gaf op voorhand te kennen dat ie wist met welke ik de deur uit zou lopen. Hij kreeg nog gelijk ook. Ik had het geld voor de allerduurste uit de serie en ging huiswaarts met de 6120 SSU. Die stak er met kop en schouders boven uit. Hij had een aantal dingen al reeds veranderd. De brug had ie al vervangen voor een betere , die niet ratelt , en de veer van de Bigsby is vervangen door een wat minder slappere uitvoering.
Mijn advies : Speel op heel veel Gretsches en bepaal op voorhand wat je zoekt. Niet alle types zijn hetzelfde gebleven door de jaren. Halsprofielen zijn nogal veranderd en weer terug gebracht naar origineel. Ook de bracing is bij een hoop modellen anders en dat beinvloed het geluid enorm. Speel op verschillende Gretsches met diverse elementen. De TV-Jones elementen brengen een hoger mid met een briljant tophoog. De Filtertrons zijn uitstekende elementen voor huis-tuin-en keuken gebruik. De Dynasonics hebben een ouderwets singlecoil geluid waarvan je de poles zelf kunt verstellen ( net als de DeArmons 2000). Voor slide lijken mij de laatste heerlijk.
Greetz M

GibsonDC
18 november 2007, 18:40
Ik heb zelf ook een gretsch electromatic, ik ga volgend jaar denk ik op zoek naar een 'echte'. Ik vind het echt een fantastische gitaar, klinkt heel vol. Ik vind hem heel geschikt voor blues/rockabilly/country alleen het achterste element heeft net iets te veel attack vind ik. Je merkt wel dat er wat bezuinigt is op de hardware, ontstemt redelijk snel en de brug ratelt behoorlijk. Maar voor weinig geld heb je wel het echte gretsch gevoel.

Eko
19 november 2007, 16:44
GibsonDC,
Heb je je achterste element al iets laten zakken? Dat vermindert je aanslaggevoeligheid. Het ratelen van de brug was de reden dat er bij mij een andere op is gezet. Dat is dus niet iets speciaal van de Electromatics, daarom is het verstandig om er meer te bespelen.

batsblues
19 november 2007, 23:39
ok, ik ga eens lekker Gretsch shopen in den lande...

Mijn vervolgvraag, misschien ietwat oftopic, hoe versterk ik hem? Met een buizenversterker neem ik aan?

rickert
19 november 2007, 23:42
Ik heb dus een White Falcon, ook wel gedacht aan electromatics, maar toen ik er aan dacht wat ik in de loop der tijd allemaal zou vervangen, dat ik dan alsnog duur uit zou zijn. En een WF ziet er gewoon goed uit:p. Heb wel gemerkt dat Gretsches allemaal anders aanvoelen, en dit kan Schizo beamen. Je moet er gewoon een paar proberen, verliefd worden, en sparen. En misschien vind je het wel nix.... Dat kan net zo gemakkelijk!

TimmU
19 november 2007, 23:48
ok, ik ga eens lekker Gretsch shopen in den lande...

Mijn vervolgvraag, misschien ietwat oftopic, hoe versterk ik hem? Met een buizenversterker neem ik aan?
Gewoon alleen maar unplugged spelen.

schizo910
20 november 2007, 00:51
Laatst was Rick bij me, we hebben toen zijn White Falcon naast mijn 6120 Setzer gehouden. Beide onmiskenbaar de Gretsch feel en sound maar toch totaal verschillende instrumenten. Op de meeting had ik mijn Duo Jet mee, dat moet je er al helemaal niet mee vergelijken maar toch weer zo'n Gretsch feel zodra je hem oppkat. JV had zijn blauwe Setzer mee en ook die voelde weer totaal anders, de feel van mijn hals zit voor mijn idee tussen die van hem en de Falcon van Rick in. Ook grappig dat de 4 bigsby's van hetzelfde type ook weer totaal verschillend aanvoelen...

Dus zoals al vaker gezegd, zoeken, proberen, zoeken, proberen, verliefd worden, kopen...

Luke-wannabe
20 november 2007, 01:19
Ik zit nu effe op mn 5120 te spelen, en ik ben toch wel verliefd op deze dame geworden. Ik ga er weliswaar van met m'n vingers spelen!

barno
20 november 2007, 01:25
Dus zoals al vaker gezegd, zoeken, proberen, zoeken, proberen, verliefd worden, kopen...

vreemdgaan, weer verliefd worden, oud lief dumpen, nieuwe kopen etc...

bass blom
20 november 2007, 01:54
Ik zit nu effe op mn 5120 te spelen, en ik ben toch wel verliefd op deze dame geworden. Ik ga er weliswaar van met m'n vingers spelen!

weliswaar?

dat is heel goed juist man :D

Luke-wannabe
20 november 2007, 07:31
Ik bedoelde eigenlijk zo van: 'Ik doe het anders nooit, maar zo is het toch wel lekker.' Woordkeuze niet helemaal goed.. Maar lekkere gitaar hoor :)

Kim Wilson
20 november 2007, 10:04
Ik heb de 5120 ook getest, meerdere keren, maar ik vond ze niet prettig. Niet helemaal lekker afgewerkt, en ik vond ze een beetje plat klinken. Voor dat geld had ik iig meer verwacht. De Artcores die ik getest heb, waren beter afgewerkt, ik vond ze fijner spelen en ze kosten de helft van zo'n Gretsch.

Rormo
20 november 2007, 12:18
Ik vond die Ibanez dus juist niet lekker klinken. Dat klonk mij te veel als een 'gewone' elextrische gitaar, terwijl een Gretsch voor mij echt dat typerende semi-hollow rock n roll geluid had. Overigens heb ik de 5129 getest, die is geloof ik net niet helemaal gelijk aan de 5120.

Eko
20 november 2007, 17:30
Zo zie je maar, iedere gitaar heeft wel z`n liefhebbers. Ik heb er lang over gedaan voor ik mijn Gretsch kocht. In het verleden heb ik ,,mindere,, gehad of kopien. Het echte geluid komt ( samen met het gevoel) alleen maar uit zo`n echte. In ieder geval was dat voor mij zo.
Het had ook wel iets om na zoveel jaar iets te kopen wat je zolang op je lijstje had staan.
Wat de versterker betreft, natuurlijk het liefst op een eenvoudige buizenbak. Een Bassmantop o.i.d. met een mooi cabinetje met lekkere Celestion vintage speakers. Tremelo er op , of een combo met een tapeecho.
Gretsch maakt ze tegenwoordig ook zelf , maar ik heb ze helaas nog nergens kunnen bewonderen. Weet iemand een adres?