PDA

View Full Version : Wattages binnen een band!



Adqeruin
18 november 2007, 14:11
Hallo mensen,

Even een vraagje:

Ik wil mijn eerste buizenbak kopen. Heb een tijdje een oude Musicman 65-watter geleend (1,5 jaar lang : ], maar die persoon heeft 'm afgelopen week opehaald!)

Die 65-watt ging prima mee in mijn band met de 212'' jes.

Nu mijn vraag: ik heb de nieuwe Hughes & Kettner STATESMAN's getest en ze zijn heeeeeeeerlijk. Zowel de 20watt als de 40 watt!

Is de 20-watt 1x12'' full-tube genoeg om in een rock band mee te komen? Trekt de Hughes & Kettner Edition Tube 20th Anniversary dit ook (is ook 20watt over 1x12''? Zit nog te twijfelen tussen deze twee ...

Dus eigenlijk: Hoeveel watt heb je nodig in een buizenbak om met je band mee te komen? (in dit geval rock band, geen hard-rock, maar rock)

Ik hoor 'm graag! :chicken:

Spitfire
18 november 2007, 14:15
Ik denk dat die 20W het wel gaat doen, ik heb zelf een 30W Laney en die gaat al veels te hard. En het is niet zo dat 40W 2 keer zo hard gaat als 20W.

arjanb01
18 november 2007, 14:20
:cooler:
+1 20 watt is al genoeg in een band. Ikzelf heb een Koch Studiotone (22 watt) + 2x12 cab en ik ga al te hard in mijn band, ben de enige gitarist, en ik word aangevuld met een toestsenist. De drummer is een redelijke houthakker, dus moet je nagaan... 20 watt is dus zat voor jou.
Ieder hoger wattage is overkill en doet je sound niet echt goed denk ik. 50-100 watters gaan pas echt lekker klinken als je ze vol opengooit, ja en daar kom je alleen maar weg in een zaal als Ahoy of een stadion als de Kuip ofzo...
En ik neem niet aan dat je daar ooit komt te spelen :cooler:

Adqeruin
18 november 2007, 14:33
Ochjawel, daar speel ik ooit nog wel eens een keertje, maar dan zorg ik wel dat ik flink wat meer speakers & wattages achter de rits heb :P !

He maar bedankt jongens! Ik had er gister een redelijke discussie over met m'n pa die ''zeker wist'' dat ik niet mee zou komen.

Ik heb trouwens wel ergens gelezen dat als je 2x harder wil gaan, je 10x meer vermogen nodig hebt ...

En het verschil tussen een 20 en een 50 watt buizen bak is maar 3,6 dB :satisfie: nauwlijks hoorbaar dus!

Maar die Hughes & Kettner'tjes die trekken het dus makkelijk, wat ik dus ook al dacht!

Als ik er dan op den duur nog een 112'' 8 ohm speaker aanhang, dan ga ik in feitte nog iets harder/''luider'' nietwaar?

Rocketman
18 november 2007, 14:42
Ik speel in een rockabilly band op een AC15. En de bassist speelt over 300 watt. Ik ben de hardste en dan heb ik het volume net iets over de helft en ben nog behoorlijk clean.

arjanb01
18 november 2007, 14:54
Als je er een 112 speakerkast aanhangt ga je niet harder, sterker nog, je blijft hetzelfde volume houden en je speakertje in je combo wordt dan uitgeschakeld (zo is het tenminste bij mn studiotone).
Ik zou dan kiezen voor mijn optie: 2x12 speakerkast, je geluid is dan breder en spreidt beter on stage. Dus als je dan verder van je amp af staat, hoor jejezelf beter dan wanneer je een 112 speaker gebruikt.

Spitfire
18 november 2007, 15:07
Als je er een 112 speakerkast aanhangt ga je niet harder, sterker nog, je blijft hetzelfde volume houden en je speakertje in je combo wordt dan uitgeschakeld (zo is het tenminste bij mn studiotone).
Bij een Statesman zit een aansluiting van een externe speaker, dus je krijgt dan 2 speakers ipv 1. Het geluid wordt niet harder, maar wordt wel beter gespreid, wat vaak als harder en mooier wordt ervaren.

Eko
18 november 2007, 17:29
Dit komt in meerdere variaties altijd wel weer terug. Als je met een band wilt spelen is inderdaad een 100 watt bak een overkill. Een kleine 20 watt bak is eigenlijk nog beter vanwege het feit dat de buizen eindelijk eens mogen werken.
Mensen als Eric Clapton spelen op ouderwetse twins ( Of de moderne reissues )omdat je die kunt openzetten en zo de oversturing van de eindbuizen kunt krijgen. Door je gitaarvolume iets te knijpen maak je je geluid weer cleaner.
Ik heb m`n Marble nooit open op de Class A stand en dan is ie maar 28 watt. Meer dan genoeg!

Barré
18 november 2007, 17:36
Een oude twin gaat inderdaad niet zo hard :o

Lexvandoef
18 november 2007, 17:44
Ik speel zelf in een coverbandje, we spelen vanalles wat en live gebruik ik mijn AC15 naast mijn 2203 voor het cleane geluid. Gaat prima, ik ben altijd hoorbaar eigenlijk.

jerome
18 november 2007, 18:20
...
...En het verschil tussen een 20 en een 50 watt buizen bak is maar 3,6 dB :satisfie: nauwlijks hoorbaar dus!...


Verschil tussen een 20 en 50 watter hoor je echt wel…

En het is flauwekul dat een amp zwaarder dan 50 watt altijd overkill is.
Een voorbeeld: Ik heb zelf een Marshall JMP 100 Watt buizentop en die klinkt opener en voller dan Marshall JMP 50 Watt op hetzelfde geluidsvolume.
Maar de Marshall JMP 50 watt scheurt weer meer dan Marshall JMP 100.
Het is maar net wat voor geluid je wilt en wat je smaak is.

En dat een versterker altijd maar beter klinkt als je hem open gooit is ook niet waar.
Dat verschilt per merk/type versterker, soort speakers, de gebruikte pedalen, soort gitaar en natuurlijk niet te vergeten de smaak van de gitarist en de muziekstijl!

Persoonlijk denk ik dat er maar weinig 20 watt versterkers bestaan die op bandvolume echt lekker overeind blijven en goed te horen zullen zijn in een complete (rock)band zonder door te versterken.
Je moet niet vergeten dat in een gitaargeluid ook basfrequenties horen te zitten in daar heb je vermogen voor nodig.
Dus meer vermogen is niet alleen bedoeld om hard te gaan wat betreft volume maar dus ook om een vollere sound te maken.
Ook is het bekend dat de meeste lichte (wat vermogen betreft) buizenversterkers beter overeind dan de transistorversterkers.
M.a.w. een 30 Watt buizenversterker zal over het algemeen beter hoorbaar blijven in een complete band dan een 30 Watt transistor versterker.
(Daarmee wil ik dus niet zeggen dat alle transistorversterkers per definitie minder goed klinken dan buizenversterkers)

Ik denk dat je in een (rock)band met de meeste merken/typen 20 Watt-versterkers altijd doorversterkt moet gaan worden.
En zonder doorversterking zul je denk ik minimaal 30 á 50 watt nodig hebben.

jacky
18 november 2007, 18:27
Is inderdaad zeer sterk afhankelijk van het volume van je band
Speelde zelf in een ouwe lullen bluesband en kwam met een klein ampje echt veels te kort,met een beetje stevige drummer is 20W te kort of je moet EV speakers gebruiken (103db)


zie trouwens iemand die zegt dat 20 en 50W maar 3,6db harder is ....3 db is twee maal zo hard ......

Ergo zeer band en muziekstijl afhankelijk

zjanke
18 november 2007, 20:34
Dikke drummer en mijn 15 wattjes blijven mooi clean...

jacky
18 november 2007, 21:40
Dikke drummer en mijn 15 wattjes blijven mooi clean...


Ook nog clean met 15W ? Die dikke drummer slaat zeker zachtjes dan ?

zjanke
18 november 2007, 21:50
achterkant van zijn stokken, kevlar vellen en alles is binnen no-time naar de kloten gemept. Nee, niet zachtjes dus...
En clean is niet fender clean, maar een iniminipietepeuterig randje

marter544
18 november 2007, 22:16
Hm, het kan miss wel, maar ik vind het persoonlijk niet zo relax.. Ik heb liever een dikke amp achter me met flink wat headroom, en dan eventueel een booster/od ervoor voor crunch. Heb alleen zelf daar momenteel et geld niet voor jammer genoeg.

jacky
18 november 2007, 22:18
achterkant van zijn stokken, kevlar vellen en alles is binnen no-time naar de kloten gemept. Nee, niet zachtjes dus...
En clean is niet fender clean, maar een iniminipietepeuterig randje


Zal wel een zingende overdrive zijn HA HA

wat voor amp is T ?

future2future
18 november 2007, 22:23
Mensen als Eric Clapton spelen op ouderwetse twins ( Of de moderne reissues )omdat je die kunt openzetten

Zo moet jij eens proberen een twin open te zetten, wordt je helemaal gek!

zjanke
18 november 2007, 22:26
Zal wel een zingende overdrive zijn HA HA

wat voor amp is T ?

Mesa Boogie Blue angel en die is echt voor het cleane. Voor de zingende overdrive heb ik sinds vanmiddag een JCM888. Maar ik kan er morgen pas op spelen :sneaky:

Rocketman
18 november 2007, 22:30
Ik heb ook wel eens in een hardrock band gespeeld met een 5150 en die drummer sloeg zo hard dat ik mijn gitaar voelde imploderen als hij op een crash sloeg.

Maar in een normale situatie is mijn AC15 hard zat. Behalve buiten en dat heb ik opgelost door hem op een schuine standaard te zetten en nu is ie ook buiten hard zat.

jacky
18 november 2007, 22:32
Mesa Boogie Blue angel en die is echt voor het cleane. Voor de zingende overdrive heb ik sinds vanmiddag een JCM888. Maar ik kan er morgen pas op spelen :sneaky:


4x10 ?

boogies zijn altijd te horen krijg het zelf nooit voor elkaar dat mid er uit te krijgen.

Speel je dan ook in de 18W stand als die drummer met die spierballen die materiaal test aan het uitoeffenen is ?

zjanke
18 november 2007, 22:50
1x12 en juist EQ gebruik. Als Dikke Peer los gaat dan helpt niks meer, maar zijn normale volume is al erg hard en dan blijf ik met 15 watt clean.

kassie
18 november 2007, 23:39
buizenversterkers gaan toch zowiezo harder dan transistors? Daar zijn die buisjes voor gemaakt immers.

ik denk wel dat 30 watt voldoende is. Het probleem bij mij is altijd de clean. Dan ben ik gelukkig dat ik een 50 watt heb. Als ik mijn amp op de 25watt mode instel dan moet de clean echt maximaal. Distortion klinkt zowiezo veel harder. Of het ook daadwerkelijk meer decibel is weet ik niet.

Verder levert een 4x12 kast veel meer druk dan 1 speaker. Met name voor een bassige pompende crunch wel erg lekker. In de repetitieruimte heb ik aan 25 watt op mijn crunch/distortion echt wel genoeg volume. Maar in een feesttent of een optreden in de open lucht.... ik sta er vaak versteld van hoe vaak mijn geluid dan weg schijnt te waaien.

zjanke
18 november 2007, 23:47
Klopt, maar daar hoef ik alleen het podium van geluid te voorzien, de rest doet de PA

stevie_vp
19 november 2007, 00:03
En het verschil tussen een 20 en een 50 watt buizen bak is maar 3,6 dB :satisfie: nauwlijks hoorbaar dus!


3,6 dB is meer dan 2 keer zo hard.




Als ik er dan op den duur nog een 112'' 8 ohm speaker aanhang, dan ga ik in feitte nog iets harder/''luider'' nietwaar?

Mwa niet onwijs. Vermogen blijft vermogen.


PS: Ik denk dat je het met een beetje geluk wel red.
Zolang je maar niet te mids-scooped speelt.
Mijn 120watt koch ging altijd op 75% volume.
Das 90 watt over 212 v30. En dan ging t net.
Na een setje beam blockers en midshifts staat ie op 50%
T ligt er trouwens ook een beetje aan welk merk je hebt.
50 watt mesa is beduidend harder als 50 watt koch.

ColourofFire
19 november 2007, 00:15
buizenversterkers gaan toch zowiezo harder dan transistors? Daar zijn die buisjes voor gemaakt immers.

ik denk wel dat 30 watt voldoende is. Het probleem bij mij is altijd de clean. Dan ben ik gelukkig dat ik een 50 watt heb. Als ik mijn amp op de 25watt mode instel dan moet de clean echt maximaal. Distortion klinkt zowiezo veel harder. Of het ook daadwerkelijk meer decibel is weet ik niet.

Verder levert een 4x12 kast veel meer druk dan 1 speaker. Met name voor een bassige pompende crunch wel erg lekker. In de repetitieruimte heb ik aan 25 watt op mijn crunch/distortion echt wel genoeg volume. Maar in een feesttent of een optreden in de open lucht.... ik sta er vaak versteld van hoe vaak mijn geluid dan weg schijnt te waaien.

Daar zijn buisjes niet "voor gemaakt"...

Verder hangt het heel erg af van de situatie. Ik kan mijn 50 watt Engl nooit harder dan een kwart zetten, zelfs met optredens niet, dus ik wil graag downsizen. Nou heb ik mijn amp ook altijd clean met pedalen ervoor en vind ik het wenselijk om een klein beetje eindbuizenoversturing te hebben. Voor sommige dingen werkt dat, maar voor andere dingen kan het echt bagger klinken. Ook zegt wattage ook niet alles over het volume (of de ervaring van dat volume). Er zullen vast versterkers zijn met een laag wattage die veel harder klinken en doorkomen dan versterkers van een hoog wattage. Binnen mijn bandsituatie zou 20 watt ruim voldoende zijn, maar in een metalband is veel meer headroom en weinig eindbuizengescheur wenselijk zijn, dan zit je toch al gauw aan de 100 watt.

LP_CL
19 november 2007, 12:31
Daar zijn buisjes niet "voor gemaakt"...

Ook zegt wattage ook niet alles over het volume (of de ervaring van dat volume). Er zullen vast versterkers zijn met een laag wattage die veel harder klinken en doorkomen dan versterkers van een hoog wattage. Binnen mijn bandsituatie zou 20 watt ruim voldoende zijn, maar in een metalband is veel meer headroom en weinig eindbuizengescheur wenselijk zijn, dan zit je toch al gauw aan de 100 watt.
EINDELIJK iemand die iets zinnigs te zeggen heeft. Ik ben het strontzat om bullshitadvies als 'met 20W heb je zeker voldoende' en '50W gaat nauwelijks harder dan 20W'
En aan de topicstarter: je zal alleen kunnen uitvinden waar je voldoende aan hebt door te gaan testen, samen met de drummer, in een grote winkel waar ze ook drums verkopen. Speel JOUW genre, met JOUW gain-instelling, met jouw gitaar en een cab die jijzelf ook gebruikt. DAN PAS weet je precies of een 20W voldoende is, of dat je misshien beter een 50 of 100 Watter nodig hebt.

god damnit, je merkt het verschil echt wel hoor tussen een 20 en 50 watter.

Adqeruin
19 november 2007, 16:10
EINDELIJK iemand die iets zinnigs te zeggen heeft. Ik ben het strontzat om bullshitadvies als 'met 20W heb je zeker voldoende' en '50W gaat nauwelijks harder dan 20W'
En aan de topicstarter: je zal alleen kunnen uitvinden waar je voldoende aan hebt door te gaan testen, samen met de drummer, in een grote winkel waar ze ook drums verkopen. Speel JOUW genre, met JOUW gain-instelling, met jouw gitaar en een cab die jijzelf ook gebruikt. DAN PAS weet je precies of een 20W voldoende is, of dat je misshien beter een 50 of 100 Watter nodig hebt.

god damnit, je merkt het verschil echt wel hoor tussen een 20 en 50 watter.

Oke dankjewel jongens!

Ik heb de 20 & de 40 watter nogmaals getest, eigen gitaar. Niet in een klein kut test-cabinetje (waarom zijn die dingen er, het geeft het geluid van de amp gewoon niet goed weer) maar in een vrij grote open ruimte. Ik vond dat ik met de 40W sowieso meer en betere reserves had, headroom dus. Bij deze meld ik dus ook dat ik de 40W overmorgen ga kopen, en dat ik dan gvd de gelukkige eigenaar ben van een fucking vette H&K amp die met m'n band mee kan! 8-) damn wat ben ik blij ;]

schwalbe
19 november 2007, 19:29
3,6 dB is meer dan 2 keer zo hard.




Mwa niet onwijs. Vermogen blijft vermogen.




3dB is niet twee keer zo hard: je gehoor is namelijk logaritmisch, niet lineair. 9 a 10 dB wordt ervaren als 2 keer zo hard.

Adqeruin
19 november 2007, 19:52
3dB is niet twee keer zo hard: je gehoor is namelijk logaritmisch, niet lineair. 9 a 10 dB wordt ervaren als 2 keer zo hard.

Correct. 3,6 dB is idd kattenpis

ROCKy
19 november 2007, 20:50
jaar ofzo geleden beschikte ik over een 30w valve amp van Marshall , dat ding ging enorm hard , maar met een gewone amp zou ik toch minimum 40watt aanraden (eigen ervaring) ik speel met een 100watt (omdat ik zo op een normaal volume met drum een ideale sound heb zonder dat m'n distortion begint te vervormen)

qua lampenamps licht het anders heb ik gemerkt , normaal kan je toekomen met een deftige 20watt amp met lampen ;) xD

Mitch
19 november 2007, 21:06
Het is gelukkig al een paar keer gezegd, maar vermogen als losstaand feit zegt inderdaad niets. Ik heb wel eens een 100W combo gehad met een extra 1x12 cab en met de toenmalige band had ik constant moeite om makkelijk door de mix te komen. Puur een kwestie van voicing en een optelsom van de sounds binnen de rest van de band.
Nu heb ik een 15W CMW die overal doorheen prikt, is overkill in een oefenruimte en ik heb er ook al mee op zowel middelgroot als groot buitenpodium gestaan en dat bleef overal overeind. De ongeveer even sterke Boogie die ik er nu bij heb is ook zo'n ding dat héél makkelijk door de mix komt. Niet te vergelijken met de CMW, nergens in, maar allebei zo'n makkelijk middengebied. Of zo'n vervelend midden dat je er maar niet uit kan draaien, 't is maar wat je leuk vindt natuurlijk :D

Rhulshof
29 november 2007, 08:25
best grappig zo'n topic

even een paar dingen
1. Ga eerst zelf eens naar een winkel luisteren naar de juiste sound wat jij zoekt want bij buizen versterkers verschilt dat nogal.

2. Vermogens verschillen nog wel eens met elkaar dus marshall of een Mesa met de zelfde vermogens kunnen qua gehoor ernstig verschillen.

3. Welke effecten gebruik je gebruik je de versterker alleen voor clean en de rest van de sounds gebruik je effecten dan kan je beter een zwaardere versterker kopen. Haal jij alle distortions en oversturing uit de versterker dan is een wat minder vermogen versterker makkelijker omdat die sneller oversturen op de pre amp.

4. Een verdubbeling van vermogen is meetbaar 3 Db luider is alleen niet volledig waar omdat buizen werken als een compressor. maar dat is dan weer heel erg veel theorie. maar zo'n verschil is zeker hoorbaar.

5. en dan als laatste de speakers dat is toch altijd een van de belangrijkste dingen bij je keuze welke speakers dichte cab of juist open. hoeveel speakers.

ik ben zelf van mening als je strak overdrive geluid wil hebben uit je amp moet je minimaal 2 speakers hebben in een closed cab configuratie dat klinkt heerlijk.

ik hoop hiermee ook een extra lichtpunt heb kunnen maken

Kim Wilson
29 november 2007, 08:39
Het ligt er ook helemaal aan wat voor band je hebt, en met hoeveel gain je wilt spelen. Ik kan me voorstellen dat je in een metalband meer vermogen nodig hebt dan in een country-blues-rockabillybandje. Ik heb een 45 watt Fender amp, en die kan zo hard dat ik alles en iedereen overstem. Maar dan is ie niet zuiver clean meer. 't Is maar wat je wil.

Overigens klinkt die Bandmaster in de band véééél beter dan de Hotrod die ik had, terwijl ze evenveel vermogen hebben. De Hotrod verzoop veel meer in de mix, de Bandmaster blijft veel beter overeind.