PDA

View Full Version : furch met dode plek



chefdaniel
18 november 2007, 13:57
hallo allemaal, ik ben in het bezit van een furch d-62. 1999 een heerlijke gitaar met een schitterend geluid maar met een klein manco, namelijk als ik een G speel op de lage E snaar is het is de toon vrij snel weg en lost daarna op in een D boventoon. als je akkoorden speelt dan valt het niet zo op maar met losse tonen wel dus. het is wel opvallend dat bij opnames de kwaal minder erg lijkt als wanneer je zelf speelt en het geluid dus van af een andere kant hoort. weet iemand misschien een oplossing? ik heb wel eens gehoord dat er aan de zangbalkjes geschaafd zou kunnen worden, als dat zo is waar kan ik daar dan voor terecht in de omgeving van rotterdam? graag jullie advies.

ReinoutV
18 november 2007, 14:25
Ik weet niet precies wat er aan de hand is, maar misschien kan het zijn dat een van je frets niet helemaal goed vlak is. Omdat je zelf zegt dat je de boventoon 'd' hoort, denk ik dat je 10e fret iets te hoog is. Daardoor loopt de snaar tegen die fret aan en krijg je de desbetreffende boventoon (de kwint) te horen. Heb je hetzelfde probleem ook als je een 'ges' of 'gis' aanslaat op diezelfde e-snaar?

Rocketman
18 november 2007, 14:30
Is volgens mij een fretprobleem en dat lossen ze volgens mij op met 1 tikje met een rubber hamertje. Als het goed is kun je zelf wel zien of de snaar een verkeerde fret raakt elders op de hals.

chefdaniel
18 november 2007, 14:42
ik weet zeker dat het niet aan de frets ligt, en inderdaad als ik een Gis of b.v. een A speel krijg ik de boventoon Dis resp. E maar in veel mindere mate storend dan bij de G

Rocketman
18 november 2007, 15:36
Als het zeker niet aan de frets ligt dan ben ik wel heel erg benieuwd wat het wel is. Ik zal me eens abboneren op dit topic.

greencharlie
19 november 2007, 09:15
als het bij opnames minder erg lijkt, dan zit het waarschijnlijk voor een deel in je hoofd. Let daar voor op, tracht het te vergeten.